OK, zoals beloofd volgt hier een "reguliere update" (dwz verder met chronologische de reis door mijn verzameling), al is dit eigenlijk ook een beetje een thema-update. Het thema is namelijk het afscheid van de 2400-en voor de Crailose VAM trein. De 6400-en stroomden in en de 2400-en stroomden uit, het moest er een keer van komen
Eerst nog even een mooi straatspoorplaatje op het terrein van Bensdorp
Het personeel kijkt toe terwijl ik de 2453 en 2528 op de foto zet nadat ze de beladen wagens hebben afgeleverd. Bussum, 28-3-1989.
Tussendoor nog even een elfelfje met een staaltrein. Naarden-Bussum, 24-5-1989.
Een fraaie plaat - al zeg ik het zelf - van de 2411 en 2443 op weg van Naarden-Bussum naar Crailoo om de VAM op te halen, twee dagen voor 'het eind'. Bussum, 24-5-1989.
Een half uurtje later kwamen de twee weer terug om opnieuw kop te gaan maken op Naarden-Bussum, maar nu mét VAM-trein
Deze bevatte overigens maar liefst drie blauwe VAM60 wagens. Bussum, 24-5-1989.
Op 26 mei 1989 was het dan toch echt voor het laatst dat er volgens omloop 2400-en voor de VAM stonden. Collega-spoorweghobbyist René kwam met het idee om toch iets van een afscheid te organiseren van de brullende locs waar wij jaren lang vrijwel iedere dag samen van hadden staan genieten. Een triest moment: ook de 2411 moest daarom een traantje laten...
Nog één keertje pluimen dan
De 2411 en 2456 doen waar ze goed in zijn: veel rook en lawaai produceren! Naarden-Bussum, 26-5-1989.
Het Laatste Plaatje: De 2411 + 2456 met de lege Bensdorpwagens en de beladen VAM gaan op weg naar Amersfoort... (snif) Bussum, 26-5-1989.
Ondertussen passeert de 1145 over spoor 2 (ipv 1) met een IC naar Amsterdam. Naarden-Bussum, 29-5-1989.
Tjah... De maandag na het afscheid van de 2400-en kwam deze 6405 aanrijden met de Bensdorpwagentjes. Eén loc slechts, in plaats van 2, vrijwel rookloos en in vergelijking met twee brullende 2400-en volkomen onhoorbaar!
Boooooring... Op zich was het wel even spannend om nu van die nieuwe 6400-en op bezoek te krijgen, maar eerlijk gezegd was het vrij snel gedaan met de trouwe dagelijkse bezoekjes aan het station, tussen vier uur (het moment van deze foto) en vijf voor half zeven (de vertrektijd van de VAM). Naarden-Bussum, 29-5-1989.
De 6405
Jan op het terrein van Bensdorp. Toch een heel ander gezicht... Al moet ik zeggen dat ik ze in deze afleveringsuitvoering, en zo strak in de verf, toch een stuk mooier vind dan al die halfbakken varianten en verbleekte jasjes waar ze nu in rondrijden (de fraaie RailPro-locs uitgezonderd). Bussum, 29-5-1989.
Het voormalige
Martinair treinstel, de 4012, had na een jaar zo rond gereden te hebben zijn outfit omgeruild voor die van
Aegon-stel. Op het moment dat deze foto werd genomen was dat al weer enige tijd geleden. Bussum, 29-5-1989.
De volgende dag was de verrassing groot toen er kennelijk geen 6400 voorhanden was en de VAM gereden werd door de 2289 + 2210 :-D Helaas was dat éénmalig...
Naarden-Bussum, 30-5-1989.
Wordt vervolgd
Martijn