Hoi Laurent,
Waarom moet toch alles direct op schaal zijn, terwijl men er geen ruimte voor heeft (op uitzonderingen na dan) ?
We willen lang niet allemaal op lengte werken hoor, want een rijtuig van 26,4 meter in werkelijkheid wordt toch al gauw 30 cm in 1:87.
Wat dacht je van de lengte die een trein dan krijgt?
En dat moet ook nog door een redelijk krappe bocht van 36 cm, wat dus eigenlijk geen gezicht is
Jij bent volgens mij 1 van de weinige die klaagt over de tussenmaat, die je overigens niet alleen bij Märklin aantreft, want Fleischmann ging ze hierin al voor.
Als je dan zo'n purist in schaal bent, snap ik echt jouw overigens goed geslaagde projectje niet, dan had ik eerder iets op schaal verwacht
Op een vloerbaan zou je met op schaal zijnde rijtuigen wel kunnen rijden........alleen met op schaal zijnde rails kan je vaak zonder poespas geen vloerbaantje mee maken.
Wat ik overigens ook niet snap is dat er altijd en eeuwig over de prijzen wordt geklaagd, en dat terwijl men blijkbaar niet beseft hoeveel handwerk en mensen hiervoor worden ingezet.
Al dat soort dingen moeten ook betaald worden, en dat zie je terug in de prijs die dan toch wel tot een hoogte stijgt, en tergelijkertijd toch ook niet onverkoopbaar is.
Deze mensen zou ik eens aanraden eens bij de opendeuren dag langs te gaan, om een glimp op te vangen van de werkzaamheden.
Machines draaien op een zogenaamd "schritt tempo" om dingen uit te kunnen leggen, en om een stukje te belichten van het productie proces.
Ben ooit eens in de gelegenheid geweest om de fabriek te bezoeken zonder die open dag, en dan zie je toch een andere show die vele malen anders is, dan wat je op zo'n dag ziet.
Tja oudere modellen van stal halen?
Zijn we dan de echte nieuwe modellen dan vergeten, en het zware weer waar ze nu en in het verleden verkeerden?
Echte nieuwtjes zijn er dan wel niet in grote getallen aanwezig, maar vergeet dan vooral niet wat een mal kost om een nieuwtje te laten leven in model
Je praat dan over zes cijfers voor de komma, en al die mensen die ermee bezig zijn van de tekentafel tot de productie van het handmonster, zitten in die prijs.
Dan komt nog de prijs erbij van de aankoop van de grondstoffen, en van het daadwerkelijk produceren van de modellen en de afwerking ervan.
Maar vergeet ook niet dat zelfs in een oud model wordt geïnvesteerd daar een nieuwe wellicht duurder was om te produceren.
Dat is ook eigenlijk een beetje een teken van deze tijd, van het gaat de goede kant op maar we zijn er nog lang niet.
M.v.g.
Hans V200.0