Nieuws: Kom 24 november 2019 gezellig naar de 3railforum gastendag in Leeuwarden!! Bestel je toegangsbewijs nu in de 3railforum webshop!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag

Auteur Topic: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt  (gelezen 41455 keer)

Simon BR39

• Stamgast
  • Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
« Reactie #300 Gepost op: vrijdag 05 juli 2019, 17:18:53 »

Weet iemand dan hoeveel spanning op die uitgangen staat? Alleen van de stroomsterkte staat 1A en max 3A... Dan kan ik simpel een ledje aansluiten om wat te proberen :)
Groet, Simon

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Simons segmentenbaan: Nieuwe aankopen en start DR4024
« Reactie #301 Gepost op: vrijdag 05 juli 2019, 22:04:53 »

Volgens mij staat er 12 volt op de uitgang. Ik heb er zelf relais van 12 volt aanhangen voor de puntstukken.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Simon BR39

• Stamgast
Re: Simons segmentenbaan: werkplaatsmachinerie
« Reactie #302 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 12:45:15 »

Hi,

Dankje Ronald, getest en dat gaat goed, standaard staan ze los geschakeld (dus 1-4 zijn servo's en 5-8 zijn de 12V uitgangen). Als ik die wil combineren zal ik de CV's moeten wijzigen. Puntstukken heb ik niet, seinen kan je met 1 uitgang niet aansturen, dus voorlopig houd ik ze los geschakeld.

Dan een kleine video, ik had ooit een werkplaats overgenomen van Faller met wat werkende machines. Van de week dit afgemaakt, alleen de metaalzaag wil af en toe nog wel eens haperen. Let ook op de blaasbalg op het einde ;)

Groet, Simon

MdBruin

• Toffe Gast
Re: Simons segmentenbaan: werkplaatsmachinerie
« Reactie #303 Gepost op: zaterdag 13 juli 2019, 12:57:22 »

Als je de uitgangen gekoppeld wilt laten schakelen, dus de servo uitgang i.c.m. de schakel uitgang.  Dan moet je CV 47 veranderen naar een 1 (zie pagina 24 van de handleiding).
Je werkplaats ziet er mooi uit, een leuke toevoeging aan de baan.
Groeten,
Marius.

Simon BR39

• Stamgast
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
« Reactie #304 Gepost op: woensdag 07 augustus 2019, 15:51:43 »

Hi all,

Ik heb een wat domme fout gemaakt bij het ontwerpen van m'n seinpaneel. Voor bijv. het hoofdsein (Duits) heb ik incl. rangeersignaal in totaal 4 seinbeelden (Hp00, Hp0 + Sh1, Hp2, Hp1). Ik dacht, als ik per sein 2 schakelaars heb (on/off/on x2) dan heb ik 4 posities die ik ook wil. Zo gezegd, zo gedaan. Schakelpaneel gebouwd, ik begin met de eerste draad en dan valt het kwartje....

Als ik bijvoorbeeld Hp2 schakel, dan heb ik een groene en een gele led nodig. 2 draden op die positie. Op Hp1 heb ik enkel groen nodig. Maarrr, schakel ik Hp1, dan komt die groene draad ook samen met de gele draad  8o , stom, helemaal niet aan gedacht, zie ook de tekening.

Ik heb dus een oplossing nodig dat als ik bijv. Hp1 schakel, er enkel spanning staat op de groene led, maar dat dit niet terugloopt naar de gele led. Volgens mij kan dit met een diode (eenrichtingsverkeer) maar hoe en welke?

Zie bijgevoegd schemaatje voor hoe ik het in gedachten had, met knelpunten in blauw....

Edit: schakelpaneel met schakelaars e.d. is al gereed, dus daar kan ik eigenlijk niets meer aan veranderen.
Groet, Simon

NL-modelspoor

• Stamgast
  • 🌬️ Windhoven
    • Windhoven
Re: Simons segmentenbaan: Ontwerpfoutje schakelpaneel, is een diode de oplossing?
« Reactie #305 Gepost op: woensdag 07 augustus 2019, 16:07:08 »

Wat betreft type diode maakt niet heel veel uit. Van de meest gebruikte zal een 1n4148 kunnen, maar een 1n4007 zal ook werken. Bij de diode's is de kant met de 'ring' (kathode) de kant met de streep in de tekening. De 'pijl' van het symbool is min of meer ook de doorlaatrichting.
Wat ik in de tekening nog mis is waar de weerstand(en) zitten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 07 augustus 2019, 16:11:12 door NL-modelspoor »
Johan

Gezocht: Roco Railpro Fccpps 988-0 | (--[ I'm a train, I'm a train, I'm a chook-a train ... yeah ! ]--)

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #306 Gepost op: woensdag 07 augustus 2019, 16:09:59 »

Gewoon een diode inzetten ja. Sperrichting van geel naar groen, doorlaat van groen naar geel. Dus met het ringetje aan de gele kant. Datzelfde moet je natuurlijk ook doen bij je dubbelrood/wit.
"Toevallig" staat op Digital-Bahn een oplossing hoe je ditzelfde kan doen met een Weichzwei decoder. Dan pas je feitelijk dezelfde truc toe, heb je ook 4 uitgangen. In dit geval de decoder dus wegdenken en je 4 uitgangen van je schakelaars toepassen:

Bron = Digital-Bahn.de

Laurent
EDIT: Even de juiste sper en doorlaat gezet. Het is een gezamenlijke +, geen gezamenlijke 0.
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 augustus 2019, 14:06:09 door Laurent »
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Simon BR39

• Stamgast
« Reactie #307 Gepost op: woensdag 07 augustus 2019, 18:41:38 »

Hi Laurent,

Bedankt! Toeval wil dat ik deze nog op voorraad had (geen idee waarvoor), maar het is gelukt. T kost veel extra tijd en kennelijk kunnen tuimelschakelaars kapot, maar het werkt wel :)
Groet, Simon

Simon BR39

• Stamgast
Re: Simons segmentenbaan: Schakelpaneel afgerond en wat losse zaken opgepakt
« Reactie #308 Gepost op: maandag 12 augustus 2019, 22:47:17 »

Hoi,

Een update van de huidige stand van zaken. De afgelopen week heel veel uurtjes er in gestoken, degene die niet met de hobby bekend zijn zou het niet eens opvallen, maar toch.

1. Ik heb een schakelpaneeltje gemaakt voor de seinen (en wie weet wat nog meer in de toekomst). Met hulp van onderstaande is het gelukt om 1 hoofdsein met 2 on/off/on schakelaars aan te sturen, door een 1N148 diode te plaatsen op de groene draad en 2 stuks op de gedeelde rode led van Sh0/Hp00 en Sh1. Dit kostte me ca. een uur solderen per sein, reken maar uit.
2. Ik had ooit een goedkoop bouwpakketje voor een brandweergarage. Deze was eigenlijk opgegeven, maar ik wilde nog wel een garage hebben op het bedrijventerrein voor een soort bedrijfsbrandweer. Het hele zaakje gesloopt en opnieuw geschilderd, dik tevreden met het resultaat.
3. Vlak bij het station komt een garage met bijbehorende pomp. Ook deze gesloopt, alle Esso reclame eraf, wat blauwe accenten voor Aral op de plaats. De foto hieronder laat zien wat ik heb gedaan met de beide pompen, deze bleken hol vanbinnen, dus ledje erin, rood verfje en hopla. Komende maand ben ik nog met het interieur bezig, maar daar zijn de vorderingen nog niet ver genoeg, enkel verlichting geplaatst.
4. Ik heb jaren gewerkt vanaf een computertafeltje. Dit voldeed, maar nu ik een stuk heb aangebouwd kon ik er slecht langs. Voor de schakelaars van de voedingen moest ik altijd bukken, dus het hele verhaal op een plaat hout geschroefd (bedrading moet nog worden weggewerkt), zodat ik voor de voedingen ook binnenkort wat makkelijker zekeringen kan plaatsen.

De CS2 staat tijdelijk op m'n barkrukje, ik wil deze eigenlijk met ofwel een arm met een knikscharnier (denk aan beeldschermen) aan de tafelpoot vastmaken, of met klapscharnieren wegklappen onder de baan. Maar ik heb nog geen bevredigende onderdelen daarvoor gevonden. De beide MS1's zijn ontkoppeld, die gebruik ik niet aangezien ik vaak toch enkel de Remote CS2 app gebruik.

Tot zover  :)
Groet, Simon

Simon BR39

• Stamgast
« Reactie #309 Gepost op: maandag 12 augustus 2019, 22:48:45 »

En deel 2 van de foto's
Groet, Simon

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #310 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 13:02:13 »

Hoi Simon,

kan je niet beter opteren voor een schuiflade voor je CS? Een klapplankje zou ik niet doen eerlijk gezegd, de kans dat ie wel los laat zou voor mij te groot zijn.

Groet,
Laurent
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Simon BR39

• Stamgast
« Reactie #311 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 10:57:20 »

Hi Laurent,

Daar heb je wel gelijk in, alleen was die andere makkelijker te monteren, omdat ik die direct ofwel op de bodemplaat ofwel aan de tafelpoot kon vastmaken. Schuiflade moet je eerst n constructie maken om het geheel te laten zakken. Overigens heb ik die wel op voorraad, dus dat is het voordeel dan weer.
Groet, Simon