Op het eerste gezicht mooie hondebot aanpak. Maar dan, ik ben niet zo'n C-rail fanaat.
C-rail geometrie er even bij gepakt, want ik ken de nummers ervan niet uit mijn hoofd.
Als ik het goed zie is 110 tafeldiepte geschikt voor 24130 en 24230 boogstralen, oftewel 360 mm en 435,5 mm. Zou je dat wel doen, die 24130 gebruiken?
Zolang je alleen Marklin stomers hebt, moet R1 kunnen (mooi is het niet), maar zodra je gaat buurten bij andere merken locomotief, dan kun je problemen verwachten.
Zolang je alleen Marklin wagonnen hebt, moet het goed gaan, maar zodra je roco, sachsenmodelle, liliput of andere 2-rail wagonen inzet, moet je de handleiding goed lezen. Kunnen ze wel door Marklin R1-bogen heen?
Als je met kortkoppeling gaat rijden, kijk dan ook uit voor boog-tegenboog stukjes. Dat zijn vanouds de plekken waar koppelingen wagons uit de rails kunnen tillen, of verstrikt raken in de buffers van de andere wagon. Bij wissels is dat onvermijdelijk, maar er zitten ook een paar slingers in je ontwerp die je er beter uit kunt halen.
Voor zover ik begrijp, hebben de
standaard C-rail boogwissels net als die van M-rails, een boogstraal van R1 binnenbocht. Rechtsboven in je tekening zie ik er 4 van liggen. Er zijn enthousiaste gebruikers van op dit forum, en er zijn mensen die menen dat je ze moet mijden als dat kan. Bij 110 tafeldiepte kun je ze inderdaad niet mijden (in dit ontwerp).
Ik kan me voorstellen dat je het oorspronkelijk tafelontwerp een klein beetje aanpast door aan begin en eind van die 610 cm een verbreding te maken, waardoor net iets ruimmere bogen mogelijk zijn.
Als ik het goed begrijp is die ruimte rechtsachter (met die 4 boogwissels) max 140 cm lang, terwijl je met treinen wil gaan rijden van 2 meter lang. Wat is de functie er dan van?