Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De baan van Trainhenk; 2025

Gestart door Trainhenk donderdag 21 januari 2016, 21:16:52

Re: De baan van Trainhenk; verder met de baan. Echt waar!

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Henk,

In mijn draadje staan afhandelings plaatjes.

groet
Harald
Een stoomloc heeft 3 handelingen achter elkaar
1. Ontslakken boven een slakkenkuil
2. Nieuwe kolen innemen
3. Zand innemen.

Als je de ruimte hebt komen deze handelingen achter elkaar. Het is niet handig wanneer een stoomloc (veel) moet rangeren. Je zou eventueel 1 en 2 op één spoor kunnen doen en 3 plus water nemen op een ander spoor (uitrijdspoor) om ruimte te besparen.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Roel,

@citaat

Dank voor je bijdrage.
Zoals ik al eerder schreef:
De lengte wordt dan bepaald door mijn langste stoomlok en/of de lengte van de kolen- en zandbunker.
Dat wordt dan weer een leuk uitzoekklusje.
Want ik moet dan gaan bedenken hoe groot alles gaat worden (op de baan dan).

Henk
Beste Henk

Ik zou naast de drie sporen in de loods ook één of twee sporen erbuiten voorzien. Daar kan je dan bvb een activiteit voor het reinigen van de ketelpijpen voorzien of iets anders naar eigen smaak. Je kan er ook een vergane glorie vn een oude stoomloc neerpoten, ook mooi stukje scenery van te maken.

groetjes

Luc
Als eerste; ik ben geen BW expert, dus onderstaande opmerkingen kunnen nuttig zijn maar u kunt het ook compleet negeren. :D

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Luc en je benut dan ook de draaischijf beter.
Hoe meer aansluitingen aan de linkerzijde des de logischer het mij lijkt. :roll:
En er zou tussen de sporen B233 en B234 ook nog wel een klein optelspoortje kunnen die dan vanaf de draaischijf komt.
Daar hoeven dan niet alleen loks te staan maar ook wagons met bijvoorbeeld kolen, of een paar wielassen of andere BW dingen.
En je aantal van 5 stoomlocs en je principes over dat aantal zijn mooi, maar er is niks zo veranderlijk als principes bij een modeltreinliefhebber. :-)
Beter één of twee extra opstelspoortjes er nu bij bedacht als dat je in de toekomst toch nog die ene mooie loc erbij wilt en je die eigenlijk dan niet meer knap kan opstellen.
En lege opstelspoortjes suggereren dat er ook locomotieven in bedrijf zijn, lijkt me toch ook heel plausibel. :roll:
Suc6 en ook veel plezier met de uitwerking van het geheel. O:-D
Voor het mooi zou je de behandel- en verkeerrssporen wat dichter bij elkaar kunnen leggen. Dan hoef je ook minder scherpe bochtjes te leggen bij de draaischijf.
En bedenk wat je echt nodig hebt. Een Bw met drie opstelplaatsen heeft geen hoge kolenbunkers en draaikranen nodig.
Een kolenpark met een klein kraantje om lorries te hijsen en leeg te kiepen is genoeg. Het meeste werk werd gedaan met ellebogenstoom.
En twee locs achter elkaar op de behandelsporen is niet nodig. Ik heb eens aan het einde van de dag bij het depot van de Harzquerbahn staan kijken waar ongeveer 5 locs (of meer) binnen anderhalf uur werden afgewerkt, keurig een voor een.
Ontslakken, rookkast legen, kolen bijvullen, water nemen en naar de loods, via de draaischijf. En er ligt echt geen enorm emplacement aan behandelsporen en passeermogelijkheden. Ik vond het een mooi schouwspel en makkelijk op je eigen baantje te imiteren.

Groet,

Peter

@citaat
Een grote bunker met kraan kan wel als dit BW een druk punt is om te bunkeren.
Dus locs die komen en daarna weer verder gaan en niet blijven overnachten in de loods.

Alle " bewegingen" moeten economisch verantwoord zin dus zinvol.

groet
Harald

Vandaag een doosje op de mat:

Wielpersjes.

Mijn vaderdag kado.

Ik ben er blij mee.

Ik had er al twee besteld en deze komt er nog bij.

Henk
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hei ideale vaderdag cadeau Henk  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Toch altijd leuk ook al heb je er meerdere van, weet je tenminste van welk forum je lid bent.

Leuk om jou gisteren weer eens te hebben gesproken onder de Heineken Parasol bij Expo Houten.
Beetje bij praten is altijd leuk.
Blijf braaf en hou de boel waterpas Henk. ;)

Het is de afgelopen maanden stil geweest in mijn topic.
Nadat ik eerst vol goede moed weer begonnen was kwamen er andere zaken om de hoek kijken waardoor het werk aan de treinbaan toch weer stil is komen liggen.

Allereerst natuurlijk de hoge temperaturen in mei, juni en juli waardoor het op zolder niet uit houden was.
Daarnaast zijn we met het opknappen van de tuin begonnen.
Samen met drie ander buren nieuwe schuttingen geregeld en bij ons een groter terras.
Op de heetste dag van het jaar de oude schuttingen verwijderd waarbij we hardhouten palen anderhalve meter uit de grond moesten halen. Pffff.....
Inmiddels zitten de nieuwe schuttingen er in en ligt het nieuwe terras en is de 1ste week van mijn vakantie voorbij.
Helaas niet het gewenste weer maar een kniesoor die daar op let.

Tijdens de storm van begin juli was er een boeideel van de dakkapel aan de voorkant af gewaaid.
Eerst geprobeerd dit zelf terug te plaatsen maar dat lukte niet en toen de broer van de buurman er bij gehaald. Die heeft een klusbedrijf.

Wat wij ik al vermoedde was dat de balken boven de ramen verrot waren; ze zien er erg donker uit:

De broer kwam afgelopen vrijdag en heeft het boeideel terug geplaatst en tevens de oorzaak gevonden waarom de onderliggende balken rot waren:

De dakbedekking zit niet meer onder de trim en bij elke regenbui loopt er water onder.
Gelukkig heb ik tot op heden binnen nog geen wateroverlast gehad.

Er zal nu een dakdekker bij komen om te bepalen of er gerepareerd kan worden en wat dat gaat kosten.
In het ergste geval moet ik (een deel van) mijn treinbaan slopen.

De activiteiten zullen dan ook voorlopig stopgezet moeten worden.

Henk
Vervelend die lekkage Henk, zo'n aangetaste balk zal wel vervangen moeten worden.

Hi Henk,

Ik hoop dat het bij jou (ooit) snel "droog" wordt.

groet Harald

Als het maar Zwitsers is.

Dat zijn niet de leuke berichten om te lezen Henk.
Succes toegewenst.

Groet Michel
 :? Dat is wel flink balen. :thumbdown:
Hopelijk is het op te lossen zonder een deel van de treinbaan te moeten slopen. O:-D
Denk eens aan epdm. 1 stuk, geen naden en de trim schroef je erover. Kan je zelf (als je lijf het kan) hout vervangen misschien door een zzp er.

Orient Express

Citaat van: orient express op maandag 31 juli 2023, 11:22:14Denk eens aan epdm. 1 stuk, geen naden en de trim schroef je erover. Kan je zelf (als je lijf het kan) hout vervangen misschien door een zzp er.

Twee jaar geleden heb ik kunststof kozijnen op de begane grond en 1ste verdieping laten plaatsen om niet meer de ladder op te hoeven om te schilderen.
Zoals ik al eerder schreef een klusbedrijf heeft het boeideel provesorisch terug geplaatst omdat ik het dak niet meer op ga.

Dirk-Jan,

Citaat van: Dirk-Jan op maandag 31 juli 2023, 10:45:38:? Dat is wel flink balen. :thumbdown:
Hopelijk is het op te lossen zonder een deel van de treinbaan te moeten slopen. O:-D

Ik hoop het wel maar als ze er aan de binnenkant bij moeten vrees ik het ergste.

Michel,

Citaat van: h0_miessie op maandag 31 juli 2023, 05:28:13Dat zijn niet de leuke berichten om te lezen Henk.
Succes toegewenst.

Dank je wel.

Harald,

Citaat van: Haradigi op zondag 30 juli 2023, 23:21:28Ik hoop dat het bij jou (ooit) snel "droog" wordt.

Ik heb het verhaal met droge ogen geschreven.  :)

Frank,

Citaat van: frank-103 op zondag 30 juli 2023, 23:15:23Vervelend die lekkage Henk, zo'n aangetaste balk zal wel vervangen moeten worden.

En de bitumen en dan maar hopen dat het daar bij blijft.

Henk

Fantasietjes op de baan

Balen Henk, hoop dat t vlug in orde komt 🤞🏻🤞🏻🤞🏻
Mooi moment om met modules te beginnen Henk. Of in ieder geval je baan in losse delen maken zodat eea verplaatsbaar is. Wel balen allemaal want je zit niet op de onkosten te wachten.

Dat is weer een streep door de planning Henk.
Hoop dat het allemaal wel mee zal vallen.
Succes met herstellen.

Naar aanleiding  van een discussie in het topic van Peter de Geluidsman heb ik bij de Chinees Ali poppetjes besteld:

1

2

3

4

5

6

Ik heb twee doosjes van 60 stuks elk besteld en ik elk doosje zit er van 1 model twee poppetjes.
Dus ik heb 30 verschillende poppetjes en van elk poppetje vier exemplaren.
De kosten waren € 27,--.

Het zijn allemaal zittende exemplaren en zullen allemaal in rijtuigen geplaatst worden.
Ik wil hiermee zes tot tien rtijtuigen mee vullen.
Twee tot vier poppetjes in een rijtuig vind ik toch wat te weinig.

Voor het vullen van rijtuigen vind ik de kwaliteit meer dan voldoende.
Op de baan zou ook nog kunnen maar dan moet je ze wel verder weg naar achteren plaatsen.

De winkel bij Aliexpress is KLIK: Evemodel en die heeft meer interessante zaken voor de modelspoor waaronder verlichting.
En de link naar KLIK: de poppetjes

Als het op 5 oktober a.s. droog is wordt de dakkapel gerepareerd en hopelijk valt dat mee.
Tot die tijd zullen er weinig tot geen werkzaamheden aan de baan plaatsvinden.

Henk

In die tussentijd zorgen dat het een beetje droog blijft en we lezen in october wel of het verstrekkende gevolgen heeft.
Misschien nu een mooie tijd om het materieel onderhoud te geven of aan wat losse dingen frobelen?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat  @citaat

Deze zien er inderdaad een stuk beter uit als wat ik normaal uit China zie komen. Wel zijn het allemaal de overbekende poses, daar hebben ze weinig variatie in te bieden. Maar met 27€ voor de partij zijn ze ook niet echt goedkoop. Over het algemeen koop je die (slecht beschilderde) voor 5€ per 60 of 100 stuks, afhankelijk van leverancier.
Ze zien er iets beter uit.
Maar ik denk dat als je de goedkopere koopt en de miskleunen weggooit(of weggeeft) je stukken goedkoper uit bent.

Als je bij deze set de gezichtjes nog even aantipt met wat verf zullen ze enorm opknappen.
Ze blijven een soort geelzucht hebben zo uit de verpakking.

Mvg Robin

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Tip van Tony: wrijf wat foundation van moeders de vrouw over de gezichtjes. Het staat wel ergens in zijn topic   :idea:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Balen van je dakkapel Henk, ik weet niet hoelang het dakleer erop ligt maar als dat meer dan 20 jaar is zou ik het gelijk vervangen, bij onze dakkapel is dat twee weken geleden gedaan en dat was geen overbodige luxe.

Hopelijk valt het mee en hoef je niets van je baan te demonteren.

De poppetjes vind ik er redelijk goed uitzien, alle waar naar zijn geld. De bekende fabrikanten maken natuurlijk de mooiste maar daar is de prijs ook naar.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Hi Henk,

De lekkage bijna droog en ik voel dat jij dan weer aardig aan de hobby gaat.  :thumbup:
Hier komen we ook weer langzaam op "stoom".
Maar helaas binnenkort weer bijna twee weken op vakantie o.a. ook een bezoek aan Goppingen  :D

groet
Harald

Dag Freek,

Citaat van: Freek op donderdag 31 augustus 2023, 17:19:20In die tussentijd zorgen dat het een beetje droog blijft en we lezen in october wel of het verstrekkende gevolgen heeft.
Misschien nu een mooie tijd om het materieel onderhoud te geven of aan wat losse dingen frobelen?

De poppetjes zijn een onderdeel van een groter project namelijk de rijtuigen voorzien van (led)verlichting en het interieur van een kleur te voorzien.
Zo heb ik de Lufthansaexpress en daarvan weet ik nu dat de kleuren van het interieur hetzelfde zijn als van de DC10 van Lufthansa destijds.
Nu nog even foto's oid hiervan zien te vinden.
Ben wel aan het zoeken maar heb nog niets gevonden.
Er komt een sleper en verder stroomvoerende koppelingen en daar zit ik nu op te wachten.
Het laatste nieuws is dat de koppelingen waarschijnlijk in september komen dus ik ga uit van het 4e kwartaal 2023/1ste kwartaal 2024.  :(

Verder heb ik nog een digitaliseerproject van een lok liggen maar daar moeten ook lichtprinten in en die worden op dit moment ontwikkeld....  :(

Andere projecten wil ik nu niet opstarten want ik weet van mijzelf dat die dan blijven liggen.

Dag Henk

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 31 augustus 2023, 17:35:09Deze zien er inderdaad een stuk beter uit als wat ik normaal uit China zie komen. Wel zijn het allemaal de overbekende poses, daar hebben ze weinig variatie in te bieden. Maar met 27€ voor de partij zijn ze ook niet echt goedkoop. Over het algemeen koop je die (slecht beschilderde) voor 5€ per 60 of 100 stuks, afhankelijk van leverancier.

Tja waar leg je de grens?
We geven zonder blikken of blozen 3 tot 500 euro voor een nieuwe lok uit, en hier willen we voor ene dubbeltje op de eerste rang zitten.
Als ik dan voor een paar euro meer een iets betere kwaliteit krijg dan is dat maar zo, maar het zijn nog geen Preiser en Noch-prijzen.

Dag Robin,

Citaat van: Hero op donderdag 31 augustus 2023, 18:18:23Ze zien er iets beter uit.
Maar ik denk dat als je de goedkopere koopt en de miskleunen weggooit(of weggeeft) je stukken goedkoper uit bent.

Als je bij deze set de gezichtjes nog even aantipt met wat verf zullen ze enorm opknappen.
Ze blijven een soort geelzucht hebben zo uit de verpakking.

Behalve het opknappen van de gezichten heb ik er zo weinig werk aan en ze verdwijnen toch in de rijtuigen achter glas plastic.

Dag Erik,

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 31 augustus 2023, 21:25:58@citaat Tip van Tony: wrijf wat foundation van moeders de vrouw over de gezichtjes. Het staat wel ergens in zijn topic   :idea:  :thumbup:

Dank voor de tip!

Ik heb moeders er al om gevraagd en die trok een blik van wat moet jij daarmee?  :D  :D
Nadat ik het uitgelegd had begreep ze het wel.

Dag Peter,

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 01 september 2023, 06:02:04Balen van je dakkapel Henk, ik weet niet hoelang het dakleer erop ligt maar als dat meer dan 20 jaar is zou ik het gelijk vervangen, bij onze dakkapel is dat twee weken geleden gedaan en dat was geen overbodige luxe.

Hopelijk valt het mee en hoef je niets van je baan te demonteren.

De poppetjes vind ik er redelijk goed uitzien, alle waar naar zijn geld. De bekende fabrikanten maken natuurlijk de mooiste maar daar is de prijs ook naar.

Het ligt er inderdaad zo'n 20 jaar op.
Gelukkig hebben we binnen geen lekkage.
Dat komt omdat er onder/achter het boeideel de kast van het rolluik zit en waardoor deze een stuk uitsteekt.
We kwamen er achter doordat er begin juli tijdens een storm er een boeideel afwaaide en toen bleek dat het hout waar het boeideel op vastzat verrot was.
Begin oktober komt er nieuwe bitumen, isolatie en nieuw hout op.

Inderdaad alle waar naar zijn geld, en de afweging voor mij wordt dan wat vindt ik acceptabel en wat is de prijs.
Ik heb een panoramarijtuig en daar komt wel betere kwaliteit in.

Dag Harald,

Citaat van: Haradigi op vrijdag 01 september 2023, 10:13:09De lekkage bijna droog en ik voel dat jij dan weer aardig aan de hobby gaat.  :thumbup:
Hier komen we ook weer langzaam op "stoom".
Maar helaas binnenkort weer bijna twee weken op vakantie o.a. ook een bezoek aan Goppingen  :D

Ga je nu alweer op vakantie? Je bent net terug!
Goeie vakantie gewenst en geniet er van.

Henk

Kun je hier https://en.wikipedia.org/wiki/Lufthansa_Airport_Express#/media/File:Bundesarchiv_B_145_Bild-F079079-0007,_Lufthansa_Airport_Express.jpg wat mee Henk? Heb ook al even zitten snuffelen naar het interieur van de DC 10 van Lufthansa en alhoewel die foto's licht vergeeld zijn komt het aardig overeen.

@citaat

Dank je wel Freek, hier kom ik al een stap verder mee.
Alleen jammer dat ik niet kan zien wat voor een kleur de vloer heeft.
Bieden de foto's van de DC10 misschien wat meer?
Heb je daarvan een link voor mij?

Henk
Ik heb nog een wat minder vergeelde foto gevonden van de DC 10.
https://imgproc.airliners.net/photos/airliners/9/6/1/0213169.jpg?v=v40
Voor de vloer wil ik wel een gok wagen: Namelijk grijs marmoleum zoals vroeger ook bij NS werd gebruikt. Ik denk niet dat ik er daarmee ver naast zit.

Ter vergelijking: http://www.mp-produktie.nl/Images%20Plan-V/DagMat64%20(4).JPG

Helaas, de eerste link die je geeft krijgt een 1101 error terug. Daar valt dus weinig aan te zien.
Verder hebben de meeste treinen een grijze vloerbedekking en de meeste vliegtuigen een donkerblauwe vloerbedekking. Dus kies maar uit.

@citaat
De link van Freek even kopieren en in een nieuw tabblad plakken.
Dan werkt het wel.

Beiden bedankt voor jullie kleursuggestie.
Het wordt dus grijs.
Het is voor de rijtuigen.

Zelf had ik ook al aan het blauw van Lufthansa zitten denken.

Henk
Ook bij NS is blauw gebruikt bij een revisie van Mat '64. Men kwam er al gauw achter dat het blauw een besmettelijke kleur wss.Bovendien vond ik de combinatie van het groene interieur "vloeken" bij de kleur van het marmoleum.
Men is trouwens in een later stadium weer over gegaan naar grijs.
Bij ICR en ik dacht ook bij ICM was het een beige tint en ook die was besmettelijk, alhoewel minder dan het blauw.

Grijs was een neutrale kleur en daar kon/kan je eigenlijk alle verdere interieur kleuren bij kwijt. Dat hebben ze heel lang gebruikt.
Ik was er wel blij mee dat het blauw er uit ging. Ik heb toch een flinke rol vloerbedekking voor de zolder er aan over gehouden.😀
Dat was ook het moment dat me overging met grijs van dikke naar dunnere marmoleum en uiteraard zat men toe met het dikke spul in de maag. Dat ligt nu dus al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren in mijn gang en op de trap.

Freek,

@citaat

Dat zeg je nu pas!
Stuur mij een foto; van het marmoleum, niet van jou.  :-)  :-)
Graag een bij daglicht.

Henk
Ik ben bang dat dat niet veel wordt Henk, dat draadloos telefoon geval van mij geeft niet echt goede foto's, bovendien heb ik niet genoeg daglicht in de gang en op de trap al helemaal niet. Ik twijfel er ook aan of je er echt wel wat aan hebt.

Er komt nl. nog een ander ding bij. Met flink zonlicht kleurt dat grijs licht maar in een looppad waar minder licht op staat (of kunstlicht) kleurt het donkerder. Zoek maar een met google op: interieur mat '64 of mat '54 en dan zie je opeens verschillende kleuren grijs. Dat is uiteraard ook afhankelijk hoe schoon de vloer is. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan een foto van mijn marmoleum.
Je kan het toch proberen?🤔
Dat doe ik ook wel Maarten, maar ik temper al vast de verwachtingen.

@citaat

Niet geschoten is altijd mis.
En als je van het donkere en het lichte deel een foto kunt maken krijg ik wel een goed beeld.

Henk
Daar gaat ie dan. Dit is dus bij daglicht met de deur open. Het meeste licht valt rechts. Links kun je zien dat door de trap en minder licht de kleur donkerder wordt. De foto op zich valt me niet tegen, maar het staat niet in vergelijk met de foto's die op I-nep staan. Een gang in een huis is heel wat anders dan in een trein of vliegtuig vanwege een heel andere belichting. 
floor.jpg

Dat is toch een hele nette foto. Die marmerstructuur krijg je er in model toch niet in, dat wordt gewoon egaal grijs.
Is echt geen probleem.

Het verschil met trein en vliegtuig is dat in een trein altijd (meestal) marmoleum ligt en in een vliegtuig altijd tapijt. Meestal in donkerblauw en met een werkje erin. En ik heb al in heel wat vliegtuigen gezeten dus ook al heel wat donkerblauwe tapijten gezien.

Ik zie een marmoleumvloer met gelaste naden.
Dat is voor in huis wel heel professioneel en onverwoestbaar.
Enige probleem is het er uit halen maar waarom zou je dat doen, een gladdere vloer bestaat er niet.
Ik heb even wat gerekend en dit ligt er meer dan 20 jaar in. Er zijn overigens 2 manieren van lassen. Middels een "lasdraad" en verwarming of een speciale kit. Die laatste heeft het voordeel flexibel te zijn. Wat funest is, is als er water onder de marmoleum komt, dan rot het van onderen weg. Dat kwam bij treinen die nogal uitbundig nat gereinigd worden nogal eens voor. Normaliter bleef het 15 jaar in een trein zitten. Bedenk eens hoeveel voetjes er in die 15 jaar over heen gelopen hebben. Voor het forum beheer: Dit is geen reclame, maar slechts een omschrijving van ervaring.

Freek,

Dank je wel voorde foto.
Ik ben er blij mee.  :thumbup:

Het geeft mij een goed beeld en de kleur exact namaken zal toch lastig worden.

Henk
Freek, je kunt er een stukje uitsnijden en buiten een foto maken. Als het er toch 20 jaar ligt word het tijd voor wat anders.🤣
Daar kan ik dus niet an beginnen Maarten. Een betere vloerbedekking krijg ik niet meer.

Hij stond al een tijd hoog op het verlanglijstje en ik zag hem regelmatig als tweede hands op Catawiki voorbijkomen.
Alleen was daar de prijs veel te hoog en regelmatig op het niveau van de nieuwprijs of hoger. Als je dan de veiling kosten erbij telt....
Dus besloten om bij een webshop in Duitsland een nieuwe te kopen:

Meteen even uitgetest:

En tevreden!

Henk

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.