Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

610x110 hulp gevraagd

Gestart door edmajo zondag 13 november 2016, 22:29:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
610x110 hulp gevraagd
edmajo
gast

610x110 hulp gevraagd
Hallo Modelspoorvrienden. Ik was eerder actief op dit forum, maar heb een rustpauze moeten inlassen. Ondertussen is ons huis klaar en ik heb een hobbyruimte ter beschikking die groter is. De tafel is klaar en meet 110x610. Heeft er soms iemand een plan in zijn "schuif" liggen dat ik kan gebruiken ? Of zijn er mensen die mij een voorbeeld kunnen geven ?. Waaraan denk ik? Ik wil lange treinen laten rijden van 2 meter. Zowel goederen als personen. C-Rail, geen keerlus, een BW met draaischijf heb ik al, ringloods met 3 standplaatsen. Reparatieloods Een stad verbonden aan het station waar ik Faller-car kan laten rijden. Wie heeft ideeën ?
Groeten Eddy
Re: 110x610 hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: 110x610 hulp gevraagd
Begin zelfs eens met schetsen. Wat wil je exact? Veel spoor? Weinig spoor? Klein station, groot station? Stadsrand met klein voorstadsstationnetje en wat groen wellicht? Waar alle grote treinen door kunnen rijden en wat lokale treintjes stoppen.
Re: 110x610 hulp gevraagd
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 110x610 hulp gevraagd
Op 6 meter moet toch wel iets mogelijk zijn. Je beschrijft het als en rechthoek. 110 cm is mooi voor een ruime boog, maar wel aan de brede kant om overheen te reiken. Kun je er aan alle kanten bij?
Waarom geen keerlus? Ik denk dat dit trouwens een goede afmeting is voor een hondebot. Je hebt dan in principe ook geen keerlus nodig. Wil je wel een (ondergronds/ uit het zicht) opstel/schaduw station?

Grofweg: station op de achtergrond op niveau +2, paradespoor voorlangs op niveau 0 of +1 aansluiten op een schaduwstation. (2x: op 0 en +1) Dan nog wat aanpassingen om het geheel minder statisch te maken.
Re: 110x610 hulp gevraagd
Zoek eens naar het topic van Doef: erg fraai op een vergelijkbaar oppervlak.
Re: 610x110 hulp gevraagd
Beste,

Bedankt voor de reacties.

@ Laenderbahn027 ik heb de baan van Doef gevonden. Is niet direct wat ik zoek. ik wil ook gebruik maken van de C-rails, omdat deze zich laten onderbreken en contacten laten solderen zonder dat, dat zichtbaar is.

@ Gertjan H ik kan er aan alle kanten bij. De tafel staat op wielen en kan verschoven worden. Opstel en schaduwstation zoals in de bijlage te zien achter op niveau O en op niveau 1 rechts verstoken in eventueel een berg (schets in de bijlage) ik weet echter niet of dit het is ?. Jouw idee, parade spoor vooraan station achteraan met aansluiting op schaduwstation, hoort zich goed aan. Maar met een Helix verlies ik weer een halve meter van de bruikbare lengte. Mijn "geprul" onder, zijn eigenlijk 2 afzonderlijke sporen. Onderaan treinen die passeren, => paradespoor, goederentreinen en personentreinen in tegengestelde richting. Van en naar schaduwstation. Ik hou wel van een dubbel spoor, maar is dat allemaal mogelijk ?

@ Laurent een schets onderaan, weet echter niet of het een goed voorstel is.

Allen nog even dit. Ik wil een baan bouwen EP III stoomlocs en diesellocs.

Alvast bedankt voor de aangeboden en toekomstige ideeën en hulp.


Re: 610x110 hulp gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 610x110 hulp gevraagd
Op het eerste gezicht mooie hondebot aanpak. Maar dan, ik ben niet zo'n C-rail fanaat.

C-rail geometrie er even bij gepakt, want ik ken de nummers ervan niet uit mijn hoofd.
Als ik het goed zie is 110 tafeldiepte geschikt voor 24130 en 24230 boogstralen, oftewel 360 mm en 435,5 mm. Zou je dat wel doen, die 24130 gebruiken?

Zolang je alleen Marklin stomers hebt, moet R1 kunnen (mooi is het niet), maar zodra je gaat buurten bij andere merken locomotief, dan kun je problemen verwachten.
Zolang je alleen Marklin wagonnen hebt, moet het goed gaan, maar zodra je roco, sachsenmodelle, liliput of andere 2-rail wagonen inzet, moet je de handleiding goed lezen. Kunnen ze wel door Marklin R1-bogen heen?

Als je met kortkoppeling gaat rijden, kijk dan ook uit voor boog-tegenboog stukjes. Dat zijn vanouds de plekken waar koppelingen wagons uit de rails kunnen tillen, of verstrikt raken in de buffers van de andere wagon.  Bij wissels is dat onvermijdelijk, maar er zitten ook een paar slingers in je ontwerp die je er beter uit kunt halen.

Voor zover ik begrijp, hebben de standaard C-rail boogwissels net als die van M-rails, een boogstraal van R1 binnenbocht.  Rechtsboven in je tekening zie ik er 4 van liggen. Er zijn enthousiaste gebruikers van op dit forum, en er zijn mensen die menen dat je ze moet mijden als dat kan. Bij 110 tafeldiepte kun je ze inderdaad niet mijden (in dit ontwerp).

Ik kan me voorstellen dat je het oorspronkelijk tafelontwerp een klein beetje aanpast door aan begin en eind van die 610 cm een verbreding te maken, waardoor net iets ruimmere bogen mogelijk zijn.

Als ik het goed begrijp is die ruimte rechtsachter (met die 4 boogwissels) max 140 cm lang, terwijl je met treinen wil gaan rijden van 2 meter lang. Wat is de functie er dan van?

Re: 610x110 hulp gevraagd
Beste Jan,

Heu ik had een reply gegeven en die is weg. dan nog maar eens.

- om een zicht te hebben moet ge denkbeeldig de 2 banen op elkaar zien. Onder rijden de lange treinen met een eigen schaduwstation en de kortere treinstellen ook met een eigen schaduwstation (aan de rechterkant). De bochten moeten in bergen komen zodat ge de treinen niet ziet rond rijden. Ik ga dat bekijken voor bochten 230 en 330.  Maar ook het idee zoals ik hier gelezen heb " op de achterkant een station en aan de voorkant rijden de lange treinen voorbij met misschien op hetzelfde niveau een schaduwstation aan de achterkant van de tafel, staat mij wel aan. Ik heb een idee hier weergegeven (tekening) maar dat moet het niet absoluut zijn. Daarom zijn andere meningen / tekeningen / voorstellen van harte welkom.

Groeten Eddy
Re: 610x110 hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: 610x110 hulp gevraagd
Eddy, ik vind het eerlijk gezegd nogal druk (qua spoor) en saai. Rechttoe rechtaan. Goed, je kan niet heel veel meer op dit oppervlakte dan langere rechte stukken.

Je hebt het over bochten in bergen, maar ondertussen bouw je heel de bocht vol met een draaischijf en industrie. Hoe wil je daar dan nog bergen in verwerken? Aan de rechterkant ook zoiets, opstelsporen/station en meteen de bocht in. Best lastig.

Verder, op ontwerpgebied, een paar dingen waar je echt rekening mee moet gaan houden: S bochten zijn bij R1, R2 en R3 not done. Je hebt er diverse. Een boog naar links opgevolgd door een boog naar rechts is een recept voor ontsporingen. Daar zul je rechte stukjes tussen moeten plakken om de loop van de trein te "neutraliseren". En in dit geval spreek ik uit eigen ervaring.

Kan je de tafel op de hoeken niet groter maken, bijvoorbeeld 1,30 of 1,40 breed? Een soort half hondenbot.

Verder weet ik nog niet wat je nou precies wilt, dus ik ga een paar vragen stellen:
- Welk tijdperk?
- Stedelijke omgeving of platteland
- Hoofdroute of nevenlijn?
- Station, halte of doorgaande route?
- Industrie of niet? Dus rangeren of niet?

Groet,
Laurent
Re: 610x110 hulp gevraagd
Beste Laurent,
bedankt voor de interesse. Misschien wil ik te veel voor de oppervlakte, draaischijf, ringloods, stad, faller enz en moet ik een keuze maken. Het wordt sowieso EP III, ik heb uit EP III Belgisch en Duits materiaal BR 44 - 50 - 86 - 85 - 80 - V 200  enz met bijhorende wagens TEE-Express treinstel en Belgisch idem dito serie 25 - 26 - 64 - 59 enz met bijbehorende wagens, dus zeg maar stomers en diesels. Misschien moet ik ook af van de C-rails, heb ik hier ook al eerder gehoord. Enkel C in de schaduwstation(s) Misschien kan ook geen dubbel spoor. Ik sta voor alles open. Een ding is zeker, het heeft al $$ gekost en gaat nog meer kosten, daarom moet het meteen goed gebeuren. Dus laat ons uit gaan van een landelijke omgeving, een doorgangsstation, paradespoor mogelijkheid tot Faller Car en magnorail. Geen wegen die stoppen aan het einde van de baan links of rechts, maar die rond lopen met stopplaatsen aan bv station, rond rijden al dan niet in het zicht, maar rijbaan met 2 "rijvakken". Aansturing "koploper"

Groeten Eddy
Re: 610x110 hulp gevraagd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: 610x110 hulp gevraagd
Hoi Eddy,

het ligt er helemaal aan wat je wilt. Met C rails is prima te werken, maar je moet wel weten wat je doet en hoe je het doet. De geometrie is vrij strikt. Dat is bij K rails wat makkelijker door het bestaan van flex rail. Daar zet je simpelweg de zaag in, nieuw contactstripje eronder en je hebt je rails op maat. In C rail kan je ook de zaag zetten, maar je moet het iets secuurder doen en het beïnvloed je verkoopwaarde. Mag geen argument zijn, je koopt de rails en bouwt je baan voor jezelf, niet om hem op den duur weer te verkopen. Wat je daarin beslist moet je ook laten afhangen van wat je al hebt (alhoewel verkopen altijd kan).

Optie's heb je te over. Vals plat, een slingerstuk een berg in. Je kan nog een aftakking maken, om het even wat speelser te maken, voor een nevenlijntje waarover een railbus boemelt en je aan het einde (ik weet niet of je nog ruimte "over" hebt buiten je baan?). Heb je al nagedacht over ruimte voor grotere bogen? De ruimte daar bovenop zou je weer kunnen gebruiken voor stad of voor een klein eindstationnetje waar je bijvoorbeeld een losweg hebt. Als je aan een muur zit, zou je dit een stukje langs een muur door kunnen bouwen buiten de baan. Kan je toch nog wat heen en weer rangeren. Op 110 breedte zou een R3 boog (Märklin) al passen, maar zou je wat meer breedte kunnen pakken dan kan je iets meer speelruimte creëren voor jezelf, wat ook de bereikbaarheid ten goede komt.
Re: 610x110 hulp gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 610x110 hulp gevraagd
Een schaduwstation met 6 opstelsporen, maar met iets ruimere bogen, vergt twee hangoren aan de tafel-uiteinden. Bij voorbeeld zoiets:


De vraag is, waarvan het antwoord ook niet uit voorgaande plaatjes blijkt,
hoe ga je omhoog naar het boven niveau?
Wil je spiralen op de uiteinden (of heb je daar een schuin dak waardoor dat niet kan),
of lopende de 2 achterste sporen omhoog/omlaag/tegen elkaar in?

Allemaal keuzes die een mens moet maken voordat de bouw kan beginnen.
Re: 610x110 hulp gevraagd
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 610x110 hulp gevraagd
Ben het met Laurent eens tav de slingers. De bovenbaan staat in het teken van de loc loods en haar omgeving. Ik zie geen duidelijk station.
Omdat dit een aparte baan is (@Jan: je hoeft dus niet naar beneden; er is hier ergens een mooi voorbeeld van 2 gescheiden banen met de zelfde achterliggende gedachte : lange treinen rijden op een lang paradespoor en wisselen elkaar af) zou je ook voor een klein kopstation kunnen kiezen met aan 1 kant een berg met schaduwstation in boogvorm. Je bent dan meteen af van de hinderlijke cirkel rondom je loc loods etc.

gr. Gertjan
Re: 610x110 hulp gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 610x110 hulp gevraagd
Citaat van: edmajo op dinsdag 15 november 2016, 12:55:31
Jouw idee, parade spoor vooraan station achteraan met aansluiting op schaduwstation, hoort zich goed aan. Maar met een Helix verlies ik weer een halve meter van de bruikbare lengte. Mijn "geprul" onder, zijn eigenlijk 2 afzonderlijke sporen. Onderaan treinen die passeren, => paradespoor, goederentreinen en personentreinen in tegengestelde richting. Van en naar schaduwstation.
Over deze tekst had ik eerder heen gelezen. Ik vraag me af of het waar is. Volgens mij raak je aan een helix veel meer kwijt dan een halve meter. En idealiter zou ik er dan zelfs 2 willen. Op zich is 6 meter tafel ruimschoots genoeg om 16 cm hoogteverschil tussen twee lagen te overbruggen, maar helixen zijn flexibeler te benutten.

De tekening van de bovenlaag bestaat ook weer uit twee lagen (ongelijkvloerse kruising), en als je die sporen met een mooi hoogteverschil wil laten kruisen, dan zit je vast aan een of twee helixen. En dat wil je dus niet. Dus het gaat meer om het type spoorbrug-kruising die je op Duitse stations zo vaak ziet.

Dus ik begrijp de wens van twee aparte banen boven elkaar, en de rol van het "korte station" nu wat beter. Op de bovenbaan rijden korte treinen, met een kort station, en op de onderbaan rijden lange treinen zichtbaar op de paradebaan, en onzichtbaar geparkeerd in het schaduwstation.

Dan is die optie van Gertjan van een schaduwstation in boogvorm aan de ene zijde, en een kopstation met draaischijf aan de andere kant een serieuze optie. Gevaar van een boogvormig schaduwstation is koppeling en ontkoppeling van loc met wagonsleep. Daar moet je dan wat op zien te vinden.

Die Faller Car baan zou dat kopstation moeten verbinden met het bergdorp boven het boogvormige schaduwstation?
Re: 610x110 hulp gevraagd
Beste Jan,

de baan onder daar kom ik wel uit. De optie met piko rails is ook een waardevol idee. Ik heb de tafels / kaders klaar. Om een beter zicht te hebben wat er met de bovenbaan gedaan kan worden, ga ik de kaders dicht leggen met multiplex en eens alles erop zetten wat ik zou willen. Station, draaischijf, separate lokloods en de ringloods (heb ik besteld maar is nog niet aangekomen). Van zodra i k de ringloods heb en samen gebouwd, meld ik mij weer. Wat betreft de rails zo leef ik nu in een tweestrijd omdat iemand mij hier vertelde dat hij van de C-rails niet zo begeesterd was... Ik misschien nu ook niet meer zo... als ik eruit ben, kom ik "terug"

Hartelijke dank aan iedereen voor de moeite tot Later
Eddy
Re: 610x110 hulp gevraagd
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 610x110 hulp gevraagd
Ik werp nog een gemixt balletje op (grotendeels in k-rail getekend, omdat ik daar beter in thuis ben):


Hier heb ik wat ideeen van anderen in gestopt: een kopstation, deels verborgen in de rechter berg.
En een doorgaand dubbelspoor omlaag (langs de achterkant), en ervan uitgaand dat beneden een lus ligt, waardoor een stoomloc boven terug gekomen, verplicht moet draaien op de draaischijf.
Op de voorgrond kan op niveau 0 (schaduw-baan) een tweesporige paradebaan lopen, en deze is dan maximaal 3,4 meter lang in beeld. Het opmerkelijkst is het kopstation zelf met 3 sporen van ruim 2,7 meter.
En met 2 uithaalsporen (circa 1,5 meter) in een tunnel in de berg aan de rechterkant.
De vraag is dan wel waar het stationsgebouw moet komen dat met een faller car systeem verbonden zou moeten zijn met een dorp op de berg achter de brug.