Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn BLS wereld: Wagonlichten Oriëntexpress branden niet.

Gestart door iVanDL vrijdag 19 augustus 2016, 23:45:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Ivan,

Op de tekening zit een spiraal er toch anders uit als nu je ermee bezig bent en ik zeg wauw wat een mooi groot spiraal ben je aan het bouwen. :)
Jammer van het stukje dat langs de draadstang loopt maar gelukkig zie je het nu en kan je passende maatregelen nemen zoals het baanplan iets aanpassen. :thumbup:

Succes met de verdere bouwwerkzaamheden. :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Hi Ivan,

Een draadstang foutje ach mooi opgelost en gewoon lekker verder gaan.

groet
Harald
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
-Ivan:
Dat ziet er een ferme helix uit ondanks het ontwerpfoutje, maar gelukkig heb je er een goed oplossing voor gevonden,  :thumbup:
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Hoi Ivan,

Bijzonder groot project, veel succes ermee.

Mijn tip komt vast te laat, maar ik zou sowieso geen R1 en R2 gebruiken in je klimspiraal, maar eerder R3 en R4. Met te krappe bochten krijg je problemen dat 1:87 rijtuigen (Roco en LS Models bijvoorbeeld) tegen elkaar aan kunnen gaan lopen. Een tweede probleem is dat bij lange (zware) treinen deze eerder geneigd zijn om uit de bocht getrokken te worden. Gevolg: al je wagons op de grond.

Ik ga ook starten met een baantje ergens in de loop van dit jaar en mijn kleinste bochten zijn R3 (484mm) en R4 (516mm).

Succes.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Dag Ivo,

Misschien ken je dit topic nog niet? Boogstraal en Bodemplaat Jan22 bracht mij hierop. Mogelijk heb je er nog iets aan zeker gezien de opmerking van Dennis1984 m.b.t. lange rijtuigen.

Ik overweeg zelf om R3 te gebruiken en met behulp van KRAUSE parallel een buitenboog van flex 2205 daarnaast te trekken met hart op hart 57 - 64 mm. OF: een R4 met een binnenboog van flex met dezelfde hartafstanden.

Minimum in de boog is toch R2 + R3 met hartafstand 64 mm. Ik vind het te krap: maar moet ook nog het een en ander uitzoeken voordat ik nieuwe baan ga opbouwen.

Succes anyway!
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Bij links verwijs ik naar drie sites met Gleiswendel berekenings programma's (helix berekenen dus). Bij al die programma's staat vermeld dat het hulpmiddel dat ze aanbieden alles berekent, dus ook het onmogelijke.

Een 1:87 wagon categorie C (normblad Profiel Vrije Ruimt in Bogen) laten rijden door 2221 is op zich niet onmogelijk, maar die hangt dan ver over aan de binnenzijde, en zwenkt ver uit aan de buitenzijde.
Als je 2221 en 2231 parallel verlegt, bestaat aanrijdingsgevaar. De hart-op-hart afstand is (te) zeer gering.

De overhang van een voertuig van die lengte, afijn je foto spreekt boekdelen.
Op die plek past geen draadstang, dat is duidelijk.

Maar als je toch aan het testen bent: passen ze veilig langs elkaar heen in die 2221-2231 bogen?
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Dag Jan en Henk,

Dank voor jullie reactie.
Alleen hoop ik dat het toch wel zal meevallen, anders moet ik herbeginnen aan de tekentafel.

Nu ik heb mijn testbaan (2 ovalen) met R1 en R2 bogen, wel c-rail, en daar hebben de treinen al kilometers op gereden in alle mogelijke manieren en daar heb ik nooit ervaren dat er een probleem zou zijn met de afstanden.

Weet ook dat in mijn spiraal nergens het stijgingspercentage groter is dan 27% en dat ik eventueel ook enkel op de buitenste spiraal naar boven kan rijden.  Ik heb om eventuele problemen te  voorkomen een wissel net voor en net na de spiraal zodat het mogelijk is om enkel de buitenste lus in stijgende lijn te gebruiken (alhoewel ik links wil rijden).  ik noem dit dan maar mijn "Sim-Korridor".

Ik hou jullie op de hoogte
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Volgens mijn berekeningen zit er 3,7 mm vrije ruimte tussen 2221 en 2231 bij het gebruik van mijn wagonpark, en dat betreft dan een wagon van 33 mm breedte, een kop van 40 mm en een koorde van 215 mm.
Als deze wagons smaller zijn (dat zou kunnen) dan heb je 4-5 mm speling, en dat is in principe genoeg.
Behalve dan bij hogere snelheden (de ontkoppelde wagon die omlaag racet). 

Citaat van: iVanDL op woensdag 07 februari 2018, 23:54:47
Nu ik heb mijn testbaan (2 ovalen) met R1 en R2 bogen, wel c-rail,
Bij C-rails speelt dit niet: de hart op hart afstand tussen R1 en R2 is bijna een centimeter groter dan bij k-rails ....
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Citaat van: iVanDL op woensdag 07 februari 2018, 23:54:47
Weet ook dat in mijn spiraal nergens het stijgingspercentage groter is dan 27% en dat ik eventueel ook enkel op de buitenste spiraal naar boven kan rijden.  Ik heb om eventuele problemen te  voorkomen een wissel net voor en net na de spiraal zodat het mogelijk is om enkel de buitenste lus in stijgende lijn te gebruiken (alhoewel ik links wil rijden).  ik noem dit dan maar mijn "Sim-Korridor".

Dat wil je toch niet? Je gaat een baan bouwen waar je zeker zo'n vijf jaar mee bezig bent. Je bouwt een tweesporige klimspiraal en je weet nu al dat je misschien maar één spoor kunt gebruiken. Je kunt beter nu terug naar de tekentafel.

Verder blijft het probleem van uit de bocht trekken aanwezig. Als je een sterke stijging hebt en een krappe klimspiraal en je trein is zwaar (lang), dan trekken je wagons naar binnen. Probeer het maar eens uit, je zult zien dat het klopt :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Citaat van: iVanDL op zaterdag 20 januari 2018, 23:55:55


(...)
Dwz dat ik de ingang van mijn schaduwstation moet redesignen.
Ik ga de ingang wat rechter maken zodat er ruimte komt voor de draadstangen van mijn klimspiraal.

Als ik het goed begrijp, dan heb je het over over de ingang onderaan de wentel, en niet bovenaan.

Bovenaan zou een koppelmoer en bout met ingezonken kop volstaan om over de draadstangplek heen te kunnen rijden.
Onderaan moet je of het spoor verleggen of de helix binnenzijde per wentel laten rusten op een stang buiten het hout om loopt (en onderaan vast zit met stoelhoek, staalplaat of beugel).

Citaat van: Dennis1984 op vrijdag 09 februari 2018, 15:05:13
(...) het probleem van uit de bocht trekken aanwezig. Als je een sterke stijging hebt en een krappe klimspiraal en je trein is zwaar (lang), dan trekken je wagons naar binnen.

In eerder genoemd draadje Boogplaat en Bodemstraal laat ik zien dat als je uitgaat van een plaat van 244x122 (of in ieder geval een breedte van 122 cm), je boogstralen tussen minimaal 515 mm en maximaal 584 mm kunt verleggen die optimaal van de breedte (122 cm) gebruik maken, en toestaan dat de hart-op-hart afstand tussen de 2 buitenste sporen slecht 57 mm bedraagt. Natuurlijk kun je binnen die marge sporen wijder uit elkaar leggen, als daartoe een reden is op jouw baan (zoals Schnabelträger of transformatorwagon).

Mocht je daartoe besluiten en 3 sporen in plaats van 2 willen verleggen, bedenk dan dat een trein op een dalend spoor eerder uit stilstand optrekt dan op stijgend spoor, in welk geval je 2 dalende sporen en 1 stijgend spoor maakt.  Bij een straal < 515 mm is de hart-op-hart afstand groter dan 57 mm, meestal volstaat dan minimaal 59 mm of 60 mm.

Citaat van: Dennis1984 op zondag 21 januari 2018, 15:18:41
Ik ga ook starten met een baantje ergens in de loop van dit jaar en mijn kleinste bochten zijn R3 (484mm) en R4 (516mm).
Mij kan je alles wijsmaken, maar niet dat een hart-op-hart afstand van 32 mm kan in schaal h0. En 516-484 mm = 32 mm. Schaal n ?
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Citaat van: iVanDL op woensdag 07 februari 2018, 23:54:47


Weet ook dat in mijn spiraal nergens het stijgingspercentage groter is dan 27%

Ivan,

ik mag het hopen dat het stijgingspercentage zeker niet hoger wordt, want ik vind 27% toch wel heeeeeel veel, je zal bedoelen op 2.7 % >:-D

grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld: Klimspiraal
Dag Freddy,

Idd het is maar 2,7% ipv 27%  :)
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Dag iedereen,

Het is weer een tijdje geleden dat ik nog iets vaneen up-date heb gemeld van mijn baan.  Dit wil niet zeggen dat er niets is gebeurd.  Ik heb intussen de duwbouwwerken va deel 1 (eerste schaduwstation) klaar.  Ik heb heel wet tijd gestoken in de opbouw van mijn klimspiraal.

Ik heb enkele malen opnieuw begonnen omdat ik niet tevreden was met de onderbouw.

Uiteindelijk heb ik iets gevonden waarvan ik denk dat het voldoet. Ik ben namelijk geen schrijnwerken dus ik heb wel wat hout verzaagd. Gelukkig had ik goede hulp



Ik heb me ook zorgen gemaakt ivm de opmerking van Jan22 en Dennis1984.  Daarom heb ik wat gecontroleerd.





Ik heb de langste wagons die ik heb (reizigerstuigen) en mijn schuifwandwagens (SBB) rondjes laten rijden en voorlopig raken ze elkaar niet. Dus Jan22, ik denk dat dit goed komt.

Of de slepen uit de bochten getrokken worden dat zal de nabije toekomst uitklaren, van zodra ik ga testrijden.
Ik heb ondertussen wel al terug aan de tekentafel gezeten en kan indien nodig de spiralen in grotere bochten maken, maar ik heb nu al het materiaal zodat ik dit eerst toch even ga proberen, mogelijks tegen beter weten in.

Iets wat ik ook nog weggewerkt heb is het gebruik van inslagmoeren.









In eerste instantie dacht ik dat dit een goede oplossing zou zijn, maar ...





toen ik mijn eerste niveau van de spiraal over de draadstangen schoof, heb ik gemerkt dat deze inslagmoeren niet vast genoeg zitten.  Gevolg, enkele draadstangen vielen samen met de inslagmoeren uit het hout.  Eerst dacht ik nog dit probleem lost zich wel op van zodra de platen op hun plaats liggen, maar bij het op hoogte brengen van de niveau's bleek dat de draadstangen ook uit het hout getrokken werden.  dus Alles afbreken en opnieuw beginnen, dit maal met een robuuste oplossing.

.
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Toenik een meer solide oplossing had voor de spiraal kon ik beginnen met moeren aandraaien.  Ik had al enkele malen gelezen op de fora dat men daarvoor een behangersrolletje gemonteerd in een boormachine gebruikt, maar ik zag niet direct hoe ik dat moest doen.
Dan maar naar mijn ouden speelgoedbakken, waarin nog heel wal Lego steekt.  Daaruit een wiel en een jasje en dat werkt perfect.







En dan schroeven maar





Wanneer de schroeven ongeveer op de plaats zitten wordt het uitpassen geblazen.  Gelukkig heeft men daarvoor een laserpas gemaakt.  Best betaalbaar en zeer eenvoudig in gebruik.  Een tool die ik in meerdere draadjes zie opduiken.



Met het licht uit geeft dit iets Star Wars achtig  :)



Als alles uitgepakt is, kan het passen met de echte locs beginnen.  Dat is iets wat nog wat opvolging vraagt.  Ik vind de ruimte van 10cm van niveau tot niveau niet echt bevredigend, alhoewel deze maat opgegeven wordt in de norm.









Ik zal toch nog eens moeten overdenken of ik met open pantografen ga rijden.

Maar zoals gezegd De ruw bouw deel 1 is klaar.







Zoals je ook op de foto ziet heb ik de cellenrubber ook reeds afgerold en ligt deze klaar om te worden gekleefd.




Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Nu heb ik nog één vraag,

Ik heb van R*  een wagenset 67391.  Ik heb me intussen ook nog bezig gehouden om deze af te monteren op basis van bijgevoegd plannetje



maar...

Er zijn een aantal delen die precies niet passen. hoe doen jullie dit?  Met de nodige kracht ze er toch proberen in te krijgen, of is het noodzakelijk om de gaatjes een beetje groter te maken.  Ik heb na een uurtje alles terug opgeborgen om dit eventueel later terug op te nemen. Ik heb het meer bepaald over de items 4.52, 4.53, 1.06, 1.07, 1.08 en verder.

Wat is jullie advies?

Nu ga ik me verder bezig houden met het leggen van de eerste definitieve rails.  De Champagne staat reeds koud om dit te vieren.  Dat is toch een heugelijke gebeurtenis het eerste ruilstuk leggen.

Daarnaast moet ik mijn wissels nog klaarmaken voor de servo aandrijvingen.  Ik heb ondertussen reeds mijn servomotoren met mijn Qdecoders kunnen aansturen, nu nog monteren onder een wissel.

Wordt vervolgt.

Morgen ga ik langs bij onze vriend Kelderspoorder om hem van wat modelbaan issues af te helpen (of dat is toch de bedoeling).

Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
-Ivan:
Je spiraal ziet er degelijk uit,  :thumbup: zeker de verbeterde versie.
Met die wagenset heb ik geen ervaring, het zou wel kunnen dat de openingen waar de onderdeeltjes ingeduwd moeten worden iets ruimer moeten gemaakt worden.
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Mooie uitgebreide updates, Ivan! Leuk en leerzaam om te volgen.
Met Roco heb ik weinig ervaring, maar ik heb al meerdere klachten gelezen over a) het zelf moeten afmonteren van kleine onderdeeltles op duur materieel en b) dat deze onderdeeltjes dan ook nog eens niet goed passen. Je bent dus niet de enige die met dit probleem stoeit; waarschijnlijk is pas maken de enige oplossing.
Succes verder met je baan!
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Mooi stuk gerealiseerd Ivan.
Waarschijnlijk gaat het zo bij velen van ons: al doende komen er vragen op die leiden tot andere inzichten/oplossingen. Dat vraagt alleen wat geduld .........

Die inslagmoeren had je wellicht ook aan de onderkant van de balk kunnen gebruiken, maar met die moeren zal het ook stevig zitten.
Op naar een mooi vervolg. Succes. Grtz, Arjan
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Ivan,

Wat een lekkere lange update van je mooie toekomstige baan. :) :thumbup:
Je zou als je weinig vertrouwen hebt in de hoogte voor je pantografen ze iets kunnen verlagen door ze met een visdraadje vast te zetten scheelt misschien weer wat millimeter trouwens mooie probeer loc had je ervoor gebruikt. :) :thumbup:
Van de Roco wagon(s) heb ik geen verstand maar je zou de stukken die erin moeten gestoken worden iets af kunnen vijlen zodat ze er beter in passen of de gaatjes iets wijder maken wat voor jouw makkelijker is.
En ja het is zeker een mooi gezicht alleen de laser aan in de kamer. :P 
En ik zag ook dat je hulp had met bouwen ja goede hulp is altijd handig. ;)

Veel plezier bij Freddy vandaag. :thumbup:

Groet Michel
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Ivan

Dat word indrukwekkend groot bij jou, en je bouwt een stevige goede constructie.  :thumbup: :thumbup:

Helaas kan ik je ook niet helpen met je wagon, maar je komt er vast wel uit.  :)
En het geeft wel een mooi effect die laser passer in het donker, nu nog wat star-wars muziek op de achtergrond  :P
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Hey Ivan,

een mooi uitgebreide update schotel je ons hier weer voor,
al ben je geen schrijnwerker, ik weet dat je een goede hulp hebt aan je jongste zoon, ( en dan spreek ik uit ervaring) want hij was al een goede hulp bij het plaatsen van de laminaat in je treinenkamer, dus dat gaat zeker goed komen.

ja zo'n laser geeft een indrukwekkend showspel in het donker, en zoals Peterke al schreef, een beetje star-wars muziek op de achtergrond en  dan gaat het helemaal goed komen

wat je wagon betreft, breng hem straks eventueel maar eens mee, dan kijken we er samen wel ff naar misschien dat ik je hierbij wel kan helpen, dan zijn we straks misschien allebei geholpen...

grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Hoi Ivan,

Mooie update  :thumbup:

Met een hoogte van 10 cm. Zouden al je locs met de pantograaf omhoog er onderdoor moeten rijden.
En de tip van Michel wordt ook veel toegepast, normaal komt een pantograaf minder ver omhoog omdat hij tegen de rijdraad aan drukt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn BLS wereld: Ruwbouw klaar
Hallo Ivan,

Mooie uitgebreide update en met plezier bijgelezen. Ook ik ben bezig met de opbouw van een nieuwe baan waar voornamelijk modern Zwitsers materieel zal rijden. We hebben dus veel overeenkomstige locs in de verzameling. Mijn laatste aanwinst: de BLS Vectron 475. Ik heb hoofdzakelijk Marklin locs en wagons maar ook wel Roco, en herken je probleem. Ik laat vaak de kleinste onderdelen gewoon achterwege, in de praktijk zie je dat nauwelijks.

Waarschijnlijk te late reactie, maar de inslagmoeren horen aan de onderkant van je plaat. Vervolgens een ring en moer aan de bovenkant. Door de moer vast te zetten, trekt de inslagmoer (verder) in het hout en zet zichzelf vast. Gebruik deze methode naar volle tevredenheid voor mijn spiraal (in opbouw). Ik hanteer 11 cm tussen de niveaus van de spiraal en ga de pantografen vastzetten met dun draad zodat ze straks net onder de bovenleiding blijven. Foto's vind je in mijn modelbouwtopic.

Veel plezier met de verdere bouw!

Wico 
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Hallo allemaal,

Ik heb even een teststand gebouwd voor de wissel aandrijving (foto's volgen nog), maar ik ben niet echt tevreden over het resultaat.
Ik kan mijn k-wissel wel schakelen maar dat doet hij niet vloeiend.  Het gaat met "horten en stoten".  Nu heb ik wel, omdat het om de wissels van mijn schaduwstation gaat, geen Rocket science toegepast, maar enkel de hendeltje eraf gehaald, een gaatje in het lipje geboord en daar de veerdraad door gestoken.
Wat mij eigenlijk al opviel toen ik de bediening aan het maken was, was dat er eigen best wel veel speling op zit.  ik weet niet of jullie begrijpen wat ik bedoel, maar voor diegenen die mijn cryptische omschrijving kunnen volgen, is dat iets wat jullie ook ervaren?
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Hallo Ivan,

Zonder plaatjes wordt het moeilijk om precies te begrijpen wat je gedaan hebt en wat je 'horten en stotend' noemt.
Heb je wel na verwijdering van het hendeltje, de rest van het mechaniek teruggeplaatst? Het lipje wordt dan weer netjes geleid.
Verder zet ik aan weerszijden van het stelmechaniek een railschroefje. Dat heft de speling op.
Draait, tot slot, loopt de servo wel soepel zonder mechanische verbinding met het wissel?
Zo niet, dan zit daar nog een probleem wellicht.

Groet,

Peter
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Dag Peter,

De Servo doet het goed.  Wat je met een stelschroefje bedoeld weet ik niet.  En ja ik weet dat het zonder foto's moeilijk is, die plaats ik straks.  Nu roept de tuin buiten.
Toch alvast bedankt om mee te denken.
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Misschien helpt dit plaatje!
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Hallo mede modelpoorders

Hier zoals beloofd wat foto's.  Ik had ook filmpjes gemaakt met mijn iPhone, maar die krijg ik via Tinypic niet ge-upload iemand een suggestie?

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 20 mei 2018, 21:17:41
Misschien helpt dit plaatje!

Dag Peter,
Zoals je kan zien gebruik ik dezelfde methode als op jou foto (dat denk ik toch althans).

Ik heb dus, omdat dit de eerste keer is dat ik iets dergelijks probeer, eerst een teststand gebouwd.



Het is de bedoeling om met een servomotor (Servomotor van ESU) de wissel te bedienen.  Hiervoor heb ik het bedieningshendeltje van de k-rail wissels weggehaald en in het lipje dat in de wissel past een gaatje geboord van 1,5mm. Het gaatje is terug te vinden tussen de vier opstaande topjes op het lipje.



Aan de onderkant van het bediening systeem heb ik een gleufje gemaakt zodat de veerdraad hierdoor kan bewegen.



Om de hefboomwerking te vergroten, heb ik dan een plexiplaatje gemaakt dat ik tussen de servo en de onderkant van de houten plaat bevestig.



Wanneer ik de servo bedien zonder de wissel beweegt hij mooi in een vloeiende beweging.  Maar van zodra ik de wissel monteer is de vloeiende beweging weg. (Filmpjes volgen van zodra ik deze on-line krijg)

Heeft iemand tips om dit op te lossen?

Ik had eerst gedacht om de wisseltong te bedienen via het gaatje waar het stangetje in zit dat Marklin gemaakt heeft (zie topic Guus https://forum.3rail.nl/index.php?topic=45007.0) maar ik dacht dat mijn oplossing eenvoudiger was.
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Ivan,
Je hebt het bijna net zoals ik gedaan. Ik heb mijn servo's echter onder een hoek van 90 graden gemonteerd onder de tafel. Misschien maakt dat het verschil.
Verder heb ik het mechaniek van de handsteller aan weerszijden met een schroefje vastgezet. Het voorkomt verkeerde bewegingen.
Tot slot zit er van origine een nokje op het stukje plastic dat heen en en weer schuift in het stelmechsnisme. Het zorgt ervoor dat je met de handsteller een duidelijke klik hoort en dat het wissel in de juiste stand blijft staan. Voor de servobediening moet je het nokje eraf vijlen.
Het moet frictieloos heen en weer kunnen bewegen.
En check of het gleufje dat je in de bodem van de handsteller heb gefreesd, echt glad is. Zo niet, dan schuift het verenstaal soms langs een braampje of oneffenheid. Daardoor gaat de beweging van de wisseltong ook schokkerig.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groet,
Peter
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Kijk maar even hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=9969.msg193519#msg193519 , 9 jaar geleden al uitgevonden door mijn goede vriend Johan.

Gr, Ben.
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
-Ivan:
Je filmpje via YT uploaden en hier plaatsen.
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Als we Ben toch niet hadden!  :thumbup: Ik kon het niet terugvinden op ons forum, maar herken deze plaatjes, ook al heb ik zelf het meeste ooit eens van een Duitse site gejat.  :D

Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Dag Medespoorders:

@Ben,

dank voor de info ik ga dit eens bekijken.  Op het eerste zicht is het concept gelijkaardig met wat ik heb maar mogelijks zitten er beter eigenschappen aan dit systeem.

@Jørg
Dan ga ik het zo eens proberen.

@Peter,
Met twee (drie, ...) weten we altijd meer.
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
iVanDL

Ik helaas niets van servo aansluitingen, maar je komt er wel uit hoe het beste is succes nog.  :)
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Hallo medespoorders,

Eindelijk even tijd om mijn draadje bij te werken ttz om de filmpjes van de wisselaandrijving on-line te zetten.

Hier twee filmpjes (verschillende aanzicht) van de wissel:





Zicht langs de onderkant (servomotor).



Die draait duidelijk zonder schokken, en ook wanneer ik de wissel weghaal zie ik een mooie vloeiende beweging van het veerstaal.



Citaat van: BlikkenTinus op maandag 21 mei 2018, 00:54:57
Ivan,
...
Verder heb ik het mechaniek van de handsteller aan weerszijden met een schroefje vastgezet. Het voorkomt verkeerde bewegingen.
Tot slot zit er van origine een nokje op het stukje plastic dat heen en en weer schuift in het stelmechsnisme. Het zorgt ervoor dat je met de handsteller een duidelijke klik hoort en dat het wissel in de juiste stand blijft staan. Voor de servobediening moet je het nokje eraf vijlen.
Het moet frictieloos heen en weer kunnen bewegen.
En check of het gleufje dat je in de bodem van de handsteller heb gefreesd, echt glad is. Zo niet, dan schuift het verenstaal soms langs een braampje of oneffenheid. Daardoor gaat de beweging van de wisseltong ook schokkerig.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groet,
Peter

Peter, welk rokje bedoel je? Ik zie niet direct een rokje op het stukje plastiek.
Het schroefje is inderdaad iets wat moet aangepakt worden, maar als ik het met de hand vasthield gebeurde exact hetzelfde, dus ik denk dat dat niet direct de oorzaak is.
Het gleufje is glad, daar het ik reeds aandacht aan gegeven.
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Hey Ivan,

Kijk een naar mijn filmpje:
Even scrollen naar 1m50sec.

Ik heb de verbinding (plastiek i S-vorm) tussen de tongen en hendel verwijderd. Zo liggen de tongen helemaal los.
Als je goed kijkt, dan zie een gleuf op het uiteinde van de tongen, daar kan je een staafje inbrengen welk je kan verbinden met de servo

zo ziet het er langs onder uit:  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52593.msg1100994#msg1100994

Het enige nadeel is dat de wissel ook in de tegengestelde rij-richting juist moet ingesteld worden.

groetjes

Christian

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=qRETXV5GQGU

 
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Ivan,

De filmpjes bevestigen mijn vermoeden dat de mechanische verbinding van het wissel nog ergens weerstand ondervindt. Kijk even naar de linkjes die Ben heeft gepost over hoe anderen het hebben gemaakt.
Het lipje waarin je een gaatje hebt geboord voor het verenstaal, moet je namelijk helemaal uit de behuizing trekken. Er zit een verdikking op, een nokje, dat je weg moet vijlen. Dan wurm je het lipje weer terug. Het moet helemaal traploos en licht kunnen bewegen.
Tot slot klik je het weer vast aan de wissel en voel je weer of het nog steeds zonder hindernissen beweegt. Dan kun je de servo via het verenstaal verbinden en zou het mooi moeten lopen!
Ik hoop dat het euvel daarmee verholpen zal zijn.

Groet,

Peter
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Dit helpt misschien nog! [url]https://www.stayathome.ch/weichenantriebe.htm/url

Geen Duitser, zoals ik meende mij te herinneren, maar een Zwitser.
Re: Mijn BLS wereld: Servo wisselaandrijving
Hallo allemaal,

@Christian
Dank voor de info.  Ik wist dat ik dit ooit al eens ergens gezien had, maar wist niet meer precies waar.  Aan jou draadje, dat ik nochtans van voor naar achter heb doorgelezen had ik niet meer gedacht.
Dat ga ik toch eens moeten proberen indien de rest niet lukt.

@Peter,
Ik had het lipje er inderdaad volledig uitgehaald, maar het was mij niet opgevallen dat er een verdikking opzit.  Dat ga ik de komende dagen eens van naderbij bekijken.

Beiden dank voor de tips.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Dag Medespoorders,

Hier na lange tijd nog eens een up-date van mijn baan.

Ik ben na de vakantie terug aan het bouwen geslagen.  De ruwbouw deel I was al een tijdje klaar dus nu konden we starten met het leggen van de eerste sporen.

Om te beginnen moest ik eerst het één en ander goed uitpassen, gelukkig bestaan er A0 plotters.





Als alles goed was uitgepakt mocht het papier er af en werden de eerste wissels op hun definitieve plaats gelegd.





Dan ben ik begonnen met de montage van de servo's onder de wissels.

Om de werking van de servo te optimaliseren heb ik een plexi plaatje gemonteerd tussen de servo en de wissel die de hefboomwerking van het veerstaal verbeterd.

Ik maak gebruik van plaatjes van ongeveer 4cm x 5 cm. (Plexi zagen met een ijzerzaag viel eerder tegen, het breekt snel).



Dan heb ik op het bijgevoegd montageplannetje aangeduid waar het veerstaal precies is gemonteerd.





Met een ponsnaald de maatvoering voor de boorgaten overbrengen ...



En dan voorboren met 2,5mm voor de schroefjes en 1mm voor het veerstaal en het veerstaal over een afstand van ongeveer 5mm onder een hoek van 90° plooien.



Uit de wissels heb ik de plastic overbrenging van de hendel naar de wisseltong weggeknipt.  In het gaatje dat dan in in de wisseltong verschijnt past het veerstaal.
Het veerstaal schijf ik in de wissel en dan lijn ik het plexi plaatje aan de onderkant van de plaat uit.



Als dat ik gebeurd schroef ik de montagebeugel vast en plaats de Servomotor in de montagebeugel en plooi het veerstaal om.



Als alles correct is uitgelijnd en met hand enkele keren het omzetten van de wissel is getest, kan de programmatie van de servo's beginnen.



Als servo aansturing gebruikt ik Qdecoder zoals je in een eerdere post hierboven kan zien.

Als alle 5 de wissels waren geplaatst en de servo's gemonteerd waren, kon ik beginnen met het leggen van de andere sporen en het solderen van de voedingsdraden.





Om de draden op hun plaats te krijgen boor ik drie gaatjes van 2,5mm door de plaat, één in het midden voor de stroom voerende aansluiting, en één aan beide kanten van het spoor, de ene zijde voor de massa, de andere zijde voor de terugmelding.

Nu is het nog enkele dagen wachten op mijn draadgoten om alles netjes af te kunnen monteren.

Verdere up-dates volgen.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Ivan

Ik zie en kijk lekker mee, van al die electronica heb ik geen enkele kaas gegeten.

Het ziet er wel erg mooi uit netjes gedaan allemaal.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Dat ziet er netjes uit allemaal. Het is een hele klus om een baan van enige omvang te bouwen, dat vereist dat alle stappen ook netjes worden gedaan anders krijg je later problemen. Het gaat je goed af!
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Hoi Ivan,

Leuk dat je weer verder aan het bouwen bent, om servo,s te plaatsen komt er nog wel een hoop knutselwerk bij zo te zien maar dat gaat je goed af  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Hallo Ivan,

Ik ben wel benieuwd hoe en waarmee je de draden gaat solderen aan de railstaven van de k-rail. Zou je dat willen uitleggen?
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Hallo Ivan,
Mooi werk dat je hier levert. Nu zie ik op een van de afbeeldingen dat je dikke draad gebruikt. Je maakt gaatjes van 2.5mm. Welke draaddikte gebruik je voor de aansluiting van je sporen ? Ik wil dit even weten want ik gebruik de gewone draad van 0.12mm als ik me niet vergis maar heb wel problemen dat de loks soms haperen bij het rijden over de k-rails en vroeg me af of ik geen dikkere voedingsdraad moet gebruiken.
Mvg

755philippe
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
weer een mooie update Ivan

het gaat je precies beter af zo te zien, alle vijf de wissels al van servo voorzien  :thumbup: :thumbup:

veel suc6

grts Freddy
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Citaat van: peterke33 op vrijdag 31 augustus 2018, 22:43:51
Ivan

Ik zie en kijk lekker mee, van al die electronica heb ik geen enkele kaas gegeten.

Het ziet er wel erg mooi uit netjes gedaan allemaal.

Dag Peter,
Elektronica gaat mij wel af, maar ik vrees meer de scenerie.  De lessen Plastische opvoeding destijds op school waren voor mij geen hoogvliegers.

Citaat van: Jongslog op zaterdag 01 september 2018, 07:18:40
Dat ziet er netjes uit allemaal. Het is een hele klus om een baan van enige omvang te bouwen, dat vereist dat alle stappen ook netjes worden gedaan anders krijg je later problemen. Het gaat je goed af!

Dag Henk,
Ik heb voordat ik aan de bouw begon heel wat fora doorlezen, en ik kwam steeds tot hetzelfde besluit: orde is het grootste deel van de bouw van een baan, dus doe ik mij best.
Ik kan niet vlug vlug werken om dan iets in elkaar te steken dat dan achteraf niet 100% naar mijn zin is.

Citaat van: degeluidsman op zaterdag 01 september 2018, 07:31:41
Hoi Ivan,

Leuk dat je weer verder aan het bouwen bent, om servo,s te plaatsen komt er nog wel een hoop knutselwerk bij zo te zien maar dat gaat je goed af  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Dag Peter,
Ik doe mijn best.

Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 01 september 2018, 08:43:16
Hallo Ivan,

Ik ben wel benieuwd hoe en waarmee je de draden gaat solderen aan de railstaven van de k-rail. Zou je dat willen uitleggen?

Dag Gerrit,
Voorlopig heb ik gewoon draden gesoldeerd op de raillas (massa of terugmelding) en op de onderkant van een k-rail aan de kopkant is een stuk van de middenleiderverbinding niet geverfd.

Nu ik op de flexrail wil geen solderen lukt dat een stuk moeilijker.  Tot op heden heb ik nog geen echt 100% goed resultaat. Gewoon op de rails solderen gaat redelijk goed, eventueel kan je de rail doorslijpen en een raillas plaatsen maar de middenleider solderen ergens halfweg een Flex rail is niet eenvoudig.  Reden: dat is RVS.  Ik heb daar waar ik de draad wil solderen al wat opgeruwd maar niet echt het gewenste resultaat. 
Ik dacht nog wat S39 te hebben, maar die is op.  Al moet je daar verdomd goed mee oppassen. Ik zou via een satéprikker een klein druppeltje op de middelrail willen aanbrengen.  Maandag misschien toch langs de Doe het zelf passeren, tenzij inkom een andere oplossing vind.

Citaat van: 755philippe op zaterdag 01 september 2018, 08:59:24
Hallo Ivan,
Mooi werk dat je hier levert. Nu zie ik op een van de afbeeldingen dat je dikke draad gebruikt. Je maakt gaatjes van 2.5mm. Welke draaddikte gebruik je voor de aansluiting van je sporen ? Ik wil dit even weten want ik gebruik de gewone draad van 0.12mm als ik me niet vergis maar heb wel problemen dat de loks soms haperen bij het rijden over de k-rails en vroeg me af of ik geen dikkere voedingsdraad moet gebruiken.
Mvg

755philippe

Dag 755Philippe,
Ik gebruik luidsprekerdraad van 0,5mm² voor de voeding van de rails (ongeveer elke 50cm) en luidsprekerdraad van 1,5mm² voor de ringleidingen achter elke booster.
Draad van 0,12mm² is wel heel dun voor de voeding.  Naast het feit dat de toegelaten stroomwaarden door deze draad eigenlijk te klein is gaat deze draad ook, zeker bij langere afstanden een te grote weerstand vormen waarover dan een zekere spanningsval ontstaat.
Een draad van 0,5mm² mag ongeveer 3 à 4 A stroom voeren van daar de keuze.
Wetende dat een trein al vlug 0,8 à 1A verbruikt, dan moet je toch opletten met je draad van 0,12mm².
Kijk maar eens op volgende website (https://www.popschoolmaastricht.nl/college_spanning_stroom.php), daar staat een mooie berekeningstool.  En daar zi je dat je eigenlijk min 0,5mm² nodig hebt om één trein te laten rijden.

Let ook op, te dunnen draad en te hoge stroom is brand(gevaar).
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Ivan, je levert weer een keurig stukje huisvlijt zo met je servo's. Netjes en verzorgd.
Solderen aan RVS blijft drama. Opruwen moet je eigenlijk met een glasvezelpen doen, dan moet je speciale soldeertin halen en een vloeimiddel gebruiken. Miwula leverde vroeger speciale Märklin soldeerhulpmiddelen, maar in de webshop zie ik dat ze niet op voorraad zijn: klik hier. Om de 50 cm een voedingspunt vind ik trouwens wel erg veel. Een meter tot twee meter moet het toch zeker wel halen, zeker als je geen baanapparatuur zoals wissels en seinen vanuit de rails voedt. Je 1A vind ik wat hoog. Je rijdt dan wel Zwitsers, maar toch niet in iedere trein met 4 locs? Het lukte mij om op een 1,2A MS1 tot 5 loks gelijktijdig te laten rijden. Bij de 6e trad de overspanningsbeveiliging in.

Groet,
Laurent
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Dag Laurant,

Dank voor de reactie.
Wat een trein verbruikt (1A) lees ik ook maar op de verschillende websites en fora.  Vanuit het standpunt better safe than Sorry, houdt ik dat maar in gedachte.
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn BLS wereld: Eerste spoorlegging
Citaat van: Laurent op maandag 03 september 2018, 00:43:37
Solderen aan RVS blijft drama.

Er zijn 2 alternatieven:
a. stug draad (0.6 of 0.7 mm doorsnee) klemmen tussen bielsmat en spoorstaaf
b. (ook lastig) gaatje boren in de spoorstaaf, draadje erin, drupje soldeer op de gatrand

Heb beide uitgeprobeerd. Optie a. bevalt me het meest.

Als mosterd na de maaltijd:
Als een wissel schokkerig omgaat => eerst kijken of de wissel niet te sterk is doorgeschroefd (oftewel vijsje iets losser draaien). Daarna pas kijken naar aandrijving (zoals servo).