Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Slanke M-rail wissels???

Gestart door kiezel vrijdag 25 januari 2008, 15:09:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slanke M-rail wissels???
Wat zie ik nu in de M* catalogus uit  1957....? :shock: :shock:

Edit: N.B. Deze is niet gelijk aan de 5137 (lengte 180mm, straal 360mm) maar veel slanker: lengte 224mm, straal 585mm!



Zie je wel, weer een vermeend nadeel van M-rails ontkracht! Er zijn wel degelijk slanke M-wissels!!

Is er toevallig iemand die zo'n wissel wel eens in levende lijve gezien heeft? Ik kan er op het wereldwijdeweb verder nergens iets over terugvinden. Leek mij wel strak om zulke wissels in mijn (M-rail) baan te hebben... 8)
Ik vermoed dat deze wissels niet zo lang geproduceerd zijn.
Zal nog eens kijken in wat andere oude catalogi.

Groetjes,
Kiezel
Re: Slanke M-rail wissels???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Jazeker, die ken ik wel! :-)

Kijk maar eens naar dit plaatje:



Dit is mijn "Analoge Speeltuin" in aanbouw, zie mijn bouwverslag (hier).

Links zie je de eerste poging, met gebruikmaking van de gewone wissels. Rechts zie je de tweede poging, nadat ik had ontdekt dat ik niet alleen een aantal "slanke" wissels had, maar ook de bijpassende Engelsman. Het verschil lijkt me duidelijk...

Martijn ;-)


Re: Slanke M-rail wissels???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Ze zijn trouwens tot het laatst toe gemaakt hoor, alleen niet onder die catalogusnummers. Ik zal mijn jaarboek van 2001 er eens op naslaan, daar staan ze volgens mij nog (net) in.
Re: Slanke M-rail wissels???
Nou ik heb ze niet gezien en ze staan niet in de 20 of meer Marklin catalogussen die ik bezit.

Re: Slanke M-rail wissels???
Citaat van: Acido op vrijdag 25 januari 2008, 15:17:09
Jazeker, die ken ik wel! :-)

Kijk maar eens naar dit plaatje:



Dit is mijn "Analoge Speeltuin" in aanbouw, zie mijn bouwverslag (hier).

Links zie je de eerste poging, met gebruikmaking van de gewone wissels. Rechts zie je de tweede poging, nadat ik had ontdekt dat ik niet alleen een aantal "slanke" wissels had, maar ook de bijpassende Engelsman. Het verschil lijkt me duidelijk...

Martijn ;-)


Hoi Martijn, volgens mij bedoel jij 'gewoon' de 5202? Dus de 'R2' wissels?

Maar die ik in die oude catalogus vond zijn langer, iets van ruim 22 cm. Ik kan ze in latere catalogi dan 1957 ook niet meer terugvinden...

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Slanke M-rail wissels???
AnalogDriver
gast

Re: Slanke M-rail wissels???
Inderdaad, 22.86cm, bochtstuk ruim 17.5 cm.
Helaas staat de straal van de bocht niet vermeld, ook de speciale ('ingedeukte') bochtstukjes wijzen nergens op.
Staan er in die catalogus ook andere bochten?

Maar kijk eens via bovengenoemde link naar de catalogus 1956, pagina 34 en 35.
Duidelijk de overgangsperiode van 3e rail naar point contacts.
maar ook: 3900 serie railstukken van ruim 22,4 cm
Maar weer niet die 5064 wissels.

5064 is voorzover ik kon nagaan ook nooit op ebay aangeboden geweest.

Zou mooi zijn als die slanke wissels en meteen ook groterere bogen in m-rails nog eens gemaakt zouden worden... :roll:  Märklin zou dat nooit meer doen uit bescherming voor zijn C-rails.




Re: Slanke M-rail wissels???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Hoi Kiezel,

Ik bedoel de wissels 5138 en 5139 met een boogstraal van 22º30' en een los bijgevoegd railstukje 5102 waarmee je er 30º van kan maken. Daarmee wordt het afbuigende spoor gelijk aan een rail 5100, dus R1.

Maar: Gebruik je die 5102 niet, kun je sporen een stuk dichter bij elkaar leggen. In een overloopwissel kun je dan een kort recht railstukje gebruiken om de twee wissels met elkaar te verbinden.

Ik heb er een 5108 (recht, 45mm) tussen gezet ipv 2x 5102, hetgeen een hart-op-hart afstand van zo'n 71 mm tussen de twee sporen oplevert; zie foto's. De Engelsman is een 5207 met aan twee kanten een 5110 (22.5mm) om hem passend op de 5138/5139 (dus zonder hun 5102) aan te sluiten.

De lengte van de rechte rail is gewoon 180mm en niet 228mm (= 9 inch) dus het is inderdaad niet hetzelfde model als de wissels die jij gevonden hebt. Had niet gezien dat de rechte rail zo'n stuk langer is. Al lijken ze op het plaatje wel op de 5138/9... ;-)

Gek genoeg horen de 5138 en 5139 bij de 360mm boogstraal (5100) en zijn van zichzelf dus niet slank. Door de afneembare 5102 echter kun je er wel aanmerkelijk slankere emplacementen mee maken dan met de standaard wissels voor de 360mm boogstraal. De h.o.h. van 71 mm die ik nu heb is ook minder dan wat je met de 5203/5204 (R2) kunt bereiken.


Martijn
Re: Slanke M-rail wissels???
Citaat van: Acido op vrijdag 25 januari 2008, 18:27:50
(...) Gebruik je die 5102 niet, kun je sporen een stuk dichter bij elkaar leggen. In een overloopwissel kun je dan een kort recht railstukje gebruiken om de twee wissels met elkaar te verbinden.

Ik heb er een 5108 (recht, 45mm) tussen gezet ipv 2x 5102, hetgeen een hart-op-hart afstand van zo'n 71 mm tussen de twee sporen oplevert (...)

OK Martijn ik snap je!
Die truc gebruik ik in mijn eigen sporenplan namelijk ook...  :)

Althans iets soortgelijks. Officieel klopt het niet helemaal want de Engelse wissel is 24 graden 17 minuten (uit mijn hoofd) en de 5137 is 'maar' 22,5 graad. Maar dat maakt bij M-rails niet zoveel uit:  :P



Voor de volledigheid hier nog even de geometrie van de 5064:



Figuur 1 is de R1 straal (5117 / 5137 incl. passtukjes 5102)
Figuur 2 is de R2 straal (5202)
Figuur 3 en figuur 4 zijn de slanke M-wissels met en zonder verloopstukjes.

Wel mooi, een hart-op-hart afstand van 50mm!!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Slanke M-rail wissels???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
:lol:

Leuk! Dit is een soort Hogere M-Railkunde :mrgreen:

Jammer dat ze die 5064 er uit hebben gehaald...

Martijn :-)
Re: Slanke M-rail wissels???
Citaat van: Acido op vrijdag 25 januari 2008, 20:09:43
Jammer dat ze die 5064 er uit hebben gehaald...

Misschien vanwege problemen met contact tussen sleper & middenpunten (maar weer niet met de massa van de rails)?
Puur speculaas natuurlijk, maar zou kunnen....
Re: Slanke M-rail wissels???
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
IK was ook stomverbaasd toen ik deze wissels zag,ik heb ze nooit op beurzen zien liggen.
Zou wel leuk zijn als Marklin nog eens slanke M wissels zou produceren met de bijpassende boogstralen .Productie/ontwikkel kosten zijn door de huidige Cad/Cam technieken misschien best te overzien maar ja  marketing technisch is het zelfmoord .
Re: Slanke M-rail wissels???
In mijn zoektocht naar meer informatie over deze wissels, kwam ik erachter dat dit eigenlijk de wissels van de serie 3900 zijn. Alleen in het laatste jaar zijn ze omgenummerd naar 5064.

Op Ebay heb ik onlangs nog even meegeboden naar een 'konvoluutje' rails waar ook wat uit deze serie wissels bij zat. Maar ja dat kost natuurlijk de hoofdprijs en zover wilde ik niet gaan...

Wel weet ik er nu meer van, ik heb dat in het volgende draadje gezet:
Marklin Modellgleise (serie 3900 en 3800)

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Slanke M-rail wissels???
Dit zijn toch helemaal geen bijzondere wissels?
Ik heb diverse van deze en ook de ander.
Ik heb vroeger op een bepaald moment flink geinvesteerd in elektrische M-wissels (tweedehands) en toen had ik goed uitgezocht hoeveel van welke wissels ik moest hebben.
Ze stonden ook gewoon in de catalogussen...

Koen
Re: Slanke M-rail wissels???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
CiteerZe stonden ook gewoon in de catalogussen...
@ Koen: Dat moet dan tussen 1953 en ±1957 zijn geweest...
(zie het verhaal van Kiezel, hier)
Re: Slanke M-rail wissels???
Ow, niet helemaal goed gelezen geloof ik. Ik bedoelde wissels met van die losse stukjes erbij.

Koen
Re: Slanke M-rail wissels???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Die zijn inderdaad tot het eind toe leverbaar geweest, ik dacht in eerste instantie ook dat Kiezel die bedoelde.
Re: Slanke M-rail wissels???
 :D :D

Ja ze lijken wel op de 5137 hè maar dan in uitgerekte versie!

Lengte rechte rail beetje opgerekt van 18 naar 22,4cm.
En de straal van de afbuigende rail wat groter gemaakt van 360mm naar ca. 585mm. :shock:

Helaas is ook de huidige prijs aardig opgerekt... :(


Re: Slanke M-rail wissels???
Hoelang heeft Märklin deze wissels en overige rails gemaakt? En waarom zijn ze ermee gestopt?

Volgens mij zijn er heel erg weinig mensen die van het bestaan hiervan afweten (totdat dit topic geopend werd :D )

Koen
Re: Slanke M-rail wissels???
Voor zover ik kon nagaan zijn de Modell-Gleise geproduceerd van 1953 tot 1956 (of 1957). In 1957 zijn de ons allemaal bekende 5100 en 5200 series geïntroduceerd met de puntcontacten en vervolgens gingen de Modell Gleise eruit.

Reden dat ze ermee gestopt zijn is een beetje gissen natuurlijk. Maar het meest aannemelijk is dat het gewoon te duur was; de 3800 en 3900 serie was veel bewerkelijker om te produceren (kunststof bielzen die in het metaal zijn gevat en daarin weer de rails / middenleider). Het was natuurlijk ook een tijd waarin de meeste mensen een dunne portemonnee hadden en dan waren de 'gewone' rails al duur (en de Modell Gleise 2x zo duur). Dus ik denk dat het voor Marklin commercieel niet uit kon om deze lijn te handhaven. Er werd gewoon te weinig verkocht.

Jammer maar wel leuk om over na te denken, en vooral - voor de M-rail fans - geinig om te weten dat de twee belangrijkste (?) nadelen van M-rails, namelijk het ontbreken van slanke wissels en van bogen met grote radiussen / radii, in feite niet juist zijn! Tja dat het spul haast niet te krijgen is, is een ander verhaal... :?

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Slanke M-rail wissels???
Lid sinds: 2007

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Ik heb hier een boekje van een zekere N.S. Wiersma onder de titel "Technische wenken voor de modelspoorbouwer". Het is uit 1963 en vooral gebaseerd op het Märklin systeem. Meermalen betreurt de auteur het verdwijnen van de Modell rails. Meermalen spreekt hij de hoop uit dat Märklin het ooit weer in productie zal nemen. Het weerhoudt hem er ook niet van railstukken uit het Modell programma in zijn voorbeelden op te nemen.

Je kunt overigens ook in het boekje lezen dat er al een merk 'Casadio' bestond dat railmaterieel produceerde met serieus slanke wissels van 30 cm en langer.
Re: Slanke M-rail wissels???
Lid sinds: 2006

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Even wat info, ik wil jullie niet ontgoochelen maar dit is gewoon een 5137 en was opnieuw uitgebracht i.v.m. de "grote" lantaarns op de oude wissels welke met de nieuwe rijtuigen geraakt werdt vandaar dat m* er een kleine lantaarn opgezet heeft en "engels" aangepast
hij is 2de hands nog volop verkrijgbaar.
met het extra passtukje is het weer een gewone 5100 bocht dus een "gewone" 5137 en staat ook nog in de catalogus van ver in de jaren '90



Re: Slanke M-rail wissels???
Citaat van: Janus op donderdag 21 februari 2008, 01:35:38
Even wat info, ik wil jullie niet ontgoochelen maar dit is gewoon een 5137 en was opnieuw uitgebracht i.v.m. de "grote" lantaarns op de oude wissels welke met de nieuwe rijtuigen geraakt werdt vandaar dat m* er een kleine lantaarn opgezet heeft en "engels" aangepast
hij is 2de hands nog volop verkrijgbaar.
met het extra passtukje is het weer een gewone 5100 bocht dus een "gewone" 5137 en staat ook nog in de catalogus van ver in de jaren '90





Sorry Jan, maar als je het gehele draadje gelezen had dan had je kunnen concluderen dat dit niet 'gewoon' om de 5137 wissel gaat. De geometrie komt totaal niet overeen met de (veel nieuwere) wissels die jij hier laat zien.
Re: Slanke M-rail wissels???
Aangezien Jan niet de eerste is die de '5137' in oude gedaante meende te zien, heb ik bovenin het draadje even een kleine toevoeging gezet: :D

CiteerN.B. Deze is niet gelijk aan de 5137 (lengte 180mm, straal 360mm) maar veel slanker: lengte 224mm, straal 585mm!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Slanke M-rail wissels???
Lid sinds: 2006

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Had er expres het boek bij gefotografeerd omdat ik deze reacties wel verwachte hierin staat het hele verhaal ook wat de boogstralen en de lengte aangaat er wordt nu alleen met passtukken gewerkt om aan de lengte en boogstraal te komen :idea:

Had het draadje geheel gelezen :mrgreen: :mrgreen:
Re: Slanke M-rail wissels???
Maar wel knap als je met passtukjes uit de 5100 en 5200 serie tot een boogstraal van 585 mm kunt komen...! De grootste straal is 437,4 mm (5200), groter is er niet... (maar wel bij de oude slanke wissels dus).

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Slanke M-rail wissels???
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Citaat van: Janus op donderdag 21 februari 2008, 17:04:22
Had er expres het boek bij gefotografeerd omdat ik deze reacties wel verwachte
:roll:
Citaat van: Janus op donderdag 21 februari 2008, 17:04:22
hierin staat het hele verhaal ook wat de boogstralen en de lengte aangaat er wordt nu alleen met passtukken gewerkt om aan de lengte en boogstraal te komen :idea:

Had het draadje geheel gelezen :mrgreen: :mrgreen:

Dat zal allemaal best maar je hebt het toch niet helemaal begrepen. Een straal van 585 mm is geen 51xx. Met het standaard M-rail-programma is geen boog met een straal van 585mm te maken, wat voor passtukjes je ook hebt. Je komt niet verder dan 437 mm, met de bogen van de serie 5200, tenzij je rechte railstukken in je boog opneemt. Bron: Catalogus 2000/2001.

Even een citaatje uit de onderzoeksresultaten van Kiezel:

Citaat van: Het gaat hier dus om een diameter van 111 (3800) en 121 (3900) centimeter (inclusief bedding)! De straal van de cirkel is daarmee zo'n 53,5 cm voor de 3800 en 58,5 voor de 3900 serie, gerekend vanaf het hart van de rail. Dat is een mooie R3 en R4 voor M-rails!

Martijn
Re: Slanke M-rail wissels???
En dan nu de verlossende foto... :) Waarmee voor iedereen zichtbaar wordt dat de slanke M-wissels wel degelijk een heel andere geometrie hebben dan de 'bekende' wissels:



Links de slanke Modellgleis wissel (serie 3900: radius 585,0 mm)
Midden de 5202 (radius 437,4 mm = met 5205 erbij gelijk aan 5200)
Rechts de 5137 (radius 360,0 mm = met 5102 erbij gelijk aan 5100)

En dan nog een plaatje van het verschil in radius tussen gewone en 'Modell' rails:



We zien hier van onder naar boven:
R0 - 5120 - industriecirkel (8 rails = hele cirkel met radius 286 mm)
R1 - 5100 - normale cirkel (12 rails = hele cirkel met radius 360 mm)
R2 - 5200 - parallelcirkel (12 rails = hele cirkel met radius 437,4 mm)
R3 - 3800 - binnencirkel Modellgleis (16 rails = hele cirkel met radius 535 mm) (heb ik alleen 2 halve stukken van)
R4 - 3900 - normale cirkel Modellgleis (16 rails = hele cirkel met radius 585 mm)

Ik zal later in het draadje over Modellgleise een verdere bespreking en meer foto's zetten. Nu eerst even aan het werk...! :?

Groetjes,
Kiezel

Re: Slanke M-rail wissels???
prachtig, Lodewijk.
Re: Slanke M-rail wissels???
Nou Kiezel, dit is een mooi stukje huiswerk. Ik denk dat je menig M rail rijder behoorlijk in de war brengt. Ikzelf hoor daar ook bij en ik ga direct het net afstruinen of ik nog enkele van deze prachtige ruime bogen kan bemachtigen. Gezien de leeftijd zullen de productie-aantallen wel beperkt zijn geweest.

Groeten,
Frank
Re: Slanke M-rail wissels???
Zelf ik had hier niets van gehoord. Maar ik denk inderdaad dat de oplage niet groot is geweest. Op beurzen heb ik ze niet gezien of er niet goed genoeg opgelet.

Re: Slanke M-rail wissels???
Lid sinds: 2006

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Citaat van: Acido op donderdag 21 februari 2008, 17:38:42
Citaat van: Janus op donderdag 21 februari 2008, 17:04:22
Had er expres het boek bij gefotografeerd omdat ik deze reacties wel verwachte
:roll:
Citaat van: Janus op donderdag 21 februari 2008, 17:04:22
hierin staat het hele verhaal ook wat de boogstralen en de lengte aangaat er wordt nu alleen met passtukken gewerkt om aan de lengte en boogstraal te komen :idea:

Had het draadje geheel gelezen :mrgreen: :mrgreen:

Dat zal allemaal best maar je hebt het toch niet helemaal begrepen. Een straal van 585 mm is geen 51xx. Met het standaard M-rail-programma is geen boog met een straal van 585mm te maken, wat voor passtukjes je ook hebt. Je komt niet verder dan 437 mm, met de bogen van de serie 5200, tenzij je rechte railstukken in je boog opneemt. Bron: Catalogus 2000/2001.

Even een citaatje uit de onderzoeksresultaten van Kiezel:

Citaat van: Het gaat hier dus om een diameter van 111 (3800) en 121 (3900) centimeter (inclusief bedding)! De straal van de cirkel is daarmee zo'n 53,5 cm voor de 3800 en 58,5 voor de 3900 serie, gerekend vanaf het hart van de rail. Dat is een mooie R3 en R4 voor M-rails!

Martijn

Ik denk dat we langs elkaar heen lezen.........met een 5138, 5108 en twee maal een 5205 is de 'oude wissel perfect na te maken zelfs de 15 graden zijn geen probleem wat ik wel met je eens ben ,is om de boogstraal van 1170mm te kunnen maken je concessies moet doen en er een rechte tussen moet plaatsen
Re: Slanke M-rail wissels???
Citaat van: Janus op vrijdag 07 maart 2008, 02:04:09
Ik denk dat we langs elkaar heen lezen.........met een 5138, 5108 en twee maal een 5205 is de 'oude wissel perfect na te maken zelfs de 15 graden zijn geen probleem wat ik wel met je eens ben ,is om de boogstraal van 1170mm te kunnen maken je concessies moet doen en er een rechte tussen moet plaatsen

Tja op die manier geredeneerd kun je zelfs met 5120 (industriecirkel) iedere boogstraal van 286mm en groter realiseren... :P
Maar je kunt het dan niet echt een boog meer noemen natuurlijk...

Er is trouwens toch één ding wat je met 5100/5200 rails echt niet kunt (zelfs niet met 'concessies'): de hoeken van de 3900 serie precies namaken. Kleinste gebogen passtukje van 5100 is 7,5 graad (5101) en van 5200 is het 5,72 graden. De 3900 serie is in zijn geheel 22,5 graad en is in vieren opgedeeld, dus stukjes van 5,625 graden. Da's net iets minder koud dus. :D Hoewel ik betwijfel of je het verschil zult voelen... :lol:

Anyway ik heb nu dus zonder concessies de keuze uit 5 verschillende M-rail boogstralen! :D

Groetjes,
Kiezel
Re: Slanke M-rail wissels???
Lid sinds: 2006

offline
Re: Slanke M-rail wissels???
Citaat van: kiezel op vrijdag 07 maart 2008, 07:26:19

Anyway ik heb nu dus zonder concessies de keuze uit 5 verschillende M-rail boogstralen! :D

Groetjes,
Kiezel

Ben jaloers op je :mrgreen: :mrgreen:

Het is inderdaad eeuwig zonde dat marklin deze serie eruit heeft gegooid