Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 09 december 2017, 05:11:17
Tuurlijk Jan , en dan komen we weer bij vraag 1 , knippen of ???????
Precies. Maar na duidelijk te hebben dat er een te onderbouwen keus aan vooraf gaat.
Het essentiële verschil wordt gemaakt door de keuze voor een bepaald besturingssysteem.
En daarmee het willen kunnen voorzien in alle toekomstige (en nog niet te voorziene) besturingsmogelijkheden.
Afstand tussen meetpuntenDie keus bepaalt hoeveel meetpunten je moet hebben. Want er geldt dan domweg: meten is weten, en hoe meer je meet, hoe meer je weet. De rest is transparant, modulair, etc.
Niet relevant is of dat berust op if-else (momenten) of op while (toestanden).
Wel relevant is op welke afstand het volgende meetpunt volgt.
Kappa schreed ooit iets over blokbesturing. Hij gaf aan dat als je om de 2 meter meet, je ruimte verspilt per blok als je met treintjes rijdt van 60 cm lengte.
Ongeacht of je rails knipt (massadetectie), ir toepast, of reedcontacten gebruikt, moet je je afvragen op welke afstand je wilt kunnen meten. Op een baan van enige omvang (stel vanaf 60 meter raillengte) loopt het aantal meetpunten sterk op, en daarmee het benodigde aantal S88 modules.
Vanaf dat moment gaat de kostenfactor een rol spelen: knippen voor massadetectie (het voordeel van C-rails), of iets anders (bij andere soorten 3-rails). Kennelijk rijdt Eric met C-rails, dus knippen. Tenzij.
Standaard:Eric heeft de rails al verlegd. Gezien het type rails, is het geen punt om die weer even los te halen om te knippen.
Tenzij:Als hij die rails geballast heeft, of vastgelijmd, dan ligt het anders.
Dan is dat de overweging om op reedcontacten, ir-reflexie of lichtsluis te gaan.
Dat soort meetpunten kun je ook na afloop nog aanbrengen.