Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Baanbouw Rehausen

Gestart door Lobomotion69 donderdag 23 mei 2019, 03:52:16

Re: Baanbouw Rehausen

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Vandaag vol goede moed begonnen met de baan verder poetsen totdat de delivery man begon te toeteren. Toen was het plots afgelopen met de goede moed.

Lang gezocht en eindelijk gevonden. Een BR38 Ep.III met kleine tender. Daar zijn er niet veel van. De meeste Ep.III modellen hebben die spuuglelijke Wannentender. Deze werd vandaag dus afgeleverd. Natuurlijk meteen uitpakken en op de baan, het kan nu ja weer. Nou ja, eerst op het testspoor. Ding wil niet rijden dus even met de hand proberen. Nauwelijks beweging in de wielen te krijgen. Dan eerst maar schoonmaken!

Man wat een smurrie, overal olie maar niks bewegen. Het hele ding gedemonteerd en in een reinigingsbad gelegd. Anker flink gepoetst, ook tussen de lamellen, daar zat nogal wat vastgekoekt. Koolborstels schoongemaakt, niet vervangen, zijn nog lang niet `op`, net goed ingelopen. Tandwielen gecontroleerd, zien er patent uit. Zonder anker in de motor loopt alles weer lekker soepel dus motor ook weer in elkaar. En ja hoor, niks doet het, alles zit weer vast. Nog eens uit elkaar en controleren op speling. Bij de derde poging bleef het anker ook soepel draaien, hehe. Waar het nu aan heeft gelegen weet ik nog steeds niet maar het geheel draait nu lekker rond.
Dan maar weer op het testspoortje en zowaar het gaat voor- en achteruit. Dat lucht op. Nu dan op de baan een rondje draaien. Watskebeurt? Lok rijdt normaal weg en na enkele seconden stopt deze abrupt om kort daarop weer verder te rijden. Rijden, stoppen, rijden, stoppen etcetera ad infinitum. Heb er maar een video van gemaakt. De frontverlichting blijft wel gewoon branden dus er is geen stroomonderbreking. Volgens mij houdt de decoder er zo nu en dan even mee op. Na enkele rondjes op de baan was het ding ook behoorlijk warm geworden. Daarom vermoed ik dat de motor teveel stroom trekt waardoor de decoder even uitschakelt. Enfin kijk zelf:

Heb er ook nog een paar fotoos van gemaakt.
BR38-1.jpg
Het model ziet er heel netjes uit aan de buitenkant maar motorisch is het huilen met de pet op. Zal er binnenkort eens een ander anker in zetten en kijken of het dan beter gaat. Moet ik wel eerst een ander anker scoren. Wie heeft er één met een 8-tands tandwieltje over?
BR38-2.jpg
Die rare opdruk met Märklin Sonderfahrt ga ik nog overspuiten. Dat ziet er niet uit maar eerst de andere problemen oplossen.
BR38-3.jpg   

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Henk.

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 17 april 2023, 18:40:27Bij de derde poging bleef het anker ook soepel draaien, hehe. Waar het nu aan heeft gelegen weet ik nog steeds niet maar het geheel draait nu lekker rond.

Ik heb wel eens vernomen, dat het motorschild omgekeerd gemonteerd of het omwisselen van beide schildboutjes daar een oorzaak van kan zijn.
Wil niet zeggen dat het hier het geval is natuurlijk :roll:
Fraaie loc is in ieder geval!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Klinkt als overbelasting van de decoder uitgangen, hoe vast heb je de schroeven van het motorschild aangedraaid?

Groet, Anne W

@citaat  @citaat
Het motorschild past maar op één manier omdat de schroefgaten asymetrisch zijn aangebracht.

@citaat
Schroeven zijn zover aangedraaid dat er geen speling van het motorschild meer is. Dan draait het anker vrij van de stator zonder te klemmen of dergelijke.

Haha het houdt niet op met mijn geklooi. Vandaag met de wissels aan de gang. Twee wilde ik er aan de praat krijgen omdat ik dan mijn testjes kan uitbreiden tot boven aan de helix. Dat scheelt een hoop geklooi met omzetten van lokomotieven. Maar wat ik ook probeerde die twee wissels verdomden het. Bedrading controleren dus en wat denk je? Beide blauwe en de gele draad van wissel A waren direct aan dezelfde draden van wissel B gesoldeerd. Een omschakelpuls kwam dus never nooit niet op de juiste plek aan. Dus eerst maar nieuwe draden trekken en dan goed aansluiten. Wat een eikel! Ouderdom komt met gebreken maar zoiets is geen gebrek, dat is pure stommiteit.

Nou ja, het is opgelost en het werkt. Morgen de andere helix controleren. Zal mij benieuwen.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Henk, misschien bega ik die stommiteit later ook nog wel. Je kent het gezegde: "Hoe ouder, hoe gekker!"  :D

Ja dat gezegde ken ik wel. Dit is gewoon een kwestie van niet opletten en de verkeerde aannames doen. Nu zeg ikzelf altijd al dat aannames in de meeste gevallen leiden tot flaters, waarvan akte. Maar ja, dat effe vlug doen wordt dan effe fout doen.

doe maar een treintje

iemand die geen fouten maakt, doet ook de hele dag niks  :D

En niks doen staat niet in mijn woordenboek. En nee, een taakomschrijving heb ik niet (meer). Deze week dus weer lekker aan de knutsel geweest. Maar of het dan allemaal ook leuk was, nee. Niet echt. Alle decoders opnieuw geadresseerd, ook dat lukte niet altijd bij de eerste poging maar je kent het motto.
Treintjes reden lekker hun rondje maar je wil ook wel eens een ander rondje dus dan moeten de wissels gezet, eerst maar testen. Daar vielen er al enkele door de mand en niet altijd op een handig te bereiken plaats uiteraard. Onderaan helix 2 zit ook een wissel, een Peco. Daarmee kies je of de weg naar boven of de keerlus beneden. Die had ik tot dan toe altijd met de hand bediend, dat ging gemakkelijk. Nu met de decoder, dat ging ook gemakkelijk, te gemakkelijk. De wisseltongen bleven niet aan het eind staan maar sprongen een eindje terug. Dat is niet goed en ook met de hand omzetten ging niet meer op de juiste manier. De wisseltongen bleven niet aanliggen dus moet het ding eruit. Gezien de plaats waar het wissel ligt betekende dat de hele helix demonteren.
en dat ziet er dan zo uit:
Helix2-16.jpg

En de uitgenomen delen op een stapeltje gelegd weer klaar om terug geplaatst te worden
Helix2-17.jpg

Toen kon ik eindelijk het wissel eruit halen en nakijken. Hoe het kan gebeuren weet ik niet maar het veertje wat de tongen moet aandrukken was er uit gesprongen. Zie op de foto in de rode cirkel en dat hoort waar de rode pijl naartoe wijst. Mocht je nu denken dat leg je er toch zo weer in, nou nee. Ben er dik een uur mee bezig geweest en met geen mogelijkheid wil dat rottige veertje op zijn plek blijven. Dan wat anders verzinnen.
Peco-ongemak.jpg
Mogelijkheid 1: Een ander (nieuw) wissel en daar de originele aandrijving weer onder zetten. Wissel heb ik maar dan zonder puko's, kan ik er ook inzetten maar daar had ik effe geen zin in.
Mogelijkheid 2: Hetzelfde wissel met een andere aandrijving die geen veer nodig heeft. Dus of een servo of een MTB motor, heb ik ook allebei liggen. Voor de servo heb ik echter geen houder of andere bevestiging, moet ik nog maken. Voor de MTB motor heb ik dat wel klaar liggen. Dus dat is het geworden.
Inmiddels ligt het zaakje weer op zijn plaats en zijn de railsen en alle elektrische verbindingen weer aangesloten op het wissel. Eerst een testje gedaan of het ook echt werkt want een motor heeft toch een langere schakelpuls nodig als een spoel. Tot zover alles prima in orde, het werkt. laat ik daar even een video van maken, camera boven het wissel gehangen met een beugel en filmpje gemaakt. Filmpje terug kijken, niets beweegt? He? Watsdanou? Nog een keer omzetten en controleren, niets, morsdood. Andere decoder uitgang, idem dito hetzelfde. Controle LEDS's eraan gehangen, dood, morte, merde. Decoder nog maar eens opnieuw adresseren, ja het leeft! Hoe kan dat ding plots een ander adres krijgen? Nog nooit mee gemaakt, maar ja, er gebeuren de laatste tijd wel meer dingen die ik niet kan verklaren. Dus, mai pen rai.

Het zit je de laatste tijd wel erg tegen .............. Enfin ook dit werkt weer.

Ja gelukkig wel. Morgen weer alles opbouwen en dan verder met het vogende stuk afbreken om de wissels die daaronder zitten (C-rail met die fijne M aandrijving) weer gangbaar te maken. Denk dat ik daar ook maar motoren onder zet, of toch servo's. Weet ik nog niet, nog even een nachtje over slapen. Op die plek kan ik de servo's er ook naast leggen, wel zo gemakkelijk.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuk hè, een modelbaan bouwen >:-D ?!? Het ene moment loopt rijdt alles prima en het volgende moment ontspoort alles of doen wissels opeens niet meer wat ze moeten doen...
Even rustig ademhalen, en weer door :thumbup: !
Citaat van: Hanzi op zaterdag 22 april 2023, 17:49:47Leuk hè, een modelbaan bouwen >:-D ?!? Het ene moment loopt rijdt alles prima en het volgende moment ontspoort alles of doen wissels opeens niet meer wat ze moeten doen...
Of je legt een nieuw stuk aan, wil het gaan testrijden. Kortsluiting :?

Voor het testrijden eerst al het gereedschap van de baan halen is ook wel eens aan te raden.  >:-D

Dag Henk.

Die aandrijving gaat mooi soepeltjes :thumbup:
En dat kwakkelen is wel herkenbaar hoor :roll:
Goeie muziek heb je erbij, de dames van Clout :cool:

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

:roll: Ondanks de muziek lijk ik toch een soort piep te horen.
Is dat nog te smeren met een druppie olie of spuitje siliconen of hoort dat gewoon zo?
En ik sluit me aan bij de woorden van Hans, adem in, adem uit, doe dat heel rustig en door, ooit komt het goed. :-)

Die piep komt van mijn tinitus. Die hoor ik 24/7 dus daar wen je wel aan (of niet, maar dan wordt je gek). Kan trouwens ook het HF stuursignaal zijn van mijn ademhalingsregeling. Die kan ik ook extreem laag zetten. Heb dat een keer gedaan tijdens een cursus EHBO. Toen mocht ik ook even slachtoffer spelen. De dame die mij onderzocht vondt geen hartslag en ook geen ademhaling. Ze raakte helemaal in paniek en begon te gillen, "HIJ IS DOOD". Grootste moeite gehad dat mens tot bedaren te krijgen. Daarna maar niet meer gedaan, geeft wat meer rust in de tent.

De zondag vandaag goed besteedt. De helix zit weer in elkaar en iedere laag is uitvoerig getest op goede werking. Geen risico's deze keer. Morgen nog even de laatste draadjes aansluiten van de topwissels en de daarbij behorende melders. Dan kunnen we meteen verder met het daarnaast gelegen deel te verwijderen. Heb nog geen beslissing genomen wat ik met die wissel ga doen. Eerst maar eruit halen en dan zie ik wel.
Speciale Gast

@citaat

:roll: Eeehh... ik bedoel een soort van piep geluid met het bewegen van de wissel.
Nou ja, maakt niet uit, mooi dat het vandaag wel lekker ging met het weer in elkaar bouwen van de helix.
En heel erg vervelend dat je tinnitus hebt, maar blijkbaar kan je er toch goed mee om gaan.

De laatste paar dagen verscheidene wissels aangepakt die niet goed wilden functioneren en echt je komt de gekste dingen tegen. Bij één van de patienten viel tijdens het demonteren het hart er gewoon uit. Ik til het wissel op en de aandrijving blijft op tafel liggen. De schroefgaten finaal uitgebroken door brosheid. Met hotglue gerepareerd en het werkt weer zoals het hoort. In een ander wissel had ik een aangepaste oude K-rail aandrijving gezet. Dat heb ik een paar jaar terug al eens laten zien (kan het nu niet meer zo gauw vinden) en dat heeft altijd goed gewerkt ook na de laatste verhuizing van de baan. Nu was het ding gewoon dood. Niets nada niente, alle leven eruit. Daar heb ik bij gebrek aan andere aandrijvingen maar een servo ingezet. Het ding ligt toch in het schaduwstation dus heel mooi hoeft het niet te zijn, wel degelijk. Een stukje aluminium L-profiel op maat gemaakt zodat die servo daar precies in past en vastgeschroefd kan worden. Aan de zijkant van de bedding een gat geboord wat in het verlengde ligt van de stelbalk. Daar gaat de steldraad nu dan doorheen die in het oogje steekt waar het standaard mechaniek de balk mee omzet. Het aluprofieltje met een schroef door de lantaarn bevestiging vastgezet en verder met wat hotglue gefixeerd. Dat zit onbeweeglijk vast (en hopelijk blijft dat ook zo).

Aan de rechterzijde van de baan werken alle wissels nu weer. Op naar de linkerhelft. Daar heb ik nog niet alles gecontroleerd.

@citaat Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar is functioneel en zo ook goed bereikbaar  :thumbup:

Groeten,

Erik.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Wat een geluidje daarbij, lijkt wel of je een krekel hoort sjirpen.

@citaat  @citaat
Precies dat was ook de bedoeling.

@citaat
Echt? Ik hoor niks maar dat zal vast aan mij liggen.

Mooi opgelost aangezien het toch niet in het zicht zit. En nu maar hopen dat de linkerkant lekker meewerkt.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Henk,

De aandrijvingen in wissels willen nog wel een roet in het eten gooien, en natuurlijk zijn dat de wissels op moeilijk bereikbare plaatsen  :(
Ik kwam het niet zo snel tegen maar ik neem aan dat de schakelaartjes verwijderd zijn?
Bij een vriend ging ook regelmatig de boel de mist in, na het veelvuldig wisselen en aanpassen bleef het niet goed werken, op een gegeven moment viel het mij op dat het altijd de laatste wissel was die koploper schakelde.

Wat bleek de transformator moest na het schakelen van een aantal wissels even op adem komen  8o
In koploper hebben we toen de tijd tussen het schakelen van de wissels wat verhoogt en nu gaat het al maanden goed.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 28 april 2023, 08:37:20maar ik neem aan dat de schakelaartjes verwijderd zijn?
Je bedoelt de eindafschakeling?

De eindafschakelingen verwijderen is het eerste wat ik doe voor een aandrijving in het wissel wordt gezet.

Je doet nu net of een trafo een marathon moet lopen en daar moe bij wordt.  >:-D
Een trafo is een uiterst dom apparaat waar, voor de prestaties, slechts twee criteria aan verbonden zijn. De draaddikte van de wikkelingen en het ijzerpakket. Meer is het niet.

Nou, materialistisch gezien ................... maar de wikkelverhouding is toch ook wel interessant.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 28 april 2023, 16:54:58De eindafschakelingen verwijderen is het eerste wat ik doe voor een aandrijving in het wissel wordt gezet.
Ik ook. Echter als je de wissels gaat schakelen met de Yamorc Selenoid moet je ze laten zitten. Ik schakel ze nog met de Rosoft WDD dan moet je ze wel verwijderen.

@citaat  @citaat
Niet voor de prestaties, alleen voor de spanningen.

Te veel spanning, zaakt vliegt in de fik(noem dat maar gen prestatie),te weinig spanning er gebeurd "niets", dat is dan weer geen prestatie.

Jaja, van te veel spanning kun je ook een hartverzakking krijgen. Dat is dan weer een hele slechte prestatie.

@citaat  @citaat
Hier worden ook Rosoft WDD gebruikt en een paar Digikeijs decoders. Valt wel op dat beide merken niet meer leverbaar zijn. Dat betekent bij calamitieten een derde merk aanschaffen. Of dat YaMorC wordt weet ik nog niet, in ieder geval niet het type wat jij noemt.

En dan hebben we deze week ook nog wat geknutseld maar dat heeft weinig resultaten opgeleverd. Eigenlijk te weinig om daar een fatsoenlijke update mee te vullen.
Eerder deze week berichtte ik dat de rechterhelft qua wissels storingvrij werkte, Helaas te vroeg viktorie gekraaid. Gister was ik uitgebreid aan het testen met een stammetje 4-assers. Liep al circa tien minuten zonder problemen totdat.... Plotseling als donderslag bij heldere hemel, De lok en de eerste wagon was een wissel (rechtdoor) gepasseerd en alles wat daar achter hangt slaat ineens linksaf. Na het opruimen van de ontstane ravage vastgesteld dat het wissel dus inderdaad op onverklaarbare wijze in de linksaf stand is gekomen en nu dan ook helemaal niets meer doet. Alweer zo een C-rail prul. Heb even geen zin meer in die toestanden.
Ben dus maar begonnen met een lok om te bouwen. De BR38 waar ik laatst al over berichtte, ja die met dat anker. Inmiddels is er een nieuw anker gearriveerd dus nemen we het apparaat maar eens goed onder handen. De haak aan de voorzijde heb ik er al afgeslepen. Daar komt een koppeling imitatie en luchtslangen aan de bufferplaat. De koppelstang tussen lok en tender vond ik veel te lang, die heb ik 2mm ingekort. Dan verdwijnt dat grote gapende gat daartussen een beetje, hoop ik toch. Verder wordt er een 21MTC adapter ingebouwd waarop straks een Loksound 5 gestoken gaat worden. Daarvoor moet ik een klein strookje van het chassis verwijderen anders past dat niet. Een rookgenerator gaat niet lukken want daar zit de motor en die kun je niet verplaatsen. Wel wordt er LED verlichting ingebouwd voor de frontseinen, de cabineverlichting en het vuur. De luidspreker komt in de tender, daar is plaats genoeg. Er komt geen sluitverlichting of anderzins in de tender. Deze lok zal altijd met een vaste stam rondrijden en met de schoorsteen vooruit.
Fotoverslag volgt asap.
Oh ja, bij controle bleek dat op één as de wielen ten opzichte van elkaar konden draaien. Dat heb ik met een drupje Loctite weer vastgezet. En met het nieuwe anker 'verbruikt' de motor 340mAmp.

Alweer ruim veertien dagen zijn verstreken sinds de laatste update. In die tijd niet veel aan de baan gedaan, Druk geweest met waterpomp perikelen, dak en solar installatie. De waterpomp werkt nog steeds niet zoals het behoort, Heb het vermoeden dat men bij de reparatie de spie is vergeten in te zetten. Het ding bouwt geen druk op!
Het dak is eindelijk helemaal af maar de dakdekkers hadden geen zin om de rails voor de solarpanelen te monteren. dat was toch echt afgesproken bij aanvang van de werkzaamheden. En dan wel het hele bedrag willen ontvangen, daar trappen we natuurlijk niet in. Tja jong, als je niet al het werk wil doen krijg je ook niet al het geld, dat is logisch toch. Nou bij een Thai dus niet, die hebben een heel andere logica. Jammer dan.
Heb nu een afspraak gemaakt met de leverancier van de panelen dat hij er een monteur bijlevert die die dingen op het dak legt. Wel zo gemakkelijk. Gaat einde volgende week gebeuren. dan moet ik dus de meterkast aangepast hebben om die dingen aan te kunnen sluiten. Dat gaat wel lukken.
Tussendoor nog wat opruim werkzaamheden gedaan om die honderden oude dakplaten uit de tuin te verwijderen. Iemand heeft daar flink bij geholpen en alles wat hij kon gebruiken meegenomen, maar dan nog liggen we flinke stapels van die rotzooi in de tuin. Die breng ik nu allemaal beetje bij beetje naar de zandweg voor de deur en leg ze daarop uit. Voornamelijk om de kuilen te vullen, Het geeft toch een beetje betere verharding dan dat losse zand. Maar veel kan ik niet doen op een dag. Krijg dan ruzie met mijn rug en dat is niet leuk.

Of en toe doe ik dan nog wat knutselen tussendoor. Laatste tijd nog bezig geweest met de BR38 te pimpen. Een MTC21 adapter ingebouwd, machinistenhuis verlichting aangebracht dmv een mini SMD LED en een Feuerbuchse gemaakt van een rode LED. Het machinistenhuis zelf wat opgeleukt met wat kleur, de manometers van een witte plaat voorzien en de snelheidsregelaar (stoomschuif) ingekleurd. Led frontverlichting geknutseld en de afstand tussen loc en tender verkleind. Dat ziet er optisch iets beter uit. Zodra de LokSound decoder geleverd wordt (momenteel niet leverbaar) kan dat allemaal aangesloten en getest worden. De speaker voor de sound decoder wordt in de tender geplaatst dus daar moeten dan draden naartoe getrokken worden. Zien dat ik die zoveel mogelijk onder de voetplaat werk. Ook is er een imitatie schroefkoppeling aan de voorzijde geplaatst met ter weerszijden remslangen. Nee, een koppeling om er wagons aan te hangen is aan de voorzijde niet meer aanwezig. Aan de achterzijde moet deze nog vervangen worden door een kortkoppelmechanisme en stroomvoerende koppeling zodat de sleep vanuit de lokdecoder verlicht kan worden. Zie de foto's.
Het zijaanzicht
20230516_112027.jpg
Het frontaanzicht
20230516_111813.jpg
Kijkje in het machinstenhuis
20230516_111750.jpg
20230516_111108.jpg   

Zooo. Fase 2 van het solarproject is gereed en werkt uit de kunst. Nu kan het besparen beginnen (hopelijk). Negen 400W solarpanelen op het dak van het treinpaleis moet dit gedeelte geheel van energie gaan voorzien. En de eerste twee dagen test zijn daarvoor gunstig verlopen.
Vanochtend de hele klere zooi weer opgeruimd en alles (een beetje) schoongemaakt. Vanmiddag met vrouwlief boodschappen gedaan en later nog naar Monaco zitten loeren. Zometeen de kwalificatie nog kijken.
Dan kunnen we vanaf morgen weer wat werke aan de baan gaan doen. Als eerste zal daar (beter) schoongemaakt moeten gaan worden en dan verder met proefrijden, rails poetsen etcetera.

Oh ja, Ook heb ik mijn hele voorraad met grasjes, strooisels, turf, zand, grind en wat dies al niet meer zij. Gesorteerd en in betere containers verpakt zodat het momenteel overzichtelijk en grijpklaar opgeborgen is. Dat scheelt straks (hopelijk) weer de nodige uurtjes zoekwerk.

Wordt vervolgd.

Märklin fahren-ärger sparen

Ha die Henk !

Ben weer een beetje boven water en hier weer helemaal bijgeleeskeekt  :P
Ik kreeg het wel warm, toen ik las dat je airco op 27 graadjes staat  :-( hier gaan er nog minstens 5 af  :)
Zo'n P8 heb ik hier ook; die is ook zijn vishaak aan de voorkant en het plaatje op de tender kwijt geraakt.
Maar ook ontdaan van het lelijk zichtbare tandwiel tussen de grote drijfwielen. Rijdt zo nog steeds perfect en ziet er beter uit bovendien  B)
Met zwart gemaakt ijzerdraad ook nog van wat extra leidingen voorzien.

Misschien ook wat voor jou en daarom 2 speciaal voor jou geschoten plaatjes !

Grtz Tony

Doos met verwijderd asje en tandwiel
14f.jpg

Gepimpte lok met zonder lelijk tandwiel
14g.jpg

Tony, altijd goed om een beetje boven water te komen. Bevorderd de zuurstof toevoer naar de hersenen, dit door een menselijk gebrek aan kieuwen.

En uiteraard bedankt voor je tip en plaatjes. Zal er eens op gaan studeren.

Nu het huis zover klaar is maar weer eens wat anders gaan doen. Enige tijd terug was ik begonnen met de BR38 te pimpen. Nu de decoder en andere benodigdheden hiervoor zijn gearriveerd kunnen we daarmee verder. Onder de tender eerst maar een KK mechanisme aangebracht (van Roco) dat past net na enige aanpassingen. De bevestiging voor de originele koppeling weggefreest en in het stukkie blik waar de wielen in gelagerd zijn een paar sleufjes gemaakt. Dan past het koppelmechaniek er bijna perfect in. Van te voren opgemeten hoever de NEM schacht achter de buffers moet zitten, 7mm dus en 8mm hoog. Dat is bij mij dus 6,5mm achter de buffers geworden, de hoogte klopt perfect. Die 0,5mm zie je nauwleijks toch? Ja, dat dacht je, mooi niet dus. Ik heb nu een gapend gat van 3mm tussen de buffers van lok en rijtuig. Zou dat komen omdat ik Fleichmann Profi koppelingen heb gebruikt? Nameten leert dat die Profi koppelingen exact dezelfde afstand hebben als een Märklin koppelstang. Dus dat kan de oorzaak niet zijn, nog een keer alle maten opgemeten en ik krijg iedere keer hetzelfde resultaat. Hoe kan dat? Ikke niet begrijpen. Het mechaniek verder naar achteren plaatsen is geen optie, dat past gewoon niet in de breedte. De sleuven in die blikken wielophanging kunnen niet verder gemaakt worden, dan flikkert het wiel er uit en dat is ook niks. Nog maar eens heel diep over prakkedenken en onderzoeken of een Symoba mechaniekje misschien betere resultaten geeft.
Om de decoder (ESU Loksound 5) een plek in de ketel te geven moet het schroefgat 6 mm naar achteren geplaatst worden of ik moet een heel stuk van het chassis wegfresen. Het laatste levert denk ik teveel gewichtverlies op dus we gaan eerst maar een nieuw gat boren en daar 2mm draad in tappen. Alleen heb ik die tap nog niet, die is inmiddels wel besteld in China maar dat duurt ook weer een paar weken. Geduld is een schone zaak maar opschieten doe je er niet mee.

Een heel andere mogelijkheid zou zijn om de decoder in de tender te leggen en de luidspreker in de ketel. Maar dat betekent dan dat er in plaats van vier draden van tender naar lok, acht draden getrokken moeten worden. En da tis dan ook weer een beetje teveel van het goede. Vier kan nog net netjes weggewerkt worden maar een kabelboom van acht draden wordt nogal onhandelbaar. Denk ik tenminste.

Ik ben van plan om al mijn personentrein stammen met koppelstangen te verbinden. Alleen de koppleing tussen lok en sleep worden allemaal Fleischmann (Viesmann) Profi koppelingen met dubbelpolige stroomvoering. Vandaag heb ik als eerste proef een Donnerbüchse Packwagen daarmee uitgerust. Echt gemakkelijk gaat dat niet, eerlijk gezegd. Bij die koppelstangen horen ook contactveren die se stroom naar een messing plaat in de wagen moeten overbrengen. die contactveren moeten dan in de NEM schacht worden gefriemeld waar ze contact maken met de koppelstang. Dat is een hoop gepiel want het past net niet.
In de wagen ligt een 1mm dikke messing plaat die uitgewiiseld zou moeten worden met de bijgeleverde messingplaatjes. Maar die zijn slechts 0,5mm dik en veel kleiner dus ook veel lichter. Dan heeft de wagon nauwelijks nog gewicht over, geen optie! De originele messingplaat is te groot en te dik om daar fatsoenlijk aan te solderen. Heb het geprobeerd maar de soldeerlas laat iedere keer weer los. Dus een tussenoplossing bedacht. Van de originele plaat in de wagon een stukje afgeslepen zodat de nieuwe plaatjes er precies naast passen. Daarvan twee op elkaar gesoldeerd, dan is het ook 1mm dik en die nieuwe plaatje beschikken over een lip waar een contactplaatje opgeschoven kan worden of je soldeerd er direct een draadje aan, dat gaat dan weer wel. Deze oplossing werkt perfect voor deze pakwagen omdat er slechts aan één kant een dergelijke constructie zit. Hoe ik dat bij de rest van de stam op moet gaan lossen weet ik nog niet want dan kom ik veel contactplaatjes tekort. Suggesties zijn van harte welkom.

Dan de foto's

20230617_094240.jpg
20230617_094724.jpg

Lidpreker in de tender, provisorisch vastgezet met dubbelkleefband
20230617_163201.jpg

Pakwagen met de koppelingen
20230617_155452.jpg   
20230617_160017.jpg

Ik ben aan het stoeien, nou ja zeg maar kloten, om binnenverlichting in de Märklin Donnerbüchsen te kunnen bouwen. Daarvoor moet eerst de elektrische aansluitingen gemaakt worden. aangezien al mijn personenwagen stammen vanuit de lok gevoedt worden met prik voor de verlichting moeten er dus stroomvoerende koppelingen gemonteerd worden. Testritten hebben mij geleerd dat de Märklin koppelingen op mysterieuze wijze vanzelf ontkoppelen op de meest onmogelijke plaatsen. Een oorzaak hiervoor kan ik niet gevonden krijgen. de rails liggen vlak. Fleischmann profi koppelingen hebben dat probleem niet dan blijft de stam perfect gekoppeld achter de lok lopen. dan zou ik de Viesmann dubbelpolige koppeling kunnen gebruiken, die is op basis van de Profi koppeling. Nadeel is dat die erg duur is. Alternatief is dan de Märklin koppelstang 7319 maar die is slechts éénpolig. dat betekent dan dat ik iedere wagon met een massacontact moet uitrusten. En die dingen zijn niet los te verkrijgen, grumbel grumbel. Of weet iemand daar iets op? Ik zou die dingen zelf kunnen maken van een plaatje latoenkoper maar dan moet je dat ook wel eerst hebben. Het enige wat hier te lande te verkrijgen is is copper tape en dat is zo dun dat zelfs twee lagen dubbel nog geen stevigheid heeft. K&S Metals bieden dat spul wel aan maar MSL heeft dat assortiment niet in het program, dus dat helpt ook niet veel. Ik weet het even niet meer, wie wel?

BLIJ dat ik analoog RIJ

En dan heb je het vast niet over de oude blikken donnerbuchsen?

Hahaha, nee. Ik heb één blikken wagonnetje en dat gebruik ik om het baantrace / isolatie af te tekenen. Er steekt een stuk hout door de vensters waar een potlood aan vastzit.  :P
Het gaat om de wagons 4313, 4314 en 4315.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dacht ik al, anders had je geen massaveren nodig :-) .

Als je een stukje massief draad rond één van de asjes windt zou dat al als massa kunnen voldoen. Gewoon een aantal slagen goed strak eromheen winden, als je het dan loslaat veert het voldoende terug om de as soepel te laten draaien terwijl je toch een goede massa verkrijgt.
Kan trouwens ook met soepel draad met een kloddertje tin om t te fixeren.

Vroeguh maakte je die dingen van de lipjes van de 4,5 Volt batterij.Of zelfs een paperclip ...........

Vandaag verder gegaan met het geklooi en er is licht aan het einde van de tunnel!
In eerste instantie een contactveer van een koppelstang dusdanig vervormd dat deze op de wielas drukt en zo de massaverbinding maakt. Nadeel hiervan is dat ik dan het dubbele aantal van deze contactveren moet hebben en die zitten niet in de verpakking en zijn ook niet los te verkrijgen. Dus verder gezocht.
Zie bij de rechteras.
20230621_151049.jpg

In de laadruimte ziet het er dan zo uit. wanneer de wagon weer in elkaar is gezet komt er nog wat stukgoed voor en op de bedrading zodat je er straks niets meer van ziet. An het linker uiteinde ligt de buffer elco met elektronica om het knipperen tegen te gaan.
20230621_151244.jpg 

Eigenlijk was ik op zoek naar kopertape maar ik vond de Peco puko's hoog, voor wissels. Dat bracht mij op een idee. Die pucoband heb ik toch te veel dus dat kan probleemloos gebruikt worden. daar heb ik dit van gemaakt.
20230621_164612.jpg

En dan ziet het er zo ongeveer uit wanneer onder de wagon bevestigd. Met zwarte verf kan het dan verder gecamoufleerd worden.
20230621_164739.jpg

Mooi creatief opgelost Henk.

Ook de BR38 heeft nog een paar details meegekregen. Het gat voor de decoderbevestiging zit er in (1,6mm). Daar kan dan straks M2 ingetapt worden. Vandaag kreeg ik bericht dat deze zending China heeft verlaten en onderweg is naar Thailand. Misschien deze week nog hier afgeleverd, hoop ik toch. Over het gat een stripje styreen geplakt om het hoogteverschil weg te werken.
20230621_155905.jpg

Het gloeilampje voor de frontverlichting heb ik omgebouwd. Die bajonetvatting vond ik toch wel handig en van het oude gloeilampje heb ik dan ook maar een LED lamp gemaakt.
dat past probleemloos op de originele plek en geeft prima licht.
20230621_155714.jpg

Vandaag begonnen met een Märklin Donnerbüchse 2e klasse rijtuig (4314) te voorzien van stroomvoerende koppelbalken en verlichting. Tot mijn verrassing zitten er in dat ding 2 extra steunen, waarvoor? Om het dak omhoog te houden? In het dak zit ook een paspen die in één van die steunen (gele pijlen) valt, Rare constructie, zulke sta-in-de-weg dingen heb ik nog nooit in een model gezien. Overweeg of ik die dingen niet weg zal halen, vooral die tweede (rode pijl) staat midden in het compartiment. dat is toch niet mooi! Maar ik heb dan weer geen idee of ze toegevoegde waarde hebben cq ergens voor dienen (behalve als in de weg staanders dan). Wie weet het?
20230622_120336.jpg
20230622_120427.jpg 

Vind deze rijtuigen toch een behoorlijke cut constructie hebben. Vooral het kkk mechanisme is zeer labiel en fragiel. Niet prettig om aan te werken.

Ecos-2

Goed voor in de kliko dan.

Omdat tante M niet in staat is om een fatsoenlijk kkk mechanisme te fabrieken moet het maar in de kliko? Tja, dat is ook een mening hé.
Henk,

De staander met de rode pijl weghalen, het "bultje" op de foto daaronder komt overeen met de staander bij de gele pijl. Je kan het zien aan de raamindeling van o.a. het raam bij het toilet.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat betreft een speciaal buisje om je bedrading naar de plafondverlichting netjes en "onzichtbaar" doorheen te voeren >:-D !

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.