Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station

Gestart door pinkf zaterdag 03 december 2016, 16:13:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
LS,

In de 3 rail wiki wordt bij Märklin 60653 Mobile Station 2 gesproken over een insteek lockaart.

Wat vragen hierover:
1) wat wordt hiermee bedoelt? Is dat een los geheugen kaartje? Hoe kom ik daar aan? En hoe krijg ik dat gevuld met info?
2) kan ik mbv. zo'n insteek lockaart inderdaad een extra loc naast de al 10 aanwezige andere locs gebruiken? Kom ik zo op 11 locs?
3) ik heb nu 2x mobile station 1 in gebruik met een Marklin transformer 60VA. Is deze transformer ook te gebruiken met MS 2?
4) bestaat er ook een MS 3? En wat zijn dan de verschillen met MS 2?

Al vast dank voor de antwoorden.

mvg pinkf
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
 @citaat

Dat zijn deze kaarten: klikkie doen. Marklin heeft ze zelf ook in bedrukte vorm onder nummer 60135, maar dan wel wat duurder.

Steek de kaart, terwijl de MS2 of MS3 is ingeschakeld en de gewenste loc is geselecteerd, met de chip omlaag in de sleuf in de richting van de pijlen op de kaart. Als de kaart nieuw is en dus leeg, krijg je een foutmelding die je kunt negeren. Selecteer vanuit het menu 'Lokkaart beschrijven' en voordat je met je ogen kunt knipperen is de kaart beschreven. Trek de kaart eruit, schrijf bijv. met een viltstift de naam van de loc op de kaart en berg deze veilig op.

Wanneer je een loc wilt toevoegen, steek de kaart dan gewoon weer op de manier hierboven in de sleuf van de MS en de loc wordt weer bliksemsnel toegevoegd.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Vazal, dank voor je antwoord op de vraag over het insteekkaartje.

Weet je wellicht ook de antwoorden op de andere vragen?

mvg pinkf
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Hallo,

De loklkaarten zijn bedoeld om direkt met een lok te kunnen rijden zonder dat je de loks hoeft in tevoeren.
Ze werken alleen met een MS 2!
De kaarten van Märklin zijn inderdaad nogal prijzig(+/- 4,50 p/st; bij Reichelt koop je dezelfde kaarten zonder opdruk voor ? 1,80 p/st
Je kunt zo`n kaart zelf beschrijven met de gegevens van een van je loks.
Dat is vooral makkelijk bij loks die jezelf geprogrammeerd hebt omdat ze niet in de database staan.
Je kunt met zo`n kaart inderdaad met 11 loks actief rijden, maar realiseer je dat één persoon echt niet 11 loks tegelijk kan besturen.
In de loklijst van een MS2 kun je 40 loks opslaan en dat is voor een middel grote baan waar pakweg 5-6 treinen tegelijk RIJDEN meer dan genoeg.
Heb je meer dan 40 loks dan zet je ze op zo`n kaart en verwijder je er en paar uit de actieve lijst op jeMS2

groet digibert
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
hallo,

?  2,50 origineel bij de jongens in lelystad ( maikel )
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Trouwens, een zwaardere trafo toepassen heeft geen zin, omdat de gleisbox, de ms2/3 en de voedingsadapter een op elkaar afgestemd geheel vormen, ook wat het uitgangsvermogen betreft.

Dat gezegd hebbende, het stroomverbruik van redelijk recente locs ligt aanzienlijk lager dan de 500 mA die ik ooit als vuistregel te horen kreeg. Ervan uitgaande dat de uitlezing van het stroomverbruik op de ms2/3 klopt, kun je een treinbedrijf met al gauw 15 locs hebben (die niet allemaal tegelijkertijd zullen rijden), voordat de vermogensgrens in zicht komt.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Hallo Arie,
Je verhaal klopt helemaal.
Rijden er treinen met verlichte wagons komt dat er wel bij.

groet digibert
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Da's waar Bert, niet te veel stammetjes achter elkaar dan maar.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
nog een antwoord:
er bestaat geen ms3, er is wel bij de lancering van de cs3 een zwarte ms2 uitgebracht, die verkeerdelijk als ms3 zou kunnen benoemd worden.
Echter de technische specificaties van de grijze of zwarte ms2 zijn geheel gelijk.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Daar was ik zelf ook benieuwd naar.
Dit is in ieder geval wat de website van Märklin erover zegt: klikkie doen, en wel de eerste hit.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Kleine opmerking nog: in de CS2 kunnen de kaarten ook.

@Vazal, werkt het herschrijven ook zo?
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Beste pinkf,
Het is bijzonder handig per lok over een lokkaart te beschikken. Alle instellingen en CV-waardes staan geregistreerd, zodat i.g.v. een probleem met de CS of MS altijd snel weer de eigenschappen van je loks kunt invoeren. Ook bij het wijzigen van de data in de lok is het een fluitje van een cent om de oude instellingen terug te halen mocht je niet tevreden zijn met de nieuwe instellingen. Dat geldt ook voor het plaatsen van een nieuwe decoder b.v., kaart in de CS/MS en overschrijven naar de lok en klaar is Kees. Mij bevalt dit "archief" prima.   
Groet Ad.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
@Simon

Ja, de kaarten worden gewoon overschreven met nieuwe data.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Mijn interneloklijst van de MS2 is vol.
Dus ga ik kaartjes programmeren.
Veel beschrijvingen waren hulpvol.
Blijft voor mij nog 1 vraag over.
Als ik op lokkaart beschrijven heb gedrukt (niet bij het begin met die foutmelding bij een nieuwe kaart!), duurt het 2 tellen, dan gaat de MS2 even uit en start weer op. Klopt dit?
Dat in en -uitschakelen gebeurt volgens mij ook als je een lok laat herkennen.
Tocj lees ik daar nergens iets over.

vriendelijke groet Wim
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Dag Wim,
Wat je beschrijft w.b. het opnieuw opstarten heb ik nog niet meegemaakt maar kan aan de software versie liggen.
Je zegt dat je loklijst vol is; bedoel je dat je 20 loks opgeslagen hebt in je loklijst?
Weet je dat je met een tweede MS2 er totaal 40 op kwijt kunt en waarvan er 20 actief zijn.

digibert
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Mijn loklijst bevat nu het maximum van 40.
Het aan- en uitgaan van de MS2 heb ik ook gemeld aan Keuterman en ga ook zeker eind deze week in Houten daar navraag naar doen.
Mijn MS2 werd meegeleverd met een goedkoop startpakket en natuurlijk bij mijn betrouwbare handelaar in Geldermalsen!

vriendelijke groet Wim

ps
ik heb begrepen dat 40 het absolute maximum is en je op de tweede MS2 geen aparte loklijst kunt samenstellen, maar wel via insteekkaarten loks kunt invoeren.
Verder schakel ik alles met de hand, dus aan 3 loks tegelijk heb ik genoeg. Ik wil alleen niet steeds een lok moeten invoeren ind MS2. Vandaar die lokkaarten.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Beate Wim, de MS 2 ktijgt soms last van geheugenverlies da zijn de meeste loks uit de loklijst weg.Dan moet je ze opnieuw invoeren of je geheugenkaartjes gebruiken Het laatste gaat veel sneller .Je kan dus met deze kaartjes een schaduwarchief maken Ik advieseer de kaartjes Succes Ruud
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Ik heb bericht van Keuterman gekregen. Het even aan en uitgaan van de MS2 bij het schrijven naar een lokkaart is normaal.

Ik ben dat nergens in een beschrijving tegen gekomen! Ook nooit in een forum gezien (maar ik heb natuurlijk niet alle fora en alle draadjes gelezen).
Had toch wel bekend gemaakt moeten worden, want bij mij was het schrikeffect best groot.

groeten Wim
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
 :(
Nu weet ik helemaal niet meer wat ik fout doe/gedaan heb met die lokkaarten. (MS2)
Gekocht bij Reichelt.
Lok op programmeerspoor gezet.
Gekozen uit mijn interne loklijst.
Lok doet het.
Ik steek een kaart erin (chip onder)
Geeft de foutmelding (is bormaal en bekend)
Ik kies lokkaart beschrijven en druk op ja
Dan is het even wachten. aan/uit. (normaal volgens Keuterman)


Ter controle maak ik de plaats van de lok vrij en steek de kaart erin. (dan zijn de lege plekken van de tien die ik had keurig naar rechts verschoven, maar de gekozen lok zit op geen van de 10 posities.
Ik snap het niet of moet de kaart blijven zitten?

vriendelijke groet Wim

Oeps, ik vermoed dat ik de verkeerde kaarten heb gekocht. De chip op de Märklinkaart is groter. Als dat zo is, welke kaarten moet ik dan bestellen?
Ik heb ze besteld zoals aangegeven door vazal! (blauwe klikkie doen)
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Dag Wim,
Heb vanmiddag nog een paar lokkaarten van Reichelt beschreven.
Chipkarte 8KB.
Geen probleem.
Als je de kaart beschreven hebt vraagt de MS of het klaar is en dat moet je bevestigen.
Bij de controle moet je op je scherm een van de "normale" plaatsen vrijmaken dus niet de laatste alleen vrij.
Als je het vaker probeert zie je in je loklijst; dus niet de database, waarschijnlijk de loknaam meerdere keren staan met een (nummer) er achter. Bij iedere poging zet de MS de lok weer bij in je loklijst tot dat die vol is (40 plaatsen)

digibert
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Druk weekend gehad (o.a. naar Houten geweest)
Ik ga vanmiddag weer proberen en print dan even jouw adviezen uit, zodat ik die ernaast kan leggen en controleren wat ik doe en wat er staan op de kaart.
Ik zorg dan wel dat ik maar 2 loks direct oproepbaar heb en geen voole 40 in mijn loklijst. Dit allemaal voor de zekerheid.
Ik meld weer als het gelukt of mislukt is.

Bedankt voor je reactie!
Wim
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Voor de zekerheid heb ik een setje Märklinkaarten gekocht.
Nu verliep het programmeren feilloos en staat de lok er nu onder twee nummers is. Eentje normaal en eentje met de toevoeging (2).
Het probleem zit dus bij de verkeerde lokkaarten.
Ik heb het Klikkie gevolgd en die lokkaart besteld. Die is dus niet goed.
https://www.reichelt.de/CHIPKARTE-8KB/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=5967&ARTICLE=37024&SHOW=1&OFFSET=16&
Welke kaart moet ik dan bestellen?

vriendelijke groet Wim
ps het aan en uitgaan van de MS 2 kwam niet voor en er kwam de melding dat de kaart succesvol beschreven is.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Ik ben gestopt met de reichelt kaarten en moet helaas overstappen op de Märklinkaarten (net zo'n afzetterij als die slechte wisselaandrijvingen, het lijkt Lima van vroeger wel! :(

vriendelijke, teleurgestelde groet Wim
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Hoezo helaas?
De loc-kaarten van Märklin werken wel i.c.m. een Märklin product, prima toch...

Groeten,
Ton.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Dag Wim,
Ik gebruik die in de link staan  al 2 jaar zonder problemen. (inmiddels 36 loks op kaart staan)
Bij een kennis rijd ik af en toe (grotere baan) met mijn loks en voer ze met zo`n lokkaart in zijn CS2.
Dus ????
Ben met je eens dat Märklin onnodig duur is met die kaarten. Via het Stummi forum ben ik daardoor bij Reichelt uitgekomen.
groet digibert 
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Je moet met die kaarten n beetje geluk hebben, heb r ooit 20 van M* over kunnen nemen voor n euro per stuk  :)
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Beste Digibert,
Het blijft een raadsel. Zou het aan het verschil tussen een Central Station en een MS2 uit 2016 uit een startset kunnen liggen?
Als het onoplosbaar blijft, reis ik naar Göppingen en breek........... sorry

Dank voor alle reacties
Ik ga nu kijken voor welke loks ik echt een kaart wil maken (veranderde snelheid, nummer etc.)

vriendelijke groet Wim
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Hoi

Het komt blijkbaar wel eens voor dat de reichelt kaarten gewoon defect blijken te zijn las ik op stummi.
Heb je de mogelijkheid niet om de kaarten in een andere MS of CS2 uit te proberen?

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=93711#p1082532

Bart
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Dank voor deze melding.
Het kan dus toch aan de kaarten liggen! Is wel een oud draadje.
Ik heb net de zending teruggestuurd, maar zal over een paar weken eens een setje nieuwe bestellen. Wie weet.

groeten Wim

Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Voor minder dan 10 euro (inclusief verzendkosten) heb ik deze 10 kaarten besteld bij Aliexpress. Net even getest en kan zeggen dat deze ook goed werken. Zowel op de grijze als op de zwarte MS2.
Levering vanuit China is natuurlijk iets langer. Ze hebben ook setjes van 50 kaarten, maar dan zit je boven de grenswaarde van gratis invoer. Vandaar dat ik het bij deze setjes van 10 hou.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Vandaag gelezen.
Deze gok wil ik best wagen.
Als het goed is, kan ik over 7 dagen melden of de kaartjes werken.

bedankt Wim
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Hoi Johan,
Klopt het dat ze zelfs 64kb zijn?
Van M en Reichelt zijn 8kb.
gr. digibert
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Volgens mij zijn ze hetzelfde als van Reichelt 64kbit = 8kbyte. Ligt er maar net aan dus of ze de waarde in bits of bytes aangeven. Omdat ze werken nog een paar van die kaarten extra besteld in China. Wel handig om een voorraadje te hebben.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Ok je hebt gelijk ik heb niet goed gekeken.
gr digibert
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
De kaarten van Aliexpres werken uitstekend!
https://www.aliexpress.com/item/10PCS-ISO-7816-White-AT24C64-Chip-Smart-IC-Card-with-64K-EEPROM-Memory-For-Access-Control/32750505406.html

Ik ben blij dat het probleem opgelost is. Ik ga er nu meer bij bestellen.

Hartelijk dank Nl-modelspoor

wim
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Kijk bij deze aanbieder wel uit met hoeveel setjes je direct achter elkaar bestel. Van 2 losse bestellingen maakt hij rustig 1 pakketje. Met als nadeel dat je dan weer boven de 22 euro uit kan komen (gevolg mogelijk extra invoer kosten waar je niet op zit te wachten). Beter bestel je niet meer dan 2 setjes tegelijk (zelfde dag). En doe je dat bijvoorbeeld een week later nog een keer.
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Na een tijdje weg te zijn geweest bij Ali of met een enorme hoge verzendkosten zijn ze nu weer te vinden:
10 stuks
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Ah, heb ik net de dure versie aangeschaft. Maar hoe dan ook, ze werken wel perfect hoor. Scheelt een hoop invoerwerk  :D





Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Ik weet dat het iets meer dan 120 dagen geleden is, maar heeft iemand recent nog met succes een bestelling gedaan?

Groet,
Ron
Re: insteek lockaart voor Märklin 60653 Mobile Station
Hallo,

Reichelt verkoopt ze ook.
Vorig jaar er nog 20 besteld.
Geen gezeur of je ze wel of niet en wanneer krijgt
Levert vlot.

gr digibert