En niks doen staat niet in mijn woordenboek. En nee, een taakomschrijving heb ik niet (meer). Deze week dus weer lekker aan de knutsel geweest. Maar of het dan allemaal ook leuk was, nee. Niet echt. Alle decoders opnieuw geadresseerd, ook dat lukte niet altijd bij de eerste poging maar je kent het motto.
Treintjes reden lekker hun rondje maar je wil ook wel eens een ander rondje dus dan moeten de wissels gezet, eerst maar testen. Daar vielen er al enkele door de mand en niet altijd op een handig te bereiken plaats uiteraard. Onderaan helix 2 zit ook een wissel, een Peco. Daarmee kies je of de weg naar boven of de keerlus beneden. Die had ik tot dan toe altijd met de hand bediend, dat ging gemakkelijk. Nu met de decoder, dat ging ook gemakkelijk, te gemakkelijk. De wisseltongen bleven niet aan het eind staan maar sprongen een eindje terug. Dat is niet goed en ook met de hand omzetten ging niet meer op de juiste manier. De wisseltongen bleven niet aanliggen dus moet het ding eruit. Gezien de plaats waar het wissel ligt betekende dat de hele helix demonteren.
en dat ziet er dan zo uit:

En de uitgenomen delen op een stapeltje gelegd weer klaar om terug geplaatst te worden

Toen kon ik eindelijk het wissel eruit halen en nakijken. Hoe het kan gebeuren weet ik niet maar het veertje wat de tongen moet aandrukken was er uit gesprongen. Zie op de foto in de rode cirkel en dat hoort waar de rode pijl naartoe wijst. Mocht je nu denken dat leg je er toch zo weer in, nou nee. Ben er dik een uur mee bezig geweest en met geen mogelijkheid wil dat rottige veertje op zijn plek blijven. Dan wat anders verzinnen.
Mogelijkheid 1: Een ander (nieuw) wissel en daar de originele aandrijving weer onder zetten. Wissel heb ik maar dan zonder puko's, kan ik er ook inzetten maar daar had ik effe geen zin in.
Mogelijkheid 2: Hetzelfde wissel met een andere aandrijving die geen veer nodig heeft. Dus of een servo of een MTB motor, heb ik ook allebei liggen. Voor de servo heb ik echter geen houder of andere bevestiging, moet ik nog maken. Voor de MTB motor heb ik dat wel klaar liggen. Dus dat is het geworden.
Inmiddels ligt het zaakje weer op zijn plaats en zijn de railsen en alle elektrische verbindingen weer aangesloten op het wissel. Eerst een testje gedaan of het ook echt werkt want een motor heeft toch een langere schakelpuls nodig als een spoel. Tot zover alles prima in orde, het werkt. laat ik daar even een video van maken, camera boven het wissel gehangen met een beugel en filmpje gemaakt. Filmpje terug kijken, niets beweegt? He? Watsdanou? Nog een keer omzetten en controleren, niets, morsdood. Andere decoder uitgang, idem dito hetzelfde. Controle LEDS's eraan gehangen, dood, morte, merde. Decoder nog maar eens opnieuw adresseren, ja het leeft! Hoe kan dat ding plots een ander adres krijgen? Nog nooit mee gemaakt, maar ja, er gebeuren de laatste tijd wel meer dingen die ik niet kan verklaren. Dus, mai pen rai.