Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wico's Donnerwetter Alm ... nieuwe aanwinsten

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
 @citaat Als het je werkelijk interesseert, lees je even terug Peter ...
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
@ Peter,

Ik heb zelf ook even terug gezocht maar kon het zo snel niet (meer) vinden.

Mijn baan is verdeeld in drie secties met een eigen booster en stroomkring, aanleg van sporen, bedrading en melders is op alle delen in basis gelijk. Twee secties (stationsgebied en spiraal) werken prima en probleemloos. Daar is de scenery nu ook grotendeels gereed, al kan ik nog een stuk Kleberklammergipfel afwerken. Blijft over de derde sectie waar de lange paradesporen liggen inclusief keerlussen op drie niveaus. Achter de paradesporen liggen dan nog drie verborgen schaduwstations. En in die derde sectie krijg ik dus spookmeldingen op de bezetmelders (Märklin S88 60881/60883 Link verbonden via UTP kabels). Als ik daar treinen laat rijden geven alle blokken een correcte bezetmelding, maar soms geeft een willekeurig (?) vrij blok daar ook een "milliseconde" bezet. iTrain registreert dit en reageert daar uiteraard op, waardoor de treinenloop in de war raakt c.q. vast loopt.

Groeten,
Wico   
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Check ook of je massa kei- en keihard, geen overgangsweerstand hier of daar, is, er hangt me bij dat je in iTrain iets in kunt stellen wat betreft gevoeligheid voor terugmeldsignalen, zoals je weet ben ik geen iTrainer......

Groet, Anne W
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Wat ziet het er geweldig en mooi uit Wico  :thumbup:
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
@citaat @citaat

Hoi Wico,

Als ik het goed begrijp gebruik je de 60883 als S88/link en via bus 1 en 2 via UTP kabel sluit je de andere 60881 ( S88 ) aan?

je schrijft dat de spookmeldingen op verschillende ingangen ontstaan, zitten deze ingangen op een en dezelfde S88?

Wat je zou kunnen testen is om een draad op de massa aansluiting van je baan extra te koppelen op de omgekeerde T aansluiting, en kijken of je daarmee het opgelost krijgt.

Ik neem aan dat iTrain aangeeft welke melder er de fout in gaat, kun je dat ook monitoren met bv blokjes die even oplichten.
Als dit echt zeer kort is zou je eens kunnen testen met het iets vertraagd laten inkomen van de bewuste melder, ik zie dat dit per melder mogelijk is op pagina 91 van de handleiding.
Zelf rij ik met koploper en gebruik vertraagd afvallen dat is bij iTrain ook in te stellen, wat is hier het voordeel van ( als een as precies op een scheiding staat en staat te jutteren kun je ook spookmeldingen krijgen ) dat kun je hiermee ondervangen.

Ik hoop je een paar bruikbare tips gegeven te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
 @citaat  @citaat  @citaat

Bedankt voor de complimenten en de tips. Ik heb in elk geval weer een paar nieuwe suggesties om uit te proberen. Booster en bezetmelders heb ik al eens gewisseld dus die zijn het niet. De tip met de extra massadraad heb ik ook al eerder zonder succes geprobeerd. Kijken of ik in iTrain wat kan bereiken met de instellingen! Daar had ik nog niet naar gekeken.

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Zijn de voedingen van je wissels aangesloten op een eigen voeding?
En ook de verlichting op hun eigen trafo.

Ik heb zelf namelijk wel eens rare storingen gehad daardoor.

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... en we zijn los(t)
Barry,

Bedankt voor je suggestie/tip. Alle verlichting is apart op een eigen trafo aangesloten. Alle wissels zijn middels een Märklin 74461/74462 wisseldecoder direct op de rijstroom aangesloten. Dat zou een bron van storing kunnen zijn, maar werkt bij de andere twee secties (inclusief drie schaduwstations met totaal vierentwintig wissels) verder prima.

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Ik heb jullie regelmatige updates beloofd, dus daar komt'ie.

De dubbele ingang/uitgang van het spoor dat achter de galerij langsloopt is voorzien van ballast. Ook de dubbele tunnel richting spiraal is voorzien van de eerste bovenleiding en ballast. Beide vooral bedoeld om het gedeelte in c.q. achter de tunnel af te werken. Daar kan ik straks natuurlijk niet meer bij dus "first things first".

En daarna kon het losse steile deel van de zijkant van de Kleberklammergipfel definitief op zijn plek worden gezet. Volgende stap is het laten aansluiten van voorkant en zijkant. Hiervoor gebruik ik reststukken PIR isolatiemateriaal die ik bij elkaar smeer met polystyreen kit. PIR is veel zachter en brosser dan XPS en kun je met de hand lekker bewerken zodat bijna vanzelf een rotsstructuur ontstaat. Hakken en breken en kitten met de handjes dus en dat geeft veel troep en voldoening :).
20231201_210436a.jpg             20231201_210413a.jpg
                                                           20231201_210420a.jpg
Als de kit gedroogd is komt er nog een dun laagje sculptamold her en der om er één geheel van te maken. Tot zover voor vandaag.

Groeten,
Wico       
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Fijn gelukt toch, Wico?  :thumbup:
Ik denk hierbij toch aan iets wat Zeeuwen hebben met klei ... :lol: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Wico, Bedankt voor de update. :thumbup:
Het begin is er weer dus het genieten kan weer beginnen voor mij.

Groet Michel
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Schitterend zoals je dit hebt gebouwd Wico, haast levensecht! En wat je er nog aan weet toe te voegen, zal het alleen nog maar fraaier worden.
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Ziet er weer goed uit, Wico. Mooi hoe jij de aansluiting tussen de beide delen naadloos weet te 'kneden' met wat hakken en breken :thumbup: .

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 02 december 2023, 05:31:10dus het genieten kan weer beginnen voor mij.
Wij genieten met je mee Michel ;)
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
 8) Ik heb er effe goed naar gekeken, u kunt gewoon doorgaan op deze manier, het ziet er prima uit. :thumbup:  :D
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Mooie update Wico, U is lekker bezig!
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
@ Erik,

Zeker in het najaar als hier de bieten van het land komen, liggen de wegen vol met klei c.q. slik dus er is geen ontkomen aan 8o.

@ Michel,

Mooi zo want er komen nog meer updates aan :).

@ Frans,

Bedankt voor de complimenten. Met het juiste materiaal en een beetje gevoel kom je al een heel eind.

@ Dirk,

Voor mij is het vooral een kwestie van niet te netjes willen werken, dat geeft meestal het beste eindresultaat.

@ Bas,

Extra genieten zonder meerkosten, waar maak je dat nog mee :P.

@ Dirk-Jan,

Oef dat is weer een zorg minder, meestal volgt er wel een kritische noot :o).

Ik heb trouwens nog even nagevraagd hoe het zit met die brede dubbele tunnelingang. En het blijkt dat er aan het begin van de twintigste eeuw oorspronkelijk ambitieuze plannen waren om zowel dubbelspoor als een tweebaans autoweg aan te leggen. Na het realiseren van de beide tunnelbuizen bleek de financiering echter flink uit de klauw gelopen en dat in combinatie met een nieuw landsbestuur en gewijzigde prioriteiten leidde ertoe dat de plannen voor de autoweg definitief in de ijskast verdwenen. Hoewel Zwitserland daarna in de tweede wereldoorlog neutraal was, vreesde men toch de Duitse agressor. In allerijl is toen een extra spoor aangelegd in de braakliggende tweede tunnelbuis, zodat men bij dreigend gevaar snel goud en andere wereldlijke en religieuze kunstschatten per spoor kon vervoeren en diep in de Zwitserse Alpen kon verbergen. Gelukkig bleek dit niet nodig, maar tot op de dag van vandaag wordt nu dankbaar gebruik gemaakt van het extra lokaalspoor.

@ Freek,

Dat kan ik alleen maar met je eens zijn ;).

Groeten,
Wico   

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Mooi verhaal over die tunnelbuizen wat niet zover van de realiteit hoeft af te liggen. Er gaan nog steeds geruchten over verborgen goud en kunstschatten. Ik meende dat National Georgraphic daar een serie over uitgezonden heeft, kan overigens ook Discovery zijn geweest. Je verhaal is dus realistisch.
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Freek,

Ik kijk graag naar Discovery, History Channel en in mindere mate naar National Geographic. Daar lag inderdaad dus ook de basis van mijn dikke duim :D.

Fantasie en werkelijkheid liggen soms heel dicht bij elkaar (waarbij de werkelijkheid vaak onze fantasie nog te boven gaat ...).

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Hebben jullie dat nou ook dat je je soms verliest in de details terwijl er nog zoveel werk aan de basis te doen is? Vandaag moest ik toch even op zoek naar dat kleine werkschuurtje dat miscchien wel mooi zou staan bij de tunnelingang (en tevens ter camouflage van de brede dubbelspoor ingang). En bij het schuurtje had ik vast nog wel een preisertje dat daar bij zou passen. En was los groen voor de foto :P. Verdere details en uitwerking volgen later ...

        IMG_8407a.jpg

Het grote werk gelukkig niet helemaal uit het oog verloren. In plaats van Sculptamold heb ik echter Fels Spachtel Granit van Noch gebruikt om de nieuwe delen af te werken. Daar had ik nog een zak van liggen en voordeel hiervan is dat er gelijk een ruwe structuur onstaat door de steentjes die in de spachtel zitten.

IMG_8412a.jpg      IMG_8408a.jpg 

Nu alles lekker drogen en morgen verder :).

Groeten,
Wico   
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
 @citaat jazeker  ;) want dat maakt deze hobby zo leuk en afwisselend.
Even dit stukje mooi maken en aankleden...de rest komt nog  :)
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
is dat de kleur van die Fels Spachtel Granit? of heb je al geverfd?

mvg,
Michel
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Michel,

De spachtel heeft van zichzelf de grijs/bruine kleur die je op de foto's ziet. Het zal nog iets lichter tot grijs opdrogen. Verven heb ik dus nog niet gedaan (alleen het stukje muur bij de galerij).

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Tja Wico, dat komt meer voor. Weliswaar heb ik geen spoorbaan maar andere hobbies. En ook daar valt mijn oog wel eens op detail wat voorrang krijgt op het grof stoffelijke.
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Mooie vorderingen Wico en prachtig gefotografeerd want bij de laatste foto moest ik goed kijken of het modelspoor was of een echte berg. :thumbup:

Groet Michel
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Hallo Wico,

Ziet er mooi uit, lekker bezig.
Lijkt net echt.  :thumbup:  :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
@citaat  @citaat

Mannen, bedankt voor de complimenten.

Groeten,
Wico

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Weer bijgelegen, tx voor de tip van die PIR  :thumbup:
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Wim,

Graag gedaan! Belangrijkste reden waarom ik meestal vermeld met welke materialen ik werk is dat anderen daar weer hun voordeel mee kunnen doen. Waarvan acte :).

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... weer verder met de Kleberklammergipfel
Hee Wico,

Ben weer bijgelezen en ik geloof, dat ik op het juiste moment weer inhaak.
Het ontstaan van de Zwitserse Modelalpen ! En dat gaat je weer goed af  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen

Vanaf de Donnerwetter Alm wens ik jullie allemaal:


IMG_1435a.jpg


Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
beter (veel te) vroeg dan (te) laat  ;);

mvg,
Michel
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Fijne feestdagen en een goed 2024.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Jij ook Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Wico,

Jij en de familie ook hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2024 toegewenst.

Groet Michel

Ps, prachtige kerstkaart heb je. :favorite: 
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Fijne feestdagen Wico, en een gezond en gelukkig 2024 toegewenst.
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Grüsly, ein frohes Fest und ne guten Rutsch für dich und deine Familie.

Buon Natale e un Felice Anno Nuovo.
Joyeux noël et bonne année.
สุขสันต์วันคริสต์มาสและสวัสดีปีใหม่ (S̄uk̄hs̄ạnt̒ wạn khris̄t̒mās̄ læa s̄wạs̄dī pī h̄ım̀)
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Iedereen hartelijk dank voor de retour wensen :P.

Voor je het weet zit ik alweer aan mijn jaaroverzicht met de vorderingen in 2023!

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Jullie ook in het mooie Zeeland fijne feestdagen en gezond 2024 toegewenst.

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Fijne feestdagen Wico en je gaat vast weer hele bergen (ver)zetten in 2024!
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Hans,

Bedankt en ik ga ook in 2024 weer mijn best doen!

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Met die kerstwensloc op het netvlies kan het nieuwe jaar al niet meer stuk, Wico !

Grtz Tony
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Hoi Wico, ik ben een tijdje niet op het forum geweest, maar zie mooie vorderingen op je baan. Het ziet er allemaal erg mooi uit!  :D .
In jouw post 5470 gebruik je in de eerste foto groene bosjes naast het huisje. Hoe heten deze bosjes en van welk merk zijn deze?
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... prettige feestdagen
@ Tony,

Jij mag nooit meer raden wat er op mijn wensenlijstje stond. Of hij nog voor de kerst binnenkomt is nog even afwachten :D.

@ Silco,

Deze bosjes zijn zo niet te koop. Het is een mengsel uit diverse Woodland Scenic bussen met "underbrush" en "bushes" (ik gok o.a. kleuren olive, medium green en dark green).

Overigens ook te koop in kleinere zakjes (maar bij mij gaan de bussen er in rap tempo doorheen ;)).

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Hoera ik ben verlost van de spookmeldingen op de bezetmelders waar ik last van had in de laatste sectie van mijn baan. Hartelijk dank aan 3rail-Remco die soortelijke problemen heeft gehad en die mij een leerzaam Märklin Magazine artikel stuurde over bezetmelding bij grotere banen en mij daarnaast nog de nodige adviezen heeft gegeven :thumbup:. Blijkbaar zat het probleem in een te grote totale lengte van middels netwerkkabels doorgeluste S88 AC bezetmelder modules. 

Advies van Märklin is om bij grotere banen gebruik te maken van meerdere terminals (60145) verbonden via verlengkabels (60126) waarop je per terminal meerdere S88 Link modules (60883) aan kunt sluiten. Aan de S88 Link modules worden dan uiteindelijk de S88 AC bezetmelder modules (60881) doorgelust met netwerkkabels. Zo kun je dus een soort ster-netwerk van bezetmelders opbouwen.

Ik zal jullie de verdere details besparen, maar ik heb een extra terminal (met verlengkabel) plus een extra S88 Link module aangeschaft en de boel conform advies Remco aangesloten. Daarna uitvoerig getest en probleem opgelost!

Nu kan ik me weer met hernieuwd enthousiasme op de scenery gaan richten. Maar eerst maar eens de treinen ongestoord via iTrain laten rijden want dat is al lang geleden.         

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Goed nieuws!!
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Citaat van: Wico op woensdag 20 december 2023, 19:07:31Advies van Märklin is om bij grotere banen gebruik te maken van meerdere terminals (60145) verbonden via verlengkabels (60126) waarop je per terminal meerdere S88 Link modules (60883) aan kunt sluiten. Aan de S88 Link modules worden dan uiteindelijk de S88 AC bezetmelder modules (60881) doorgelust met netwerkkabels. Zo kun je dus een soort ster-netwerk van bezetmelders opbouwen.

Hoi Wico,

Het is niet nodig om meerdere LinkS88 aan te schaffen, doorlussen kan beter via de bus al mag die niet 100 mtr zijn, maar zo kort mogelijk.
Heb het al uitgeprobeed met 10 mtr utp kabel en dat werkt prima.
De terminal 60145 kan wel makkelijk zijn om bijv. boosters bij een bepaalde sectie te plaatsen.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Mooi dat dat opgelost is. Kan je lang naar zoeken; kan me voorstellen dat het eerste waar je aan denkt bv een defect aan materiaal of bekabeling (kortsluiting, aderbreuk...) is.

Dus je kan -wat dit betreft- onbezorgd 2024 in :D !
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
@ Sander,

Me happy :P.

@ Hans I,

Ik lees veel verschillende verhalen over de werkbare lengte van UTP kabels. Ik geloof graag dat jouw test een positief resultaat heeft gegeven. Helaas bleek dat bij mij 8 doorgeluste S88 AC modules (met circa 3 meter netwerk kabel tussen elke module) op één bus van de S88Link problemen gaf met spookmeldingen als gevolg. Het inpassen van een extra terminal (om de afstand tussen twee tegenoverliggende baandelen te overbruggen) en een extra LinkS88 (om het aantal keer doorlussen te verminderen) heeft dat opgelost.

@ Hans II,

Yep het heeft me heel wat tijd en frustratie gekost om alle mogelijke oorzaken weg te strepen. De omvang van de baan en navenant aantal boosters, bezetmelders, kabels etc. maakte het er ook niet echt makkelijker op. Maar ja dat is mijn eigen schuld :o).

Groeten,
Wico       
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... spookmeldingen opgelost
Ha Wico,
Mooi te lezen dat je probleem is opgelost.
Door de lengte van je mooie baan, kan je dus tegen niet allerdaagse uitdagingen aanlopen.
De kracht van het forum, samen weten we meer.

Veel rijplezier

Groet, Erik