UPDATE 7
Vandaag eens een wat andere update.
SEINEN, DRAADJES EN NOG MEER DRAADJES
De laatste tijd druk bezig geweest met inbouw van de laatste 6 seinen (puzzelen waar komt ie precies, gaatje boren, draadjes naar beneden friemelen, aan de onderkant onder de tafel boven je hoofd stekkertjes vastmaken... je kent het wel... Ik verheug me er nu al op dat het einde daarvan in zo langzaam in zicht is.
SCHILDEREN MAAR...
De grote brug (ca. 150 m lang, dubbelspoor) naar het rangeerterrein mocht voor de definitieve inbouw wel een verfje hebben. Met dank aan een mooie tip in mijn vraagdraadje "Welke kleur voor de brug? " heb ik in de bouwmarkt een potje verf RAL 6031 rietgroen in extra mat laten maken. Ze hebben er een hechtmiddel voor kunststof aan toegevoegd (heb er geen verstand van, maar ik had verteld dat ik er plastic mee ging schilderen). Ik vind de kleur ronduit prachtig. Als de klus geklaard is gaat er nog een heel lichte weathering overeen, een vleugje roest. Enfin, elke dag een uurtje schilderen, ik ben ongeveer op de helft...
De verf is hier nog nat dus je ziet de kleur nog niet zo goed, maar even om het verschil aan te geven
De looppaden heb ik lichtbruin geschilderd, maar ze kwamen me nog wat "te clean" over. Bij de "afvoerputjes" heb ik een een druppel donkerbruine verf gebruikt die ik heel sterk verdund heb. Vervolgens met een vinger een beetje uitsmeerd, waardoor het idee van plassen water moet ontstaan.
WE GAAN DE LUCHT IN
Mijn baanthema (jaren '20/'30 in Berlijn) is geknipt om ook iets van het toen snel opkomende luchtverkeer te laten zien. Nu is mijn treinenkamer te klein om eventjes Berlin Tempelhof te bouwen, maar waarom niet iets leuks boven de baan hangen? Märklin heeft in 1936 (kwam ik achter) een grote Zeppelin uitgebracht:
In 1999 bracht Märklin ter gelegenheid van het 140 jarige bestaan onder nummer 11400 een moderne replika van de Zeppelin uit. Hij is ongeveer 60 cm lang, van metaal, 1,2 kg schoon aan de haak.
De propellors van de motoren kunnen draaien, maar dan moet je stevig blazen. Kortom: geen kleine jongen en zonde om alleen maar in de doos te laten zitten.
Hij heeft twee ragkleine ophangoogjes, dus was het idee snel geboren: die komt boven Berlijn te hangen! Alleen wil ik wel goed slapen
, dus maar even geïnvesteerd in een goed ophangsysteem:
E voilà! Helaas is de achtergrond nu nog een puinzooi natuurlijk, maar het kan heel mooi worden later!
De Zeppelin hangt precies boven een "resthoekje" van mijn baan. Het lijkt me erg leuk om daar later een soort tafereeltje met een groot grasveld van te maken dat een aanstaande landing van het luchtschip moet uitbeelden. Met hulptroepen en veel toeschouwers op de grond, met een camerateam van de "Wochenschau" enz. Kortom: mijn fantasie kan nog even vooruit!
De Zeppelin heeft gezelschap van de Junker Ju-52, ook wel "Tante Ju" genoemd:
Met de Junkers Ju-52 nam het lijnverkeer van de "Luft Hansa" een grote vlucht. Het stond bekend als een een degelijk en betrouwbaar vliegtuig. Het was ontworpen in opdracht van het Duitse leger om als bommenwerper dienst te kunnen doen, maar was ook inzetbaar als civiel lijnvliegtuig. Waarschijnlijk (maar dat zou ik moeten opzoeken) om zo de opgelegde beperkingen aan het Duitse leger te ontduiken die met de Vrede van Versailles ingesteld werden.
Het metalen model is van Herpa (nummer 019040) (schaal 1: 160) en beeldt de Berlin-Tempelhof versie af, die vanaf 1986 tot begin 2019 rondvluchten verzorgde, eerste vanaf Tempelhof en na de sluiting daarvan vanuit Hannover. Uiteindelijk werd dit te bekostelijk voor de Lufthansa. Nu ligt het vliegtuig gedemonteerd ergens in een hal, in afwachting van betere tijden.
Iedereen bedankt voor het kijken en veel succes met de diverse projecten, klussen, plannen en het noeste werk aan je baan!