Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Br 53 info
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Br 53 info  (gelezen 90 keer)

Rutger

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
Br 53 info
« Gepost op: woensdag 08 september 2010, 08:50:05 »

Van de volgende 53's heb ik nog plaatjes kunnen vinden:

Sächsische V V
164 Stuks gebouwd van 1885 tot 1901. In 1925 gingen 130 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53 601 – 53 751). Tot 1930 hebben ze dienst gedaan, maar ze zijn helaas allemaal gesloopt.


bron

Württembergische Fc
125 Stuks gebouwd van 1890 tot 1909. In 1925 gingen 65 van deze loks naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53 801 - 53 865). Tot eind jaren '20 hebben ze dienst gedaan, maar ze zijn helaas allemaal gesloopt.


bron

Preußische G 3
2068 Stuks gebouwd van 1877 tot 1896. In 1925 gingen 157 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53 7001 – 53 7157). Tot ca. 1930 hebben ze dienst gedaan. Er bestaat nog 1 exemplaar van in het DB-museum in Nürnberg.


bron

kkStB 47 (ÖBB 47)
69 Stuks gebouwd van 1867 tot 1884. Na de Anschluß (annexatie van Oostenrijk door Duitsland) in 1938 gingen 3 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53.7101–03). In 1953 gingen deze 3 locs nog over naar de ÖBB, waar ze tot 1958 dienst deden (!).


bron

SB (alt) 23 (ÖBB 49)
225 Stuks gebouwd van 1860 tot 1872. Na de Anschluß (annexatie van Oostenrijk door Duitsland) in 1938 gingen 6 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53.7111–7116). In 1953 gingen deze enkele locs nog over naar de ÖBB, waar ze zonder noemenswaardige dienst in datzelfde jaar nog terzijde gesteld werden.


bron

SB 32c (ÖBB 58)
73 Stuks gebouwd van 1884 tot 1900. Na de Anschluß (annexatie van Oostenrijk door Duitsland) in 1938 ging de ÖBB 58.15 naar de Deutsche Reichsbahn (nummer 53.7121). Voor het einde van de oorlog werd deze echter al terzijde gesteld. In het Eisenbahnmuseum Strasshof staat nog 1 exemplaar.


bron

ATE IIIb
26 Stuks gebouwd van 1889 tot 1894. Na de annexatie van het Sudetenland (deel van Tsjechië) door Duitsland in 1938 gingen 13 locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummers 53 7401 - 7413). Na de oorlog kwamen deze locs weer terug bij de ČSD, waar ze echter al spoedig buiten dienst werden gesteld.


bron

kkStB 25
12 Stuks gebouwd in 1884. Na de Anschluß (annexatie van Oostenrijk door Duitsland) in 1938 gingen 2 overgebleven locs naar de Deutsche Reichsbahn, waar ze de nummers 52 7001 en 52 7002 kregen. Door de komst van de Baureihe 52 werden ze echter in 1942 omgenummerd naar 53 7801 en 53 7802. Beide locs overleefden de oorlog, maar werden in 1949 en 1955 terzijde gesteld.


bron

Württembergische F
Onbekend aantal gebouwd van 1864 tot 1881. In 1925 ging 1 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn (nummer 53 8301).


bron

Badische X d
171 Stuks gebouwd van 1866 tot 1891. In 1925 gingen 44 van deze locs naar de Deutsche Reichsbahn als Baureihe 53.85 (nummers 53 8501 - 53 8586 (niet opeenvolgend)). De laatsten deden tot eind jaren '20 dienst.


bron

De Baureihe 53 lijkt dus vooral een verzamelreeks te zijn voor diverse locs die uit de vroegere Duitse koninkrijkjes of geannexeerde gebieden kwamen (net zoals de Baureihe 99 een verzamelreeks is voor smalspoorlocs).

Zit de loc die je zocht hier bij?

Groetjes,

Rutger


 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 22 queries.