Hallo Allemaal,
Dit keer heb ik een verslag van een Marklin TEE RAm, de 3471, in de aanbieding
Van een forumlid kreeg ik de vraag of er ik eens naar kon kijken, met daarbij de opmerking, als iets anders moet/kan, je hebt carte blanche.
Dit vanwege het verhaal, wat als volgt is: Het stel is door iemand gedigitaliseerd, maar de eigenaar vertrouwde het nadien niet.
Het stel heeft sindsdien niet meer op de rails gestaan, en dus al een tijdje niet meer op de rails gestaan, terwijl het een 'pronkstuk' op de baan moest zijn.
Door dit verhaal, i.c.m. met het feit dat er tijdens de digitalisering een loksound decoder uit een Roco TEE RAm is ingebouwd, heb ik besloten het stel eerst maar eens te openen, voordat ik het toch op het testspoor ging zetten. Onderstaande beelden geven een impressie van wat ik aantrof:
Te zien: een flinke lading spaghetti, geen vast kleurgebruik van elk draad, de Loksound decoder+speaker uit de Roco TEE RAm, welke er tussen 'zweven'.
Dan de binnenverlichting, de gebruikte ledstrips zijn ingekort, maar de solderingen waarmee ze weer aan elkaar gezet zijn is geheel gecorrodeerd. Daarnaast is het koper op sommige plekken niet meer geïsoleerd.
De verlichting (foto uit de stuurstand, maar het zit hetzelfde in de motorwagen), wel geïsoleerd, maar zoals al eerder gezegd. Dat gebruik van de draadkleuren
Het geheel dus even geïnspecteerd, en het een en ander nagemeten. Daardoor geconcludeerd dat het niet allemaal optimaal aangesloten is, maar het stel wel op de rails durfde te zetten.
Zo op het eerste oog niks mis mee.
Frontsein
Sluitsein (met wat lichtlekkage)
Maar nu een vraag aan de oplettende kijker, er is op de laatste foto's een verschil te zien, wat er niet hoort te zijn...
Ik ben benieuwd wie het spot
Door dit alles heb ik, in overleg met de eigenaar, toch besloten het maar grondig aan te pakken.
Dus binnenkort het vervolg van de ombouw...