Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper
BMW-Fan
gast

Als je even naar boven kijkt: Het was een antwoord op mijn off topic vraag.

Andre
harry
gast

heb er nog geen ervaring mee gehad.
kwam de advertentie tegen op mp.
maar ziet er wel betrouwbaar uit.
groetjes
Harry.
harrie marklin
gast

Ja ik krijg de koploper nog terug
Alleen kan het wel even duren Marklin is niet zo snel wat reparatie betreft
Heb een bewijs van hem gehad dat de koploper van mij is
En ik heb op mp navraag gedaan over de verkoper hij is al 4 jaar gecontroleerd verkoper
Er zijn nog nooit klachten over hem geweest

mvgr. harrie

Dmnz

Ik heb de koploper ook inmiddels! In Wolvega voor ?290,- kunnen scoren.

foto's staan in 'mijn' topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22539.msg407803#msg407803

Groetjes Daniël
Populier
gast

Vanmiddag bericht gehad via Grootendorst van Märklin  Service: de koppelingsmal is niet en komt ook niet beschikbaar.  Is een fout in het boekje. Eigen opinie: waarschijnlijk zou dit stukje plastic de jaarcijfers teveel negatief beïnvloeden als het zou worden meegeleverd. :mrgreen: 

groet Hennie

Windhoven

Fout in het boekje? Het is juist iets wat ze bij de latere Koplopers in het boekje erbij hebben gezet, in de eerste uitvoering heeft het niet in het boekje gestaan. Pas bij de Olympia is het er in gezet?
Populier
gast

Heb je het malletje dan erbij gekregen??

groet Hennie

Windhoven

Nee, die mal heb ik er nooit bij gehad.
Alleen bij de standaard Koploper 37421 heeft de koppelingsmal nooit in het boekje omschreven gestaan (en dan heb ik het over het tastbare boekje, en niet over de digitaal te downloaden variant).
Populier
gast

Ik heb ze allebei daarom mijn verzoek om het malletje te leveren.

Citaat van: Populier op dinsdag 10 augustus 2010, 21:45:57
Vanmiddag bericht gehad via Grootendorst van Märklin  Service: de koppelingsmal is niet en komt ook niet beschikbaar.  Is een fout in het boekje.

Bedankt, Hennie, voor deze update.

Ik was eigenlijk al bang dat dit het antwoord zou worden. Blijkbaar is er een foutje in de interne communicatie bij tante M* opgetreden, waarbij het malletje wel bij de uitleg in het boekje is verschenen maar niet is geproduceerd.

Een ander forum-lid had nog de opmerking geplaatst dat zo'n malletje wél was meegeleverd met een ander model (ik meen te herinneren een TEE RAm van Trix?!). Misschien dat dat malletje eigenlijk identiek is en wél als reserve-onderdeel bijbesteld kan worden ?!?! (Dit natuurlijk alleen wanneer de koppelingen van beide modellen op dezelfde hoogte zitten.)

Kan iemand die beide modellen heeft dit misschien (voorzichtig) uitproberen en terugmelden op dit forum?

Met vriendelijke groet,

Keesjan
Spoorman
gast

Citaat van: NS-reiziger op woensdag 11 augustus 2010, 13:34:59
Een ander forum-lid had nog de opmerking geplaatst dat zo'n malletje wél was meegeleverd met een ander model (ik meen te herinneren een TEE RAm van Trix?!). Misschien dat dat malletje eigenlijk identiek is en wél als reserve-onderdeel bijbesteld kan worden ?!?! (Dit natuurlijk alleen wanneer de koppelingen van beide modellen op dezelfde hoogte zitten.)

Dat was ik en heb daarmee ook de verwarring geschapen. :P

De koppelingen van de ELD4 en de Tee RAm blijken te verschillen, de ene heeft de contacten horizontaal en de ander verticaal. Het Trix malletje blijkt dan ook niet geschikt voor de ELD4 en om die reden heeft M* het malletje uiteindelijk niet meegeleverd.

Het Trix malletje wat bij de RAm zit heeft geen overigens codenummer.

Gr, Ben.

Van de week begon mijn Koploper opeens Franstalige omroep uit te kramen :)?
Niet dat ik het een probleem vindt, als het sporadisch gebeurt, maar heeft iemand een audio-fragmentje over wat er nou daadwerkelijk wordt omgeroepen?

Citaat van: bolkoppie op vrijdag 13 augustus 2010, 12:27:36
Een ander forum-lid had nog de opmerking geplaatst dat zo'n malletje wél was meegeleverd met een ander model (ik meen te herinneren een TEE RAm van Trix?!).

De koppelingen van de ELD4 en de Tee RAm blijken te verschillen

Bedankt voor dit antwoord, Ben.

Ik denk dat ik dat malletje maar laat voor wat het is en gewoon hééél voorzichtig de bakken van mijn Koploper koppel en ontkoppel.

Met vriendelijke groet,

Keesjan

Light My Train

Citaat van: NS-reiziger op donderdag 19 augustus 2010, 18:07:55
Citaat van: bolkoppie op vrijdag 13 augustus 2010, 12:27:36
Een ander forum-lid had nog de opmerking geplaatst dat zo'n malletje wél was meegeleverd met een ander model (ik meen te herinneren een TEE RAm van Trix?!).

De koppelingen van de ELD4 en de Tee RAm blijken te verschillen

Bedankt voor dit antwoord, Ben.

Ik denk dat ik dat malletje maar laat voor wat het is en gewoon hééél voorzichtig de bakken van mijn Koploper koppel en ontkoppel.

Met vriendelijke groet,

Keesjan

het kan kapot  gaan, had ik ook, na een halfjaar zeuren en zeiken en wachten op nieuwe koppelingen had ik ze, kosten 12,50 (diegene die kunne afbreken....) maar goed, solderen en je koploper is weer als nieuw:)

Citaat van: Aar op donderdag 19 augustus 2010, 11:00:24
Van de week begon mijn Koploper opeens Franstalige omroep uit te kramen :)?
Niet dat ik het een probleem vindt, als het sporadisch gebeurt, maar heeft iemand een audio-fragmentje over wat er nou daadwerkelijk wordt omgeroepen?

ik heb dit nu ook 2 x gehad, voor de rest doet hij het nog goed. :D
marklinfanaat
gast

de stationsomroep komt dat vanuit de sounddecorder? en is deze te verwijderen? en komt de gewone toeter/tone uit de zelfde decorder?

Light My Train

AL het geluid komt uit de 'geluidsdecoder' Je kan hierin niks aanpassen.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Citaat van: wijbe op zaterdag 28 augustus 2010, 21:20:26
AL het geluid komt uit de 'geluidsdecoder' Je kan hierin niks aanpassen.

Dat is niet helemaal waar, door op de print een draad om te solderen kun je i.p.v. de omroep een soort generator laten horen, Seinwezen heeft hier al eens over geschreven.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Dmnz

Dat is ook wel leuk, wist ik niet.,
Maar kan je dan niet meer de omroep afspelen? :(

Heb je een linkje voor ons? :oops:

Groetjes Daniël
Seinwezen
gast

Hoi Daniël,

Klik!

Hier staat meer info,

Groeten Sander
BMW-Fan
gast

Cool, vraagje heb je daar ook foto's van?

Gr Eddie
Seinwezen
gast

Hoi Eddie,

er is niet zoveel te zien op de foto, maar ik wil wel een foto ervan maken.
Zal van de week de koploper effe openmaken en een foto maken.

Groeten Sander
marklinfanaat
gast

wat is om solderen?? ik wil eventueel wel de tyfoon maar ik wil de stationsgeluid niet.
Spoorman
gast

Citaat van: marklinfanaat op woensdag 01 september 2010, 13:09:26
wat is om solderen?? ik wil eventueel wel de tyfoon maar ik wil de stationsgeluid niet.

Klik even op de link, kijk welk printje in jouw Koploper zit en je ziet hoe je het geluid kunt veranderen.

http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php

Gr, Ben.

Light My Train

Let wel op, je garantie vervalt dan.....
Spoorman
gast

Citaat van: wijbe op woensdag 01 september 2010, 13:59:57

Voordat je je defecte Koploper ter reparatie aanbiedt soldeer je het draadje even terug toch? :?

Gr, Ben.

Light My Train

Citaat van: bolkoppie op woensdag 01 september 2010, 14:23:41
Citaat van: wijbe op woensdag 01 september 2010, 13:59:57

Voordat je je defecte Koploper ter reparatie aanbiedt soldeer je het draadje even terug toch? :?

Gr, Ben.

Knoeien er mee is knoeien, je past er zelf wat aan aan, en haal je het er weer af zien ze wel dat er mee geknoeid is :lol:

Zelf zou ik op iets ook ggeen garantie gaan geven als er iets veranderd aan is :shock:
Spoorman
gast

Wijbe,

We hebben het niet over een grootschalige aanpassing op een print maar het omsolderen van één draadje. De decoder en geluidsmodule is daar ook in voorzien.

Gr, Ben.
Forum Moderator

Ik denk dat Wijbe dat wel snapt, alleen Keuterman/Märklin kan echt wel zien dat je een draadje hebt losgesoldeerd. Mocht je decoder dan stuk gaan, dan zullen ze toch gaan zeggen dat je geen garantie meer hebt omdat je hebt gesoldeerd op de print.

Groeten,
Herman

Als ze dat al zien (en die kans is klein als je een beetje kan solderen) dan vervalt hooguit de garantie op het onderdeel waar je aan hebt gewerkt.

En verder, so what? Gaan we nou echt angstig om onze modellen heendraaien vanwege de garantie? Alsof het zo'n lolletje is, een beroep doen op fabrieksgarantie. Als een model snel na aankoop kapot gaat, dan verwacht ik een nieuwe van mijn handelaar. Gaat een model na enige tijd kapot, dan repareer ik het liever zelf. Alles beter dan maanden wachten.

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Treinen worden ook massaal voorzien van nieuwe verlichting e.d... Daar horen we ook niemand over ;)

't Is en blijft voor eigen risico...

Heeft iemand geluidsopnamen van de geluiden die er uit te halen zijn?
Gaat het om 'algemene' geluiden, of zijn het geluiden die specifiek opgenomen zijn van een echte koploper?

Light My Train

Citaat van: Herman05 op woensdag 01 september 2010, 16:56:48
Ik denk dat Wijbe dat wel snapt, alleen Keuterman/Märklin kan echt wel zien dat je een draadje hebt losgesoldeerd. Mocht je decoder dan stuk gaan, dan zullen ze toch gaan zeggen dat je geen garantie meer hebt omdat je hebt gesoldeerd op de print.

Groeten,
Herman

precies wat ik bedoel, Als Keuterman ziet dat er mee geknoeid is, zegge ze heel simpel, geen garantie.....
Ik zou eerst niet aan de decoders gaan klooien als ik jullie was, die schijnen nog wel eens stuk te gaan, en heb je er iets aan aangepast is het helaas dikke pech.......
Spoorman
gast

Citaat van: rscosworth op woensdag 01 september 2010, 17:21:46

Gaat het om 'algemene' geluiden, of zijn het geluiden die specifiek opgenomen zijn van een echte koploper?

Het is een algemeen geluid wat in meerdere M* loks zit. Je kunt ook geen ander geluid er in proppen.

Gr, Ben.
BMW-Fan
gast

Citaat van: Herman05 op woensdag 01 september 2010, 16:56:48

Groeten,
Herman

Als een marklin shop het nou doet? Kun je niet zomaar zien 8)
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Knoeien is knoeien, dan vervalt de garantie, logisch lijkt me. Dat is een bewuste keuze die niemand je kwalijk zal nemen. Proberen de boel te verdoezelen heet oplichting. Oplichting is niet aardig en zelfs strafbaar. Zo klaar als een klontje lijkt me. Ieder maakt zijn keuzes en leeft met de consequenties van die keuzes.
Spoorman
gast

Citaat van: BMW-Fan op woensdag 01 september 2010, 18:52:37

Beter van niet, zoveel vakkennis zit er niet in die shops. Er is niet voor niets een Marklin servicecenter NL. Verkopen is iets anders als repareren.

Gr, Ben.

Ik heb ook problemen gehad met mijn geluismodule. Na diverse leuke (geblaas van ventilatoren (zie filmje) en minder leuke geluiden werkt de geluidsmodule helemaal niet meer. Ik heb gekozen om dit zo te laten.

Meer info over de geluidsmoduleen mijn problemen in dit draadje

Groetjes,
Paul
BMW-Fan
gast

Citaat van: bolkoppie op woensdag 01 september 2010, 21:19:29
Citaat van: BMW-Fan op woensdag 01 september 2010, 18:52:37

Beter van niet, zoveel vakkennis zit er niet in die shops. Er is niet voor niets een Marklin servicecenter NL. Verkopen is iets anders als repareren.

Gr, Ben.

Sommige winkels hebben een technische dienst, vast niet beter dan marklin mensen maar beter dan niets.

Gr Eddie
Seinwezen
gast

Citaat van: Seinwezen op maandag 30 augustus 2010, 11:31:20
Hoi Eddie,

er is niet zoveel te zien op de foto, maar ik wil wel een foto ervan maken.
Zal van de week de koploper effe openmaken en een foto maken.

Groeten Sander

Hoi,

het heeft wat langer geduurd :mrgreen:, maar ik heb effe 2 foto's gemaakt.

Als je 1 van draadje omsoldeerd krijg je een ander/nieuw geluid.
Ik weet zo niet meer welke, maar dat staat op x-train.de.

Succes, 

Sander

BMW-Fan
gast

Bedankt Sander, heb je het zelf omgesoldeerd?

Gr Eddie
Seinwezen
gast

Hoi Eddie,

ik heb inderdaad zelf het draadje omgesoldeerd.
Ook heb ik de print aangepast, zodat de binnenverlichting schakelbaar wordt.
Ik moet alleen nog effe de decoder vervangen voor een andere. Een keuhn of Zimo decoder.

Groeten Sander

Light My Train

Citaat van: Seinwezen op woensdag 15 september 2010, 18:33:46
Hoi Eddie,

ik heb inderdaad zelf het draadje omgesoldeerd.
Ook heb ik de print aangepast, zodat de binnenverlichting schakelbaar wordt.
Ik moet alleen nog effe de decoder vervangen voor een andere. Een keuhn of Zimo decoder.

Groeten Sander

Grote verbouwing dus :lol:

Mijn Koploper lijkt regelmatig (voornamelijk als Functietoetsen F2 en F3 tegelijk aan staan) soms wel eens flarden van de Franse omroep te laten horen. Nu was ik benieuwd of iemand een volledige sample daarvan heeft? Ik ben zelf niet echt het type wat even de Koploper openmaakt en met de geluidsmodule gaat klooien.

Dus als iemand een voorbeeld van de Franze omroep heeft, graag...
De lucht-sample heb ik al wel gevonden in dit topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21703.msg363511#msg363511

RMW - Sinds 1963

Hallo Allemaal,

Ik heb hier een geel-blauwe Koploper staan en aan het einde van het jaar kan ik deze er ook nog bij kopen:

M.v.g.

Maikel (RMW)

Leuk :). Maak er ook eens een video van als ze in tractie rijden :). Altijd leuk.

Om terug te komen op mijn vorige vraag. Heeft iemand enig idee in welke Marklin model deze geluidsmodule ook gebruikt is? Die Franstalige omroep zit er niet zomaar in.
BMW-Fan
gast

Citaat van: RMW op woensdag 15 september 2010, 19:42:23
Hallo Allemaal,

Ik heb hier een geel-blauwe Koploper staan en aan het einde van het jaar kan ik deze er ook nog bij kopen:

M.v.g.

Maikel (RMW)

Ik haal zaterdag 2 koplopers op. (een die na zeer lange tijd eindelijk gerepareerd is en een die ik net besteld had) Tja wellicht ook nog een

Gr Eddie

Werkspoor Amsterdam

Citaat van: Seinwezen op woensdag 15 september 2010, 18:01:42
Als je 1 van draadje omsoldeerd krijg je een ander/nieuw geluid.
Ik weet zo niet meer welke, maar dat staat op x-train.de.

Alle geluiden staan al beschreven in dit draadje zie:

Citaat van: Vinysie op vrijdag 17 april 2009, 10:17:08
Even terug naar de soundmodule.
Ik heb die gister binnen gekregen en ingebouwd in de NS1215.
Ik heb natuurlijk ook even gekeken welke geluiden er nog meer in zitten  8)
Als de soldeerbrug A dicht is:
1. NL Typhoon
2. NL Stationsomroep
3. Franse Stationsomroep
4. Ventilator geluid e-loc

Als de soldeerbrug A open is:
1. een hoge toeter kort
2. een hoge toeter lang
3. Niets??
4. Iets wat ook op en ventilator geluid lijkt maar anders dan als de soldeerbrug dicht is.

Ik heb natuurlijk de soldeerbrug dicht gesoldeerd en aansluitingen 1,2 en 4 aangesloten op de decoder.

Er zijn natuurlijk nog veel meer soorten soundmodules dus dat opend (goedkoop) de deuren om materieel uit te rusten met geluid.
Remie
gast

Dat motorgeluid zou ik ook wel willen. Maar ik durf het niet aan om te gaan solderen. :P

het blijft een mooi ding. Bij mij gaan de binnenverlichting en de front/sluitseinen langzaam aan en uit. Ook kan ik een rangeerstand functie schakellen.
Remie 

Dmnz

Citaat van: Remie op donderdag 16 september 2010, 14:00:39
Dat motorgeluid zou ik ook wel willen. Maar ik durf het niet aan om te gaan solderen. :P

het blijft een mooi ding. Bij mij gaan de binnenverlichting en de front/sluitseinen langzaam aan en uit. Ook kan ik een rangeerstand functie schakellen.
Remie 

Dan ben je niet de enigste :D

Et zou leuk zijn als je die stations omroep ook nog kunt behouden, maar dat kan helaas niet :(
chopper
gast

Ik rijd tijdperk 3 met duitse stoomlocs dus Koploper zou overbodig zijn.
Miss koop ik hem later in de toekomst, want hij is schitterend.

Mvg, Chopper

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.