Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Siko's baan

Gestart door siko zaterdag 17 oktober 2009, 22:52:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Siko's baan
Hallo bouwers,

Bij deze stel ik de vorderingen van de bouw van mijn baantje voor.
Hij staat, zoals bij zovelen van ons, op de zolder. Ik heb daar een soort nis in verband met een muurtje voor de cv-ketel. Er is ook een dakvenster dat ik graag bereikbaar wilde houden.

De baan is in verband met de bereikbaarheid zoveel mogelijk aan de kanten gesitueerd. Eventueel wordt het looppad later opgevuld. Ik ben aan het plannen en bouwen. Dit zijn foto's van de basis.
Achterin is een 4-sporig schaduwstation. Aan de linkerzijde van het raam komt een station.
Ik ben nog aan het zoeken naar een geschikte plaats voor een tweede station. Dat zal dan waarschijnlijk in de lus aan de voorzijde komen. Probleem daarbij is dat daar de helling al begint.

Ik hou me aanbevolen voor ideeën en opmerkingen (voor zover de ruimte en de portemonee het toelaat)!   





Groet,

Siko

Re:Siko's baan
viking
gast

Re:Siko's baan
Siko,
mooi baantje er zit veel beweging zoals de layout hebt gemaakt.
Heb een schaduwstation voorzien of is alles permanent zichtbaar.

Grts

Johan
Re:Siko's baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Siko's baan
Mooie baan gaat dit worden! Erg mooi, die lange stukken rails. Ben jaloers op de ruimte die je hebt  :lol:
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Siko's baan
Ik heb een 4-sporig schaduwstation voorzien dat geheel in de bergen verdwijnt.
Vier sporen is niet veel, dat weet ik, maar ik houd het aantal treinen toch beperkt (op dit moment 3,5).

Siko
Re:Siko's baan
viking
gast

Re:Siko's baan
Siko

"maar ik houd het aantal treinen toch beperkt (op dit moment 3,5)."

Ik hoop dat dat 3tot5 wil zeggen en niet 3 en half. :D



Grts

Johan
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Siko's baan
Toch... 3,5
3 locjes omgebouwd met 60760 setje. 1 DHG700-tje nog analoog, niet om te bouwen.
Ik wil die vervangen door een rangeerlokje a la v100.

Siko
Re:Siko's baan
Frankie.7
gast

Re:Siko's baan
Hallo Siko,

Ik vind het een erg leuke baan !
Het neemt relatief weinig plaats in beslag en je hebt toch mooie lange trajecten. Super !

Groeten,
Frank
Re:Siko's baan
Piwie
gast

Re:Siko's baan
Hallo Siko,

Je hebt geweldig gebruikt gemaakt van de ruimte die je hebt, vind het er nu al goed uitzien.

Blijf dit zeker volgen.

Groeten,
Piwie.
Re:Siko's baan
peterke33
gast

Re:Siko's baan
hallo siko,

knappe baan heb je gemaakt,zeer mooi gedaan.kijk uit naar de verdere vorderingen,en doe zo voort zal ik zeggen;

groeten peter
Re:Siko's baan
PeterBrz
gast

Re:Siko's baan
Hoi Sikko,

Knap baantje heb je in elkaar gezet, mooie vloeiende lijnen zoals we het graag zien :D zo kan je mooie lange treinsamenstelling maken!
Aan de ruwbouw van je berglangschap te zien gaat het een fraai bergje worden :D
Ik wens je veel succes met de bouw van je baan en blijf dit zeker op de voet volgen!

Groeten, Peter
Re:Siko's baan
Wesley
gast

Re:Siko's baan
mooie ruimte heb je voor je modelbaan :mrgreen: succes met de verdere opbouw van je baan

groetjes Wesley
Re:Siko's baan
de Hoeve
gast

Re:Siko's baan
ziet er goed uit! heel knap gebruik gemaakt van de beschikbare ruimte. veel rijlengte.

in de huidige stand van zaken zou ik me zelf de vraag stellen of ik een hoofdbaan of een neven- of zelfs lokaalbaan zou gaan modelleren.

- je hebt ruimte voor een hoofdbaan, met lange treinen. nadeel is dat er bij een hoofdbaan ook grote uitgestrekte stations en andere voorzieningen nodig zijn. deze komen er in de regel maar bekaaid af.

- de rijlengte kun je ook gebruiken voor diverse kleine stationnetjes langs nevenbaan met 'korte' treintjes. mogelijkheden voor veel verschillende kleinere stukjes landschap. maw. er past ontzettend veel op een dergelijke modelbaan omdat alles kleinschalig is.

je kunt volgens mij nog beide kanten op, success met de keuze

groeten,
Hessel.
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Siko's baan
Hier volgt weer een update van de bouwvorderingen.
De bovenbouw ligt even stil ten gunste van de techniek...
Ik ben bezig met de nodige bekabeling aan te brengen.
Naast een ringleidinkje (hoewel niet helemaal rond) voor de baanspanning zijn de blokken van de binnenbaan bedraad.

Hoofd voedingspunten:



Om de blokdetectie een beetje veilig de besturing in te lootsen, een printje gemaakt met optocouplers. Nu nog op een experimenteerprintje, de bedoeling is om er een paar professioneel te laten maken (staat wel zo netjes).



Met een zelf geschreven progje houd ik de controle over de baan (een soort Koploper-light)
Het algoritme voor de blokbeveiliging is gereed. Volgt het schaduwstation, en overige automatische programma's.



Een baanbesturing maken is best lastig. Want het valt en staat met goede contacten. Laat nu een licht wagentje voor behoorlijk wat dender zorgen... en je hebt valse meldingen. Maar ook dat is op te lossen. So far so good... to be continued...

Groet,

Siko
Re:Siko's baan
greumel
gast

Re:Siko's baan
Je bent goed  bezig wordt vast en zeker een mooie baan
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Siko's baan
Citaat van: siko op zondag 22 november 2009, 17:21:57
Hier volgt weer een update van de bouwvorderingen.
De bovenbouw ligt even stil ten gunste van de techniek...
Ik ben bezig met de nodige bekabeling aan te brengen.
Naast een ringleidinkje (hoewel niet helemaal rond) voor de baanspanning zijn de blokken van de binnenbaan bedraad.

Hoofd voedingspunten:



Om de blokdetectie een beetje veilig de besturing in te lootsen, een printje gemaakt met optocouplers. Nu nog op een experimenteerprintje, de bedoeling is om er een paar professioneel te laten maken (staat wel zo netjes).



Met een zelf geschreven progje houd ik de controle over de baan (een soort Koploper-light)
Het algoritme voor de blokbeveiliging is gereed. Volgt het schaduwstation, en overige automatische programma's.



Een baanbesturing maken is best lastig. Want het valt en staat met goede contacten. Laat nu een licht wagentje voor behoorlijk wat dender zorgen... en je hebt valse meldingen. Maar ook dat is op te lossen. So far so good... to be continued...

Groet,

Siko

Volgens mij ben je elektromonteur gezien de spullen en materialen die je gebruikt.
Dit wordt een mooie baan zoals ik het nu zie, ga zo door.

Gr Einte
Re:Siko's baan
caponordtraveller
gast

Re:Siko's baan
Siko,

je gebruikte materialen zijn een voorbeeld, ziet er degelijk uit en dit kunnen we alleen aanmoedigen. Tot binnenkort met meer ...

Met vriendelijke groet, Steven.

Re:Siko's baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Siko's baan
Hoi Siko,

Complimenten voor je aanpak, alles netjes in goten verwerkt en mooi aangesloten met adereindhulzen :D

Je herkend gelijk een strakke aanpak om het in een keer goed te doen, ik ga jou draadje met veel plezier in de gaten houden.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Siko's baan
Henk K
gast

Re:Siko's baan
Citaat van: siko op zondag 22 november 2009, 17:21:57
Om de blokdetectie een beetje veilig de besturing in te lootsen, een printje gemaakt met optocouplers. Nu nog op een experimenteerprintje, de bedoeling is om er een paar professioneel te laten maken (staat wel zo netjes).

Ik heb de boel beveiligd met TVS-en, dit zijn diodes die spanning boven een bepaalde waarde dissiperen. Ik ben er erg over te spreken en volgens mij is het stukken goedkoper dan optocouplers. :)

Citaat van: siko op zondag 22 november 2009, 17:21:57
Met een zelf geschreven progje houd ik de controle over de baan (een soort Koploper-light)

Ah, kijk eens aan, een soortgenoot. :D

Citaat van: siko op zondag 22 november 2009, 17:21:57
Het algoritme voor de blokbeveiliging is gereed. Volgt het schaduwstation, en overige automatische programma's.

...

Een baanbesturing maken is best lastig. Want het valt en staat met goede contacten. Laat nu een licht wagentje voor behoorlijk wat dender zorgen... en je hebt valse meldingen. Maar ook dat is op te lossen. So far so good... to be continued...

Heel herkenbaar. :) Ik heb in een vorig leven een baanbesturing gemaakt die random bestemmingen voor treinen bedacht. Dit liep allemaal goed, totdat er situaties kwamen waarbij trein A op trein B wacht, trein B op trein C, en trein C weer op trein A. Een typisch geval van een deadlock, dus. :) Wat een moeite ik wel niet heb moeten doen om dat er uit te krijgen,....

Als ik vergelijk hoe bij mij alle draadjes nog lekker los hangen en hoe netjes het bij jou allemaal weggewerkt is..... netjes hoor.
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Siko's baan
CiteerIk heb de boel beveiligd met TVS-en, dit zijn diodes die spanning boven een bepaalde waarde dissiperen.
De optocouplers schakelen bij mij 15Vdc (voor de PLC-inputs) op basis van het 16Vac-niveau.

CiteerHeel herkenbaar.  Ik heb in een vorig leven een baanbesturing gemaakt die random bestemmingen voor treinen bedacht. Dit liep allemaal goed, totdat er situaties kwamen waarbij trein A op trein B wacht, trein B op trein C, en trein C weer op trein A. Een typisch geval van een deadlock, dus.  Wat een moeite ik wel niet heb moeten doen om dat er uit te krijgen,....

@Henk: Wat gebruik je voor een besturing in je huidige leven?
Je hebt gelijk: het is best listig zo'n programma zelf maken. Veel kip-en-ei problematiek om op te lossen. Maar het is wel leuk en een hele uitdaging. Mij bespaart het, vanwege de combinatie met een 'overgebleven' PLC, veel S88-modules en zo.


Groet,
Siko
Re:Siko's baan
Piwie
gast

Re:Siko's baan
Hallo Siko,

Dat ziet er strak en goed door dacht uit.

Succes met het programmeren.

Gr.
Piwie.
Re:Siko's baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Siko's baan
Netjes, dit ga ik volgen !  :D
Re:Siko's baan - Berg met schuifsysteem
Hallo allemaal,

Na lange tijd weer wat aan de baanbouw gedaan, nu de baanbesturing vorm begint te krijgen.
Bij het testen van de besturing, en dus van de beveiliging, merk je dat het baansysteem nooit 100% betrouwbaar is. Met name vervuiling laat nog wel eens een trein staan.
En dat gebeurt meestal op plaatsen waar je niet goed bij kan, zoals een schaduwstation in een berg.

En omdat mijn berg in een nis van de zolder zit, heb ik geen mogelijkheid er van achter bij te kunnen.
Eerst dacht ik: ik maak de berg afneembaar. Maar dat wordt erg zwaar en onhandig.

Toen kwam ik op het idee de berg verschuifbaar te maken zodat ik het hele gevaarte omhoog kan schuiven zodat ik makkelijk bij de sporen kan komen. Hiervoor heb ik een schuifladesysteem gebruikt en dat tegen de muur geschroefd. Hoewel die schuifstangen niet voor deze belasting gemaakt zijn (normaal zitten ze 90 graden gedraaid aan een lade) gaat het schuiven goed.

Natuurlijk moet je het met beleid omhoog schuiven en ondersteunen. Overigens is het karkas van de berg nog niet klaar, er zullen nog wat kilootjes bj komen.   

Berg op zijn plaats:


Berg omhoog:


Ben ook bezig de geluidsisolatie te leggen. Ik gebruik hiervoor rubberondervloer (Timbermate) dat ook onder mijn laminaat in de woonkamer ligt.
Ik had nog wat over en heb dat uitgeprobeerd. Hier een stuk dat van een zwarte verflaag is voorzien als ondergrond voor de ballast.



Tot zover de update (na 1 jaar)...

Groet,

Siko
Re:Siko's baan
Varekamp
gast

Re:Siko's baan
Siko,

Wat een prachtige baan ben je aan het bouwen. Het ontbreekt je niet aan kwaliteit en secuurigheid, erg mooi om je bouwwijze te bewonderen.
je vinding met de berg omhoog te schuiven is er één om in een boekje te schrijven  8)

Veel succes met de verdere bouw in 2011 en blijf je met grote belangstelling volgen.

groeten Ronald  :D
Re:Siko's baan
Lokkie
gast

Re:Siko's baan
Hoi Siko,

Dat is een erg handige oplossing voor de berg. 8)
Succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re:Siko's baan
Dennis1984
gast

Re:Siko's baan
Een leuk baantje! Slim opgelost met die berg ook. In welke taal heb je je software geschreven? En wie zien je volgende update wel over een jaar :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Siko's baan
Mooie grote baan heb je daar!
handig die berg :D

Succes ermee!
Martijn
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Siko's baan
CiteerIn welke taal heb je je software geschreven?
Visual Basic 6

CiteerEn wie zien je volgende update wel over een jaar.
Het is een 40-jaren plan :D :D :D

Fijne jaarwisseling!

Siko
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2010

offline
Re:Siko's baan
Mooie Super prachtige baan heb je daar!!!


groeten minitreintje/Dylan
Siko's baan - The sound of silence
Dat slechte weer in de zomer heeft ook z'n voordelen...
Dan begin je zelfs in de zomer weer aan de baan te prutsen!

Even weer een stukje rails bevestigd. Zoals al eerder geschreven gebruik ik als geluiddempende ondergrond dat rubber dat je ook onder je laminaat legt.
Rails worden met dubbelzijdig plakband bevestigd.
In principe werkt dat zeer geluiddempend. Maar toen ging ik ballasten...

Nu heb ik toch weer een behoorlijke klankkast. Ondanks het gebruik van boekbinderslijm. Wat doe ik fout. Zou ik te weinig verdund hebben (1:4) of is mijn ondervloer toch niet goed?

Overigens moet ik zeggen dat het wel gaaf klinkt: met name dat kedeng-kedeng van de wagons klinkt erg realistisch. Maar toch moet het iets stiller omdat  het nogal doorklinkt in het hele huis.

Siko
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Siko's baan
wat een baan lengte.
die berg ziet er wel leuk uit op die manier.
slimme oplossing maar gaat het niet te zwaar worden met het gips dat erop komt? :?

maar in iedergeval een mooie baan.

ps: is het mis een idee om in het gangetje een tafel te maken op wielen?(kan ook gewoon een houtenplaat die op balkjes steunt van de bestaande tafels)

dan zou je daar een dorp op kunnen maken maar als er problemen zijn kun je het wegrollen en bij de bergen komen.

gr john
Re:Siko's baan
TimT
gast

Re:Siko's baan
Leuke baan hoor :D
Tof dat je zelf je programma schrijft om de treinen mee aan te sturen. In welke taal is dit geschreven ? (interesse omdat ik zelf programmeer ) 
Groeten Tim
Re:Siko's baan
Lid sinds: 2006

offline
Re:Siko's baan
Kijk eens in antwoord 26 daar staat het toch.
Re:Siko's baan
Wasmi
gast

Re:Siko's baan
Citaat van: siko op woensdag 03 augustus 2011, 23:48:05
In principe werkt dat zeer geluiddempend. Maar toen ging ik ballasten...

Nu heb ik toch weer een behoorlijke klankkast. Ondanks het gebruik van boekbinderslijm. Wat doe ik fout. Zou ik te weinig verdund hebben (1:4) of is mijn ondervloer toch niet goed?

Ik denk dat de lijm ook je ondervloer is ingedrongen en daardoor hard is geworden, dan heb je meteen weer een geluidsbrug. Echt isoleren is heel erg lastig, maar, misschien een ondermateriaal gebruiken dat geen vocht opneemt? Of, probeer het dubbelzijdig band onder je railbedding te leggen (dus overal waar je schotter komt), dat zou ook kunnen helpen....

Walter
Re:Siko's baan
TimT
gast

Re:Siko's baan
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 04 augustus 2011, 09:39:00
Kijk eens in antwoord 26 daar staat het toch.
Bedankt wat te snel over gelezen  :D
Groeten Tim
Re: Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Siko's baan
Hallo allemaal,

Na lange tijd maar weer eens een update van de baanbouw. Ik ben er regelmatig mee bezig, maar meestal met losse projecten zoals bovenleidingmasten maken en een schakeling voor de seinen. Nu heb ik even wat orde geschapen in de printjes voor de melders door deze in een rackje te schuiven. Tevens de PLC en de overige componenten (booster/trafo/voeding) in een zelf gemaakte control cabinet geplaatst.

Aan de baan is ook iets gewerkt: bergen gegipst en wat verder gegaan met ballasten (wat een zenuw klusje is dat toch zeg).

Nu wat seinen plaatsen en programma daarvoor uitbreiden. De seinen worden aangestuurd door de PLC via een, nu nog in experimentele opstelling, schakeling met een PIC voor de fade in/out effecten. Uiteindelijk zullen daar printjes voor gemaakt worden die ik in het rackje kan schuiven. Wel zo overzichtelijk. Tot zover even. Wordt vervolgd.

Groet,

Siko
Re: Siko's baan
Piwie
gast

Re: Siko's baan
Hallo Siko,

Mooi rackje.
Re: Siko's baan
Varekamp
gast

Re: Siko's baan
Hallo Siko,

Je elektrawerk is fenominaal mooi  :thumbup:
Leuk om weer een up-date van je te zien.

Groeten Ronald  :)
Re: Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Siko's baan
CiteerJe elektrawerk is fenominaal mooi

Dan heb je de achterzijde nog niet gezien  :)
Een paar gootjes moeten nog wonderen doen...

Omdat ik geen S88-bus heb maar alles conventioneel bedraad wordt het gauw onoverzichtelijk.
Tel daar bij op dat ik 5 verschillende voedingen gebruik en de chaos is compleet. En dat terwijl er maar 16 blokjes (en 16 stopblokjes) en een handje vol wissels en seintjes op dit moment zijn aangesloten.
Ooit moet er nog een klein PLC gestuurd Fallercar-baantje komen.

Gr.,
Siko
Re: Siko's baan - stukje bovenleiding
Hallo,

Hier weer een update van de baanbouw: Deze week een stukje bovenleiding geplaatst.

De masten had ik al een tijdje in huis (3D-print) maar ik had nog geen tijd om er verder mee aan de slag te gaan. Inmiddels heb ik een paar masten voorzien van uitleggers en een paar op de baan geplaatst. Daarna een paar rijdraden gemaakt van dun messingdraad.

De volgende foto's zijn nog voordat ik de rijdraden een groene lak heb gegeven:







Daarna de rijdraden een matte groene kleur gegeven (de sneeuw is ook verdwenen):





Het is erg veel werk om bovenleiding zelf te maken, maar ik vind het wel fraai. De uitleggers hebben een kabelhaak om de draad in de bocht naar buiten te trekken. Op de rechte stukken kan op die manier de rijdraad in zig-zag worden aangelegd.

Groet,
Siko
 
Re: Siko's baan - Berglift
Lid sinds: 2008

offline
Re: Siko's baan - Berglift
Hallo allemaal,

Velen kennen het wel: je begint aan een modelbaan...
Tijdens de donkere maanden iedere zondag op de zolder.
Zo gaat dit enkele jaren achter elkaar. En dan komt de klad erin.
Moeders vindt het niet leuk dat je zo vaak boven zit, de hond vraagt ook meer aandacht.
Het gevolg is dat niets afkomt. Nu moet ik ook zeggen dat ik met 30 verschillende projectjes tegelijk bezig was, maar goed.

Deze week toch maar eens het stof eraf gehaald en wat laten rijden.

Maar wat ik al geruime tijd geleden had gemaakt en ik nu eindelijk eens met jullie wilde delen is mijn berglift. Nee, niet de skilift op de berg, hoewel ik die ook heb, maar een lift van de berg.
Een veel voorkomend probleem is dat we bergen vastmaken in een hoek of nis, en er vervolgens niet meer bij kunnen. En ook bij mij blijven de locs altijd steken in de berg, en dan maar niet gesproken van losgeraakte wagons.

Bovendien is mijn berg op basis van een houten skelet met gaas en gips wat het een gewichtig zaakje maakt.

Om onder de berg e.e.a. toegankelijk te maken heb ik het houten frame van de berg aan de muur vastgemaakt met ladegeleiders. Een aan het frame een stok die ik met een hydraulische krik (zo eentje van de Action of i.d.) omhoog en omlaag kan bewegen.

Op die manier komt er een ruimte van max. 20 cm die genoeg is om bij te kunnen, zie foto's.

Zo. En nu verder met het dorp met Faller Car System en de zelfgemaakte wissels onder de kruizingen.

Groet,
Siko




Re: Siko's baan - Berglift
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Siko's baan - Berglift
Citaat van: siko op zaterdag 26 december 2020, 15:21:30
En ook bij mij blijven de locs altijd steken in de berg, en dan maar niet gesproken van losgeraakte wagons...
Als  ik kijk naar die foto's dan zie ik grote bogen in het zicht (en denk erbij: krappe bogen in de berg).

Heeft boogstraal-wijziging iets te maken met het blijven steken (van locs) of losraken (van wagons)?
Ligt de rails niet vlak genoeg, is de rijsnelheid hoger dan toelaatbaar, is het Profiel Vrije Ruimte te krap bemeten, of ligt er ergens een S-bocht in de berg? En zit die oorzaak in het baanontwerp, in de ondersteuning, of in gevolgen van het berglift-mechanisme (het krikbaar gedeelte)?
Re: Siko's baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Siko's baan
Nee, de baan is daar perfect.
Maar kan na een tijdje niet gebruikt te zijn daar wat slecht contact hebben.
Wagons laten ook bijna nooit los, behalve de Piko ICE...
Re: Siko's baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Siko's baan
Dus rails poetsen, en koppelingen vervangen?