Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tips gevraagd voor baanplan

Gestart door Edwin VD donderdag 05 maart 2020, 20:26:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tips gevraagd voor baanplan
Over een paar maanden is er gelukkig weer een modelbaan kamer beschikbaar en kan ik weer verder gaan met die mooie hobby.


Ik had voor mezelf de volgende wensen:

       
  • Mooi groot station
  • Klein station
  • Klein werkterreintje met omloopspoor
  • Brug
  • Keerlus zodat het niet voorspelbaar is waar de trein in welke richting weer zichtbaar wordt
  • Opstelsporen voor minimaal 12 treinen
Ik heb ervaring met koploper, maar ben eigenlijk van plan om de baan met Rocrail aan te sturen. Hiermee kan ik ook wat met Arduino (al weet ik nog niet waarvoor) stoeien en verlichting via Hue aansturen. Zou met Koploper ergens ook nog wel kunnen, maar wat verandering deze ronde houdt het voor mij interessant.


De zichtbare delen ben ik van plan met K-rails uit te voeren. Als wat onder het landschap ligt met C-rails. Die C-rails laat ik in principe los liggen en kan naderhand eenvoudig nog een wisselaandrijving vervangen als dat nodig is. Met K-rails houdt ik de aandrijvingen toch maar boven op de baan. Onder de baan is het wat ruimte waarschijnlijk ook niet mogelijk.


Hebben jullie mogelijk nog wat tips of zien jullie nog hiaten in het ontwerp. Deze zijn voor mij erg welkom.


Groet,
Edwin
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Ziet er goed uit. Alleen word ik altijd nerveus als ik zie hoeveel wissels je in de onderste 2 lagen hebt. Zorg ervoor dat je er altijd goed bij kan komen.
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Ziet er zeker naar uit dat dit werken kan! Het ontwerp biedt veel mogelijkheden voor realistisch treinverkeer van het zichtbare gedeelte naar de schaduwstations.
Ik kan het alleen niet goed zien, maar maak je gebruik van R1 bochten? Dus 36 cm radius?
Ik zou die eruit houden. Het kan je ooit opbreken; niet alle materieel gaat er even goed doorheen.


Groet,

Peter
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: David666 op donderdag 05 maart 2020, 20:50:16
Ziet er goed uit. Alleen word ik altijd nerveus als ik zie hoeveel wissels je in de onderste 2 lagen hebt. Zorg ervoor dat je er altijd goed bij kan komen.
Bedankt David voor je bericht. Dat is zeker een punt. Voor de onderste lagen zou ik het willen oplossen door de rails los te laten liggen. Verder kies ik daar voor c-rails. Mocht een aandrijving toch niet zo lekker lopen, dan zou ik er nog bij  kunnen om het te vervangen. Ik moet er wel goed op letten dat de wisselaandrijvingen een overlengte van electriciteitsdraad hebben, anders is die nog niet van de positie weg te halen.

Groet
Edwin
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 05 maart 2020, 21:35:36
Ziet er zeker naar uit dat dit werken kan! Het ontwerp biedt veel mogelijkheden voor realistisch treinverkeer van het zichtbare gedeelte naar de schaduwstations.
Ik kan het alleen niet goed zien, maar maak je gebruik van R1 bochten? Dus 36 cm radius?
Ik zou die eruit houden. Het kan je ooit opbreken; niet alle materieel gaat er even goed doorheen.


Groet,

Peter
Peter, R1 bochten zijn in de baan aanwezig.  Ik heb voor mijn gevoel niet zoveel keus. Op zich is het best een ruime baan, maar als de dubbelsporen In een bocht 2 x 77,5mm breedte extra nodig hebben en dat aan weerszijden van de U, dan denk ik dat ik nog net tussen de baan kan staan. De verste hoeken worden dan ook wel heel moeilijk  bereikbaar. Of zie je andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?


Groet,
Edwin
Re: Tips gevraagd voor baanplan
edwin ik zie dat je aan de linkerkant van het station een kopspoor hebt liggen. ik vraag me alleen af is het bij een kerende trein de bedoeling dat deze na het keren een stuk over het linker spoor blijft rijden. of dat er nog een wissel bij moet komen daar. voor de rest een mooi baanplan.

jurgen
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: Jurgie op vrijdag 06 maart 2020, 08:00:46
edwin ik zie dat je aan de linkerkant van het station een kopspoor hebt liggen. ik vraag me alleen af is het bij een kerende trein de bedoeling dat deze na het keren een stuk over het linker spoor blijft rijden. of dat er nog een wissel bij moet komen daar. voor de rest een mooi baanplan.

jurgen
Beste Jurgie, ik zie wat je bedoel. Voor het mooie mist daar inderdaad eigenlijk net een wissel. Je kunt het kopspoor wel uit door eerst het andere kopspoortje in te rijden en dan te keren en de route te vervolgen. Zal nog lastig worden om daar een wissel tussen te prakken. Ik zal er nog eens verder naar kijken.


Groet,
Edwin
Re: Tips gevraagd voor baanplan
De bereikbaarheid is inderdaad ook een issue. Bij een tafelbreedte van 1 meter is het toch wel mogelijk R1 te vermijden, denk ik. Met flexrail kun je eigen radiussen maken. Ook kun je combinaties leggen van een iets ruimere bocht na het rechte stuk en daarna weer krapper. Dan wordt het totaal misschien net ruimer dan die krappe 36 cm.

Door de lussen enkelsporig te leggen, kun je ze allemaal op R2 houden. Dan leg je alleen in het zichtbare deel dubbelspoor. Puur voor het oog. Als je alles met de PC aanstuurt, loopt het verkeer veilig en goed, verwacht ik. Dat de treinen in de schaduwstations wat moeten wachten, is nauwelijks een probleem zou ik denken.

Groet,

Peter

Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 06 maart 2020, 11:44:49
De bereikbaarheid is inderdaad ook een issue. Bij een tafelbreedte van 1 meter is het toch wel mogelijk R1 te vermijden, denk ik. Met flexrail kun je eigen radiussen maken. Ook kun je combinaties leggen van een iets ruimere bocht na het rechte stuk en daarna weer krapper. Dan wordt het totaal misschien net ruimer dan die krappe 36 cm.

Door de lussen enkelsporig te leggen, kun je ze allemaal op R2 houden. Dan leg je alleen in het zichtbare deel dubbelspoor. Puur voor het oog. Als je alles met de PC aanstuurt, loopt het verkeer veilig en goed, verwacht ik. Dat de treinen in de schaduwstations wat moeten wachten, is nauwelijks een probleem zou ik denken.

Groet,

Peter
Beste Peter,


Het is lastig om de R1 bochten er uit te werken. Bij onderstaande bocht was ik wel in staat om dit naar R2 om te zetten. Komt er gelijk een ander issue om de hoek kijken. De bocht wordt ruimer en komt dan ook meer naar beneden op de tekening. Het spoor erboven kan de daling pas inzetten als we boven dat stuk voorbij zijn.  Het stijgingspercentage was ca. 4% maar komt nu eerder in de buurt van 5%. Dus ik moet eigenlijk een keuze maken die ligt tussen een ruimere bocht en een voor mijn idee te grote hellingshoek. Meestal wordt 3,5% als maximale hellingshoek geadviseerd. 4% vond ik zelf nog wel net gaan. Gaat 5% nog wel goed?


Welk materieel heeft het meeste last van R1 bochten of welke ontsporen daar het snelst?


Groet,
Edwin.
Re: Tips gevraagd voor baanplan - Rocrail
Ik heb nog een vraagje over Rocrail. Ik ben de IN melders aan het plannen, maar weet dat de ene trein wat vlotter stopt dan de andere. Het netjes stoppen voor een sein kan dan wel eens wat minder netjes uitpakken. Vanuit Koploper weet ik dat je bij een blok per trein kunt opgeven hoeveel die mag doorrijden. Dat zorgde ervoor dat alles netjes stopte voor het sein. Eigenlijk met software/parameter fine-tuning kun je in Koploper het gedrag goed beïnvloeden. Kan zoiets met Rocrail ook?


Zijn er voor Rocrail nog bijeenkomsten in de buurt van Utrecht? Ik zou ook graag wat ervaringen willen uitwisselen met iemand die veel verstand heeft van Rocrail.


Groet,
Edwin.
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Tips gevraagd voor baanplan
In plaats van R1 wat gewoonweg niks zegt omdat het afhankelijk is van type rail en fabrikant houd ik het liever op 360 graden boog. Ik zou niet weten wat daar mis mee is, zolang je maar precies werkt. ELKE grote stoomloc gaat daar moeiteloos doorheen en ook Koploper op volle snelheid. Nogmaals: uiterst kritisch werken met de lay out en alles 3x nameten.  Verder zeker niet meer dan 3% stijging en in bochten juist gezien de 360 graden terugbrengen naar 2,5%. Als je moet smokkelen, dan beter op rechte stukken naar 3,5 maar in de bochten dus op 2,5 houden. Mijn ervaring is dat het dan goed kan werken, maar dan nog blijft dat het ook wel afhangt van wat je achter een bepaalde loc hangt. Ik heb een E94 die moeiteloos 2,5m sleep omhoog trekt, een stoomloc B52 die dat ook perfect doet op hoge of lage snelheid, maar daarentegen de BR41 komt tot stilstand en zeker als je langzaam omhoog probeert te rijden. Ik heb nog te weinig echte rijervaring omdat ik ook nog in opbouwfase zit, maar dit zijn mijn ervaringen tot nu toe. Ik heb al heel wat bochten anders gelegd en gewijzigd in hoogtes, etc. etc.......
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: Adjebelle op maandag 09 maart 2020, 18:52:43
In plaats van R1 wat gewoonweg niks zegt omdat het afhankelijk is van type rail en fabrikant houd ik het liever op 360 graden boog. Ik zou niet weten wat daar mis mee is, zolang je maar precies werkt. ELKE grote stoomloc gaat daar moeiteloos doorheen en ook Koploper op volle snelheid. Nogmaals: uiterst kritisch werken met de lay out en alles 3x nameten.  Verder zeker niet meer dan 3% stijging en in bochten juist gezien de 360 graden terugbrengen naar 2,5%. Als je moet smokkelen, dan beter op rechte stukken naar 3,5 maar in de bochten dus op 2,5 houden. Mijn ervaring is dat het dan goed kan werken, maar dan nog blijft dat het ook wel afhangt van wat je achter een bepaalde loc hangt. Ik heb een E94 die moeiteloos 2,5m sleep omhoog trekt, een stoomloc B52 die dat ook perfect doet op hoge of lage snelheid, maar daarentegen de BR41 komt tot stilstand en zeker als je langzaam omhoog probeert te rijden. Ik heb nog te weinig echte rijervaring omdat ik ook nog in opbouwfase zit, maar dit zijn mijn ervaringen tot nu toe. Ik heb al heel wat bochten anders gelegd en gewijzigd in hoogtes, etc. etc.......
Bedankt Adjebelle, ik heb uitsluitend Marklin rails. Ik neem aan dat dat wel goed zit dan. Ik ga de bochten en rechten stukken controleren op stijging/daling. Bedankt voor je tip in deze.
Groet,
Edwin
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Tips gevraagd voor baanplan
CiteerIk heb nog een vraagje over Rocrail. Ik ben de IN melders aan het plannen, maar weet dat de ene trein wat vlotter stopt dan de andere. Het netjes stoppen voor een sein kan dan wel eens wat minder netjes uitpakken. Vanuit Koploper weet ik dat je bij een blok per trein kunt opgeven hoeveel die mag doorrijden. Dat zorgde ervoor dat alles netjes stopte voor het sein. Eigenlijk met software/parameter fine-tuning kun je in Koploper het gedrag goed beïnvloeden. Kan zoiets met Rocrail ook?

Edwin, dat kan in het locomotieven tabblad BBT (Block Brake Timer)
met de "center train" functie en een "delay" instelling is dit per loc/per blok te regelen.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=loc-bbt-en
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: RocnetHans op maandag 09 maart 2020, 19:38:53
CiteerIk heb nog een vraagje over Rocrail. Ik ben de IN melders aan het plannen, maar weet dat de ene trein wat vlotter stopt dan de andere. Het netjes stoppen voor een sein kan dan wel eens wat minder netjes uitpakken. Vanuit Koploper weet ik dat je bij een blok per trein kunt opgeven hoeveel die mag doorrijden. Dat zorgde ervoor dat alles netjes stopte voor het sein. Eigenlijk met software/parameter fine-tuning kun je in Koploper het gedrag goed beïnvloeden. Kan zoiets met Rocrail ook?

Edwin, dat kan in het locomotieven tabblad BBT (Block Brake Timer)
met de "center train" functie en een "delay" instelling is dit per loc/per blok te regelen.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=loc-bbt-en
Bedankt Hans,
Ik ga dit eens uitproberen in mijn test baantje.
Gr. Edwin
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Mag ik toch nog even zeuren over de R1 bochten? Dus de 36 cm radius.
Allemaal leuk, hoor, dat alles er super doorheen rijdt. Het gaat ook redelijk op voor Märklin-materieel. Maar niet met alle soorten koppelingen gaat het even lekker. En ook niet met alle nieuwe stomers met 5 gekoppelde assen. De oude modellen hebben een scharnierend  frame, maar de nieuwere locs niet.
En dan heb ik het nog niet over de moderne sneltreinrijtuigen op schaal 1:87 en rollend materieel van andere merken. Vroeg of laat doe je zo'n aankoop. En dan ontspoort de boel toch veelvuldig.
Maar goed, soms kan het niet anders, soms willen mensen niet anders, maar geloof de fabel niet dat het allemaal prima gaat en blijft gaan. Voorkomen is beter dan genezen.... Nu kun je er nog wat mee!

Groet,

Peter
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Edwin, heb een vraagje/opmerking. Als ik het goed zie aan de pijltjes rij je op de hoofdbaan rechts. Waarom rij je dan op het spoor richting kopstation links?
Ik zou daar ook rechts blijven rijden. Je hebt mogelijkheden genoeg om beide poten van dat station rechts rijdend te bereiken en het lijkt mij logischer om consequent te zijn.
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: Adjebelle op maandag 09 maart 2020, 18:52:43
In plaats van R1 wat gewoonweg niks zegt omdat het afhankelijk is van type rail en fabrikant houd ik het liever op 360 graden boog.
R1 t/m R5 zijn uiteindelijk allemaal 360 graden bogen :D
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 10 maart 2020, 11:56:43
Edwin, heb een vraagje/opmerking. Als ik het goed zie aan de pijltjes rij je op de hoofdbaan rechts. Waarom rij je dan op het spoor richting kopstation links?
Ik zou daar ook rechts blijven rijden. Je hebt mogelijkheden genoeg om beide poten van dat station rechts rijdend te bereiken en het lijkt mij logischer om consequent te zijn.
Bedankt Gertjan,
Dat is onbedoeld eigenlijk een foutje. Ik ga het aanpassen. Bedankt voor de aanwijzing.
Gr.
Edwin
Re: Tips gevraagd voor baanplan
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 10 maart 2020, 11:56:43
Edwin, heb een vraagje/opmerking. Als ik het goed zie aan de pijltjes rij je op de hoofdbaan rechts. Waarom rij je dan op het spoor richting kopstation links?
Ik zou daar ook rechts blijven rijden. Je hebt mogelijkheden genoeg om beide poten van dat station rechts rijdend te bereiken en het lijkt mij logischer om consequent te zijn.
Update van de rijrichtingen is gemaakt.
Gr. Edwin.