Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
En de ombouw is begonnen. Dit gedeelte van de baan, wat de aanloop is naar de Paradebaan is nu helemaal verwijderd.
20240307_100128.jpg
In de plaats van het bochtwissel komt een gewoon wissel met motordrive (MTB MP1). Dat ligt al klaar, net als de aansluitende railstukken.
20240307_092647.jpg
20240307_092712.jpg 
Uit dit wissel heb ik het hele mechanisme verwijderd behalve de balk waar de handomzetter in grijpt. In die balk is een gat van 0,8mm geboord waar de omzetpin in valt. Nog net te zien op de derde foto. Daardoor wordt de wisseltong gezet door de originele pen die aan de balk zit. Het voordeel hiervan is dat het wissel nog open gereden kan worden. De motor is gemonteerd op een plaatje 1,5mm hard styreen van Busch. Dat is beter geschikt om er schroefjes in te draaien. Dit plaatje is weer met 2K-epoxy in het wissel gelijmd. De uitstulpingen aan de voorzijde van het plaatje dienen om de stelbalk op zijn plaats te houden.
Trouwens het hele stuk tot en met het LBh is verwijderd. In de wissels van de noordelijke toegang tot het LBh komen ook servo aandrijvingen. Dat is een gewoon wissel en een drieweg wissel. Die moeten eerst weer terug voor het nieuwe gedeelte er weer ingelegd kan worden. Maar dan moeten wel eerst die servo's in de wissels gemonteerd en afgeregeld worden. Dat gaat morgen niet lukken, ik zal al blij zijn als de hele operatie in het weekeinde afgerond kan worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Mooi stuk ombouwwerkzaamheden, zowel van baan als van de wissels :thumbup:. Hopelijk zorgt dat straks voor een betrouwbaarder afhandeling van het treinverkeer.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooie constructie geworden die goed werkt. De tong schakelt mooi om. Ben benieuwd naar je verdere ombouw.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baanbouw Rehausen
mooie oplossing  :thumbup:
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dergelijke oplossingen zijn met een lineaire beweging, zoals deze motor heeft, makkelijk te realiseren. Een servo daarentegen heeft een radiale beweging en daarmee is zoiets veel moeilijker. Dan gaat het wringen of de drijfpen loopt uit het meeneem gat. Dan zou je de radiale beweging moeten omzetten naar een lineaire. Dat kan maar vergt enig gefrunnik. Ten eerste moet er een drijfbalk gemaakt worden met daarop dezelfde vertanding als op de servo as. Plus geleiding voor de balk. Daaraan kan dan de drijfpin bevestigd worden.
Ooit, wanneer ik voldoende tijd over heb en niks beters te knutselen weet, zal ik daar eens aan beginnen.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Mooi opgelost zo Henk, wissel loopt goed om   :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vandaag lekker opgeschoten. flinke stappen gemaakt. Alle wissels zijn voorzien van aandrijving, Het trace voor het omgelegde spoor is zo goed als klaar. Morgenochtend nog een kleinigheidje aan prutsen. er moet nog plaats voor een sein gecreëerd worden. De rails liggen er nu tijdelijk even op. Zodra de laatste voorbereidingen gedaan zijn wordt de benodigde bedrading er aan gesoldeerd en kunnen ze permanent op hun plaats gelegd worden.
Merk nu dat ik geen foto heb van de laatste stand met de tracees op hun plaats. Komt volgende keer wel.
20240309_104452.jpg
In het LBh is het momenteel ook een grote bouwplaats. Hier moeten de gaten voor de wissel aandrijvingen nog ingezaagd worden (zwarte markeringen). Zodra dat gebeurt is kan alles ook hier weer op zijn plaats gelegd worden.
20240309_104501.jpg
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Je hebt wel slordige preiser baanwerkers. Normaliter leg je rail met biels aan de kant, al dan niet gestapeld bij meervoud. Ze hebben het gewoon van de helling afgekukeld. Tijd om eens met de aannemer te praten.

Maar even zonder dolle je schiet al aardig op met de ombouw. Uieraard zal er wel weer commentaar komen op het bochten werk (of ook niet) maar ik vind er niets mis mee. Van mij hoeft het allemaal niet zo "strak".
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja slordig hé. Ik had helemaal geen zin om de meld en voeding draden van die rails los te maken. Dus het zaakje gewoon terzijde geschoven. Moment van luiheid, oh nee, gemakzucht. Typisch Thaise gewoonte.

Nee van mij hoeft het ook niet allemaal zo strak. Vooral in een berg- / heuvelachtig landschap willen er nog wel eens bochten in het spoor zitten. Maar in dit geval vond ik de slinger van het meegebogen wissel met tegenboog toch te erg. Dat zag er niet uit wanneer daar een trein doorheen ging. Dus is het bochtwissel verdwenen en een gewoon wissel ervoor in de plaats gekomen. Dan is die 30 graden R1 bocht met tegenboog weg en daarvoor twee 24 graden R2 stukken met een recht stukkie ertussen (90mm) in de plaats gekomen. Dat ziet er heel wat beter uit.
En omdat door die verandering de aansluiting van het naar beneden lopende spoor verder naar links is opgeschoven zijn daar noodzakelijkerwijs de bochten ook grotendeels verdwenen. Ik vind het er prima uitzien zo. Hoop dat mijn treintjes het ook leuk vinden.
20240310_160150.jpg
Ter vergelijk nog even de oude situatie
20240307_100128.jpg 

Tevens zijn de uitsparingen gemaakt om de seinen te kunnen plaatsen. Die staan er nu voor het plaatje nog even los in en kunnen er zo uitgenomen worden. Tijdens het ballasten van dit stuk worden de seinen permanent geplaatst en aangesloten. Ook zijn alle voeding, meld en andere draden aan de rails gesoldeerd. Die hangen er nu nog los onder en worden straks ook aangesloten.

Nu nog het LBh herstellen en een paar details aanbrengen, oa verlichting schaduwstation verbeteren, dan kan er proef gereden worden. Als dat goed gaat kan deze hoek alvast verder afgewerkt worden. Dwz de scenery in ruwbouw aangebracht worden.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heb de laatste paar dagen gruwelijk, ja zeg maar gewoon, zitten kloten. In een vorige post had ik al laten zien hoe het driewegwissel met twee micro servos was uitgerust. Dat werkt voortreffelijk. Nu had ik nog twee van die servootjes en dacht het andere drieweg dinges daar ook mee uit te rusten. Ja mispoes. Na diverse pogingen moest ik vaststellen dat de ene servo helemaal niks doet en de andere staat alleen maar te jitteren. Dat schiet natuurlijk niet op. Die kan ik niet gebruiken en liggen al in de kliko. Dan moet er wat anders verzonnen worden. De standaard 9G servo's zijn net iets te groot om er met goed fatsoen twee van onder te bouwen. Het moest dus wat anders worden. Nu had ik nog een stel servomotoren van Modelcraft liggen en die zijn net een paar millimeter kleiner en passen wonderwel.
Dan moeten daarvoor natuurlijk eerst steunen worden gefabriekt die dan weer op een stevige manier aan het wissel moeten worden bevestigd. Dat vergt enig inventief gepruts om tot het gewenste resultaat te komen. De omzetter aan de servo arm grijpt nu in hetzelfde gat waar origineel de handomzetter in steekt. Maar dan vanaf de onderzijde. Daarvoor moest de sleuf in de grondplaat iets langer gemaakt worden
Aan één zijde valt het uiteinde van de steun precies gelijk met de wisselrand. Daar heb ik een alustripje op maat gebogen en met een schroefje in de zijkant van het wissel geborgd. Aan de andere zijde steekt de steun een eindje uit. Ook daar heb ik een alustripje op maat gebogen en met schroefjes aan de steun en aan de bedding vast gezet. Omdat de bedding straks verdwijnt in het landschap zie je er dan geen moer (pun intended) meer van. Wanneer je de grondplaat van het wissel verwijderd zie je twee kolommetjes waar een schroefje in gedraaid kan worden. Deze heb ik benut om de middenzijde van de steunen aan te bevestigen. Zo is het geheel stevig en stabiel gemonteerd.
20240314_081156.jpg
Toen moest er ook nog ruimte worden gecreëerd om het uitrijsein te kunnen plaatsen. Dat betekent zorgvuldig aftekenen, nog voorzichtiger met de decoupeerzaag te keer gaan en de op maat gemaakte steun onder het baantracé lijmen. Gaten boren om de bedrading door te kunnen voeren en ziedaar. Het sein past er precies op.
Nadat alle rails weer terug op hun oorspronkelijke plaats waren gelegd en de nodige elektrische aansluitingen gemaakt moet de boel weer netjes bedraad worden. En die draden leg ik dan in boekbinders.
En toen waren de boekbinders op en had ik die toch echt nog nodig. Nu wist ik vrij zeker dat ik daarvan nog een hele doos moest hebben maar kon die nergens vinden. Tot ik mij realiseerde dat er in een hoek nog twee kisten vol materialen stonden die verborgen waren onder een stapel scenery attributen. Dus alles daar maar eens vanaf gehaald en tijdelijk op hun plek op de baan gelegd (zo goed en kwaad als dat ging). En zowaar daar was de doos.

Meteen maar een paar foto's gemaakt met alle attributen op de baan uitgestald. Dan ziet het er meteen een stuk completer uit.
20240314_165719.jpg
20240314_165746.jpg 
20240314_165807.jpg
Morgen alle attributen weer verwijderen en opruimen en daarna het nieuwe gedeelte testen of alles ook werkt zoals het bedoeld is. Zodra dat het geval is kunnen we weer verder met het volgende project. Duimen maar.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wie wat bewaard heeft wat, alleen bewaar je op een gegeven moment iets wat je tijden niet meer nodig had en dan komt de ellende. van "te goed opgeborgen" tot "ik weet niet meer waar ik het nu opgeslagen heb".
Ik hoor je er niet over maar vaak komt dan bij het zoekwerk het volgende uit de bus: "Goh ik wist niet dat ik dat nog had, dat moet ik op een goeie plek opbergen". Tegen de tijd dat je het nodig hebt begint het verhaal weer van voren af aan.

Enfin, ik duim met je mee dat het goed werkt.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heel bekent verhaal Freek. Zo vergaat het mij ook regelmatig. En al die logische plekken waar je het dan opbergt blijken achteraf toch niet zo erg logisch te zijn.
Maar goed terug naar de werkelijkheid. Eerst waren er twee melders die constant oplichtten. Bij beide de Dremel er even tussendoor gehaald en toen was er al één lichtje minder. De ander had wat meer voeten in de aarde. Allerhand geprobeerd maar het kreng bleef oplichten. Uiteindelijk de betreffende rail met omliggende er uitgehaald en op de werkbank gelegd. Toen was het euvel snel gevonden. De meldrail was niet geknipt, de aansluitende rail wel. Die waren tijdens het leggen dus verwisseld. Kom er maar op. Toen was het euvel snel verholpen ook. en alle melders werken naar behoren. Daarmee was de vrijdagochtend ook alweer voorbij en tijd om andere dingen te gaan doen. Vanochtend begonnen met de wissels te testen. Eerst nog drie van die dingen op de DCC Next aangesloten en daarna de laptop ook aan de DCC Next gehangen. Dan kun je alle wissels perfect afstellen zonder moeilijk onder de baan te kruipen. Met Mardec in config mode is ieder wissel afzonderlijk perfect in te stellen en je ziet precies wat er gebeurt. Eerlijk ik ben diep onder de indruk van dit moduul en zijn mogelijkheden. Simpel, doeltreffend en betrouwbaar.
Vanmiddag mezelf ook weer ledig gehouden met andere huiselijke zaken. Morgen weer verder met nog één wissel aansluiten. Dat is er één met een MTB MP1 motor en komt op een Rosoft WDD4. Verder moeten er nog wat draden gesoldeerd worden tbv de verlichting van het SS2. Belangrijk opdat de camera's niets ontgaat.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

Gelukkig komt de stoom uit de DR 18 201 (NVBS 60)

offline
Re: Baanbouw Rehausen
allemaal bekende verhalen, Ben op zoek geweest naar een vga kabel. Niet gevonden dus maar bij de webwinkel besteld. Zou er genoeg moeten hebben, maar waar.
Ook het melder probleem is bekend: de verkeerde rail gesoldeerd enz.
Af en toe om gek van de worden!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ben al een paar dagen niet lekker, keelpijn. Vermoed een ontsteking. Slikken is een pijnlijke bezigheid dus beperk ik mij zoveel mogelijk tot vloeibaar voedsel. Veel variatie hebben we daar helaas niet in.
Tussendoor probeer ik dan toch nog wat aan de baan te knutselen. Het SS2 is nu weer helemaal klaar en getest en alles werkt. Ook de ontkoppelrail en de seinen. Helaas is echter bij 1 sein de  verlichting overleden. Dat moeten we repareren, maar dat komt later wel. Eerst maar eens uitgebreid de nieuwe aandrijvingen aan een stresstest onderwerpen. Dat betekent dus even veel rijden. Voorlopig ziet het er goed uit. Al moet ik er bij zeggen dat gisteren een wissel weigerde in SS1. Nu brengt één zwaluw nog geen zomer en is één weigering nog geen structureel probleem. Maar iedere weigering is er één te veel. Dus goed in de gaten houden en op tijd actie ondernemen als dat noodzakelijk wordt.
Voorlopig is dit deelproject hiermee afgesloten en kunnen we aan het volgende gaan beginnen.

Als eerste zal nu de paradebaan worden aangelegd waartoe de twee tijdelijke keerlussen aan weerszijden hiervan verwijderd dienen te worden. In de paradebaan wordt ook een vrij grote brug opgenomen. Nu sta ik nog in dubio of deze meteen ingebouwd wordt of dat er eerst een noodbrug gemaakt wordt. Dat is iets meer werk maar heeft het voordeel dat de originele brug tijdens de bouw geen schade kan oplopen. En dat vind ik toch wel belangrijk want ik heb nogal eens mishaps, helaas.

Graag zou ik ook een filmpje willen maken van het nu gebouwde deel in bedrijf. Probleem is daarbij dat ik afscheid heb genomen van ClipChamp als video editor. Bij iets langere filmpje wordt het iedere keer wachten op de up- en download toch wel een probleem. Wie kan er nog een simpele gratis editor aanbevelen? Heb niet echt veel uitgebreide functies nodig. Gewoon een beetje knippen en plakken en eventueel een paar leuke overgangen en een proloog en epiloog is mij al genoeg.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Als ik het zo lees Henk, heb je aardig wat gedaan. Sterkte met de keelpijn, hopelijk is het snel weer voorbij.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Hopelijk ben je snel verlost van je gezondheidsproblemen. ClipChamp werkt voor mij ook niet om dezelfde reden. Ik werk nu nog steeds met de oude video editor van Windows. Daarvoor moet je wel de oude versie van de standaard Windows foto app gebruiken, maar die kun je nog gewoon downloaden en naast de nieuwste versie gebruiken.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beterschap toegewenst Henk. Enne, ik vind dat je wel gelijk hebt, eerst maar een "noodbrug". Zonde als je tijdens werkzaamheden de definitieve beschadigd.
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beterschap Henk.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Baanbouw Rehausen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beterschap Henk, hopelijk is het gauw weer over. O:-D
Ik weet effe niet of je Windows 10 hebt, maar dan heb je het programma "Video-editor" er standaard bij , te vinden bij "alle Apps" als je de Windows knop indrukt.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het zal vast wel doen wat het moet doen.
En je hoeft niks up of te downloaden, dat doe je pas als het klaar is om op You Tube te zetten.
Een handleiding vind je hier; KLIKKIE
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dirk-Jan op de laptop waar ik normaliter op werk heb ik geen Windows 10 meer maar op de PC nog wel. Zal daar morgen eens rustig naar kijken. In ieder geval bedankt voor de link naar de tutorial. Dat zal al een stuk gaan helpen dan.

Met de keelproblemen gaat het alweer een stuk beter en daardoor ook met het eten. Er kan weer normaal geslikt worden en dan smaakt je eten toch een beetje beter. Dus bijna weer terug op normaal.

Vrijdagochtend de aangekondigde stresstest in hoofdzakelijk SS2 gedaan. dat je daarbij ook andere baandelen meeneemt is onoverkomelijk. Er moeten nu eenmaal routes gereden worden. Afijn de treintjes hebben drie uur gereden en daarbij zijn er in SS2 geen problemen opgetreden. Wel in SS1, het wissel wat al weigerachtig was is er nu helemaal mee uitgescheden. Totaal dood, geen beweging in te krijgen. Dat moet er dus weer uit en dan gaan we ook daar meteen alles ombouwen naar servo aansturing. Ben dat gesodemieter met die Märklin aandrijvingen nu toch wel spuugzat. Ze gaan er allemaal uit. Maar dat later.

Eerst zijn we begonnen met het aanleggen van de paradebaan. De linker tijdelijke keerlus als eerste weggehaald. Dat was vlot gebeurt, een paar schroeven eruit en de hele constructie was verdwenen. Het tracé voor de paradebaan stond al maandenlang klaar en ligt dus snel op zijn plaats. Boven de helix een paar draadeinden verlengd om stevigheid in het geheel te krijgen. Dat staat nu zo vast als een huis.
Bijna tot aan de brug liggen de rails nu op hun plaats met alle draden voor melders en voedingen er al aan. Die hoeven straks alleen nog in boekbinders getrokken te worden en aangesloten.
20240323_122409.jpg
20240323_122437.jpg 
Ben momenteel bezig met de brug gedeeltelijk in elkaar te zetten. Dat moet nu eerst gebeuren om te zien of straks alles ook echt past. Ten eerste wordt deze brug opgebouwd uit diverse bouwpakketten. Een dubbelsporige boogbrug die in twee helften wordt gebouwd. Tussen die twee helften komt een stalen brug, Dat is een enkelsporig pakket wat wordt verbreed naar dubbelspoor. Daarbij wordt gebruik gemaakt van onderdelen die ik nog in de scratch kist heb liggen. Als dat klaar is zal ik er uiteraard ook foto's van plaatsen.
Ten tweede komen er op de brug ook twee overloop wissels te liggen. Dat maakt het extra belangrijk dat deze exact op de juiste plaats liggen vanwege de aandrijvingen die in de brugdelen verzonken moeten worden. Precisie is hierbij dus belangrijk.
Verder moet er bij het plaatsen van de brug rekening gehouden worden met de onderliggende verborgen sporen. De brugpijlers moeten daar ahw omheen gebouwd worden. Dus vanwege de maatvoering wordt het gehele brugdek in segmenten gebouwd opdat deze later exact in de opening tussen de tracés past. Tevens worden de brugpijlers op de juiste maat en vorm gemaakt. Dan kunnen deze later ook probleemloos geplaatst worden nadat het landschap, een ravijn met een waterval, gemaakt is. Tijdelijk wordt er dan een simpele plaat multiplex als brugdek gelegd. Dan kunnen de sporen er voorlopig, zonder wissels, overheen.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Beterschap toegewenst Henk.

Groet Michel
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Wel uitkijken met die brug Henk. Zoals elders reeds te lezen was zijn lampekappen boven een brug onbetrouwbaar. Je bent er overigens wel druk mee. Verstandig besluit om al die Marklin aandrijvingen te vervangen, beter nu als later als met de "aankleding" bezig bent.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Geen idee waar jij lampekappen ziet of vandaan haalt Freek. Ik heb in mijn treinpaleis geen enkele lampekap. Ben daar niet zo een grote fan van.

Maar dat daargelaten. Het brugdek is zover af. Het middelste stuk voor de stalen brug is op dezelfde breedte gemaakt als de delen van het natuurstenen viaduct. Dat past nu mooi samen en dat ziet er dan zo uit.
20240324_112159.jpg
20240324_112902.jpg 
Voorlopig gaat dat nu weer de kast in en worden de bouwwerkzaamheden voortgezet aan de andere kant van het brugdeel. Dat betekent eerst de tijdelijke keerlus aan het PS loshalen en omhoog brengen. Daarvoor moet er dan ook nog een cirkel worden gemaakt om de nodige hoogte te winnen. Pas dan kan het andere landhoofd voor de brug gemaakt worden. Denk dat dat iets langer gaat duren dan het laatst gebouwde gedeelte.
Re: Baanbouw Rehausen
Het brugdeel ziet er fraai uit, Henk :)
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat past helemaal mooi!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vanochtend nog een paar voedingsdraden gesoldeerd en daarna de treinen nog eens laten rijden. De nieuw gelegde stukken moesten eerst hevig gepoetst worden voor er iets overheen wilde rijden. Maar ook het bestaande traject wat er direct onder ligt gaf contactproblemen. Na weer driftig met de railgum in de weer geweest te zijn kon er weer normaal gereden worden. Nou ja zo goed als dan. Eerst begaf de BR38 het weer eens. Dat ding blijft problemen geven met de wielen. Die blijven niet op de assen zitten. Heb al diverse malen de boel uit elkaar gehad en de wielen met lOcTite vastgezet. Dat helpt dan weer even maar lang duurt het plezier niet. Ze raken los. zijn dan niet meer goed gekwartierd en het hele stangenstelsel loopt vast. Niet leuk meer.
Daarna was het de beurt aan de BR86 om kuren te vertonen. Na 10 meter rijden stopt het ding voor 10 seconden om daarna weer 10 meter te rijden. Etcetera ad infinitum. Gelukkig deden andere locs het wel gewoon.

Vanmiddag een begin gemaakt met het veranderen van de keerlus aan de rechterzijde van de brug. Als eerste het tracé met landhoofd uitgetekend en gezaagd. dat past in één keer perfect op zijn plaats. Goed het is één millimeter te lang, dat vijlen we er nog wel af. Dat is makkelijker dan bij vijlen. Maar de gaten voor de draadeinden zitten precies op de goede plaats en dat is het belangrijkste. Daarna de aansluiting van de bestaande tijdelijke keerlus aan de Noordzijde van het PS losgemaakt en het losse stukje tracé verwijderd. Toen kon de rest van dit tracé omhoog gebracht worden. Dat was een fluitje van een cent en ligt nu grofweg op de juiste hoogte. Als laatste heb ik het zojuist gemaakte tracé er nog even los opgelegd voor de foto. Morgen dan de platen voor het tussenliggende stuk zagen. Dat is dan vanaf de oranje waterpas linksom tot aan de rechter bovenhoek. Dan kunnen we beginnen met kurkstroken leggen en rails.
Heb vandaag ook nog even gechecked en er is net voldoende rails om dit stuk af te maken. Dat is mooi.
20240326_164314.jpg
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Jammer van de storingen, maar je maakt wel mooie vorderingen met je baan :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Flinke vorderingen Henk, t is natuurlijk ook een grote baan he
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Het zit je daar echt niet mee Henk, na de wisselaandrijvingen nu weer locs die kuren krijgen. Tja en wat mag je van loc-tite verwachten, what's in a name ...........

Daarintegen gaan de overige vorderingen gelukkig voorspoedig en ziet er prima uit.
 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Nog even een bericht betreffende de laatste stand van zaken. Het tracé voor de winding van PS naar Paradebaan is bijna af. De platen zijn gezaagd en de oplegsteunen vervaardigd. Het geheel zit nu in de lijmklemmen om te drogen vannacht. Er moet nog één 90 graden bocht gezaagd worden plus een paar steunen. De volgende stap wordt dan de kurkstroken er op lijmen. Daarna kunnen we beginnen met de rails leggen en de middenleider fabrieken.
En zo ziet het er nu uit
20240328_172054.jpg
20240328_172105.jpg  .
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Er begint langzaam schot in te komen. Dit weekend mooie stappen gemaakt. Het tracé is helemaal klaar en de meeste kurkstroken liggen er al op, gelijmd en wel. Nog een klein stukje rechtdoor tot aan de brug dan is dat helemaal gereed. De noodbrug ligt ook al op zijn plaats moet er alleen nog een verstevigingsbalk onder zetten. Die 6mm plaat vind ik niet stabiel genoeg.

Het leggen van de rails kost wat meer tijd en werk. In ieder geval tot aan het punt waar de Peco rails weer overgaat in de K-rail. Dat is ongeveer ter hoogte waar de achterwand weer minder hoog wordt. Daar verdwijnt het paradespoor in de tunnel. Op het zichtbare gedeelte komt dus K-flexrail. Aangezien dat vooral rechte baanvakken zijn heeft dat het voordeel dat die stijve K-rail niet in bochten gelegd hoeft te worden. En doordat deze vrij hoog ligt kijk je er niet zo zeer bovenop en valt (hopelijk) het lompe profiel niet al te zeer op. Een ander voordeel is dat er geen derde rail in geprutst hoeft te worden, iets wat vooral op de brug zo zijn voordelen heeft. En met de Peco in de tunnel baanvakken is een probleemloos treinbedrijf gewaarborgd.

20240401_163654.jpg
20240401_163702.jpg
20240401_163712.jpg

Morgenochtend heb ik eerst andere besognes, hopelijk kan ik 's middags nog een paar uurtjes aan de baan werken. Dan komt dit deelproject ook langzaam tot een einde.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Henk,

Weer lekker bezig geweest en je vrije tijd goed benut! Eigenlijk verwacht ik binnenkort wel een filmpje met rijdende treinen of ben ik dan te optimistisch?

Groeten,
Wico
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Optimisme is altijd goed, Maar voor een filmpje met rijdende treinen zal eerst de rails moeten liggen. En dat heeft nog even wat werk nodig.
En omdat het geen aangenomen werk is zal een ieder nog even wat geduld moeten oefenen. Oefening baart kunst.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Poe, nou moe. Bijna zover klaar. De rails liggen naar mijn tevredenheid. Mijn testkarretje rijdt er (op handkracht) soepel en vloeiend overheen, zonder hobbels en knikken. Dat is mooi, want verminderd de kans op ontsporingen aanzienlijk.

De meeste aansluitingen zijn ook gemaakt voor de voeding en melders. Meeste tijd gaat momenteel zitten in het vinden van de beste routes om de draadgeleiders (boekbinders) vast te lijmen. Dat doe ik met hotglue. Daar heb ik de beste ervaringen mee tot nu toe. Aan de voorzijde moeten er nog twee melddraden aan de rails gesoldeerd worden en daarna aan de meldmodule nr. 4. Aan de achterzijde (bij het wissel) zijn alle draden aan de rails gesoldeerd maar moeten nog verlengd worden tot de module nr. 6 en daar aangesloten. Ook moeten daar nog een paar voedingsdraden aangesloten worden op het verdeelblok. Heb nog het voornemen daar een ander verdeelblok te zetten (zoals in foto 2), het is nu een stukje pcb en dat bevalt niet echt.

De wisselmotor is ook reeds voorzien van alle benodigde draden. Met de aansluiting hiervan wacht ik totdat het wissel een functie kan en mag vervullen. Oftewel totdat er rails aan het aftakkende spoor zijn aangesloten.
20240406_130141.jpg
20240406_130312.jpg
En dan gaan we nu weer eens bekijken hoeveel van deze dingen ik vandaag nog kan doen voor ik er weer genoeg van heb. 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Kijk mooie vooruitgang en zonder strubbelingen en dat mag ook wel eens een keer.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat mag zeker wel eens een keer, eigenlijk wel vaker dan één keer ook.
Nu sloot ik gisteren af met de hoop nog het één en ander te kunnen doen in de middag. Nou daar is mooi niks van terecht gekomen. Ben meteen na het plaatsen van het bericht in slaap gevallen. :)   Toen ik weer wakker werd was het al te laat om nog wat aan de baan te doen. Er moet namelijk ook nog wat gegeten worden tussendoor.

Maar we hebben vanochtend lekker door kunnen werken en alle genoemde taken zijn volbracht en nog een beetje meer. Wat dat dan is blijft nog even een verrassing. Nu eerst F1 kijken waar de eerste rode vlag al buiten hangt. Hopelijk zijn de brokstukken snel opgeruimd en kunnen ze verder met de race. Dan kan ik vanmiddag nog zien of er nog een trein wil rijden.

Dubbel spannend dus.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
De F1 is op de vanouds bekende wijze gefinished met maximaal resultaat.
En de treinen rijden. Het poetsen viel enorm mee, alleen een paar stukken nieuw gelegde K-rail dienden meet de railgum gekuist te worden. Maar dat waren dan ook al oudere stukken die al eens gebruikt waren voor de verhuizing.
Daarnaast hebben we toch een beetje malheur. Een stuk links van de brug krijgt geen spanning op de middenleider. Nu had ik daar tijdens het leggen al extra op gelet en toch is er een verbinding niet goed gemaakt. Morgenochtend dat stukkie er even uit nemen en een extra voedingskabel aan solderen. Dan moet het euvel verholpen zijn.

Wat wel meteen opvalt is dat die slanke K-wissels behoorlijk vonken wanneer er een trein overheen rijdt. Opletten dat er geen bermbrandjes ontstaan!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Uitkijken met die bermbrandjes Henk, misschien in je scenery toch maar een brandweerpost opnemen?
Re: Baanbouw Rehausen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Je bent weer lekker bezig geweest Henk, dat vonken bij je wissels is natuurlijk niet de bedoeling, hebben alle treinen daar last van?


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dat vonken lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Lijkt er toch op dat de stroomafname niet goed is.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Of sluiting tussen rails/wisseltong en middenrail veroorzaakt door de sleper?
Zou niet moeten kunnen, of toch...
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Tja, hoe je het ook wend en keert, het is en blijft Märklin. En dat is toch een vorm van behelpen. Want hoe graag we het ook zouden willen die middenrail hoort daar gewoon niet. ;)

Maar er is vandaag goed nieuws. Het videe-ootje is klaar en online. Ter lering ende vermaek heb ik enkele landschapselementen die hier nutteloos in een hoek staan te verstoffen op de baan gelegd. Enkele passen niet meer helemaal vooral die grote niet. Die staat nu bovenop het tracé waar deze eigenlijk gelijk er mee zou moeten liggen. Moeten we nog aanpassen, later. En één shot heb ik met de frontcamera gemaakt. Tot mijn verbazing wordt die nu in spiegelbeeld weergegeven. Dat ziet er raar uit. Ook is de rails, voornamelijk de nieuw gelegde stukken, nog niet helemaal je van het en zo nu en dan hapert het iets. Dat heeft nog wat tijd nodig om in te rijden.
Hoop dat jullie er een beetje kijkplezier aan beleven.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Vraag je hebt op een gegeven moment aan de linkerkant een drieweg wissel liggen is dat niet overdone?

daarvoor gaat het van enkel naar dubbel en als je een gewone wissel daar neerlegt kan je toch hetzelfde of zie ik iets over het hooft?

voor de rest mooi overzicht zo

Gr Ed
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Aan de linkerkant heb ik twee driewegwissels liggen. Één beneden in het schaduwstation en één boven in het lokaalbaan station. Waarschijnlijk bedoel je nu die laatste want ik denk dat je de eerste niet eens kan zien. Het hele lokaalbaantraject is enkelsporig. Alleen het station heeft twee sporen zodat treinen elkaar kunnen passeren. De rechtertak van het driewegwissel gaat naar een goederenspoortje langs de goederenloods. De rechtdoor zijde idem dito. Linksaf brengt de trein weer op de hoofdlijn richting paradetraject.

Aangezien er geen plaats is voor twee wissels achter elkaar moet ik daar een 3-weg inzetten. Het is een klein dorpsstationnetje waar hooguit één maal per dag een paar goederenwagons worden gebracht en/of afgehaald.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Dank voor je videootje. Tjonge wat een rij lengte heb je, imposant! Ook een mooi ontwerp.
Heb je nu al die wisselaandrijving vervangen of heb je er nog een paar voor de boeg?
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Heel gaaf. Dat is een flink traject dus vele uren poetsen  >:-D . Ik weet er helaas alles van... Maar geweldig leuk, dat gaat mooi worden met een stuk scenery er op!
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ja Freek dat is een heerlijke rijlengte. eigenlijk kan het nooit lang genoeg zijn maar ik vind dit al heel mooi, Ben er blij mee.
Er moeten nog 8 wissels in SS1 omgebouwd worden naar servo aandrijving. SS1 is opgedeeld in een bovenstuk voor de lokaalbaan en een onderstuk voor de regionaalbaan. In beide gedeeltes heb ik wat meer ruimte als in SS2 en liggen de wissels een stuk verder uit elkaar. Daardoor heb ik hier de mogelijkheid om de aandrijvingen naast het wissel te bouwen. Dat scheelt weer een hoop hak en breekwerk. Vandaag een rustig dagje met veel rijden, nog een paar melddraden aansluiten en veel poetsen. Dan beginnen we morgen met het volgende project. Inderdaad die wissels ombouwen.

Dat valt gelukkig erg mee Henk. Ten eerste omdat de LUX trein, zoveel mogelijk, iedere dag zijn rondjes rijdt. En ten tweede omdat ik veel gebruik maak van nieuwzilver rails (Peco en Piko). En dat hoeft niet zo vaak gepoetst te worden als het Märklin ijzer.
Ja die scenery moet het straks gaan doen he. Op een dergelijke lengte gaat daar nog veel meer tijd in zitten. Hoop over niet al te lange tijd daaraan te kunnen beginnen. In principe kan aan de linkerpoot al begonnen worden en waarschijnlijk ga ik dat ook doen. Dan lopen er twee projectjes naast elkaar wat een leuke afwisseling in de werkzaamheden geeft.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Henk,

Met belangstelling je film bekeken, nu krijg ik een aardige indruk van je gehele baan en inderdaad; rijlengte genoeg zo !
Je hebt je buitenhut niet voor niks gemaakt  :thumbup:
Volgende film graag zonder poetswagens met straaljagersound  B) , of was dat de V200 ?
Zoja, dan contact opnemen met Märklin  O:-D

Grtz Tony
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Hoi Tony, fijn dat mijn baantje je kan bekoren.
Ja die V200 heeft van her begin af aan zo geklonken en ik heb eigenlijk geen idee hoe het ding hoort te klinken. Zal eens op onderzoek uitgaan.
 Was eigenlijk al blij dat deze het blijft doen in tegenstelling tot mijn andere Märklin producten.
Re: Baanbouw Rehausen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanbouw Rehausen
Ha, dat heb ik natuurlijk weer. Een Märklin V200 (nieuwste model, catalogus nummers interesseren me niet) met een verkeerde soundfile er op. Tony wees mij er op dat het niet goed klonk en ik heb zojuist naar een demo van ESU soundfile voor een V200 zitten luisteren. Dat klinkt inderdaad heel anders dan mijn lok. Die klinkt meer naar een turbine dan een diesel. Zal eerst eens contact opnemen met MSL betreffende garantie.

Vandaag het grootste gedeelte van de dag weer in het ziekenhuis doorgebracht. Wat een ellende is dat iedere keer weer, Wachten tot je een ons weegt. Toch nog kans gezien om een aanvang te maken met de ombouw van SS1. Het eerste wissel is reeds gedaan en werkt zo te zien prima. Tot ik erachter kwam dat ik geen converters meer heb naar 5V. Dacht dat ik die onlangs nog besteld had maar dat blijken versterkers te zijn. Meteen maar de juiste artikelen besteld in voldoende mate. Voorlopig dan in ieder geval. En ook de alu hoeklijn die ik gebruik om de servo aan het wissel te bevestigen is op. Vandaag de twee laatste stukjes gebruikt, Dus dat moet ook weer aangevuld worden, Morgen meteen maar doen dan kunnen we weer verder.