In 2010 las ik interessante berichten over 3d printers. Als liefhebber van modelbouw en dan vooral huisjes leek me dat heel interessant, maar de printers waren gruwelijk duur. Een jaar of drie geleden kwam zoon Wessel plots met de vraag of een 3d printer niet iets voor ons zou zijn. Zo nu en dan keek ik wel eens naar de ontwikkelingen, maar het bleek nu mogelijk voor €125 een Anet a6 clone uit China te laten komen. Leuk om eens te kijken of dat gebeuren wat zou zijn. En dat was het! Helaas kreeg die printer niet geheel onverwacht na een jaartje tal van problemen, die we niet konden oplossen. Ondertussen was ik net begonnen met het tekenen van wat kleine bouwwerkjes in SketchUp. Dit ging heel moeizaam, maar uiteindelijk heb ik wel dingetjes voor elkaar gekregen.
Wessel was inmiddels bezig met Fusion360 en heb daar ook eens naar gekeken. Dit programma onder student license van AutoDesk werkt met 2d/3d tekenen. Na een het volgen van een aantal youtube filmpjes bleek ik daar veel beter mee uit de voeten te kunnen. Ik heb toen een Prusa Mini gekocht en Wessel heeft inmiddels een Ender3.
Om echt te testen of het iets voor mij zou zijn heb ik me tot doel gesteld een best wel ingewikkeld gebouw te gaan maken. Naast het tekenen en printen ben ik ook meteen maar overgestapt naar acrylverf van Vallejo, een beetje Revell en Action flesjes en tubes voor het grovere werk.
Bovendien heb ik de tekeningen gebaseerd qua maten op foto's van het web. Het te bouwen gebouw was het voormalig Raadhuis Schoten dat 200m verderop in de straat staat. Ik zou dan altijd nog met de duimstok de boel kunnen opmeten, maar in het kader van het experiment heb ik dat proberen te vermijden. Het was al met al een hele reis met zoeken, proberen en soms deels opnieuw beginnen.
Er is nu een resultaat schaal 1:87 dat op alle fronten ruim voor verbetering vatbaar is, maar ik heb heel veel geleerd en een volgend projectje zal vast beter gaan met de opgedane kennis en ervaring.
Misschien komt er ook nog wel eens een versie 2.0. Ook heb ik het nodige aan uitproberen op de agenda met instellingen van de printer, nozzles en slicers
Het gebouw heeft een interieur met 12 ledjes aangestuurd door een arduino nano microprocessor voor een "24u" lichtschema. Alles komt uit de 3d printer Prusa Mini getekend in Fusion360, behalve de figuurtjes, het "glas" en de straatlantaarn.
De gebruikte verfjes zijn Vallejo ModelColor, Revell Aquacolor en Action primer spuitbussen, flesjes en tubes.