Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Jeroen's modelbaan.

Gestart door JeroenD donderdag 05 maart 2020, 17:27:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Jeroen's modelbaan.
Hallo,

Ik ben van plan mijn toekomstige veranderingen hier neer te zetten ook zodat ik mooi kan zien hoe mijn baan van 0 naar hopelijk iets geworden is.

Ik ben van plan thema gebieden er in te plaatsen(zomer winter herfst lente) maar dat is nog even goed uitzoeken hoe ik dat ga doen.
Ik begin van 0 geen houtbouw kennis, geen electronica kennis, geen modelspoor kennis. Een totale leek dus.

Ik wil op het eind alles laten besturen via een computer met automatische wissels en ga zo maar door :) !

Deze staat nu sinds een dag



(Het hout in de hoek heb ik al verbeterd vandaag)


Naja, ik ben al bezig geweest met een Mcdonalds te maken om te zien of ik het kan.


Dat is wel aardig gelukt. Ik ben nu bezig met de Mccafe.
Mijn bedoeling is om overal leds in te plaatsen. Maar ook dat moet ik nog leren. Ik heb een soldeerstation gekocht en ik ga daar wel wat me oefenen.

Mijn station word


Naja het begin is er ! :D
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
welkom,


en met die 0 houtkennis lijkt jouw bouwsel zeer goed,


mvg,
Michel
Re: Jeroen's modelbaan.
Ziet er goed uit en dat met 0 kennis  :O
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Jeroen,

Een mooie tafel, daar kan je al een behoorlijke treinbaan op maken,
Ziet er trouwens goed uit, en dit zonder kennis van zaken,  :thumbup:
Goed begonnen.
Ik ga dit maar eens volgen.
Het station heb ik ook op mijn baan staan, en de overkappingen, die heb ik ook al in huis, maar die moeten nog gebouwd worden.
Ben zeer benieuwd hoe je het gaat aanpakken,
veel bouwplezier

grts Freddy
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Kelderspoorder op donderdag 05 maart 2020, 18:08:00
Jeroen,

Een mooie tafel, daar kan je al een behoorlijke treinbaan op maken,
Ziet er trouwens goed uit, en dit zonder kennis van zaken,  :thumbup:
Goed begonnen.
Ik ga dit maar eens volgen.
Het station heb ik ook op mijn baan staan, en de overkappingen, die heb ik ook al in huis, maar die moeten nog gebouwd worden.
Ben zeer benieuwd hoe je het gaat aanpakken,
veel bouwplezier

grts Freddy
Bedankt! ( ik heb wel wat hulp gehad hoor :oops:)
Zou je een foto willen maken van jou station ? Ik ben wel benieuwd hoe die staat eigenlijk bij het spoor. Ik kon namelijk op google geen voorbeelden vinden van een klare station die bij het spoor staat :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Netjes hoor! Ik neem aan dat je ook een baanplan hebt?
Je zult zien dat zo'n groot station nog lastig te plaatsen is. Ik heb hem vroeger zelf ook wel eens gebruikt, maar gaf later toch de voorkeur aan een landelijker variant. Want je verplicht je als het ware tot veel sporen en veel stedelijke omgeving. Maar dat kan natuurlijk precies je thema zijn!
Succes, het beginnen met bouwen is het leukste wat er is!

Groet, Wouter
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: WouterL op donderdag 05 maart 2020, 19:07:31
Netjes hoor! Ik neem aan dat je ook een baanplan hebt?
Je zult zien dat zo'n groot station nog lastig te plaatsen is. Ik heb hem vroeger zelf ook wel eens gebruikt, maar gaf later toch de voorkeur aan een landelijker variant. Want je verplicht je als het ware tot veel sporen en veel stedelijke omgeving. Maar dat kan natuurlijk precies je thema zijn!
Succes, het beginnen met bouwen is het leukste wat er is!

Groet, Wouter
Ik had zeker een leuke spoorplan. Maar tijdens het bouwen heb ik het een en ander moeten veranderen om het realistisch neer te kunnen zetten.

Origineel


Huidig


Ik moet zien waar ik alles goed kan laten passen.

(tips zijn altijd welkom , want ik vind een start altijd moeilijk :) (met het oude ontwerp ben ik ook al bijna een maand bezig geweest(08 februari) )
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op donderdag 05 maart 2020, 18:35:08
Citaat van: Kelderspoorder op donderdag 05 maart 2020, 18:08:00
Jeroen,

Een mooie tafel, daar kan je al een behoorlijke treinbaan op maken,
Ziet er trouwens goed uit, en dit zonder kennis van zaken,  :thumbup:
Goed begonnen.
Ik ga dit maar eens volgen.
Het station heb ik ook op mijn baan staan, en de overkappingen, die heb ik ook al in huis, maar die moeten nog gebouwd worden.
Ben zeer benieuwd hoe je het gaat aanpakken,
veel bouwplezier

grts Freddy
Bedankt! ( ik heb wel wat hulp gehad hoor :oops:)
Zou je een foto willen maken van jou station ? Ik ben wel benieuwd hoe die staat eigenlijk bij het spoor. Ik kon namelijk op google geen voorbeelden vinden van een klare station die bij het spoor staat :)

Even enkele foto's gemaakt van hoe het er nu bij staat,
Het station staat nog niet vast, zal straks moeten gepast worden als de overkappingen er staan, de bedoeling is om over gans de 4 sporen een overkapping te plaatsen.









Grts Freddy
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Dat ziet er echt super uit!
Vraagje, jij gebruikt kurk als demping van het spoor ? Staat het station daar ook op? Ik ben er nog steeds niet uit wat ik moet gebruiken als toplaag. Een zegt bedek alles met xps, en de ander gewoon de tafel gebruiken en onder het spoor kurk. Ik kan daar niet echt een keuze tussen maken nog :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Even een volg berichtje.

Kurk is het beste, deukt niet in als je er op leunt.

Alternatief ondervloer voor laminaat van kwantum.  Schuim waar je elleboog in blijft staan als je te lang op tafel leunt.
maar daar heb je geen last van natuurlijk mits je het alleen onder je sporen toepast.

Mvg Robin
Re: Jeroen's modelbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Hoi Jeroen,

Leuk dat wij mee mogen kijken met de bouw van je baan  :thumbup: :thumbup:

Je schreef dat je uiteindelijk met de pc wilt gaan rijden, wellicht is het handig je in te lezen wat je hiervoor moet doen voordat je de baan neer gaat leggen.

Er zijn namelijk een aantal dingen die je nu al kunt doen, anders moet straks de boel weer uit elkaar.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hero op vrijdag 06 maart 2020, 00:13:53
Even een volg berichtje.

Kurk is het beste, deukt niet in als je er op leunt.

Alternatief ondervloer voor laminaat van kwantum.  Schuim waar je elleboog in blijft staan als je te lang op tafel leunt.
maar daar heb je geen last van natuurlijk mits je het alleen onder je sporen toepast.

Mvg Robin
Ik ben heel Drachten afgereisd om kurk. Niemand had het. Het lijkt wel of het een zeldzaam product is :)
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 06 maart 2020, 10:36:56
Hoi Jeroen,

Leuk dat wij mee mogen kijken met de bouw van je baan  :thumbup: :thumbup:

Je schreef dat je uiteindelijk met de pc wilt gaan rijden, wellicht is het handig je in te lezen wat je hiervoor moet doen voordat je de baan neer gaat leggen.

Er zijn namelijk een aantal dingen die je nu al kunt doen, anders moet straks de boel weer uit elkaar.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Dat is zeker waar. Ik moet hier goed om denken. (gezien dat niet heel makkelijk is :) )
Re: Jeroen's modelbaan.
Basroc-1961
gast

Re: Jeroen's modelbaan.
Kijk even op de volgende website: KLIK. Te kust en te keur.   :P
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 06 maart 2020, 15:22:06
Kijk even op de volgende website: KLIK. Te kust en te keur.   :P
ik heb 4mm bij 50 x10m besteld moet genoeg zijn denk ik. Wat ik nog niet begrijp is hoe ik nu op de rest van de tafels oneffenheden kan maken gezien ik het niet uit het xps kan snijden 😝.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Oneffenheden? Bedoel je bergen en dalen? Dalen maak je met een decoupeerzaag en daar bijvoorbeeld sterk gaas is dat je verder afwerkt. Voor heuvels zijn veel mogelijkheden, kijk maar eens rond op het forum. Gewoon twintig berichten aanklikken en dan vooral op de eerste pagina's kijken.
Mensen die grote 'oneffenheden' willen, gaan overigens meestal uit van lattenbouw...

Groet, Wouter
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: WouterL op vrijdag 06 maart 2020, 18:57:10
Oneffenheden? Bedoel je bergen en dalen? Dalen maak je met een decoupeerzaag en daar bijvoorbeeld sterk gaas is dat je verder afwerkt. Voor heuvels zijn veel mogelijkheden, kijk maar eens rond op het forum. Gewoon twintig berichten aanklikken en dan vooral op de eerste pagina's kijken.
Mensen die grote 'oneffenheden' willen, gaan overigens meestal uit van lattenbouw...

Groet, Wouter
Aah ok. Dus gewoon een stuk uit je tafel frezen? Ik begrijp de bergen wel een beetje. Maar de rivieren enzo nog niet. Ik zie steeds videos van mensen die het op piepschuim achtige platen maken als voorbeeld. En halen ze daar dan wat uit voor riviertjes enzo.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Jeroen,

Onder het station heb ik geen kurk gelegd.
In de plaats hiervan heb ik roofing of dakdekkersmateriaal met een zeer fijne structuur.
Geeft het uitzicht van een asfalt bestrating.



Grts Freddy
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 06 maart 2020, 19:04:17
Aah ok. Dus gewoon een stuk uit je tafel frezen? Ik begrijp de bergen wel een beetje. Maar de rivieren enzo nog niet. Ik zie steeds videos van mensen die het op piepschuim achtige platen maken als voorbeeld. En halen ze daar dan wat uit voor riviertjes enzo.
[/quote]
Kijk even dit topic (bij de buren) door. De plaatjes spreken voor zich ;)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 06 maart 2020, 20:14:56
Citaat van: JeroenD op vrijdag 06 maart 2020, 19:04:17
Aah ok. Dus gewoon een stuk uit je tafel frezen? Ik begrijp de bergen wel een beetje. Maar de rivieren enzo nog niet. Ik zie steeds videos van mensen die het op piepschuim achtige platen maken als voorbeeld. En halen ze daar dan wat uit voor riviertjes enzo.
Kijk even dit topic (bij de buren) door. De plaatjes spreken voor zich ;)
[/quote]

Phoe die werkt met baan verhoging en verlagingen :) Zie dat dacht ik dus te kunnen doen met dikke xps :) Maar zo werkt het dus niet hehe. Het word frezen :)

Citaat van: Kelderspoorder op vrijdag 06 maart 2020, 19:23:02
Jeroen,

Onder het station heb ik geen kurk gelegd.
In de plaats hiervan heb ik roofing of dakdekkersmateriaal met een zeer fijne structuur.
Geeft het uitzicht van een asfalt bestrating.



Grts Freddy
Ziet er goed uit.

Nog een vraag, heeft Marklin ook van die diesel locs zoals dit ?
https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=13283&vw_name=detail


https://www.marklin.nl/producten/details/article/37717/1858/?tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=1858&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=2&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=4&tx_torrpdb_pi1%5Bfilter%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bpagesort%5D=artnrasc&tx_torrpdb_pi1%5BbrandId%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5BnoPaging%5D=

Kon ik vinden maar meer niet echt van die "nieuwe" Friese treinen.

En ik zeg het alvast, sorry voor mijn newbie vragen :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Neem eens wat tijd om rustig rond te kijken 8o
Bijvoorbeeld mijn baan, in 3,5 pagina's zie je dingen die ik fout deed en goede oplossingen, aangedragen door mede 3railers.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0

Groet, Wouter
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: WouterL op vrijdag 06 maart 2020, 21:30:09
Neem eens wat tijd om rustig rond te kijken 8o
Bijvoorbeeld mijn baan, in 3,5 pagina's zie je dingen die ik fout deed en goede oplossingen, aangedragen door mede 3railers.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0

Groet, Wouter
Jemig, als ik ook maar 1% zou kunnen was ik al tevreden xd
Jij gebruikt dus mooie blauwe platen als ondergrond.
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 06 maart 2020, 20:45:33
Phoe die werkt met baan verhoging en verlagingen :) Zie dat dacht ik dus te kunnen doen met dikke xps :) Maar zo werkt het dus niet hehe. Het word frezen :)
Je kan ook gewoon een decoupeerzaag gebruiken ;)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 07 maart 2020, 16:08:02
Citaat van: JeroenD op vrijdag 06 maart 2020, 20:45:33
Phoe die werkt met baan verhoging en verlagingen :) Zie dat dacht ik dus te kunnen doen met dikke xps :) Maar zo werkt het dus niet hehe. Het word frezen :)
Je kan ook gewoon een decoupeerzaag gebruiken ;)
Dat is inderdaad wat makkelijker :)

Mijn nieuwe aanwinst voor mijn toekomstige huisjes die ik wil verlichten. 
Nu nog geen idee hoe ik het doe maar ik ga vast leren :)
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.


En dat is de final mijn banenplan.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Jeroen, nog even terugkomend op je station Bonn. Nadeel van deze Faller uitvoering vind ik, is dat hij net niet de juiste schaal lijkt te hebben als je dat vergelijkt met de andere gebouwen. Ik bezit veel Faller huizen (waarvan je vooral veel kunt zien bij Anne W) en deze lijken mij net een slagje groter.
Weet zelf dus nog niet of ik Bonn wel weer ga plaatsen, maar het is een beetje mosterd....want je hebt de doos al
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Gertjan H op woensdag 11 maart 2020, 16:50:05
Jeroen, nog even terugkomend op je station Bonn. Nadeel van deze Faller uitvoering vind ik, is dat hij net niet de juiste schaal lijkt te hebben als je dat vergelijkt met de andere gebouwen. Ik bezit veel Faller huizen (waarvan je vooral veel kunt zien bij Anne W) en deze lijken mij net een slagje groter.
Weet zelf dus nog niet of ik Bonn wel weer ga plaatsen, maar het is een beetje mosterd....want je hebt de doos al
:O Dat is niet heel handig mja heb 'm idd al. Misschien dan toch op de linker tafel zetten.
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Hoi,

Misschien even een tip.
Jij wilt huisjes verlichten. Doe dat met meerdere transformatoren. Misschien heb je nog een 32 volt over.
De reden waarom is:

Fouten opsporen:
Bepaalde verlichting uitdoen is ook zeer mooi.
Bekabeling kan iets korter zijn aangezien je dan aan beide zijdes een transformator kan plaatsen.

Tevens geef ik ook als tip een ringleiding onder je baan te doen voor de verlichting. Mocht je later nog meer lampjes willen plaatsen dan is het na 2 solderen klaar.

Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hitmaan op donderdag 12 maart 2020, 13:52:48
Hoi,

Misschien even een tip.
Jij wilt huisjes verlichten. Doe dat met meerdere transformatoren. Misschien heb je nog een 32 volt over.
De reden waarom is:

Fouten opsporen:
Bepaalde verlichting uitdoen is ook zeer mooi.
Bekabeling kan iets korter zijn aangezien je dan aan beide zijdes een transformator kan plaatsen.

Tevens geef ik ook als tip een ringleiding onder je baan te doen voor de verlichting. Mocht je later nog meer lampjes willen plaatsen dan is het na 2 solderen klaar.
Die transformator die ik heb gekregen was ik van plan rechts naast de brug te hangen. Daar zit een 16 en 10 volt uitgang op. Kan ik dat niet naar alles verspreiden? En zou ik er niet een schakelaar tussen kunnen zetten en naar mijn bedienings-plek te trekken?


Zone ringleiding lijkt me wel wat , ik moet alleen uitzoeken hoe ik dat ga doen. :)

Bedankt.
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat
Een ringleiding kan je maken van 2,5 kabel. Zelfde soort wat je thuis achter je stopcontacten hebt.
Geel/Groen en een bruine kabel erbij.

Schakelaar kun je tevens plaatsen, ben ik ook van plan bij mijn baan. 
Tevens weet ik niet hoeveel lampjes je hebt en welke soort. Led verlichting heeft iets minder nodig maar oudere lampjes gebruiken meer.

Info van andere site gehaald.

Info:
Veel van die modelspoorlampjes verbruiken 30 tot 50 mA. Als die trafo 16 volt is, dan heb je omgeveer 3A stroom. Daar kun je 100 lampjes van 30 mA (0,03 A) en 60 lampjes van 50 mA op aansluiten.


Bij niet correct antwoord graag even dit vermelden en het juiste er neer zetten.


Edit: Even een herstel van tekst. Mede mogelijk gemaakt door Erik

Wat ik bedoelde:
Märklin transformator 32 va
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
 @citaat Ah dit is handige info. Bedankt. Mijn probleem nouja.. probleem.. Is meer dat ik nog geen idee heb welke leds passen enzo, welke weerstand er op moet etc. Ik heb al wel een soldeer apparaat en hittegeweer 2-1 apparaat gekocht.  Ik heb meerdere modeltrein winkel websites al een email gestuurd met deze vraag (wat ik moet kopen)alleen zeggen ze steeds andere dingen, een zegt gebruik oude lampen van vroeger bij die viessmann 5200 (mja.. ik wil graag leds)
En een andere winkel zegt koop kant en klare 6006 Viessmann Hausbel.1 LED weis, 10 Stk.

Ik wil graag overal leds hebben omdat ik mijn baan vooral in het donker wil hebben.
Een ringleiding lijkt nog steeds zeer handig.

Edit Herman05: Overbodig citaat van voorgaand bericht verwijderd.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Beste Jeroen,

Als je het jezelf makkelijk wilt maken gebruik dan lampjes van Faller op een voet, ze zijn er in gloeilamp uitvoering en in led uitvoering, gewoon op 16 volt.

Groet, Anne W
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Anne W op vrijdag 13 maart 2020, 10:48:23
Beste Jeroen,

Als je het jezelf makkelijk wilt maken gebruik dan lampjes van Faller op een voet, ze zijn er in gloeilamp uitvoering en in led uitvoering, gewoon op 16 volt.

Groet, Anne W
Maar dan kan ik toch de boel uitzetten per groep als ik geen ringleiding gebruik ?

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Centrale_voedingsleiding Alleen dan 2 draden omdat je niet het spoor hoeft te voeden ?
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hitmaan op donderdag 12 maart 2020, 22:57:20
Een ringleiding kan je maken van 2,5 kabel. Zelfde soort wat je thuis achter je stopcontacten hebt.
Geel/Groen en een bruine kabel erbij.
Ik zou wel een flexibele draad nemen, niet het installatiedraad wat je koopt bij de bouwmarkt. Ik bestel ze hier.
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik heb even een simpele tekening gemaakt.

T = Transformator
S = Schakelaar.

De Dikke lijn is een ringleiding.

Aan de linkerzijde ( 1 ) is alles zonder ringleiding gedaan.  Zoals je ziet is het op de tekening al een ellende met 6 lampjes. Draden chaos. Alles moet je namelijk naar 1 punt leidgen. Dit betekend dat de verste lampje de langste draad nodig heeft. Hoe en waar leg je die neer zodat je een overzicht hebt.

Aan de rechterzijde ( 3 ) is alles met ringleiding. Zoals je kunt zien heb je een overzicht en kun je meer lampjes aansluiten en bij storing van 1 lampje heb je minder draden ellende.  Tevens heb ik een schakelaar er bij ingezet.  Tekening 2 heeft deze niet, maar dit even ter voorbeeld.

Zoals je ook kunt zien heb ik alles in 3 groepen geplaatst. Ik adviseer jouw het zelfde te doen.  Bij een storing van een transformator of een lampje hoef je niet gelijk alles af te schakelen. Tevens weet je gelijk waar de storing zich bevind. Is makkelijker bij het opsporen. 
Ook het voordeel is dat je later lampjes kunt uitbreiden. De transformator heeft misschien nu niet veel te doen, maar na mate je baan groeit is ook de verlichtingseis beter geworden. Straat verlichting, telefoon cel, verlichte borden wegmarkeringen ETC.

Ook geef ik je een tip om een ringleiding te plaatsen voor je stroom van het spoor. Bij een baan als deze komt er spannings verlies wat resulteerd in schokkende locs en minder vermogen.  De ringleiding zal ik rondom je gehele baan plaatsen als ik jouw was.  Zie 2e afbeelding.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hitmaan op vrijdag 13 maart 2020, 13:08:13
Dat klinkt niet heel makkelijk, maar tevens wel zeer nodig. hmm. 3 groepen is inderdaad wel handig, maar dan moet ik dus nog ergens 2 van die grote trafo's er bij zien te krijgen? En om extra stroom op het spoor te krijgen, kan dat gewoon met diezelfde trafo's ?


en ik heb mijn baan binnen :)


En de gras maak apparaat


Nu komt het moeilijkste nog, het Electra onder de tafel en wat ik er bij nodig heb :D

Even zien, ik moet als ik dit goed zie, 4 draden kleuren kopen van +/- 100M?
https://www.meekeren.nl/index.php?item=montagedraad-0_25mm2&action=article&group_id=8&aid=15&lang=NL
Ik teken het even moment ik edit het nog
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 13 maart 2020, 14:44:03Dat klinkt niet heel makkelijk, maar tevens wel zeer nodig. hmm. 3 groepen is inderdaad wel handig, maar dan moet ik dus nog ergens 2 van die grote trafo's er bij zien te krijgen?
Niet nodig hoor, een transformator kan meerdere groepen aan. Als je elke groep een aparte schakelaar geeft, kun je ze apart in- en uitschakelen, zie het schema hieronder. Dit werkt met alle lampjes (of ledlampjes) die rechtstreeks op zo'n transformator aangesloten kunnen worden.

Citaat van: JeroenD op vrijdag 13 maart 2020, 14:44:03En om extra stroom op het spoor te krijgen, kan dat gewoon met diezelfde trafo's ?
NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als je dit doet, is de beste uitkomst dat er niets gebeurt, in het slechtste geval blaas je alle decoders plus de aansluitbox op!

De ringleiding voor de treinen is helemaal apart van de ringleiding voor de transformator. Toen ik voor het eerst een ringleiding maakte, bestuurde ik mijn baan nog met een MS 2 en aansluitbox, net als jij. De ringleiding moet dan stroom krijgen van de aansluitbox. Een simpele manier daarvoor is om de draadjes van de aansluitbox op de normale manier op de rails aan te sluiten, maar vervolgens aan de andere kant van die rails draadjes aan te sluiten voor de ringleidingen.

Voor de baan heb je dan één ringleiding nodig voor de massa en één voor de rijstroom. Om verwisseling te vermijden, raad ik aan om bruin te gebruiken voor de ringleiding voor de massa en alle draden die daar aan vast zitten, en rood voor de rijstroom. Vanaf mijn eerste ringleidingen had ik zo'n 25 rode en 25 bruine draadjes die weer her en der aan de rails verbonden waren. Rode draadjes altijd verbinden met de lipjes onder de rails waar een 'B' naast staat, bruine met lipjes met een '0'. Hoeft helemaal niet dezelfde rails te zijn.

Mijn ringleidingen zijn 1,5 mm2, de (korte) draadjes tussen de ringleiding en de rails 0,25 mm2. Van die dikke draad heb je niet zoveel nodig; 20 m is méér dan genoeg voor jouw kamer. Van die korte draadjes iets meer. Om ze met de aansluitlipjes te verbinden, kun je kiezen tussen solderen of stekertjes. Voor een vaste baan is solderen prima, bij mijn vloerbaan heb ik stekertjes gebruikt. Vogt kabelschoentjes 0,5 mm om precies te zijn.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 13 maart 2020, 16:21:38
Citaat van: JeroenD op vrijdag 13 maart 2020, 14:44:03Dat klinkt niet heel makkelijk, maar tevens wel zeer nodig. hmm. 3 groepen is inderdaad wel handig, maar dan moet ik dus nog ergens 2 van die grote trafo's er bij zien te krijgen?
Niet nodig hoor, een transformator kan meerdere groepen aan. Als je elke groep een aparte schakelaar geeft, kun je ze apart in- en uitschakelen, zie het schema hieronder. Dit werkt met alle lampjes (of ledlampjes) die rechtstreeks op zo'n transformator aangesloten kunnen worden.

Citaat van: JeroenD op vrijdag 13 maart 2020, 14:44:03En om extra stroom op het spoor te krijgen, kan dat gewoon met diezelfde trafo's ?
NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als je dit doet, is de beste uitkomst dat er niets gebeurt, in het slechtste geval blaas je alle decoders plus de aansluitbox op!

De ringleiding voor de treinen is helemaal apart van de ringleiding voor de transformator. Toen ik voor het eerst een ringleiding maakte, bestuurde ik mijn baan nog met een MS 2 en aansluitbox, net als jij. De ringleiding moet dan stroom krijgen van de aansluitbox. Een simpele manier daarvoor is om de draadjes van de aansluitbox op de normale manier op de rails aan te sluiten, maar vervolgens aan de andere kant van die rails draadjes aan te sluiten voor de ringleidingen.

Voor de baan heb je dan één ringleiding nodig voor de massa en één voor de rijstroom. Om verwisseling te vermijden, raad ik aan om bruin te gebruiken voor de ringleiding voor de massa en alle draden die daar aan vast zitten, en rood voor de rijstroom. Vanaf mijn eerste ringleidingen had ik zo'n 25 rode en 25 bruine draadjes die weer her en der aan de rails verbonden waren. Rode draadjes altijd verbinden met de lipjes onder de rails waar een 'B' naast staat, bruine met lipjes met een '0'. Hoeft helemaal niet dezelfde rails te zijn.

Mijn ringleidingen zijn 1,5 mm2, de (korte) draadjes tussen de ringleiding en de rails 0,25 mm2. Van die dikke draad heb je niet zoveel nodig; 20 m is méér dan genoeg voor jouw kamer. Van die korte draadjes iets meer. Om ze met de aansluitlipjes te verbinden, kun je kiezen tussen solderen of stekertjes. Voor een vaste baan is solderen prima, bij mijn vloerbaan heb ik stekertjes gebruikt. Vogt kabelschoentjes 0,5 mm om precies te zijn.
(de spoor ringleiding, maar ik heb begrepen dat dit dus niet kan?) ik moet dus de aansluitbox gaan verdelen? die draadjes die ik normaal onder het spoor aansluit moet ik verlengen en aftakken naar de baan juist?

En mijn lampjes ringleiding

(grote draad word dus 1.5mm wat niet op de tekening staat)

Thanks !
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op vrijdag 13 maart 2020, 16:55:15ik moet dus de aansluitbox gaan verdelen? die draadjes die ik normaal onder het spoor aansluit moet ik verlengen en aftakken naar de baan juist?
Inderdaad, dat is het.

En als je draadjes met die kleuren verder nergens anders gebruikt, heb je geen kans op verwisseling. Zie ook Märklin Kabelkleuren.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Ik zou ipv die Viessmann licht trafo's 12V DC voedingen nemen kun,je lampjes en ledjes aansluiten.

Zoiets :12VDC 6A bij Alie
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 13 maart 2020, 17:18:47
Citaat van: JeroenD op vrijdag 13 maart 2020, 16:55:15ik moet dus de aansluitbox gaan verdelen? die draadjes die ik normaal onder het spoor aansluit moet ik verlengen en aftakken naar de baan juist?
Inderdaad, dat is het.

En als je draadjes met die kleuren verder nergens anders gebruikt, heb je geen kans op verwisseling. Zie ook Märklin Kabelkleuren.
Ik heb het direct afgedrukt zodat ik het kan ophangen.

Dat is dus lichtstroom die op de Viessmann adapter komt. (dit is een stootblok met een lampje)
Nu begrijp ik alleen even niet waar die nu moet inkomen, moet ik nog iets kopen waar dit inpast ? Want dit lijkt me niet in een kroonsteen te gaan. En ik snap nu ook jou tekening, gewoon op 1 adapter maar dan met verschillende groepen waar je een schakelaar tussen zet, klopt dat?

Citaat van: Hero op vrijdag 13 maart 2020, 18:12:57
Ik zou ipv die Viessmann licht trafo's 12V DC voedingen nemen kun,je lampjes en ledjes aansluiten.

Zoiets :12VDC 6A bij Alie
Hm, ik moet even zien wat ik hiermee kan doen, beetje zonde van mijn viessmann  :D maarja als het niet anders kan dan moet ik maar een 12 kopen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Met die Viessmann kun je nog wel een booster voeden
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hero op vrijdag 13 maart 2020, 18:22:57
Met die Viessmann kun je nog wel een booster voeden
Dat is voor een central station ?

Bij gebruik van voeding 60061 wordt het maximale uitgangsvermogen van 58 VA en een maximale stroom van 3 A bereikt (bij 60216, 60226 en 60215 met voeding 60101 wordt een maximale stroom van 5 A bereikt, uitsluitend aanbevolen voor spoor 1. Let beslist op dat de kabeldiameter groter is dan 0,5 mm²!).
Afmeting 150 x 110 x 42 mm.

Is dit ook een verplichting ?
https://www.modeltreinmarkt.nl/c-rails/478-74046-marklin-c-rail-aansluitset-4001883740461.html

https://www.kabel24.nl/Wago-221-415-lasklem-5-voudig.  moet ik gebruiken als verder zeker?
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Als ik jouw foto van de stoorblok bekijk dan merk ik iets op.

Schijnbaar heeft iemand 1 draad gekoppeld aan de rails zelf. Dit om daar mogelijk stroom van af te tappen.
De andere draad moet je dan plaatsen op de gele aansluit bus van een transformator.

Echter wat ik adviseer is om de draad van de stootblok die nu aan de rail vast zit los te halen en deze gewoon te verbinden met je ringleiding van je lampjes.
Waarom:
Hou je stroom gescheiden van je rijbaan en je verlichting.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: Hitmaan op zaterdag 14 maart 2020, 10:04:59
Als ik jouw foto van de stoorblok bekijk dan merk ik iets op.

Schijnbaar heeft iemand 1 draad gekoppeld aan de rails zelf. Dit om daar mogelijk stroom van af te tappen.
De andere draad moet je dan plaatsen op de gele aansluit bus van een transformator.

Echter wat ik adviseer is om de draad van de stootblok die nu aan de rail vast zit los te halen en deze gewoon te verbinden met je ringleiding van je lampjes.
Waarom:
Hou je stroom gescheiden van je rijbaan en je verlichting.
Kan ik het draad ook niet doorknippen en dan dat draad door lussen naar een lasklem? (nu nog zoeken hoeveel volt dat lampje mag hebben ik hoop op 12 :D)


Hero

Oh ja, die adapter die je gelinkt had Geschatte levering op 10/05 beetje ver weg :) is er niet iets in de EU die veel lampjes aankan 100+?
Is er ook geen mogelijkheid om 16v om te zetten naar 12v? Met een weerstand ofzo

Edit

Wel een foutje gemaakt met XPS kopen, er zit een wafel structuur in. Kan ik dat vlak krijgen met een strijkijzer en wat zilver papier er onder ?
Re: Jeroen's modelbaan.
Waarvoor wil je het glad hebben?
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Gewoon pasta er overheen gooien of iets anders. Dan je gras plaatsen etc.

Is wel jammer dat het inderdaad niet glad is.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2020

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 14 maart 2020, 20:15:52
Waarvoor wil je het glad hebben?
Wegen hebben niet een stroopwafel effect :)

https://webshop.pijplines.nl/Milliput-Terracotta-modelleerpasta

zo iets voor de wegen ?

Voor gras is zo wafel effect denk ik niet heel storend gezien je er wel oneffenheden mee kan maken.
Re: Jeroen's modelbaan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Als je er echt mee zit, afweging maken wat je glad wilt hebben en wat eventueel wel kan.
Ik weet niet hoe duur het spul koste, maar als je telkens eerst de boel glad moet hebben en dan pas verder komt, dan is het wellicht goedkoper om het te vervangen.
Re: Jeroen's modelbaan.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Jeroen's modelbaan.
Citaat van: JeroenD op zaterdag 14 maart 2020, 20:35:00
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 14 maart 2020, 20:15:52
Waarvoor wil je het glad hebben?
Wegen hebben niet een stroopwafel effect :)

Precies, je "stroopwafeleffect" verdwijnt als je het wegdek maakt.
Niks aan de hand dus.