Citaat van: Baanloos op dinsdag 21 juli 2015, 11:18:32
Om de "verwarring" nog iets te vergroten plaat ik link: https://www.maerklin.de/media.php/de/pdfs/k-gleis_kataloginfo.pdf
even naar blz. 293 scrollen waar men een slanke wisselstraat afbeeldt. Doet het fenomeen zich bij deze wisselstraat dan ook voor?
Hallo,
Ik heb dit voorbeeldje nagebouwd in AnyRail en nagerekend met de Windows zakjapanner. Het klopt aardig.
Lengte van "spoor1": 720,1 mm. Lengte van "spoor2": 720,4 mm. Dat is een verschil van 0,1 mm en 0,4 mm
t.o.v. de getoonde 4 x 2200 (=720 mm). Geen dramatische verschillen, lijkt me.
De K-railgeometrie is niet ontworpen met slanke wissels in het achterhoofd. Die zijn er pas later (bij)gekomen
als antwoord op vragen "uit de markt". Dat sommige dingen niet echt "lekker" aansluiten, is dus niet zo
verwonderlijk. Maar ook met de "normale" wissels kun je soms "raar" uitkomen, dat is niet exclusief voorbehouden
aan de slanke wissels. Veel proberen en een rekenmachientje helpen.
Bijgaand de oplossing voor het "probleem" waarmee dit draadje begon. Aan weerszijden heb ik wissels geplaatst
om te tonen, dat de hoh-afstand klopt.
Beide (middelste) sporen zijn op de tiende mm. even lang: 1617,2 mm. Verschil met 9 x 2200 is dus 2,8 mm.
Weer niet dramatisch lijkt me, zeker gezien de lengte.
Cruciaal bij het gebruik van
slanke wissels is het passtukje 2293, bijna meer nog dan 2209. Kappa toonde dat
al hierboven aan. Als je de wissels aan beide zijden weglaat, kun je met behulp van dit stukje in combinatie met
andere passtukjes de rails perfekt op één lijn krijgen.
De verschillen met 5 x 2200 zijn m.i. weer niet dramatisch, in het ene geval 0,1 mm te lang,
in het andere 1,4 mm te kort. Ik sluit niet uit, dat er nog betere oplossingen zijn...
Zelf heb ik ongelooflijk lang lopen zoeken naar een oplossing voor het boogwissels-probleem.
Normaliter ben je voor het inbouwen van één paar boogwissels een halve boog kwijt, dus voor
twee paar een hele boog. Het probleem zit 'm in de aftakking van buiten naar binnen. Die begint
eigenlijk al vóór de echte wissel in de vorm van een 2221.
Nu vind ik die oplossing niet erg op een "wisselstraat" lijken, ik zou de boogwissels sneller op
elkaar willen laten volgen. Daar zijn oplossingen voor, niet altijd even mooi, en ten koste van
vele kleine passtukjes. Hele weekenden heb ik lopen puzzelen op een goede oplossing, tot ik
min of meer per ongeluk ontdekte, dat door toepassing van twee
buitenbogen 2231 in de
binnenboog het hele probleem op te lossen viel met gebruik van "maar" 2 kleine passtukjes.
Tja, je moet er maar opkomen, het gebruik van buitenboogstukjes in een binnenboog ligt niet
echt voor de hand.
Sindsdien is mijn respect voor de bedenkers van de K-rail-geometrie enorm toegenomen.
Waarmee ik maar wil zeggen, met veel "proberen" en een beetje onorthodox denken blijken
er meer en betere oplossingen mogelijk dan je aanvankelijk zou denken.
Overigens is het jammer dat M* geen echte tussenboog levert tussen parallelle boog I en II.
Dan had ik zelfs die twee kleine passtukjes niet nodig gehad...
Mvg, Willem