Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Spookmeldingen CS2 met viessmann S88

Gestart door Math donderdag 04 februari 2016, 12:18:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hallo Modelbahners,

Ik ben al enkele maanden bezig met de opbouw van mijn baan, echter loop ik tegen het probleem aan dat ik constant spookmeldingen krijg. Op de lay-out van het CS2 knipperen op eens overal de gele contact punten. Ik gebruik 2 Viessmann S88 decoders en 2 decoders van conrad. Zie mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=57164.msg1023348#msg1023348

Ik heb al alles diverse keren nagekeken maar kan het probleem niet vinden.

Wie o wie kan mij helpen wordt er ondertussen gek van.

Groetjes,
Math

Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Kiijk eerst eens of de massaverbinding tussen eerste module en railmassa wel goed is.


Mvg,
Peter
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Peter,

De massa is goed aangesloten, het enige waar ik nog over zou kunnen twijfelen is om de connectors er tussenuit te halen die ik gebruik om de tafels los te koppelen.
Ik zie hier echter geen fout, lijkt me eigenlijk vreemd.

Zie foto's.

Suggesties!

Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hallo,

De boel weer los gehaald, massa nogmaals gecontroleerd, en de bedrading voor de zekerheid maar vervangen, ik gebruik het Centraal station 2 voor de digitale voeding van de wissel decoders en seinen, dan heb ik de baan onderverdeeld in 2 delen en deze worden van stroom voorzien door 2 marklin boosters. De S88 modules heb ik op de massa van een van de 2 boosters aangesloten. Zit daar soms de fout! Ik weet het echt niet meer. Als ik de massa aansluit op beide boosters dan  breekt de hel los en beginnen de ingestelde memory's de acties uit te voeren.

Iemand suggesties!

Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Beste Math,

En waar zit het draadje die de verbinding vormt tussen één terugmeldeenheid en de railmassa?

Groet, Anne W
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi Anne W,

Ik heb een ringleiding liggen, van daaruit diverse aftakkingen gemaakt om de baan te voeden en op een van deze verdeelplaten heb ik de massa van de S88 aangesloten.
Ik heb wel elke S88 extra aangesloten op de massa! Of is dit niet goed en hoef ik alleen de eerste aan te sluiten!

Groet, Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
De eerste S88 aan massa volstaat, doe je er meer kun je lussen krijgen en valse meldingen.

Met groet,
Ben.
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Ben,

Bedankt voor jouw reactie, dan ga ik dat in ieder geval veranderen en hoop ik dat het probleem opgelost is.

Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi Math,

Ik gebruik alleen S88's van Viessmann en CS2.
De eerste S88 is met massa verbonden aan de rails/voeding.
De overige S88's zijn onderling in serie met massa vanaf de 1e S88 aangesloten.
Werkt op die manier probleemloos bij mij.

Groeten,
Ton.
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Best Math,

Ik proef hieruit dat jouw baan in 2 secties is verdeeld, 1 sectie per booster, dat is goed, maar wat mij een beetje vreemd overkomt, maar ik heb geen ervaring met de Märklin boosters die bij een CS horen, is dat je ook het massacircuit moet scheiden.

Als dat wel moet, dan moet je een S88 die 100% in het andere boostercircuit zit, ook met de railmassa in dat boostercircuit verbinden en ik denk dat je er voor moet zorgen dat er geen één S88 terugmeldeenheid verdeeld is over 2 boostercircuits.

Graag hoor ik positief of negatief commentaar van het CS en moderne Märklin booster deskundigen.

Groet, Anne W

Edit Herman05: Overbodig citaat van hele bericht verwijderd.
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Math, welke boosters heb je ? De 60173 of de 60174 ? Bij de 60173 moet er een scheiding in de massa tussen je twee baansecties zijn, bij de 60174 hoeft dit niet. Je s88's moeten dan bij een 60173  verbonden zijn met de massa die bij die baansectie hoort.
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi Dick,

Sorry voor mijn late reactie, weinig tijd gehad.
Ik gebruik de 60174 boosters dus de massa is met elkaar verbonden.
Ik had alle S88 apart verbonden met de massa van de 2e booster, toen had ik alleen maar spookmeldingen.
Op aanraden van Ben heb ik toen alles weer losgehaald en alleen de eerste S88 verbonden met de massa van de baan.
Toen leek het probleem opgelost, echter na wat test rondjes kreeg ik toch weer spookmeldingen, weliswaar minder dan voorheen maar hij schakelt gewoon vanzelf rijstraten die ik geprogrammeerd heb. Tja en dan is het boem.
Ik snap er niks meer van, iemand nog suggesties!

Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
hoi math

Hoe lang is je eerste kabel van de CS 2 naar je S88
Als deze te lang is kan dit ook voor problemen geven , ik heb geprobeerd met kabel verlenging en dat zorgde voor dezelfde problemen .
Ook heb ik dan zelf een kabel gemaakt van 1,5 meter en het was nog niet opgelost .
Nu zit er één kabel tussen van 0,5  meter en alles werkt prima
Als dit dan nog niet werkt probeer eens de S88 van conrad laatst aan te sluiten .
heb er ook een van Conrad en die heb ik ook laatst gekoppeld .

Je zie maar.
PS ; Commentaar van andere kan ik missen als kiespijn
Het gaat er om math te helpen .
Bij mij heeft dit alvast gewerkt.
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi,

Ik zou de verbinding van de eerste S88 via s88N adapters en netwerkkabel verbinden met je centrale i.p.v. de flatkabels die ik nu op het plaatje zie.
Ook als er een lange verbinding tussen 2 S88's is, zou ik die op deze manier verbinden.

Hans

Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Ik zou de s88 module zo dicht als mogelijk bij de cluster van 16 meldpunten zetten, waardoor de lange groene waslijnen korter worden, en niet met zijn allen als een bundel naar de centrale verzamel plaats lopen. Hoe korter de bedrading des te minder verlies en des te minder kans op oppikken van storingen en des te minder problemen.
Patch kabels zullen hier geen oplossing bieden.

Groetjes
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi,

Heb je C-rail of K-rail. Ik heb iets dergelijks gehad met K-rail. Kreeg voortdurend spookmeldingen. Ik heb daarna de blokken maximaal 10 railstukken (1.80 m) gemaakt. Geen probleem meer gehad.

Olaf
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb maar 1 tot 3 railstukken per bezet melding of gebruik een schakelrail, de kabel van de S88 naar CS2 is een standaard kabel van ongeveer 100 cm.
Het enige waar ik nog mijn twijfels over heb zijn de connectoren die de tafels met elkaar verbinden. De kabels zijn er op gesoldeerd en daar zou misschien stroom kunnen lekken.
Zie foto.

Als ik die los haal en er kroonsteentjes voor in de plaats gebruik zou dat misschien het probleem kunnen oplossen.
Maar dat is niet zeker en dan zijn de delen niet meer op een simpele manier los te koppelen. En veel werk voor niets geweest. :(

Nog iemand suggesties!
Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
maar wat genereerd de spookmelding een kortsluiting of een open contact,of is er sprake van een data verlies!
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Goede avond,

Als ik het seinbord op mijn CS2 bekijk beginnen de s88 secties, geel te knipperen, dit zie je alleen als er een trein  op de sectie staat en dan knipperen ze af en toe, hierdoor worden dan zonder dat ik dat wil ingestelde memory's geactiveerd en  seinen of wissels onbedoeld geschakeld. Als ik geen memory's heb ingesteld geeft hij netjes de sectie's aan waar een trein overheen rijdt. Dus dat laatste werkt maar er blijven toch spookmeldingen komen.

Geen idee wat ik hier nu mee aan moet.

Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Probeer het eens door de massa van de eerste S88 klos te laten.
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi,

Ik had al alle S88 verbonden met de massa, maar dan werd het probleem nog veeeel groter, naar aanleiding van een opmerking hier heb ik alleen de eerste S88 met de massa verbonden en dacht dat
het probleem verholpen was, maar na wat test rondjes begon de ellende weer, weliswaar minder erg maar het werkt nog steeds niet.

Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Citaat van: Math op maandag 08 februari 2016, 23:04:26
Goede avond,

Als ik het seinbord op mijn CS2 bekijk beginnen de s88 secties, geel te knipperen, dit zie je alleen als er een trein  op de sectie staat en dan knipperen ze af en toe,

Okeeeee, maar dan is er dus helemaal geen probleem met de s88. Dan is er een probleem met de rails of de wielen, die zijn gewoon vuil, en dan maakt het niet altijd even goed contact, en dan valt de verbinding tussen de massarails en de meetsectie weg. Schoonmaken en zorgen voor een goed contact.

Groetjes
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Ik denk niet dat schoonmaken  van de rails het probleem oplost...
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Niet denken maar meten  ;) , dus wielen en rail schoonmaken en dan dan kijken of het probleem verholpen is. Kan je weer een mogelijke storingsoorzaak al dan niet uitsluiten
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Zal het eens proberen, moet ergens beginnen...
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi Math,

Heb je mijn voorstel al geprobeerd?
Is minder werk dan rails schoonmaken...

Groeten,
Ton.
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi Ton,

Ik heb het nog niet geprobeerd, ik had eerst elke S88 rechtstreeks met de massa verbonden maar dat werkte niet.
Ik ga nog eens van alles proberen en anders haal ik toch de connectoren er maar tussenuit.

Meer eerst even iets anders proberen.
Ik laat komende dagen nog wat weten.

Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hallo,

Vandaag wat dingen geprobeerd zoals door iedereen aangedragen.
Geen verandering nog steeds spookmeldingen.
Ik heb geen idee wat ik nog zou kunnen doen.

Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Wat voor rails gebruik je eigenlijk?

Het zou ook nog kunnen dat je contact met de naastliggende railstaaf maakt.
Vooral c rail wil nog wel eens wat los op de bedding zitten en tegen de buurman aan tikken,en dan een valse melding veroorzaken.

Robin
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi Robin,

Ik gebruik C rail, ik flex voor de zekerheid altijd een stukje van de uiteindes van de railstaaf af zodat er zeker geen contact kan ontstaan met de andere gekoppelde rail.

Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoo Math,

Ik heb alles op precies dezelfde manier aangesloten als Ton (Yeoman) en ook totaal geen problemen.
Wat wel belangrijk is dat je de groene draden niet in de buurt of tegen andere stroomdraden aan moet leggen. Er kan dan storing ontstaan. Ik gebruik zelf ook de Märklin flat cable en wel de langere versie zonder problemen.

Wat betreft de connectoren je kunt ook schakelbare kroonsteenblokken gebruiken die ene zijde is de male zijde en de andere zijde is de female zijde en die klik je eenvoudige in elkaar en dus ook weer uitelkaar. Ik gebruik deze vorm voor mijn verwijderbare pendelbaan aan de achterzijde van de baan en die heeft ook een aantal blokken. Nooit enige vorm van storing of foute meldingen gehad.

Succes

Groet, Ronald
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Math

Ik heb, denk ik, dezelfde situatie als bij jou: de CS2 voor wissels en seinen, boosters voor de baanvoeding. Voor de massa van de S88 heb ik deze aangesloten op de massa van de CS en NIET op de massa van de boosters! Alle K83, K84 en S88 zijn met de massa van de CS2 verbonden, alle baandelen met de massa van de boosters. Strikt gescheiden dus, probeer het eens.
Ik heb ook nog overal kabels van 0,75mm2 toegepast voor de tussenliggende aansluitingen en bezetmeldingen, geeft meer zekerheid en betere afscherming.

Jan
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Ronald, Jos,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik had de kroonstenen die je in elkaar kunt schuiven al ontdekt, vond ze alleen erg duur, 4,95 per set  bij allekabels, heb er dan zeker 6 nodig.
Dure aangelegenheid, vooral als je niet zeker weet of dat het probleem oplost.

Ik ga het eerst eens proberen om de massa aan te sluiten op het CS2 in plaats van aan de baan voeding.
En dan zien we weer verder, de kabels van de S88 had ik al strikt gescheiden gehouden echter lopen er zoveel kabels dat er altijd wel ergens een kabel kruist.
Dit is wel nog een aandachtspunt waar ik ook nog eens naar moet kijken.

Groetjes,
Math

Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Jos,

Ik heb trouwens allen de massa van de K83 aan de CS2 aangesloten, K84 decoders zijn niet zoals de K83 decoders netjes gegroepeerd en zijn overal onder de tafels in de buurt van de plek waar ze nodig waren gesitueerd, anders krijg je nog meer kabels vanaf het centrale punt. Het is best wel een hoop werk als je alles via connectoren moet koppelen, dus had ik dat maar aangepast en me beperkt tot de K83 en S88 decoders. In eerste instantie had ik alle kabels op de zelfde conrectoren gesoldeerd, maar toen had ik het zelfde probleem, ik heb toen de S88 kabels aan apparte conectoren gesoldeerd en hoopte dat het probleem hiermee verholpen was, maar dat was dus niet het geval.

Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Kroonsteen ? 3,50 per stuk of ? 31,50 per tien
Staat ook op de beurs in Houten (nu Rail)
https://www.mecktronics.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000038&lang=NL

Cees
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Math die duurdere koppelbare kroonsteenblokken gebruik ik ook deze zijn Europees fabrikaat (komen uit de UK) en zijn veel steviger en betrouwbaarder dan die goedkopere welke uit Azië komen. Soms kun je beter voor iets duurder materiaal kiezen zeker als je anders zoveel ellende zoals spookmeldingen krijgt.
Die normale van
Polyethyleen gebruik ik ook maar dan alleen voor verlichting. Die lever ik wel eens aan Forumleden voor ?5,50 per pakje van 10.

Doordat ik zelf die spookmeldingen niet heb kan ik niet met zekerheid zeggen dat de koppelbare kroonstenen voor jou de oplossing zijn, maar wellicht kun is het een idee om er eens één te proberen en te kijken of het probleem veroorzaakt wordt door de connectoren.

Groet,

Ronald
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hey Math

Je hebt toch niet per vergissing de massa van de bezetrails gebruikt
En heb je de diodetruuk al in de baan zitten zou mss ook een oplossing kunnen zijn
En zijn alle rails wel goed van onder doorgeknipt, je kan soms eentje over het hoofd gezien hebben .

Ik zou voorstellen anders eens een kleine cirkel te leggen met een paar bezetmeldingen .
En verdeel deze in twee stroomkringen CS2 en Booster en neem 2 S88 en kijk wat er uit de bus komt.

Grts Benny
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Denk dat je het eerder hier mag gaan zoeken:

Citaat van: Sprinter op maandag 08 februari 2016, 12:04:15
Ik zou de s88 module zo dicht als mogelijk bij de cluster van 16 meldpunten zetten, waardoor de lange groene waslijnen korter worden, en niet met zijn allen als een bundel naar de centrale verzamel plaats lopen. Hoe korter de bedrading des te minder verlies en des te minder kans op oppikken van storingen en des te minder problemen.

Groeten Ronald.
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hoi, Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties
Ik heb nog geen tijd gehad om er nog eens naar te kijken, morgenvroeg ga ik nog een paar uurtjes kijken en zal de hele baan nog eens doornemen op fouten.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hallo Math,
Ik heb thuis een z.g. testbaantje wat ik sinds kort digitaal en analoog kan besturen. Ik heb hiervoor dat baantje een beetje verbouwd. Bij die vorige baan had ik het ook. Ik hoefde niet eens een lok op de rails te zetten om spookmeldingen te krijgen. Ik gebruik 2 S88 van Marklin zelf. Ik heb toen ook alles verplaatst om er zo min mogelijk last van te hebben. Dat werkte nauwelijks. Ik kon de draden loshalen en dan had ik het nog. Het enige wat bij mij opviel was dat de spookmeldingen maar via 1 terugmelder liepen. Ik heb op een gegeven moment alle draden naar 1 terugmelder geleidt.
Misschien is het een tip om te kijken welke specifieke terugmelder vervelend doet. En die zal het misschien zelf geneneren. En zal vervangen moeten worden. Wat je ook kan proberen. De draden van de terugmelder losnemen totdat het weg is en dan opnieuw aansluiten totdat het terugkom en kijken waar de bewuste draad naartoe gaat en hoe die loopt.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groetjes Marius
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hallo Marius,

Ik begrijp dat jouw probleem een defecte S88 decoder was!
Ik had nog een Conrad decoder van Viessmann liggen, had deze al eens vervangen omdat ik dacht dat het aan de 1e decoder zou kunnen liggen, en ik had al de connectoren een voor een los gehaald om te kijken welke decoder moeilijk doet maar ook dan blijft hij spookmeldingen generen, ik had ook de massa van de S88 aan het CS2 (Zie reactie van Jan)gehangen waarmee  ik de wissels aanstuur, maar dan  werkt het helemaal niet meer, de massa van het CS2 is toch gekoppeld met de massa van de boosters of klopt dat niet!
Benny had het over de diodentruc, wat bedoel je daarmee!.

Ik denk dat ik toch eerst de connectoren ertussenuit haal en deze vervang door koppel bare kroonstenen, misschien ligt het daaraan, en dan zien we weer verder.

Groetjes,
Math


Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Weet iemand waar je goedkoop de nieuwe MFX armseinen van Marklin kunt kopen!

Groetjes,
Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Citaat van: Math op zondag 14 februari 2016, 13:13:31
Benny had het over de diodentruc, wat bedoel je daarmee!.

Ik denk dat ik toch eerst de connectoren ertussenuit haal en deze vervang door koppel bare kroonstenen, misschien ligt het daaraan, en dan zien we weer verder.

De diode truc lost het probleem van de valse meldingen niet op.
Ook het vervangen van de connectoren zal het probleem niet oplossen.
Wat het wel oplost is de draden tussen de rails en de s88 modules zo kort als mogelijk maken.

De eerste s88 module moet aan de brown aansluiting van de CS railspanning worden aangesloten.
Verder heb je gewoon het klassieke probleem met de terugmelding als gevolg van te lange bedrading. Wijzen we al sinds 1987 op, niets nieuws onder de zon.

Groetjes
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Hallo

Wat me wel opvalt is vroeger ;
Bij mij thuis op de baan is dat vroeger de treinen reden zonder diode met lange kabels ( spookmeldingen)
Nu de dag van vandaag lange kabels met diode heb ik dit probleem niet meer .(diode truc zie wiki)
Maar moet wel zeggen kabels liggen in kabelgoot van conrad ( Hager BA6 40025  31mmx43mm 2m lang) dus ze hebben wat meer ruimte .
Vroeger zaten de kabels vast met draad klemmetje en dicht op elkaar (met zo een nageltje)
De CS 2 staat bij me thuis volledig los van het rijgedeelte enkel de decoders K83/84 worden erdoor bestuurd.
De baan word bestuurd door 2x6017 en 1x 6015 en de massa is verbonden met de eerste 6017  .
Kijk ik had ook de verlengkabel van Viessmann thuis voor de S88 maar die zorgde voor dikke problemen .
Heb dan ook zelf een kabel proberen maken met telefoondraad en die haf ook dit probleem
Nu staan mijn eerste s88 in serie op 50cm van mijn CS2 met een kabeltje van ldt
En alles werkt perfect .

Beste math let wel op bij het verwisselen van draden
Zorg steeds dat je cs2 niet aan staat want één verkeerde verandering en plof gedaan met rijden .
Ik heb mijn CS 2 opgeblazen met het wisselen van de massadraden

Ook heb ik mijn transfo,s 6002 gepoold (truc met het lampje je kan dit vinden op google) http://wiki2.3rail.nl/images/1/11/Ana-dig2.jpg

Je ziet maar wat je kan

Groeten benny

Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Met belangstelling deze chat gevolgd! Ik ben zelf mijn baan aan het opbouwen en gebruik per S88 melder 2 UTP kabels voor de verbinding naar de rails. De afstand tot aan de rails is maximaal ca. 2 meter. Gegeven de ligging van de 8 aders in de UTP kabel hoop ik verschoond te blijven van overspraak / valse meldingen. Noot: ik overweeg nog om nabij de aansluiting op de rails een soldeerplint te leggen (zo niet rechtstreeks naar de rails toevoeren). Ik hoop dat ik met deze aanpak op het 'goede spoor' ben.

Groeten
Robert
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Robert,

Ik heb nu gewoon de S88 kabel gebruikt die erbij horen, zijn plusminus 15 - 20 cm lang voor de verbinding tussen de S88, vanaf de CS2 loopt een langere kabel ongeveer 120, de bedrading vanaf de S88 naar de rails loopt via de connectoren naar de rails en liggen ook in een aparte kabelgoot, de lengte van de kabels naar de rails verschild van een halve meter tot ongeveer 2 meter.
Als ik UTP Kabels wil gaan gebruiken hoe sluit ik die aan op de S88 en welke UTP kabel moet ik gebruiken, zitten volgens mij veel verschillen in.

Math
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Spookmeldingen CS2 met viessmann S88
Bij floodland (huib maaskant) kun je de printjes voor de utp kabel bestellen.