Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

To knip or not to knip

Gestart door Plexat vrijdag 08 december 2017, 08:54:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
To knip or not to knip
Zoals gezegd heb ik nu C-rails, een terugmelder, iTrain, een CS2 en een baan die helemaal ligt. Ingebed in de scenery. Losmaken is dus een heidens karwei.
Toch wil ik graag automatisch gaan rijden straks. Om dat te doen moet iTrain weten waar welke trein is. Veel, heel veel gelezen op dit forum en eigenlijk teleurgesteld.
Ik moet al mijn dure C-rails 'kapot' knippen omdat het anders niet werkt qua bezet-melding.
Al eerder in een draadje het hierover gehad en de suggestie kwam dat ik dan maar reed of infra roo contacten moest gebruiken.
Maar ... dat zijn ook schakel contacten net als een cotactrails dus wat is dan het verschil. Het moet in deze tijd van 1-en en 0-en toch mogelijk zijn middels een schakelaar aan te geven waar een trein zicht bevind.Ik rij een blok in, schakelaar registreert dus blok bezet (1), maakt dus niet uit van welke kant ik erin rij want hij schakelt het blok. Ik rij het blok uit en de andere (of zelfs dezelfde als ik terugrij) schakelaar reageert wederom en schakelt het blok vrij (0)Dan heb ik geen hele rij geknipte rails nodig die constant aangeven dat er iets bezet is. Ik kan met elk soort cotact werken. Reed, infrarood, schakelrail, contactrail enz. enz.
Waar gaat het mis in mijn gedachte?
Re: To knip or not to knip
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: To knip or not to knip
Eric,
Het "knippen" is 1 spoorstaaf massaloos maken waardoor je volledige detectie hebt voor Itrain.

Voordeel is dat wanneer een verloren wagon onderweg blijft staan op de baan deze door Itrain wordt "gezien".

Je baan helemaal overhoop halen is inderdaad ook weer een ding, het is wel zo dat in dit tijdperk van 1 en 0, C-rails heel vaak worden "geknipt".
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: To knip or not to knip
De kosten van de aanschaf van c-rail zijn verzonken kosten... Je staat nu voor de keus: losmaken en knippen voor een verwaarloosbaar bedrag en aansluiten op  n s88 of een relatief omslachtige manier verder gaan en allerhande IR materiaal ed aanschaffen en daar tijd en geld in stoppen.


Verkopen lijkt me niet van toepassing gezien je plannen, dus de waarde van je rails is niet de best use ;)
Re: To knip or not to knip
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: To knip or not to knip
Eric,

Kijk ook eens hier in de wiki, mogelijk kan dit helpen : KLIK
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2014

offline
Re: To knip or not to knip
Ik zit er ook aan te denken om te gaan knippen alleen het werk eraan houd me een beetje tegen alles bij elkaar zal het tussen de 20 a 25 mtr zijn en met knippen alleen ben je er niet er moeten ook nog heel wat draadjes gesoldeerd worden.
Re: To knip or not to knip
Als je baan wel al in blokken verdeeld is, kun je ook stroomdetectie gebruiken in plaats van je rails te verknippen.  Ik heb zelf Rosoft S88N-SD bezetmelders, en rij met C-rail en M-rail.
Re: To knip or not to knip
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: To knip or not to knip
Diode naar je massa, 1 per blok, voor betere massa. En meteen daar aansluit draad in 3 kleuren erbij. Goede, dunne tang gebruiken en dan knippen en meteen een deel van de verbinding plat tegen het kunststof vouwen. Isolatie erop en terugleggen. Kost je een paar dagen.
Re: To knip or not to knip
@ hmmglaser - Juist ja. Het is niet alleen het knippen maar alles war erbij komt. Solderen, gaatje boren in je baan. En als dat niet mogelijk is je scenery nog meer slopen om draadje te laten lopen.

@ ErikW - Kan stroom detectie ook met Digisoft  DR 4088 (GND)? Dan ga ik me daar in verdiepen want ik heb geen idee wat het verschil is met Massa detectie.  ;)

@ Laurent - Ik ben me bewust van hoe het moet maar mijn probleem zit in het feit dat ik mijn baan moet afbreken en de scenery verniel. Sommige delen van de baan liggen echt ingebouwd en krijg ik er niet zomaar uit zonder schade. Dus die paar dagen worden weer weken/maanden. En zonde van het materiaal.
@ Marklindak - Met de 1 en 0 kan ik toch gewoon schakelen zonder te moeten knippen.  :P :D
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Als je niet wilt knippen Plexat dan kun je IR lichtsensoren toepassen, geknoopt aan je S88 module heb je volledige detectie van je treinen in het blok.

Bij de Verzendchinees koop je ze per 10 en betaal je 26 cent per stuk.



Aan stroomdetectie heb je niets want ook dan moet je je rail opbreken.

Gr, Ben.
Re: To knip or not to knip
@ Ben - Ik ga me daar ook in verdiepen. Ik ben niet echt een electrotechneut dus is dit allemaal nieuw en redelijk wazig voor mij. Wordt een hoop lezen dit weekend. Google is tenslotte mijn beste vriend.  :D
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: To knip or not to knip
Hi Pexat en Ben,

Deze lichtsensor werkt op reflectie en het zou beter zijn iets te maken met een (echte) lichtsluis.
Je kan deze "ombouwen" door hier het ontvangende of zendende component eraf te halen en dat aan de andere kant van het spoor te monteren.

groet
Harald
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
 @citaat Kan maar is niet nodig en leidt bovendien tot extra bedrading. Reflectie gaat prima en de gevoeligheid is ook nog eens in te stellen met het potmetertje.
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Citaat van: Plexat op vrijdag 08 december 2017, 12:10:52

Google is tenslotte mijn beste vriend.  :D


Het is ook mijn vriend: KLIK en KLIK. Dat railknippen leidt kennelijk tot trauma's? :D
Re: To knip or not to knip
Stroomdetectie (SD) vindt plaats op de middenleider, massadetectie (GND) op de rails.

Bij stroomdetectie onderbreek je de middenleider door zo'n rood schoentje over de verbinding tussen de C-rails heen te steken.  Nadeel is wel dat alleen stroomverbruikers gezien worden, vooral voor goederenslepen zonder verlichting is dat wat lastig. Je hoeft je rails echter niet te knippen.

Een GND melder kan wel verbouwd worden naar SD met een extra stroomdetectieprint, maar dat is een erg dure oplossing.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar lichtsluizen. Het nadeel daarvan is dan weer dat ze maar op één punt meten.
Re: To knip or not to knip
Gerrit-1959
gast

Re: To knip or not to knip
Recentelijk nog een nieuwe doos 24330 gekocht. Moeten gewoon geknipt worden. Foto in tweede reactie van Ben lijkt een eindrail. Ik weet niet of deze representatief is voor de hele collectie.
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 08 december 2017, 12:32:23
Het is ook mijn vriend: KLIK en KLIK. Dat railknippen leidt kennelijk tot trauma's? :D
Yep, ik heb al meerdere progingen gedaan en ik kom er niet uit.
Ben zelfs naar een avond geweest bij de treinenboer om te leren.
Helaas zegt iedereen iets anders en legt het weer anders uit. Er is, op het knippen na, geen eenduidige werkwijze.

Maar ik ga er wel uitkomen. Het is me tot nu toe altijd gelukt.

PS> Ik proef wel wat sinisme in je berichtje!  :?
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
Beste Eric,

Gaat het je nu om het "knippen" of om de soort terugmelding en de gevolgen hiervan voor de automatisering?

Overigens zou je één van de komende zaterdagen een bezoek kunnen brengen bij Hobby in Praktijk in Werkendam, zij kunnen je uitstekend laten zien hoe je van C-rails  massa detectie terugmeldeenheden maakt en ze kunnen je ook nog wat vertellen over iTrain, het Nederlandse programma wat met het CS2 kan werken.

Je kan ook bij mij komen kijken, maar ik werk met K-rails en mijn systeem is een "concurrent" van het CS en iTrain, maar ik kan je wel wat laten zien m.b.t. de basisprincipes van automatisering.

Groet, Anne W
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Citaat van: Plexat op vrijdag 08 december 2017, 15:14:13

PS> Ik proef wel wat sinisme in je berichtje!  :?


Nee hoor, meer verbazing. Het "probleem" van het knippen wel of niet speelt je al heel lang parten. Toch ben je verder gaan bouwen met als resultaat dat je nu voor een voldongen feit staat: rail opbreken of iets anders bedenken als detectie. Vooralsnog krijg je voldoende tips maar stel vooral vragen als verdere hulp nodig is.

Gr, Ben.
Re: To knip or not to knip
Beste Anne W,
het is de combinatie. Als ik snap waarom ik iets wel moet doen of niet, knippen in dit geval, dan is het knippen zelf geen probleem. Wel is het dan heel jammer dat ik mijn hele baan moet slopen om alle rails los te halen. Maar als het echt niet anders kan dan is dat zo. (Of niet, dan blijf ik met de hand sturen! Dat is dan de keuze.)

Ik begrijp het alleen niet. Ik kan schakelen met allerlei contacten zegt men. Iedereen het zijne maar het kan. Als dat zo is waarom moet ik dan knippen?
Als ik op de sites van Marklin kijk en ik zie voorbeelden zie ik niet dat ze geknipt hebben. Maar dat kan dat ze zoiets niet zeggen natuurlijk.
Toen ik bij de treinenboer de demo zag schakeleden ze met schakelrails van Marklin. Niets geknipt zei men toen!

En nogmaals, ik wwaardeer het echt dat ik ben uitgenodigd in Werkendam maar dat is me echt te ver. Ik ben al enige tijd zonder inkomsten door een klein lichamelijk ongemakje, en dus is reizen even niet het meest primaire. Ik had wat oude PB's die me hadden uitgenodigd opnieuw aangeschreven maar helaas geen antwoord meer. Kan ik me voorstellen hoor!

Het is dus echt dat ik waarschijnlijk slim genoeg ben om (IT) bedrijfsprocessen in te richten maar te dom om te snappen hoe die digitale train werkt.  :(
Re: To knip or not to knip
Zie mijn reply aan Anne W. Ja ik ben al heel lang bezig. Ik heb vorig jaar na mijn vragen en bezoek aan de treineboer besloten niet te digitaliseren.
Alleen laat het me niet los. En ja ik heb na lang niet doen weer de zaak opgepakt omdat ik nu tijd door omstandigheden weer zeer veel tijd heb.
Dan ga je alles nalezen en begin je weer opnieuw met je vraagstelling en kom je er niet uit. Dan ben je op een beurs en hoor je weer hele nieuwe dingen.
Boek gekocht. Heeft ook niet echt geholpen. Dus zoals gezegd slim genoeg voor het een maar te dom voor de hobbytrein!
Re: To knip or not to knip
Ik ga morgen gewoon naar de grote jongens kijken. Kerstmarkt bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschppij in Beekbergen.
Dat snap ik tenminste. Stoom is rijden, geen stoom is .... :D :P

PS Is de gehele dag van 11:00 - 19:00 uur.
Re: To knip or not to knip
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Plexat op vrijdag 08 december 2017, 15:42:27
Ik begrijp het alleen niet. Ik kan schakelen met allerlei contacten zegt men. Iedereen het zijne maar het kan. Als dat zo is waarom moet ik dan knippen?
Als ik op de sites van Marklin kijk en ik zie voorbeelden zie ik niet dat ze geknipt hebben. Maar dat kan dat ze zoiets niet zeggen natuurlijk.
Toen ik bij de treinenboer de demo zag schakeleden ze met schakelrails van Marklin. Niets geknipt zei men toen!
Dan gebruikte men schakelrails. Die schakelen, de zogenaamde momentschakelaar. Bij knippen ga je uit van
contactrail, de contactschakelaar. Als je ITer bent, kan je wellicht de analogie trekken met een if en while statement. De if statement controleert een keer of aan de voorwaarde is voldaan, terwijl de while loop blijft controleren of aan zijn voorwaarde is voldaan totdat hier niet meer aan wordt voldaan. De schakelrails controleren op 1 punt in jouw blok of het gebruikt wordt, terwijl de contact rail het hele blok controleert. Schakelrails vragen weinig bewerking, met ook daarvoor moet je delen van je baan opbreken om ze alsnog te plaatsen.

Hoe dan ook zijn dit soort stappen van automatisering stappen die je direct in de opbouw en voorbereiding van de baan zult moeten meenemen.

Wat je overigens schrijft over de site is niet waar. Bijvoorbeeld bij de overweg moet je gewoon je rails knippen om de overweg te schakelen van grotere lengte. Dat wordt gewoon beschreven.

De overweg is trouwens een heel mooi voorbeeld van het nut van geknipte contactrail: zo lang als er zich ook maar een wagon in de overweg sectie bevindt, niet deze gesloten blijven. Met de schakelrail zit je hier extra logica moeten toevoegen, bijvoorbeeld tijdsduur of in en uitschakelen. Echter, beide kunnen te kort of te lang zijn. Rijd je met een losse locomotief, dan mag het tijdsbestek kort zijn. Rijdt je met een lange goederentrein, dan moet de overweg lang dicht zijn. En valt de trein stil op de overweg, dan gaat deze na verloop van tijd weer open.

Groet,
Laurent
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Plexat op vrijdag 08 december 2017, 15:42:27
slim genoeg ben om (IT) bedrijfsprocessen in te richten maar te dom om te snappen hoe die digitale train werkt.  :(
Hier nog zo eentje, en gelukkig gestart als programmeur.

Ik vind Laurent's uitleg to-the-point, maar niet volledig genoeg.

Tussen if (als. analoog, bistabiel) en while (zolang, digitaal) zat while (zolang, analoog, monostabiel)
maar ook een analyse verschil en een abstractieverschil.

In alle gevallen heb je metingen nodig om te kunnen besturen. Die metingen moet je ergens mee genereren, en dus moet je (enigerlei vorm van) sensoren plaatsen onder, in, boven, tussen of naast de rails. En wat je met die metingen wil doen, bepaalt hoe je het doet, en hoe je het verwerkt.

Analoog heb je een fysiek signaal nodig voor directe bediening van apparaten, en daarvoor gebruik je een procedurele, event-driven analyse. Digitaal wordt een abstractielaag gebouwd tussen signalering en bediening, en die laag maakt het mogelijk om tot een object-oriented, message-driven analyse te komen.
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
Beste Eric,

Ik ga een heel kort antwoordje geven aan de hand van het overweg voorbeeld van Laurent:

wil je de overweg perfect hebben, dat betekent dat hij opengaat op een korte tijd nadat de laatste wagon over de overweg is, ongeacht de lengte van de trein, dan is knippen (continue detectie) de beste oplossing.

wil je het iets minder perfect hebben dan kan de overweg ook open door bijvoorbeeld een reedcontact (moment detectie) die de lengte van je langste trein voorbij de overweg ligt, wat natuurlijk betekent dat bij een korte trein de overweg te lang dicht blijft.

Dus de vraag of je moet gaan knippen ligt geheel en al bij jou: wil je het perfect of wil je het iets minder perfect.

Vanzelfsprekend zijn er meer voorbeelden te noemen, maar wat voor meldingen je ook kiest, het wordt nooit onveilig of slecht.

Jij naar Beekbergen, stoom kijken (heb je je al eens verdiept in de diverse types stoomschuifsystemen, ook ingewikkeld hoor, ik heb het nog moeten leren voor stoommachines aan boord van schepen) en ik naar Houten Digitaal.

Groet, Anne W
Re: To knip or not to knip
 @citaat Anne, dit is iets voor jou ===> klik
Zéér leerzaam ende interessant. ;)
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Citaat van: Jan22 op vrijdag 08 december 2017, 16:48:13

Analoog heb je een fysiek signaal nodig voor directe bediening van apparaten, en daarvoor gebruik je een procedurele, event-driven analyse. Digitaal wordt een abstractielaag gebouwd tussen signalering en bediening, en die laag maakt het mogelijk om tot een object-oriented, message-driven analyse te komen.


Van mijn mag alles, ik lees het met een glimlach. :D  Maar denk je dat dit iets toe voegt om een beginner vooruit te helpen?  ;)

Gr, Ben.
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: To knip or not to knip
 @citaat
@citaat
Net gegeten met enkele heerlijke glazen wijn, ff mail lezen maar snap van #22 helemaal niets.
Nu in spoorse taal......

groet
Harald
Re: To knip or not to knip
Regeren is vooruitzien, en als je dat niet doet moet je op de blaren zitten. En in dit geval de rails los en knippen, dat is de beste en goedkoopste oplossing, al het andere is meer werk en meer draad.

Groetjes
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
 :offtopic:

Beste Wim,

Voor iemand die 3 jaar lang aan een Triple Expansie Stoommachine heeft gesleuteld is het stoommachine museum nou niet zo veel bijzonders, overigens maakte dat sleutelen deel uit van mijn opleiding, net als het bedienen/sleutelen van/aan dieselmotoren, stoomketels en stoomturbines, generatorsets, het enige wat ontbrak was een gasturbine, een straalmotor dus.

on topic

Beste Sprinter,

Als je de nieuwste "kunsten" van de huidige systemen wilt gebruiken dan heb je gelijk, maar wil je alleen maar veilig en mooi geautomatiseerd rijden dan kan dat ook heel goed met reed contacten (ik zou de Koploper gebruikers die met reed contacten rijden niet willen voeden...)

Maar Eric moet dat helemaal  voor zichzelf beslissen.

Groet, Anne W

Re: To knip or not to knip
Ik sta wederom verbaasd hoe sommige mensen met elkaar omgaan op dit forum....
Re: To knip or not to knip
Eric heeft besloten binnenkort bij een forumlid op bezoek te gaan om te kijken of ik dde puzzel daarna beter in elkaar kan passen. Aan de andere kant ben ik al bezig in Anyrail om te proberen een nieuwe baan te leggen zonder al te veel ellende en gebruik te maken van dat wat er al is. Ik dank wel iedereen voor alle goede (en goed bedoelde) raad.

Het blijft lastig om obv ervaringen van zoveel mensen de grootste gemene deler eruit te vissen. Zie alleen de al de adviezen van Sprinter en Anne W.  ;)
Ga dus eerst kijken, luisteren en dan beslissen welke optie de beste gaat worden voor mij.

@ Ben den Hollander - En wie weet zie je me volgend jaar rond deze tijd nog steeds struggelen.  ;)

Het moet er toch een keer van komen. En als dat betekent simpel maar automatisch prima.
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Maarten op vrijdag 08 december 2017, 22:42:05
Ik sta wederom verbaasd hoe sommige mensen met elkaar omgaan op dit forum....
Want...?
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
Beste Eric,

Een hele goede beslissing om op visite te gaan, ik denk dat je er veel van kan opsteken t.a.v. je eigen beslissing.

Verder een stelling: perfectie bestaat niet, altijd zal blijken dat er iets niet perfect is.

Succes, groet, Anne W
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Haradigi op vrijdag 08 december 2017, 19:42:23
snap van #22 helemaal niets.
Als ik paarlen zaai, ga ik er niet van uit dat allen die willen eten.

Wel eens van multi-tier gehoord? Was in opkomst begin jaren '90 in de database en internet provider wereld, en dat berustte op basaal op semaforen-gebruik.

In treinse zaken: hoe meer hardware lagen je inbouwt tussen signalering (b.v. ir of contactrail) en uitvoering (decoder aansturing) hoe abstracter je treinbesturingsysteem kan zijn, maar ook hoe meer voorzieningen je nodig hebt, om theoretisch alle nu al wenselijke, en nog totaal niet gewenste opties, prematuur of niet, af te vangen.

Anders gesteld: als je je niet wilt verdiepen in de beginselen van het schakelen, dan koop je een aantal soorten digitale modules, en laat je de volledige besturing over aan de computer.
Re: To knip or not to knip
Aliebengalie
gast

Re: To knip or not to knip
Tuurlijk Jan , en dan komen we weer bij vraag 1 , knippen of ??????? :D :D :D

Mvg: Alex
Re: To knip or not to knip
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: To knip or not to knip
Wat mij betreft Knippen. Kost aanvankelijk wat moeite, maar is verreweg het goedkoopste en eenvoudigste.

John
Re: To knip or not to knip
Even helemaal of topic -
Multi tier = meerdere lagen. Maar volgens mij is de besturing dmv welke sensoren dan ook 1 lagig. Elke sensor bevindt zich namelijk op de laag van detectie!
Vervolgens heb je de lagen voor verwerking, antwoord en uitvoering. Maar daar ben ik nog niet eens aan toe gekomen. Ik zit nog, zoals Aliebengalie zegt, op de 1ste laag: To knip or not to knip!

Lagen 2 tot en met weet ik veel komen dan volgend jaar wel weer.  :D
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Anne W op vrijdag 08 december 2017, 23:53:01
Beste Eric,

Een hele goede beslissing om op visite te gaan, ik denk dat je er veel van kan opsteken t.a.v. je eigen beslissing.

Verder een stelling: perfectie bestaat niet, altijd zal blijken dat er iets niet perfect is.

Succes, groet, Anne W

Anne W, ik dank jou even in het bijzonder voor je zinvolle bijdrages. Down to earth en vooral niet te moeilijk doen. Hou ik van.
Niet dat ik daarmee de anderen niet dankbaar ben want dat is absoluut wel het geval. Alleen maken sommigen het, vanuit de voor hen zelfsprekendheid, er voor de treinimbiciel niet altijd makkelijker op.

Ik ga zeker kijken bij het gewaardeerde forumlid en het gaat zeker lukken. Perfect hoeft niet als ik maar begrijp waarom ik iets doe. IK ben slecht in het zomaar klakkeloos uitvoeren van opdrachten, advies of goedbedoelde raad. Ik moet het echt begrijpen. Gewoon een eigenwijs mannetje dus.  :D :D :D
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 09 december 2017, 05:11:17
Tuurlijk Jan , en dan komen we weer bij vraag 1 , knippen of ??????? :D :D :D
Precies. Maar na duidelijk te hebben dat er een te onderbouwen keus aan vooraf gaat.

Het essentiële verschil wordt gemaakt door de keuze voor een bepaald besturingssysteem.
En daarmee het willen kunnen voorzien in alle toekomstige (en nog niet te voorziene) besturingsmogelijkheden.

Afstand tussen meetpunten
Die keus bepaalt hoeveel meetpunten je moet hebben. Want er geldt dan domweg: meten is weten, en hoe meer je meet, hoe meer je weet. De rest is transparant, modulair, etc.

Niet relevant is of dat berust op if-else (momenten) of op while (toestanden).
Wel relevant is op welke afstand het volgende meetpunt volgt.
Kappa schreed ooit iets over blokbesturing. Hij gaf aan dat als je om de 2 meter meet, je ruimte verspilt per blok als je met treintjes rijdt van 60 cm lengte.

Ongeacht of je rails knipt (massadetectie), ir toepast, of reedcontacten gebruikt, moet je je afvragen op welke afstand je wilt kunnen meten. Op een baan van enige omvang (stel vanaf 60 meter raillengte) loopt het aantal meetpunten sterk op, en daarmee het benodigde aantal S88 modules.

Vanaf dat moment gaat de kostenfactor een rol spelen: knippen voor massadetectie (het voordeel van C-rails), of iets anders (bij andere soorten 3-rails). Kennelijk rijdt Eric met C-rails, dus knippen. Tenzij.

Standaard:
Eric heeft de rails al verlegd. Gezien het type rails, is het geen punt om die weer even los te halen om te knippen.

Tenzij:
Als hij die rails geballast heeft, of vastgelijmd, dan ligt het anders.
Dan is dat de overweging om op reedcontacten, ir-reflexie of lichtsluis te gaan.
Dat soort meetpunten kun je ook na afloop nog aanbrengen.
Re: To knip or not to knip
Wat een enorm lange draad wordt dit. En dat alles wegens een keuze van Mӓrklin voor het ooit 'klare System' met de middenleider en de twee railstaven voor de massa. Bij K-rail is de massa mooi per staaf gescheiden en daarvan kan je met massadetectie heel makkelijk gebruik maken, gewoon de zaag erin en een draadje eraan.
Waarom nu bij C-rail niet?
Wel lipjes maken voor het simpel aansluiten van een draadje, maar geen bruggetje of pinnetje waarmee naar believen een scheiding of contact tussen de beide railstaven kan worden gemaakt of verbroken. Hoe makkelijk was dat nou toch geweest?
Maar ach, zo is het niet en dus hebben wij een hoop te schrijven en te knutselen, niet waar?
Mag ik de topicstarter succes wensen met kiezen uit alle toegeworpen goede raad?

Ik heb voor mijn spoorbaan trouwens redelijk kritiekloos volgens de op het forum en elders op het web beschikbare info de meldsecties aangemaakt (2 en soms 3 per blok), S88n GND melders aangesloten, Rocrail gedownload en het zaakje keurig en zelfstandig aan de praat gekregen. Niks technische opleiding gevolgd of technisch beroep beoefend, want daar ben ik te dom voor, maar ik ben wel heel gelukkig met het resultaat! Ik zie het als autorijden of met een computer werken; hoe het nou echt tot in detail werkt, ik weet het niet, maar ik kan er wel mee uit de voeten.

Groeten,

Peter
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Citaat van: Jan22 op zaterdag 09 december 2017, 12:54:05

Kappa schreed ooit iets over blokbesturing. Hij gaf aan dat als je om de 2 meter meet, je ruimte verspilt per blok als je met treintjes rijdt van 60 cm lengte.


Ik ken Kappa als een verstandig mens. Hij zal het vast en zeker in een andere context bedoeld hebben. :D
Re: To knip or not to knip
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: To knip or not to knip
Hallo,

ben er 25 jaar mee bezig, en dacht er in het begin zeker ook anders over dan nu, en als pionier ook in diverse valkuilen getrapt. Automatisch rijden valt en staat uit betrouwbaarheid. Dus een schot voor de boeg, beschouw het als mijn mening, ontstaan uit ervaring.

Automatisch rijden gaat alleen goed bij een hoge betrouwbaarheid en een logische volgorde van terugmeldingen in de baan en van wisselstanden, tevens is het handig als alles wat op de baan staat en oversteekt wordt gedetekteerd, dit wil niet zeggen dat het niet zonder volledige detectie werkt. Ik ben derhalve door de jaren heen met volledige detectie gaan werken en volledige terugmeldingen over alle railtrajecten behalve wissels in verband met detecteren verloren of net opgezette treinen cq. wagons door midel van massadetectie.

Wat niet betrouwbaar werkt

Schakelrails met haperende mechanische contacten.
Korte contactrails, contacten werken niet over het hele blok, verloren wagons worden niet altijd gedecteerd.
Readrelais, ook geen 100% betrouwbaarheid gehaald.
Marklin wisselaandrijvingen waarvan de afschakeling kan inbranden.
Wagons op gelijkstroomassen, die niet teruggemeld worden, denk ook aan achteruitrijdende treinen die dan niet op tijd gezien worden.
Doorrijden na bezetmelding, denk aan 1 melder ergens halverwege het blok, waarbij de loc nog een meter moet doorrijden, wat gebeurd er met vrijgeven als de trein vroegtijdig stilvalt.
Te lange treinen die langer zijn dan in het software programma gedefinieerd, en bv. nog de achterliggende wissel kunnen bezetten. Veel software programma's hebben er een oplossing voor maar dan moeten gegevens wel consequent gehanteerd zijn.
Loshangende draden die losgetrokken kunnen worden, denk aan trekontlasting (zie bv. een 220 Volt stekker waarin de buitenmantel ook vastgezet wordt)
Wifi verbindingen in verband met haperende wifi.

Kort en goed ik ben voorstander van het terugmelden van treinen op het hele traject. Denk ook is aan de aanschafwaarde van je materieel en wat er allemaal afbreekt bij botsingen, knippen is denk een beter alternatief naar mijn mening.

met vriendelijke groet,

Walter





Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Citaat van: wissels op zaterdag 09 december 2017, 16:59:20

Kort en goed ik ben voorstander van het terugmelden van treinen op het hele traject.


Ik niet. Beschouw het als mijn mening, ontstaan uit ervaring. ;)
Re: To knip or not to knip
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: To knip or not to knip
Ben,

je werkt toch niet toevallig met stroom cq. licht detectie.............. , en assentellers als alternatief, voor losbrekende koppelingen, ja je hebt volkomen gelijk  :D

Met vriendelijke groet,

Walter
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
 @citaat  :D

Meer bedoeld als: je kunt van alles inbouwen om van alles te bewaken of signaleren maar het begint bij netjes aanleggen van de infra en aandacht besteden aan onderhoud materieel.

Maar om een beetje bij het onderwerp te blijven: wat je zegt snijdt hout, schakelrail en reedswitches zijn onbetrouwbare krengen waar het gaat om een S88 input te activeren.
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2013

offline
Re: To knip or not to knip
Harald

Welke soort wijn heb je gedronken
ik hoop toch een goede beaujolais!!

avec regards guillaume

Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: To knip or not to knip
Beste Eric,

Geen dank, overigens als je in je topic verder gelezen hebt dan lees je in ieder geval dat er nogal wat "uitgesproken" meningen zijn, uitgesprokenheid is een Hollandse eigenschap....., ik hoop dat je "gewaardeerde forumlid" niet zo uitgesproken is, indien hij dat wel is dan hoop ik dat je hem helemaal vertrouwt.

Beste Peter,

Het is inderdaad een lange discussie geworden, maar er wordt ook één van de belangrijkste zaken in de automatisering besproken: de "ogen" van de computer....

Ja, de fabrikant had een demontabel bruggetje kunnen maken, maar dan hadden we misschien wel twee klachten gehad:

wat is die C-rail duuuuuur

die bruggetjes kunnen er uit gaan

Beste Walter,

Wat ik nog mis is, gebrek aan contact tussen lok en "toevoer"  en tussen lok en "massa", dat laatste kan weer negatief beïnvloed worden door melders op basis van massadetectie, dus o.a. geknipte C-rails, weer wat te neutraliseren middels de diodetruuk

Mits je programma wat doet met continue detectie, is continue detectie een verzekering tegen treinbotsingen door afgekoppelde wagons, aan de andere kant, we rijden nogal eens met een gematigde snelheid, de schade als gevolg van een botsing tussen een trein en een achtergebleven wagon is niet te zien of minimaal, ik kan het weten, mijn systeem doet niet veel aan continue detectie

Groet, Anne W

Re: To knip or not to knip
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: To knip or not to knip
Citaat van: Jan22 op zaterdag 09 december 2017, 12:54:05
Op een baan van enige omvang (stel vanaf 60 meter raillengte) loopt het aantal meetpunten sterk op, en daarmee het benodigde aantal S88 modules.

Volgens mij klets je hier lekker wat in de rondte.
Re: To knip or not to knip
Lid sinds: 2014

offline
Re: To knip or not to knip
Het aantal blokken bepaald het aantal meetpunten niet de lengte.
Re: To knip or not to knip
Ben den Hollander
gast

Re: To knip or not to knip
Mijn baantje draait op 54 blokken met 96 terugmeldingen en dit alles bewaakt en bestuurt 22 treinen. Een melder op basis van S88N kost ?1,19 bij bijvoorbeeld Rosoft, de hele meuk kost minder dan een nette Marklin lok. Een module meer of minder: waar hebben we het over?

En "uitgesproken" meningen? Ja die zie je hier, iedereen roept "knippen" en "massadetectie" als antwoord op de vraagstelling, satelliet navigatie kan ook maar ligt niet zo voor de hand. :P