Allemaal bedankt voor het meedenken, daar wordt het ontwerp steeds beter van.
@Kevin:
CiteerIs de BW ook een geschikte plek voor een vaste hijskraan?
Dat hangt af van het soort kraan. Bij het bekolen kan een kraan in principe goed van pas komen, zie bijvoorbeeld
hier. Als jouw kraan geschikt is, hoef je zelf niet veel meer toe te voegen dan een model van een bak met kolen, schaal H0.
Bij een groot BW, waar ook geregeld grote aanpassingen aan rollend materiaal worden uitgevoerd, past zelfs een kraan die groot genoeg is om complete locomotieven op te tillen. Deze is daar eigenlijk te klein voor - maar hey, het is modelbouw, dus mag je gerust doen alsof dit een groot BW is.
@Ronald en nobody:
Misschien is het bij grootspoor anders, maar binnen de modelspoorwereld weet ik niet beter dan dat BW (en niet Bw) veel wordt gebruikt, en dat de één het een Betriebswerk noemt, de ander een Bahnbetriebswerk. Ik vermoed dat Bahnbetriebswerk de officiële term is, maar kom het kortere Betriebswerk veel vaker tegen. Alleen als het niet duidelijk is dat het over treinen gaat, vind ik de prefix 'Bahn' belangrijk. Ik zie mezelf echter nog niet zo snel met iemand die niet in treinen is geïnteresseerd praten over een (Bahn)betriebswerk.
@Ronald
Kun je uitleggen wat je er precies mee bedoelt, dat er over de hoofdbaan gerangeerd dient te worden? Ik denk dat ik iets niet begrijp, ik zie het probleem namelijk niet (in versie 3 nog wel, met het zijspoor, maar misschien begreep ik het daar ook al niet). Om te beginnen is het een BW voor locomotieven, met de nadruk op stoom en een beetje diesel, het is géén rangeerterrein. Er zijn drie aftakkingen van de hoofdsporen naar het BW en eenmaal in het BW kan een locomotief altijd overal komen. Met behulp van de draaischijf kan hij eventueel keren en later kan hij via elk van de drie aftakkingen weer op het hoofdspoor komen. Tussendoor kan hij een tijdje parkeren, zowel binnen als buiten. Meer rangeren is in principe niet nodig bij het normale bedrijf.
Mocht er desondanks incidenteel eens een loc voor onderhoud naar het BW komen terwijl er nog een paar wagens achter hangen, dan kan dat: de loc kan de wagens afkoppelen op één van zijsporen. Als de loc duwt, spreekt het verloop voor zich, maar ook als de loc voorop rijdt, kan dat zonder de hoofdbaan te gebruiken. Stel, de loc rijdt van rechts het BW binnen: na het passeren van drie wissels kan de trein dan achteruit, om de wagon(s) te parkeren op het zijspoor direct boven de draaischijf. Of de loc rijdt van (rechts)boven het BW binnen, langs de kolen: dan kan de trein eerst helemaal naar een van de twee zijsporen rechts van de draaischijf, en dan achteruit, via de engelse wissel, naar het langste zijspoor. Na afkoppelen van de wagens kan de loc binnen het BW overal komen. Ondertussen kan een andere loc de geparkeerde wagens oppikken en ergens anders naartoe brengen, het BW is immers geen parkeerplaats voor wagens.
Hoewel het voor locomotieven bedoeld is, maakt de layout van dit BW het zelfs mogelijk om het repareren van een wagen na te bootsen. Het gemakkelijkst is wanneer een loc de betreffende wagen direct naar de onderhoudsloods brengt. Dat gaat dan het snelst als duwtrein vanaf linksboven, dan kan de loc eenvoudigweg afkoppelen als de wagen bij de onderhoudsloods is. Als de onderhoudsdienst het te druk heeft, moet de wagen maar naar een ander BW, of tijdelijk ergens anders geparkeerd worden, daarvoor is dit BW niet bedoeld.
Nu ik nog eens goed naar de sporen kijk, zie ik dat het zelfs mogelijk is dat een loc die voorop rijdt een wagen aflevert voor onderhoud, zonder bij het rangeren weer op de hoofdbaan uit te komen, maar dat is wel knap omslachtig. Het begint ermee dat de trein via de ingang rechts het BW in rijdt. Doorgaan tot voorbij de kolenbelading, net voorbij de slanke wissel. Dan achteruit, als duwtrein, en nu komt de truc: de duwtrein rijdt gedeeltelijk de draaischijf op! Dan is er, zelfs bij een lange wagen, voldoende ruimte om de wissel vlakbij de draaischijf rechtuit te zetten, en de rest spreekt voor zich. Als dit niet zelden gebruikt zou worden, zou dit natuurlijk niet acceptabel zijn. Maar waarschijnlijk komt dit maar heel af en toe van pas en dan maakt het niet uit.
@Roel
CiteerPersoonlijk zou ik het wissel naar het BW weghalen, dat toegang geeft vanuit de lus. Ik bedoel het wissel ter hoogte van de draaischijf. De toegang naar het BW heb je al linksboven.
Absoluut noodzakelijk is die wissel niet, maar hij voegt wel degelijk iets toe. Stel, een locomotief rijdt vanaf de binnenbaan van bovenaf het BW binnen. Haalt kolen, water en zand, en wil weer de baan op. Dankzij de wissel ter hoogte van de draaischijf kan de loc dan met een klein beetje rangeren zo weer de baan op, zonder dat de draaischijf hoeft te draaien. Als de wissel er niet zou zijn, zou een locomotief óf de draaischijf moeten gebruiken om te keren, óf achteruit de hoofdbaan op moeten rijden. Dat laatste kan natuurlijk wel, maar ideaal is het niet. Anders gezegd, de wissel biedt een belangrijke extra rijmogelijkheid.
Een tweede goede reden voor die wissel is dat de toegangen van boven geblokkeerd zijn als er twee locomotieven tegelijk bezig zijn met het halen van kolen. Dat kan even duren, en ondertussen is die wissel de enige uitgang voor een loc die vanuit het BW de baan op wil.
Voor de derde reden verwijs ik naar de rijmogelijkheid die ik hierboven al had geschetst, voor een loc met een paar wagons. Als dit de enige reden zou zijn, zou ik dat onvoldoende rechtvaarding voor de wissel vinden, maar als aanvullende reden wilde het nog even melden.
CiteerAls je dat doet zou je de keerlus kunnen laten zakken (en eventueel het BW iets hoger leggen) zodat je ter hoogte van de locloods meer ruimte hebt. En bijvoorbeeld de locloods iets verder naar achter kunt plaatsen.
Ik neem aan dat je met 'locloods' de onderhoudsloods bedoelt? Daarmee heb ik flink moeten puzzelen voordat ik hem mooi vond liggen. Met het resultaat ben ik eigenlijk heel tevreden (er passen zelfs nog korte zijspoortjes aan beide kanten, maar ik vond ze niet nuttig genoeg, daarom heb ik die daar niet neergelegd), maar ik ben wel benieuwd waarom je hem verder naar achteren zou willen hebben, oftewel wat je van plan bent met de extra ruimte ter hoogte van de locloods?