Hallo allemaal,
Van de zomer ben ik samen met neef Remco een dagje naar het spoorwegmuseum in Utrecht geweest.
We hebben een leuke dag gehad en het een en ander van de nieuwe collectie van het spoorwegmuseum gezien, zoals de plan V.
Ook hebben we de turquoise 1201 en 1125 eens goed bekeken en we konden ook gelijk de 1501 meenemen want die staat sinds kort in het spoorwegmuseum. Dus die kon ook weer van het lijstje afgestreept worden

Genoeg gepraat, tijd voor de foto's

te beginnen met de plan U 114. Deze staat buiten opgesteld bij het spoorwegmuseum.

rechts naast de plan u stond de kraansik 362, welke voor de hondekop 386 stond opgesteld.

de hondekop 386 in profiel. Tja, de kleur, daar is al jaren een discussie over gaande. Ik zelf vind hem er erg fraai uitzien en op de foto lijkt hij net een tintje ligter dan hij in werkelijkheid is.

wat informatie over de hondekop

een doorkijkje tussen de hondekop en blokkendoos naar het ddm1 stuurstand rijtuig met het symbool van de olifant.

tijd om even naar binnen te gaan, allereerst locomotief 3737. Helaas geld ook voor deze machine dat er altijd een discussie gaande blijft over het waarom wel of niet rijvaardig maken van deze machine. Tuurlijk zou het mooi zijn om deze machine op stoom te kunnen laten rijden, maar er zijn nou eenmaal redenen vanuit het spoorwegmuseum waarom deze dame niet meer zal gaan rijden en die moeten we met zijn allen respecteren. Ik ben in ieder geval blij dat deze machine bewaard is gebleven want heel veel stomers van nederlands fabrikaat zijn na de ontstoming direct gesloopt en er is dus geen vertegenwoordiger meer van in het spoorwegmuseum.

op het buiten terrein achter stond deze 1201 gekoppeld aan de 1501

en ook de DE1 41, ns20 kameel en sik 345 waren in de achtertuin te vinden.

de DE1 in profiel

plan V 876. de laatste keer dat ik in het spoorwegmuseum was (uit mijn hoofd 2011) waren deze treinstellen nog in dienst. Nu staat er al enkele jaren een exemplaar te schitteren in het spoorwegmuseum.

de delfsblauwe hippel kon ik me ook niet herinneren dus die moest ik ook maar eens bekijken en vastleggen

overzicht van de achtertuin vanaf het seinhuis.

de 1201 van de stichting klok in het turquoise word voor lange tijd in het spoorwegmuseum tentoongesteld.

Aan de 1201 staat tegenwoordig een heel mooi passend plan D rijtuig.

de 1501 van de werkgroep 1501 staat sinds kort ook in het spoorwegmuseum. momenteel helaas een beetje lastig te platen vanwege de tentoonstelling tosti's, truffels, treinen. een tentoonstelling over eten in de trein.

Binnen stond ook nog dit mooie electrische rijtuig van de ZHESM

na een rondje door verschillende restauratie rijtuigen gelopen te hebben, waarvan ik bijzonder weinig gelukte foto's heb, zijn we weer naar buiten gegaan, naar een plekkie waar we nog geen foto's geschoten hadden. hier zien we een stukje van de motorpost 3031

en de 1312 met benenlux stuurstand

locomotief 1768, deze locomotief is ook nog niet heel lang in dienst van het spoorwegmuseum.

twee vers geschilderde blokkendoos rijtuigen

en de vers gerestaureerde gtu

het ddm1 stuurstand rijtuig.

en de groene sik 311 van het spoorwegmuseum

en een overzicht van het speelgoed in de voortuin

klein overzicht van de tentoongestelde rijtuigen. helemaal achteraan is een belgisch rijtuig zichtbaar. 1 rij daarvoor zien we het zlsm pullman rijtuig en wagon lits rijtuig van de vsm.
vervolgens zien we een stuk van het panorama rheingold rijtuig, daarvoor hing een rheingold dsg rijtuig. en we zien nog net een stukje van het witte dak van het ns plan D rd rijtuig welke van het spoorwegmuseum zelf is.

de 107 staat nog altijd op hoge poten

het pronktstuk van de tentoonstelling. de RD van de eigen collectie van het spoorwegmuseum. Deze heeft heel lang in de opslag in blerick gestaan nadat ze deze hadden gekregen van de ssn, en is dus nu weer schitterend opgeknapt in het mooie turquoise. Dat gaan nog een mooie plaatjes worden tegen de tijd dat de 1125 zelfstandig de baan op mag samen met de AB en RD.

het keukentje in de RD
tegen het einde van de dag was er nog 1 plek die we niet gehad hadden en die kon natuurlijk niet overgeslagen worden.

spoorwegmuseum oersik 103 samen met de 1010

de 1125 van het spoorwegmuseum. deze machine moest ook even goed bestudeerd worden.

na jaren door het leven te zijn gegaan als 1122 heeft de loc nu weer zijn originele nummer, namelijk 1125

nog 2 stomers.

een mooie afsluiter van de dag. mat 46 stel 273 de muizenneus. uiteraard moest dit mooie treinstel ook vastgelegd worden.
na het verlaten van het spoorwegmuseum hebben we eerst even wat gegeten bij een mc donalds in de buurt en vervolgens zijn we doorgegaan naar huis na een mooie, geslaagde dag.