De locatieVanwege renovatie van het kantoorgebouw waar ik begonnen ben, zitten wij met onze afdeling sinds 1 mei op een andere locatie.
Waar ik bij de oude locatie (Adlerwerke) voornamelijk zicht had op een Köfje van het DB Museum,
heb ik vanaf de nieuwe locatie zicht op o.a. een warmtekrachtcentrale, de sporen daar naartoe en in de verte ook op de sporen naar Frankfurt Hbf.
[1] De Köf bij de Adlerwerke
[2] 3D Streetview overzicht - mijn werkplek is bij de rode ovaal, waarbij ik precies in die hoek zit en ook aan de voorkant ramen heb.
[3] Deel uitzicht richting voorterrein Frankfurt (Main) HbfAanvoer van kolenRegelmatig komt een trein aan met 16 kolenwagens, getrokken door een Krauss-Maffei MH 05.
[4] D9 van HFM: 98 80 0505 013-9 D-HFMDe 16 kolenwagen worden per 4 naar de warmtekrachtcentrale gebracht, waar ze worden geleegd.
Meer dan 4 gaat niet vanwege de capaciteit in de centrale en bij het rangeren wil men ook niet steeds het wegverkeer hinderen.
Er passen dan precies 1 loc en 4 wagens voor de rijbaan, daarnaast bieden de 2 sporen voor de volle en lege wagens ook niet meer ruimte.
[5] Precies 1 loc en 4 wagens passen tussen de wissel en de rijbaanDe volle wagens worden naar binnen gereden, gelost en vervolgens op een tweede spoor geplaatst.
Hierna worden de volgende 4 beladen wagens gehaald.
[6] Loc met wagens bij losplaats
[7] 4 lege wagens worden weggereden [8] volle wagens staan te wachten, de lege worden op het spoor er naast geplaatst
[9] Ze zijn leegBeveiligingDe wissel en engelse wissel die vanwege het vele rangeren vaak worden bereden, zijn sleutelbediende wissels.
De overige wissels (zie bijvoorbeeld foto [6]) zijn handbediend en worden niet vaak omgelegd.
De stand van de sleutelbediende wissels wordt door lampen in de statische wissellantaarns aangegeven.
[10] Afbuigend [11] RechtdoorIn het 'normaal' bedrijf wordt een rijweg ingelegd en de wissels worden vergrendeld.
Zij blijven dit tot de de trein compleet voorbij is, of de treindienstleider de wisselstraat weer vrijgeeft (onder zeer strenge restricties).
Op een dergelijk emplacement zijn de machinist en de rangeerder hier zelf voor verantwoordelijk.
Het vergrendelen gebeurt automatisch en is voor de machinist te herkennen aan het blauw worden van de lampen.
[12] Niet vergrendeld [13] VergrendeldHet vergrendelen gebeurt automatisch op het moment dat een as voorbij een bepaald punt komt.
Dit punt wordt aangeduid met een witte 'paddenstoel' met een blauw pijl richting het spoor waarvoor het geldt.
Het meten zelf gebeurt door een assenteller.
[14] Markering + assentellerBij foto [12] kun je nog net de assenteller aan de linkerkant onderscheiden en is de wissel nog niet vergrendelt.
Bij foto [13] is de kolenwagen net ver genoeg gereden om de teller te activeren waardoor de wissel wordt vergrendeld.
De terugkoppeling komt dus zoals gezegd aan de hand van de kleur van de lampen.
De wissel wordt weer ontgrendeld zodra de assenteller aan de andere kant van het wissel evenzoveel assen voorbij heeft zien komen.
Bij de volgende (iets wazige) foto ([15]) van boven zie je dat de wagens bij zo'n punt worden ontkoppeld.
Zou men de wagen nog iets verder en voorbij dit punt trekken en ontkoppelen, dan is deze as meegeteld en wordt het wissel niet vrijgegeven: er ontbreekt dan nog een as.
[15] Kolenwagen net voor de markeringIn het volgende filmpje kun je zien dat tijdens het rijden de wissel wordt vergrendeld en even later ook ontgrendeld.
Helaas was ik net iets te snel met stoppen van de opname om in de andere richting te draaiien, daardoor is net niet te zien dat het wissel al weer wordt omgelegd.
Daarom gaat de verlichting even uit (mijn opname ook).
De uitleg van de beveiliging heb ik de voorgaande dag gekregen van de behulpzame machinist en rangeerder.