Dank voor jullie ideeën!

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 24 juli 2019, 00:04:26
maar of het schaduwstation wel past, betwijfel ik. Lukt het wel met de stijgingspercentages? En is de bereikbaarheid wel OK?
Hoi Peter, Daar twijfel ik ook nog een beetje aan. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n fan van een schaduwstation, maar het is wel fijn als de treinen niet telkens helemaal van de baan gehaald hoeven te worden. Vandaar dat ik de bereikbaarheid van de 'stalling' (nog) niet veel aandacht heb gegeven. Ik zoek ook naar een wijze waarop het schaduwstation overgeslagen kan worden in het 'rondjesrijden'.
Over R1 heb je gelijk. Ik heb er zelf gelukkig nog geen last van gehad. Voor de schoonheid heb ik ze wel zo goed mogelijk weggewerkt, maar ik begrijp dat de R1-bochten beter beperkt kunnen blijven tot het schaduwstation en het bergtraject. Aandachtspuntje

Citaat van: Hero op woensdag 24 juli 2019, 03:24:29
Die slinger uit je brug links? Je kan beter de lengte van je onzichtbare afrit inkorten.
Hoi Robin. Goeie. Door de 'tunnel-met-keerlus' van het 'paarse' deel blijven de treinen ook wat langer in de tunnel. Dat lijkt me ook beter. Anders kwam de(zelfde) trein vrijwel direct uit de tunnel waar 'ie zojuist ingereden was.
Ik heb het direct even aangepast

Citaat van: Jan22 op woensdag 24 juli 2019, 15:00:31
Wel vraag ik me af hoe dik je bent, of hoe breed de stoel is die in de U-basis komt te staan.
Kan dat smalle reepje extra aan de rechterkant niet net zo goed passen?
Of is daar al iets anders gepland?
Hoi Jan, Het lijkt me helemaal geen slechte keus om R1 zoveel mogelijk weg te werken. Het wordt hier en daar nog even puzzelen, ik heb graag zo groot mogelijke boogstralen in het zicht. Tegelijkertijd houd ik de tafel het liefst zo smal mogelijk.
Een stoel staat nog niet op de planning. De tafel houd ik graag zo smal mogelijk (tegen de muur). Het smalle reepje extra zou in principe passen. Ik zie alleen niet direct de meerwaarde ervan. Vanwaar zou je daar een stukje tafel toevoegen?
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 24 juli 2019, 20:45:22
Het ligt aardig vol met rails en dat vindt niet iedereen mooi, maar dat is een kwestie van smaak. Bij het plannen leg ik ook steevast veel rails neer. Mijn indruk is dat je hier aardige rijmogelijkheden hebt, en er is inderdaad heel wat ruimte om materiaal zichtbaar op de baan te hebben. Desalniettemin heb ik nog wel wat opmerkingen. Je mag zelf beoordelen of daar tips of verbeterpunten tussen zitten.
Hoi Rob, Klopt inderdaad. Te veel rails is nooit goed, ik heb het idee dat er nu (in het plan) een aardige balans is gevonden.

CiteerHet lijkt me dat er te weinig ruimte boven het schaduwstation is. Kun je daar vanaf de rechterkant bij? Dan is het misschien nog net te doen, al ben ik daar ook niet zeker van. Zo niet, dan lijkt me de bereikbaarheid van die drie sporen beroerd. Misschien moet je eens aan een helix denken om een groter hoogteverschil te realiseren. Dubbelspoor mag, als je het passend krijgt, maar bij een baan van deze grootte kun je ook enkelspoor overwegen.
Vanaf de rechterkant kan ik daar niet bij. (muur) Als er er zo naar kijk is de ruimte voor het schaduwstation in de hoogte ook nog minimaal. Dat gedeelte heeft zeker nog wat aandacht nodig. Ik heb nu niet de wens om het als een volwaardig schaduwstation te laten functioneren. Het is voornamelijk ingetekend om treinen op de baan te kunnen laten staan, zodat ze niet telkens terug in de doos hoeven.
CiteerIk weet niet hoe breed de rails is die je met traxeditor hebt getekend, maar zo te zien is het minder dan de 40 mm van C-rails. Daardoor valt het niet meteen op, maar op een aantal plaatsen liggen de gebogen sporen erg dicht bij elkaar, mogelijk té dicht. Stel je maar eens een lang rijtuig voor in de buitenbocht linksvoor: dat hangt een beetje over, naar binnen toe. Als er dan een trein door de binnenbocht gaat, zwenken de wagons een beetje uit. Die zouden wel eens tegen het rijtuig in de buitenbocht kunnen botsen. Het hangt er van af wat voor rollend materiaal je hebt of het fout gaat of niet. Een rijtuig met een lange wielbasis hangt meer over dan bijvoorbeeld een donderbus. Ook de uitzwenking in de binnenbocht hangt af van het rollend materiaal.
Hmm. Dat weet ik ook niet, maar dat klinkt niet zo lekker. Zeker lange personenrijtuigen willen nog wel eens uitzwenken. Daarnaast liggen ook niet alle bochten er even netjes in. Daar moet ik nog even naar kijken. Zolang de 'standaard' bochten van de rails wordt aangehouden verwacht ik weinig problemen met langs elkaar rijdende treinen.
CiteerVoor wat betreft bochten R1 ben ik het eens met eerdere opmerkingen, die zou ik zou min mogelijk gebruiken. Dat geldt niet alleen voor 24130, maar zeker ook voor de meegebogen wissels 24671/672. Uitgaande van jouw ontwerp, zou ik buiten het schaduwstation nergens R1 gebruiken, en ook daar zou ik minimaal één doorgaande route plannen waar geen R1 in zit. Bijkomend voordeel: Hoe ruimer de bochten, des te kleiner zijn de overhang en uitzwenking, dus mogen de sporen dichter bij elkaar liggen.
In het station liggen slanke wissels, dat vind ik mooi. Maar in de blauwe sporen links liggen dan weer meegebogen wissels 24671/672 en die hebben bochten R1. Dat vind ik nou jammer, daarmee gaat voor mij het effect van die mooie slanke wissels grotendeels weer verloren. Het is even puzzelen, maar het kan ook anders. Hieronder zie je een alternatief met alleen maar slanke wissels.
Goed idee om de bochtwissels en de R1-bochten uit de hoofdbaan te weren. Eerlijk is eerlijk, het is ook niet bijzonder mooi als een trein zich daardoor moet wurmen om het station in te komen. Nog even puzzelen

Je voorstel ziet er goed uit, helemaal geen scherpe bochten meer in het stationsgebied. Nu nog even kijken of ik het wegwerken van de scherpere bochten het waard vindt om de perronsporen in te korten.
CiteerEen detail: Ik zie heel veel rails 24229 liggen. Soms zijn die heel nuttig om de aansluitingen goed passend te maken, maar ik heb de indruk dat dat in jouw ontwerp op een aantal plaatsen best anders kan. Uitgedrukt in prijs per meter zijn de rails 24188 en 24172 een stuk goedkoper dan alle andere, dus als niet al een heleboel rails 24229 hebt, kun je het ontwerp zodanig maken dat je daar niet onnodig veel van nodig hebt.
In mijn plan gebruik ik voornamelijk veel 24229 omdat ik deze hier al heb liggen

Dat ze 'per meter' duurder waren als de '188 en '172 wist ik eigenlijk niet. Weet wat geleerd.
Nogmaals, thanks voor het meedenken. Ik kan weer aan de slag!

Groet,
Martijn