Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)  (gelezen 24113 keer)

kiezel

  • Gast
Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Gepost op: zondag 17 februari 2008, 20:46:13 »

Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)

N.a.v. een eerder draadje over slanke M-rail wissels ben ik nog even wat dieper in die bijzondere M-rail soort gedoken. Het gaat over de Marklin Modellgleise; een serie state-of-the-art (voor die tijd) rails, enkel geproduceerd van 1953 tot 1956. Artikelnummers zijn 3800 en met name 3900.

Deze M-rails zijn geïntroduceerd in de tijd dat de 'gewone' M-rails nog echte drie-railers waren. Dus geen puntcontacten maar een heuse derde rail. De serie 3800/3900, ofwel Modellgleise waren de eerste Marklin rails met puntcontacten. In de catalogus van 1953 lezen we bijvoorbeeld het volgende (vrij vertaald):

"Deze nieuwe railsoort verbindt de voordelen van het drierailsysteem met een optisch tweerailsysteem. Net als in het grootbedrijf zijn de dwarsliggers onafhankelijk van de rails. Om het grootbedrijf te benaderen zijn er twee parallelcirkels. De gebogen rails van serie 3900 vormen de normale cirkel. De diameter inclusief taluds is 121 cm. De gebogen rails van serie 3800 vormen de binnencirkel, inclusief taluds 111 cm. Voor een volledige cirkel zijn 16 rails 3900A of 3800A nodig. De tussenruimte (hart-op-hartafstand) is 5cm. Tussen de taluds is dat 1cm. Het is geen probleem om de normale rails van serie 3600 te combineren met de nieuwe modelrails, en andersom. Wel moeten de locmotieven voor de 3900 en 3800 rails zijn uitgerust met het nieuwe type sleepcontact."

Het gaat hier dus om een diameter van 111 (3800) en 121 (3900) centimeter (inclusief bedding)! De straal van de cirkel is daarmee zo'n 53,5 voor de 3800 en 58,5 voor de 3900 serie, gerekend vanaf het hart van de rail. Dat is een mooie R3 en R4 voor M-rails! :shock:

Het complete assortiment van de Modellgleise was als volgt:

Rechte rails
3900 D1/1 lengte 22,4cm
3900 D1/2 lengte 11,2cm
3900 D1/4 lengte 5,6cm
3900 D1/7 lengte 3,4cm
3900 D1/8 lengte 2,8cm
3900 DE lengte 11,5cm (t.b.v. kruisingen en parallelsporen)
3900 BSD = D1/1 als contactrail
3900 DA = D1/1 als aansluitrail

Gebogen rails
3900 A1/1 diameter 121cm
3900 A1/2 diameter 121cm
3900 A1/4 diameter 121cm
3900 BSA = A1/1 als contactrail
3900 AA = A1/1 als aansluitrail
3800 A1/1 diameter 111cm
3800 A1/2 diameter 111cm
3800 BSA = A1/1 als contactrail

Wissels etc.
3900 MWR Rechtse wissel, rechte spoor = 3900 D1/1; afbuigend = 3/4 van 3900 A1/1
3900 MWL Linkse wissel, rechte spoor = 3900 D1/1; afbuigend = 3/4 van 3900 A1/1
3900 ZL Aanvulstuk voor wissel links
3900 ZR Aanvulstuk voor wissel rechts
3900 ZD Aanvulstuk voor wissel recht
3900 K Kruising lengte 17,7cm, hoek gelijk aan wisselhoek

Met deze rails zijn bijzonder gelijkmatig verlopende railplannen mogelijk.

De rails zijn gewoon te combineren met de 'gewone' M-rails, ook de nieuwere. Het schijnt dat de tint van de Modellgleise iets geler is. Een ander verschil (alleen zichtbaar als je ze dichterbij bekijkt) is, dat Modellgleise geen blikken dwarsliggers hebben, maar een soort kunststof waarin de railstaven zijn geklemd. Hierdoor dempen ze het geluid ook beter!

Helaas waren de rails destijds te duur en werden ze weinig verkocht. Ze zijn dus maar 4 jaar geproduceerd. Ze zijn nu dan ook moeilijk te krijgen, op Ebay zie je wel eens iets maar het is zeker niet goedkoop. Eén railstuk kost al gauw enkele euro's; een wisselpaar zeker meerdere tientjes (op de Amerikaanse Ebay staat een 'refurbished' wisselpaar voor dik 160 dollar) :shock:

Als M-rail fan zou ik natuurlijk dolgraag willen dat Marklin deze serie nog eens zou gaan produceren. Vergeet het maar... :(

Groetjes,
Kiezel :)
« Laatst bewerkt op: zondag 17 februari 2008, 20:48:30 door kiezel »
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 februari 2008, 21:07:40 »

Ha die Kiezel.
Wat leuk dat je de geschiedenis van deze rails uitgezocht hebt!
Zelf ben ik in 1955 met Märklin begonnen en heb zowel de middenrail alsook de puntcontacten gehad, maar de serie 3800 en 3900 heb ik nooit bij de modelbouw winkel, (Steven Volp, Amersfoort en Hartkamp Nijkerk) zien liggen.
Ook in mijn allereerste catalogus (1956) heb ik hier nooit iets over gelezen.
Duidelijk is dit een zeer elitaire rail soort geweest die voor de meeste modelspoorders en winkels duidelijk te duur was.

Bedankt voor het uitzoeken van dit stukje Märklin historie!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

Acido

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stand 7 :-)
    • Acido's Website
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #2 Gepost op: zondag 17 februari 2008, 22:40:25 »

Interessant! Daar had ik nog nooit van gehoord... Leuk, dat soort bijna vergeten experimenten en uitstapjes van Märklin :-)

Dank voor de moeite van het onderzoeken!

Martijn
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 februari 2008, 09:01:09 »

Nog een kleine aanvulling:

De in 1957 geïntroduceerde 'gewone' M-rail met puntcontacten (5100 en 5200 series die we zo goed kennen) hebben aan de bovenkant zichtbare metale clipjes aan het begin en het eind van de rail om de middenrail vast te houden. In de jaren 80 zijn deze onzichtbaar geworden (maar bij bv. de wissels zijn ze tot het laatst gebleven).

Bij de Modellgleise was dit in 1953 al onzichtbaar (ook bij de wissels)! Onderstaand plaatje van een 3900A 1/1 gebogen rail is van een verkoper op de Amerikaanse Ebay:

(plaatje is weg omdat die advertentie allang verlopen is natuurlijk)

En nog een leuk weetje: in Wintrack kun je ook gewoon gebruik maken van de 3800 en 3900 serie om je baan te plannen. Ze staan in het rijtje Marklin H0 Metall-Gleise (1953-1957).

Groetjes,
Kiezel :)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 oktober 2011, 13:19:54 door kiezel »
Gelogd

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #4 Gepost op: maandag 18 februari 2008, 09:27:46 »

Inderdaad zeer interessant. Toen ik begon in 1957 was men overgegaan van de volle derde rail naar puntkontakten, mijn eerste wissels waren nog met volle derde rail. Na enkele jaren werden dan ook alle wissels uitgevoerd met puko's.
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Marklinlover

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #5 Gepost op: maandag 18 februari 2008, 10:18:43 »

Hallo, ook een fan van M rail hier.
Wat nog zeldzamer is is de 3900 rail welke geproduceerd is voor de opwindtrein van Marklin. Deze heeft zelfs geen puncontactjes want die waren niet nodig.
Helemaal niet te vinden!!!!
Inderdaad zijn de rails die Kiezel bedoeld erg mooi. Je had er volgens mij ook hele lange recht van.
Niet te betalen iig. 

Groet, Lodewijk.
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #6 Gepost op: maandag 18 februari 2008, 11:00:38 »

Wat nog zeldzamer is is de 3900 rail welke geproduceerd is voor de opwindtrein van Marklin. Deze heeft zelfs geen puncontactjes want die waren niet nodig.
Helemaal niet te vinden!!!!

Van mijn 4e jaar tot mijn 7e jaar een opwindbare Märklin Krokodil en stoomloc als mijn favoriete speelgoed gehad, 1952-1955, toen kwam de electrische Märklin trein en heb mijn opwindbare trein geruild voor een paar wagonnetjes achter mijn 3000 locje! :shock: :( :(

Oh, wat was dat dom! (achteraf dan!)
Maar wel een hoop plezier met die extra wagonnetjes gehad.  :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

bas

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #7 Gepost op: maandag 18 februari 2008, 11:06:10 »

Oh, wat was dat dom! (achteraf dan!)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.


Achtraf is alles makkelijker.......


Bas
Gelogd

Robber

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #8 Gepost op: maandag 18 februari 2008, 11:22:53 »

Citaat
Hallo, ook een fan van M rail hier.
Wat nog zeldzamer is is de 3900 rail welke geproduceerd is voor de opwindtrein van Marklin. Deze heeft zelfs geen puncontactjes want die waren niet nodig.
Helemaal niet te vinden!!!!

Voor deze rails waren er ook 'ombouwsetjes', dus puntkontakten om deze rails te 'elektrificeren' dat zal wel nognog zeldzamer zijn. :D
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 05 maart 2008, 16:47:12 »

Gisteren kreeg ik twee pakketjes binnen met de lang verwachte Modellgleise! Eén paar slanke wissels (heb ik hier al even vermeld) en wat gebogen rails en een paar passtukjes.

Gisteravond even een paar foto's gemaakt en de eerste tests uitgevoerd. En ik ben helemaal overtuigd van deze topserie M-rails! :D



Hier zie je een standaard gebogen rail 3900 A 1/1 (radius 585 mm). Aan de bovenkant zie je weinig verschil met de M-rails die we allemaal zo goed kennen, maar er is toch een enorm verschil! De bielzen zijn namelijk van kunststof en deze zijn in de blikken bedding gelegd. Aan de onderkant van de rail kun je dit kunststof goed zien. Je ziet daar ook dat de twee railstaven electrisch van elkaar gescheiden zijn, behalve op één plek: rechts zie je de verbinding tussen beide railstaven. Als je deze door zou knippen zou je dus op dezelfde manier als bij C-rails gebruik kunnen maken van massadetectie. Maar ja ik zet natuurlijk niet zomaar de tang in railstukken van meer dan 50 jaar oud... :shock:


 
Hier even een linkse wissel. De lengte van de rechte rail is 224 mm (gelijk aan de rechte 3900 maar die heb ik zelf niet). Het afbuigende spoor is 16 7/8 graden en is met een speciaal passtukje op de lengte van een normale 3900 bocht (22 1/2 graden) te brengen.

Hoe rijdt dat nou, die Modellgleise?
Wat direct opvalt is een enorm verschil in geluid met de standaard M-rail!!! :!: De Modellgleise zijn fluisterstil. Dit komt natuurlijk in de eerste plaats door de kunststof bielzen; de rails hebben geen 'hard' contact met het railbed. In de tweede plaats is het gebruikte metaal (blik) veel dikker dan van de gewone M-rails. Ik denk ongeveer twee keer zo dik. Dit maakt de rails ook behoorlijk zwaar.

Ik moest wel even met de railgum over de rails (en de puntcontacten!) om een goede stroomafname te krijgen (de rails worden er aan de bovenkant wel zilverglimmend van, vind ik wel jammer want dat zwarte van M-rails vind ik juist mooi :? ).
Daarna reed het perfect. Alleen de wissels zijn erg gevoelig voor het goed staan van de wisseltong. Bij de rechtse wissel heb ik die een heel klein stukje bij moeten buigen.



Dit plaatje laat de onderkant van een wissel zien (bodemplaat even verwijderd). De rode draden zorgen voor de verdeling van de stroom over de puntcontacten. In het stelwerk zie je een gebogen stangetje dat door de dubbele spoel (of door draaien aan de wissellantaarn) heen en weer wordt gezet. De wisseltongen verschuiven maar 1 millimeter maar dit moet wel heel soepel lopen om door het stangetje goed te worden bediend. Verder kunnen deze wissels niet zo goed 'opengereden' worden. Het stangetje heeft wel een veerwerking, maar de wisseltong komt niet altijd helemaal goed terug waardoor er een ongewenste derde stand 'tussen rechtdoor en afbuigend of ergens daartussenin' bij is gecreëerd. Oplossing is de wissels niet open te laten rijden maar netjes goed te zetten (zo hoort het natuurlijk ook!). 8)

Ik was trouwens even bang dat de wissellantaarn in de weg zou zitten voor de langere personenrijtuigen, maar dit blijkt niet het geval te zijn! De lantaarn zit laag genoeg en de boog is natuurlijk niet scherp. Dus ook de panoramarijtuigen met verdiepte vloer kunnen netjes op deze wissels de bocht om!

Als laatste nog even een overzicht van alle M-rail radii inclusief de 3900 (en 3800) serie. Deze foto had ik in een ander topic ook al staan:



Van onder naar boven:
R0 - 5120 - industriecirkel (8 rails = hele cirkel met radius 286 mm)
R1 - 5100 - normale cirkel (12 rails = hele cirkel met radius 360 mm)
R2 - 5200 - parallelcirkel (12 rails = hele cirkel met radius 437,4 mm)
R3 - 3800 - binnencirkel Modellgleis (16 rails = hele cirkel met radius 535 mm) (heb ik alleen 2 halve stukken van)
R4 - 3900 - normale cirkel Modellgleis (16 rails = hele cirkel met radius 585 mm)

Samenvattend: ik ben helemaal weg van deze rails! Kan het iedere verstokte M-rail rijder aanraden. Je moet alleen even geluk hebben om tegen een niet al te duur partijtje aan te lopen. Maar op Ebay is met enige regelmaat toch wel wat te vinden (heb de mijne uit Duitsland en uit de Verenigde Staten).

M-rails - Modellgleise - rule!! :mrgreen:

Groetjes,
Kiezel
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 oktober 2011, 13:47:40 door kiezel »
Gelogd

Kees2

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 05 maart 2008, 21:42:53 »

Kiezel ,Bedankt voor zeer goed gedocumenteerd verhaal.Wat zou het mooi zijn als een fabrikant in dit gat stapt en een paar slanke M wissels met bijbehorende bogen uitbrengt.
Gelogd

Marklinlover

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 05 maart 2008, 21:48:50 »

Goed hoor, in Houten stond een duitser met een hele doos vol 3900 rail. Kostte een vermogen trouwens.
Mooi verhaal, Lodewijk (plaatsgenoot)
Gelogd

AnalogDriver

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 07:57:37 »

Kiezel ,Bedankt voor zeer goed gedocumenteerd verhaal.Wat zou het mooi zijn als een fabrikant in dit gat stapt en een paar slanke M wissels met bijbehorende bogen uitbrengt.


Sluit ik mij geheel bij aan, perfecte foto's en verslag!

En oh-oh-oh, zou het echt zo lastig zijn om (3rd party) M-rails model slanke wissels uit te brengen?  Ik hoop stieken dat dit mogeijk zal zijn (vermoed dat dit niet kan vanwegen (c) rechten)
Gelogd

Robber

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 09:44:23 »

Sluit ik mij geheel bij aan, perfecte foto's en verslag!

En oh-oh-oh, zou het echt zo lastig zijn om (3rd party) M-rails model slanke wissels uit te brengen?  Ik hoop stieken dat dit mogeijk zal zijn (vermoed dat dit niet kan vanwegen (c) rechten)

Ik kan mij herinneren dat er wel eens M-rails door een andere fabrikant geproduceerd is. Ik geloof dat dit het spaanse merk Electrotren was. De rails zag er iets anders (lichter van kleur) uit als de Marklin rails. Of de geometrie hetzelfde was weet ik ook niet. Ik weet wel dat Electrotren ook imitatie Marklin bovenleidingsmasten heeft gemaakt. Daar heb ik er zelfs een paar van. Ook weer iets anders van kleur als het origineel.
Gelogd

Baanloos

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 09:48:38 »

Wat ik me daarbij nog afvraag waarom Märklin dit zo kort geproduceerd heeft...
Was er onvoldoende vraag naar? Waren ze te duur?
Want laten we eerlijk zijn het is voor die tijd een innovatieve en moderne rail.

Het rare is dat ik ze nooit ben tegengekomen op een beurs of zo.
Wel rails met, de voor mij afzichtelijke, doorlopende 3e middenrail meer dan regelmatig gezien.
Iemand die ze dus bezit heeft een zeldzaam stukje rail in handen; wees er zuinig op zou ik zeggen!
Gelogd

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 10:34:10 »

Ook door Primex werden M rails uitgebracht in licht grijze kleur. Waren een goedkopere versie van Märklin.
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Marklinlover

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 10:43:48 »

Kiezel,
Ik heb ook wel eens metalen rails gezien met een hele lage bedding.
Weet jij zo welk typ dat is?
Lodewijk
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 11:49:00 »

Nee, die lagere rails heb ik nog nooit gezien.
Wel stonden er in oude catalogi wel eens getekende plaatjes van de dwarsdoorsnede van een M-rail, maar veel lager waren dan in werkelijkheid. Maar dat die ook echt bestaan zouden hebben of dat het gewoon de creatieve vrijheid van de tekenaar is geweest dat laat ik in het midden. :?

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

Kees2

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Rotterdam
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 13:08:22 »

Kiezel,
Ik heb ook wel eens metalen rails gezien met een hele lage bedding.
Weet jij zo welk typ dat is?
Lodewijk
Ik denk dat dat Hornby Dublo rails waren .
 Zie http://www.hrca.net/hornby_dublo.html

                                                      Kees
Gelogd

Marklinlover

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 15:05:05 »

Kees, zat ik zelf ook aan te denken.
Kiezel, op e-bay Duitsland staan wat rails van iemand uit Woerden.
Internationaal zie je ook nog wel eea te koop.
Lodewijk.
Gelogd

Frankie.7

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 22:17:51 »

Hallo Kiezel,

Je bericht jaagt me wel op kosten! Ik was dermate enthousiast over deze grote bogen dat ik gelijk ben gaan zoeken. Zojuist heb ik via ebay een aankoop gedaan van 7x 3800 en 12x 3900. Totaalprijs is zo'n ? 70, dus ? 3,60 per rail. Dit is natuurlijk een stuk duurder dan de prijs voor gangbare M rails, maar deze zeldzame spullen zijn het geld voor mij wel waard. Nu moet ik nog op zoek naar 5x 3800 om het dubbelspoor compleet te krijgen.

Groeten,
Frank
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 06 maart 2008, 23:33:33 »

Heel mooi gedocumenteerd verhaal.
Ik ga ook eens extra opletten op beurzen, dit is met name leuk voor wat bogen die in het zicht liggen...

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 07 maart 2008, 07:30:09 »

Hallo Kiezel,

Je bericht jaagt me wel op kosten! Ik was dermate enthousiast over deze grote bogen dat ik gelijk ben gaan zoeken. Zojuist heb ik via ebay een aankoop gedaan van 7x 3800 en 12x 3900. Totaalprijs is zo'n ? 70, dus ? 3,60 per rail. Dit is natuurlijk een stuk duurder dan de prijs voor gangbare M rails, maar deze zeldzame spullen zijn het geld voor mij wel waard. Nu moet ik nog op zoek naar 5x 3800 om het dubbelspoor compleet te krijgen.

Groeten,
Frank


Dat is toch niet echt slecht hoor die prijs... Althans voor dit prachtige stukje M-rail -geschiedenis...
Ik had mijn rails net iets goedkoper (gelukje) maar je kunt ook veel duurder uit zijn.

De 3800 bogen zijn trouwens heel lastig te vinden heb ik gemerkt. Maar succes!!!

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #23 Gepost op: maandag 10 maart 2008, 11:46:14 »

Als er iemand een flinke Modellgleis-slag wil slaan...

Zie deze advertentie op Ebay Duitsland.

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

Scooby Doo

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 22 maart 2008, 10:13:46 »

Hallo beste mensen,

Ik heb met heel veel plezier jullie bijdragen gelezen betreffende de Märklin metaalrails 3800/3900 van 1953-1957.
De 3800/3900 rails waren natuurlijk revolutionair voor die tijd.
1953 was de start en men verwachtte er heel veel van.

Lees de schiterende boeken van Märklin Mythos Modelleisenbaan Duitse uitgave van 2003 blz 153 en 154 (Der Weg zum Punktkontakt) en D as grosse Märklin Handbuch Duitse uitgave van 2002 blz 36 en 37 (Punktkontakte statt Mittelleiter)
Details van de 3800/3900  Märklin rails staan vermeld in de Joachim Koll van 1990 www.koll-verlag.de (zie archiv)  ?Gleis, wie hast du dich verändert?.
 ? Das Modell-Gleis-System 3900 von 1953 nimmt
eine Sonderstellung ein. Erstmals wurde damals
die Punktkontakt-Stromversorgung eingeführt.
Die für damalige Zeiten ungewöhnlich schlanken
Weichen waren auch mit ihren zierlichen Weichen-
laternen vorbildgetreuer, als bei Modellbahnen
üblich. ?.
Het is en was bijzonder spijtig, dat Märklin de produktie van Märklin 3800/3900 rails in 1957 beëindigde. De reden was gelegen in het feit, dat de prijs voor een enkele rail aanzienlijk was door de hoge produktiekosten. Gevolg daarvan was weer, dat in een tijd van een wederopbouw en stagnatie, de jaren 50, de afzet tegen viel.

Zelf heb ik, de afgelopen jaren, een aardige verzameling van de Märklin 3800/3900 rail opgebouwd.
Wat ik helaas mis en daar hoor ik niemand over zijn de Märklin 3900 electrische kruiswissels en bochtwissels. Helaas nooit geproduceerd.
Overigens zijn er wel Märklin 3900 stootblokken geproduceerd, voor wie het niet weet!

De Märklin 3800/3900 serie is voor mij het bewijs, dat Märklin altijd zijn tijd ver vooruit is geweest!!!

Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 22 maart 2008, 16:39:21 »

Scooby bedankt voor de aanvulling! Het is en blijft toch mooi...

Tja de M*-meegebogen wissels waren er in die tijd natuurlijk uberhaupt nog niet, ook niet in de 'gewone' serie. Maar ja als je toch de ruimte hebt voor die ruime bogen dan heb je waarschijnlijk ook de ruimte wel voor lange wisselstraten. Maar jammer blijft het...

Stootblokjes die je noemt heb ik er nu ook een paar van. Ik vind ze niet mooi (ze hebben dan ook wel wat geleden door de tijd heen) maar wel mooier dan de '7060' die toen gebruikelijk was voor de gewone M-rail.

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #26 Gepost op: maandag 07 april 2008, 21:28:57 »

Helaas heb ik de 3 exemplaren rechte wisselstukjes alle 3 in mijn eigen baanplan nodig...
Ik heb alleen nog wat links en rechts over.

Succes met de zoektocht!

Groetjes,
Kiezel :)

P.S. Misschien kun je jouw oproepje beter in de 'gezocht' rubriek zetten.
Gelogd

Scooby Doo

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 08 april 2008, 18:48:03 »

Bedankt Kiezel.

Dat heeft inmiddels plaatsgevonden!!!

Groetjes,

Scooby Doo
Gelogd

Scooby Doo

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 14 mei 2008, 15:32:53 »

Hallo Kiezel en fans,

Aanvulling
Hierbij een overzicht van de omnummering van het laatste jaar van produktie van de Märklin 3800/3900 Modellgleise:

GEBOGEN RAIL 3800 MÄRKLIN
5040 / 3800 A1/1
5041 / 3800 A1/2
5042 / 3800 BSA
 
GEBOGEN RAIL 3900 MÄRKLIN
5050 / 3900 A1/1
5051 / 3900 A1/2
5052 / 3900 A1/4
5053 / 3900 AA
5054 / 3900 BSA
 
RECHTE RAIL 3900 MÄRKLIN
5055 / 3900 BSD
5056 / 3900 D1/1
5057 / 3900 D1/2
5058 / 3900 D1/4
5059 / 3900 D1/7
5060 / 3900 D1/8
5061 / 3900 DA
5062 / 3900 DE
 
KRUISING 3900 MÄRKLIN (5)
5063 / 3900 K
 
WISSELS 3900 MÄRKLIN (24)
5064 / 3900 MWL + MWR
5065 / 3900 MWL
5066 / 3900 MWR
 
AANVULSTUKJES 3900
5067 / 3900 ZD
5068 / 3900 ZL
5069 / 3900 ZR
 
STOOTBLOKKEN 3900
7059 / 461 B

Groetjes en succes met de baan,

SCOOBY DOO

Gelogd

Scooby Doo

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 20:25:33 »

Hallo beste mensen,

Ik wil met deze bijdrage een misverstand uit de wereld helpen over het hoe en waarom van de korte produktietijd van deze geweldige Märklin 3900 serie.

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er het volgende afspeelde in de jaren 50 van de vorige eeuw:
Ik schreef eerder dat de produktiekosten hoog waren en dat waren ze ook, maar dat was NIET de werkelijke reden dat Märklin eindigde met de produktie van de 3900 rails.

Märklin wilde een nieuwe weg inslaan met het aanbieden van grote bochten.
Intussen was er al een andere fabrikant actief op de markt met grote bochten en dat was het Franse VB een associatie van Vollon en Brun.
De bochten van VB zagen er gelikt uit en ze waren uitgevoerd met een middenrail en voorzien van wisselstroom.
Een voorbeeld van deze wissel is thans te zien op:

Klikkerdeklik

Märklin was hiervan op de hoogte en zag het voorbeeld van VB en startte ook de produktie op van de nieuwe märklin 3800 en 3900, zoals ze later genoemd zouden worden. Alleen de nieuwe geproduceerde Märklin 3800/3900 blijkt/bleek bijna indentiek aan die van de rails van het Franse VB.
Ik benadruk bijna, omdat alleen de middenrail werd vervangen door ingelegde bielzen met puntcontacten.
Het Franse VB nam kennis van de produktie van Märklinrails en kwam in actie, omdat er een patent (een octrooi) gekoppeld was aan de VB-rails.
Dus dat betekende dat Märklin octrooirecht aan VB diende te betalen, hetgeen Märklin niet zonder slag of stoot betaalde. Het kwam tot meerdere processen en uiteindelijk stopte Märklin met de verdere produktie van de Märklin 3800/3900 rails. Of er uiteindelijk octrooi aan VB is betaald is mij niet bekend, maar de produktie van de 3800/3900 rails werd gestaakt!!


Edit Gerard: link ingekort
« Laatst bewerkt op: zaterdag 28 maart 2009, 20:13:11 door Gerard »
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 22:50:19 »

Dus eigenlijk was dat Franse bedrijf zijn tijd ver vooruit.

De Märklin 3800/3900 serie is voor mij het bewijs, dat Märklin altijd zijn tijd ver vooruit is geweest!!!



Afgezien van de middenrail, oogt het inderdaad zo'n beetje identiek.
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 08:41:46 »

 :shock: :shock: :shock:

Vébé HO, nog nooit van gehoord... Maar het klinkt logisch!
Dan is het nog jammerder; een stukje prachtige techniek dat stukloopt op juridische problemen...

Bedankt voor deze aanvulling Scooby!

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

Scooby Doo

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 16:45:10 »

Hallo Kiezel,

Hierbij de link van de website van VB:

http://trains.vb.free.fr/

Groetjes,

Scooby
Gelogd

kiezel

  • Gast
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 26 februari 2009, 22:09:22 »

Bedankt voor de link, Scooby.

Wel erg Frans hoor... En mijn Frans is ook niet meer wat het nooit geweest is...  :P

Groetjes,
Kiezel :)
Gelogd

Jasperkc

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • mooie 44er bij de VSM
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #34 Gepost op: zondag 18 mei 2014, 09:26:57 »

Ook in mijn allereerste catalogus (1956) heb ik hier nooit iets over gelezen.
Duidelijk is dit een zeer elitaire rail soort geweest die voor de meeste modelspoorders en winkels duidelijk te duur was.

Hallo Albert-Jan,

Ook ik heb een catalogus uit 1956 en daar staat wel degelijk een paar bladzijden gewijd aan de modelrails. Deze rails zijn te vinden op de bladzijden 34 en 35. Bij deze stop ik even die bladzijden bij.




Zoals je dus ziet zijn dit dus wel degelijk de Modelrails.

Groet, Jasper
Gelogd

AlbertJan

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)
« Reactie #35 Gepost op: zondag 18 mei 2014, 11:07:36 »

Ha die Jasper.
Bijzonder leuk dat zo'n oud artikel toch nog wat stof tot nadenken oplevert! :thumbup:
Ondertussen had ik deze informatie ook al ontvangen en zelf opgezocht en daarbij ook wat van dit railmateriaal kunnen bekijken.

Wat mij het meeste opviel was dat ikzelf in die periode gestart ben en alleen maar de normale rails met puntcontacten en de oude met middenrail kende.
Ook in de Märklin winkel werd hier nooit over gesproken.
Op zich wel erg jammer want dit was natuurlijk een prachtig maar wel erg duur alternatief geweest en op dit moment een prachtig onderwerp voor een bijzondere vijftiger jaren baan!

Bedankt voor de informatie.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.     
Gelogd
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.075 seconden met 25 queries.