Nieuws:

Kom je ook 26 oktober 2025 naar de Stichting 3rail Gastendag in Leeuwarden ??

Rangeerbaantje. Test op- en afrijden draaisegment.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Rudibeer (+ 1 verborgen) en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Rangeerbaantje. Bouw en inbouw Faller segment 120275 instellen met CV waardes.
Het houdt je jong Tom! En hoe dat screen-shot in jouw draadje terechtkwam is me een raadsel; heb 'm maar verwijderd, in m'n eigen topic staat al genoeg van die meuk ;) !
Re: Rangeerbaantje. Bouw en inbouw Faller segment 120275 instellen met CV waardes.

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

De laatste dagen geen tijd gehad, ja dat kan ook natuurlijk.
Omdat het nog redelijk weer is en was, beetje de tuin winterklaar gemaakt.
Vandaag rustig aan want morgen op naar Ermelo, DTS Digitale info dag.
Heb het e.e.a. geregeld voor de mantelzorg van mijn vrouw en kan ik een middagje op stap.

En zo moet ik de dag vandaag dan doorkomen, geen straf met het mooie weer en een bijna opgeruimde tuin maar dan toch ben ik me een beetje gaan vervelen.
En zo kwam ik op het idee om ook eens een plaatje te maken met ChatGPT.
Dit als voorbeeld genomen.

Gevraagd maak hier een dioramabaantje van 60x120cm.
Dit werd het resultaat.

Vond het best wel leuk maar inspireerde me niet om daar een keer een diorama mee te maken.
Maar goed, het kan en dat vond ik wel weer leuk.

Heb er nu al zin in om morgen naar Ermelo te gaan en wellicht weer eens wat oude bekende tegen te komen.

KLIK DIGITALE INFODAGEN DTS
Maak er een mooie dag van Tom!

zonder fantasie ook geen creativiteit

Tom, veel plezier in Ermelo en doe het rustig aan.
Veel plezier, ik had ook graag gegaan, maar mijn baas denkt dat anders over.
Hoi Tom,

Ik ben weer enigermate bijgelezen en heb weer genoten van je projecten en de uitvoering ervan.  :thumbup:
Als dat straks allemaal op zijn Tom's met scenery/groen wordt aangekleed, is het voor mij ( en vele anderen hier ) helemaal smullen !  :P

Grtz Tony

Het was een leuke middag.
Helaas langer in de auto gezeten dan de op de Digital Info dag te hebben rondgelopen.
Tjonge wat is het toch een verschrikkelijk eind rijden van Dordt naar Ermelo en dan nog in dat pokke weer.
Dacht dat ik 2 keer werd geflitst omdat ik met 103km/p.u over de weg vloog maar het bleek te onweren.

Het was rond 14:30 uur toe ik aankwam nog gezellig druk. Leuk om weer eens wat oude bekende te zien en te spreken.
Jammer dat Nico Teering van ArCoMoRA vanwege ziekzijn er niet was maar goed, dat kan gebeuren.

Er stonden wat leuke baantjes o.a. natuurlijk van iTrain maar ook van DGP (DiGiPed) en de HCC Modelbaanautomatisering.
Xannder (iTrain) verteld dat het bijna 10 jaar geleden was dat de eerste iTrain Fandag in Werkendam was. Dacht dat het op 10 september 2015 was.

Ook Huib Maaskant (Magica Miniatura) was met een nieuwe baan aanwezig, degelijke bouw en voorzien van de MTB wisselaandrijvingen.

Nog gezellig met Ron (Rautenhaus) staan kletsen, helaas was zijn vader paar jaar geleden overleden. Wat heb ik tijdens RAIL in Houten veel met die man gelachen o.a. met de verkoop van de flesjes ATF waarvan ik er gelijk maar weer 1 mee heb genomen en verder nog een praatje met Heinz MCC ModelCarPats gemaakt, Old soldiers never die.

Was een topmiddag en thuis was met Riet ook alles ok en had nog wat lekkers bij de koffie meegenomen om vanavond samen van te genieten.
Fijn om te horen Tom dat je hebt genoten,
En ja Je wordt ouder papa , haha

ouwe pik ouwe pijp    :-)
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Tom,

Je moest er even een stukje voor rijden maar dat was het ook zeker waard zo te lezen, altijd leuk om dit soort dagen te bezoeken.
In dit weekend was er erg veel georganiseerd op zowel model als groot spoor dat je echt niet overal aanwezig kon zijn.
Zelf ben ik met mijn maatjes naar Göppingen geweest voor de IMA, over een stukje rijden gesproken  :P

Fijn dat je een leuke dag hebt gehad en dat het met Riet ook allemaal goed is gegaan, als klap op de vuurpijl nog wat lekkers bij de koffie  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Tony op zaterdag 20 september 2025, 10:58:12Hoi Tom,

Ik ben weer enigermate bijgelezen en heb weer genoten van je projecten en de uitvoering ervan.  :thumbup:
Als dat straks allemaal op zijn Tom's met scenery/groen wordt aangekleed, is het voor mij ( en vele anderen hier ) helemaal smullen !  :P

Grtz Tony

Ha, ha, ha. Ja voer de druk maar een beetje op.
Ik hoop deze week de laatste bezetmelder aan te sluiten en dan kijken of mijn testlocje ook netjes op en af het draaisegment gaat rijden.
Volgende stap is dan het ballasten van de zichtbare rails en de rails die niet zichtbaar zijn vast lijmen zodat er niets geks mee kan gebeuren.
Aardbevingen hebben we in Dordrecht niet en de tafel is redelijk stevig om een stootje op te vangen  :-)

Dan ligt er nog een module voor laslichten, die moet ik ook nog in de locloods zien te prutsen en de draadjes daar van weg werken.

Plannen genoeg nu nog een beetje meer energie zien op te bouwen en dan ga ik eens bedenken hoe de scenery gaat komen.
We gaan het zien als het zover is.
Re: Rangeerbaantje. Test op- en afrijden draaisegment.

Een test met mijn Testloc op- en afrijden draaisegment Faller.
Het was me weer een gedoe om de draadjes netjes onder het baantje te krijgen en aan te sluiten.
Maar met wat acrobatische bewegingen is het dan toch gelukt,
Morgen verder met een tweede spooraansluiting, de hoogte van de draaier en het spoor is aardig gelukt.
Kan er wel zo mee leven.

Nu een klein filmpje.

@citaat zoals netjes gesteld op het einde van de video "test geslaagd"   :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Ik wacht met spanning af op het vervolg... :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat rijd prima tom, test meer dan geslaagd  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Tom,

Ziet er goed uit.
Een vraagje, dat derde spoor gaatdat nog lukken of hou je het op twee sporen?

Henk

@citaat Henk de bedoeling is dat er 3 sporen aan komen, 1 omloop, 1 aanrij en 1 opstelspoortje.

En dan komt er een verrassing van Faller met de volgende vertaalde tekst.
Faller gaat er gewoon vanuit dat je een Märklin baan hebt, nou ja vooruit dan maar.  8o 
Ontving er ook nog 2 Word bijlage bij, die omgezet in PDF en met een Printscreen een plaatje van gemaakt.

Goedemorgen, meneer Engelfriet,
ik reageer nu pas na mijn vakantie en de talloze aanvragen en bestellingen.

In principe zijn er met de analoge besturing slechts twee posities mogelijk. Wilt u programmeren met een digitale besturing, dan zijn drie of twee posities mogelijk.
U moet ook goed bekend zijn met uw digitale bedieningsstation.
Ik heb twee pagina's voor u bijgevoegd die de stappen met een CS2 als voorbeeld laten zien.
Bij drie posities/spooruitgangen moeten posities A en C altijd analoog worden ingesteld.
Deze worden vervolgens via het digitale bedieningsstation uitgelezen, d.w.z. welke waarde bij welke CV verschijnt.

Bijvoorbeeld: positie A heeft de waarde 50 en positie C 100. De waarde voor u wordt vervolgens geïnterpoleerd, dus 50 + 100 / 2 = 75. Deze waarde kan vervolgens worden geprogrammeerd met een vrije CV-waarde en op een willekeurige vrije toets.

Marko Lamshöft
Met vriendelijke groet

Bijlage 1.

Bijlage 2.

Duidelijker krijg ik het niet, wie de bestanden wil hebben stuur een PB dan stuur ik de Word bestanden op.

doe maar een treintje

het lijkt allemaal zo simpel maar dat is het niet om een lok zo rustig op te laten trekken en af te remmen en op de juiste plek ...netjes  :thumbup:

@citaat Ja,op de juiste plek te stoppen is wel belangrijk anders ligt de Loc er af en dat is niet de bedoeling.
Het stukje spoor op de draaier is 16cm en daar is dan de max snelheid op aangepast.

Vandaag was de bedoeling om verder te gaan.
Maar i.p.v. wakker worden met een dikke glimlach werd ik wakker met een dikke knie.
Dan maar vandaag rustig aan doen en hopen dat het morgen weer beter gaat.
Dacht dat na 7 maanden die knie wel wat kan hebben maar niet dus.
Kan er wel mee terug gaan naar het ziekenhuis maar er zit geen omruilgarantie op.  :(
Vandaag dan maar filmpjes kijken en bank hangen.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.