Citaat van: ACTS.zuid op zondag 27 september 2020, 08:45:06
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 26 september 2020, 22:24:25
Bezetmelder 1: 2 stukken rails
Bezetmelder 2: 4 stukken rails
Bezetmelder 3: 2 stukken rails.
Kun je uitleggen waarom, niet voor mij maar voor de vraagsteller, 36cm voor een stopmelder is best veel en het kost je bloklengte.
Gr, Ben.
Dag Ben,
Het was voor mij niet mogelijk eerder te reageren, ik had even andere prioriteiten zoals een lek dak en houtrot.
De keuze voor twee raillengtes van 18 cm voor de eerste en derde bezetmelder heeft voor mij de volgende redenen:
- bij K-rails zit er een metalen raillas tussen de twee rails en daar soldeer ik de draad voor de terugmelder aan vast en vermijd het gebruik van S39-RVS.
- de draad wordt aan de
onderkant van de raillas gesoldeerd waardoor je geen gesoldeerde draad ziet; deze verdwijnt onder de ballast.
de draad gaat tussen de bielzen naar het midden van de rails en "verdwijnt" daar naar beneden.
bij kleinere blokken tot 5 raillengtes, waar ik genoodzaakt ben om één raillengte te gebruiken voor een bezetmelder soldeer ik de draad aan de zijkant, met S39-RVS, van de rail en gaat tussen de bielzen
naar het midden en naar beneden.
Dit blijft zichtbaar, en niet alleen de draad maar ook het soldeer, en dat vindt ik niet mooi.
Op het moment dat ik mijn baan begon te bouwen was er nog geen sprake van stoppen op positie (o.a. in iTrain) en heb ik voor de oplossing van 3 bezetmelders in een blok gekozen.
Om het overzichtelijk te houden, en de decoders zijn er toch al, ga ik op deze weg voort.
Ik beknibbel niet op een terugmelddecoder meer of minder.