Van de volgende 53's heb ik nog plaatjes kunnen vinden:
Sächsische V V164 Stuks gebouwd van 1885 tot 1901. In 1925 gingen 130 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53 601 ? 53 751). Tot 1930 hebben ze dienst gedaan, maar ze zijn helaas allemaal gesloopt.
bronWürttembergische Fc125 Stuks gebouwd van 1890 tot 1909. In 1925 gingen 65 van deze loks naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53 801 - 53 865). Tot eind jaren '20 hebben ze dienst gedaan, maar ze zijn helaas allemaal gesloopt.
bronPreußische G 32068 Stuks gebouwd van 1877 tot 1896. In 1925 gingen 157 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53 7001 ? 53 7157). Tot ca. 1930 hebben ze dienst gedaan. Er bestaat nog 1 exemplaar van in het DB-museum in Nürnberg.
bronkkStB 47 (ÖBB 47)69 Stuks gebouwd van 1867 tot 1884. Na de Anschluß (annexatie van Oostenrijk door Duitsland) in 1938 gingen 3 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53.7101?03). In 1953 gingen deze 3 locs nog over naar de ÖBB, waar ze tot 1958 dienst deden (!).
bronSB (alt) 23 (ÖBB 49)225 Stuks gebouwd van 1860 tot 1872. Na de Anschluß (annexatie van Oostenrijk door Duitsland) in 1938 gingen 6 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53.7111?7116). In 1953 gingen deze enkele locs nog over naar de ÖBB, waar ze zonder noemenswaardige dienst in datzelfde jaar nog terzijde gesteld werden.
bronSB 32c (ÖBB 58)73 Stuks gebouwd van 1884 tot 1900. Na de Anschluß (annexatie van Oostenrijk door Duitsland) in 1938 ging de ÖBB 58.15 naar de Deutsche Reichsbahn (nummer 53.7121). Voor het einde van de oorlog werd deze echter al terzijde gesteld. In het Eisenbahnmuseum Strasshof staat nog 1 exemplaar.
bronATE IIIb26 Stuks gebouwd van 1889 tot 1894. Na de annexatie van het Sudetenland (deel van Tsjechië) door Duitsland in 1938 gingen 13 locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53 7401 - 7413). Na de oorlog kwamen deze locs weer terug bij de ČSD, waar ze echter al spoedig buiten dienst werden gesteld.
bronkkStB 2512 Stuks gebouwd in 1884. Na de Anschluß (annexatie van Oostenrijk door Duitsland) in 1938 gingen 2 overgebleven locs naar de Deutsche Reichsbahn, waar ze de nummers 52 7001 en 52 7002 kregen. Door de komst van de Baureihe 52 werden ze echter in 1942 omgenummerd naar 53 7801 en 53 7802. Beide locs overleefden de oorlog, maar werden in 1949 en 1955 terzijde gesteld.
bronWürttembergische FOnbekend aantal gebouwd van 1864 tot 1881. In 1925 ging 1 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummer 53 8301).
bronBadische X d171 Stuks gebouwd van 1866 tot 1891. In 1925 gingen 44 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn als Baureihe 53.85 (nummers 53 8501 - 53 8586 (niet opeenvolgend)). De laatsten deden tot eind jaren '20 dienst.
bronDe Baureihe 53 lijkt dus vooral een verzamelreeks te zijn voor diverse locs die uit de vroegere Duitse koninkrijkjes of geannexeerde gebieden kwamen (net zoals de Baureihe 99 een verzamelreeks is voor smalspoorlocs).
Zit de loc die je zocht hier bij?
Groetjes,
Rutger