Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rijshoven - We gaan weer verder! (21-08-2022)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rijshoven - uitleggen sporenplan en diverse dingen meten (25 januari 2020)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - uitleggen sporenplan en diverse dingen meten (25 januari 2020)
Een goede voorbereiding is het halve werk Frank, het ligt er allemaal goed bij  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - uitleggen sporenplan en diverse dingen meten (25 januari 2020)
Mooie vorderingen Frank. :thumbup:
Succes met het uitmeten van de bovenleidingmasten.

Groet Michel
Re: Rijshoven - uitleggen sporenplan en diverse dingen meten (25 januari 2020)
Voor de duidelijkheid maar even wat materieel in het station neergezet:

111. Helicopter-view met wat gekleurd papier om de plek van de perrons aan te geven.


112. De Sprinter staat op NS spoor 3 te wachten op dingen die komen gaan, zoals een toekomstig ritje naar Lingedrecht. Evenals de Koploper die zo'n beetje hetzelfde doet op NS spoor 1. De BR86 staat op STMR (museum) spoor 2 te wachten tot hij met twee 3-assige Umbau'ers mag vertrekken.


Re: Rijshoven - uitleggen sporenplan en diverse dingen meten (25 januari 2020)
Helicopter? Daar hebben we drones voor tegenwoordig.  :D
Is veel goedkoper.
Re: Rijshoven - uitleggen sporenplan en diverse dingen meten (25 januari 2020)
Ziet er veelbelovend uit, Frank !

De sporen liggen ook mooi "vloeiend", zal een genot zijn, om daar je treinen (langzaam) overheen te laten rijden  :thumbup:
Hopelijk laat dat moment niet lang op zich wachten.

Grtz Tony
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Zoals gezegd in het Toon je nieuwe modelspooraanwinsten: voor mijn verjaardag een nieuwe MS2 mogen krijgen met een ovaaltje C-rail, wat nu als soort van programmeerspoor uitgelegd ligt. Dus was het tijd voor al mijn digitale loks om deze in de MS2 toe te voegen. Hieronder daarvan een kleine selectie.





De 1714 was de gemakkelijkste, want deze heeft een MfX decoder aan boord, dus de lok en de MS2 praatten al snel met elkaar. Waarover weet ik niet, maar het resultaat was wel, dat hij bereidwillig de commando's die ik stuurde uit ging voeren.


De DE-1 (en de niet gefotografeerde Plan-V en Sprinter) hebben allen een ESU LoPi-4 en met de 'herkennen' functie van de MS-2 was dat voor mij ook een fluitje van een cent.


Maar ook de Lima-koploper met een oudere decoder werd netjes herkend! Evenals vele andere.


Waaronder uiteraard ook ons aller forumlokje!


Gelijk ook de kans waargenomen om hier en daar wat decoder-adressen te veranderen. Wat met een MS-2 tot mijn prettige ontdekking vele malen gemakkelijker gaat dan met een MS-1.
Het verliep voor mij dus meer dan voorspoedig, al had Bella daar duidelijk haar eigen ideeën over.



Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Frank,

Fraai verjaardagscadeau heb je gekregen. :thumbup:
Mooi dat alles meteen herkent werd.
Heel veel plezier toegewenst met de aanwinst.

Groet Michel
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Frank,

proficiat met je aanwinsten. Dat alles zo vlot verloopt is het bewijs dat Märklin best wel goede spullen op de markt zet. :)

groetjes

Luc
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Dat is een mooie aanwinst frank.
Zelf vind ik de ms2 ook veel prettiger werken dan de ms1. Kan slecht overweg met een ms1 :D
Veel plezier ermee :thumbup:
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Hi Frank,

Mooie aanwinsten veel plezier ermee.
Is dat je mede hobbyist die erbij zit ?   >:-D

groet
Harald
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Dank allen!

Ik inmiddels dus ook Tim.

Harald: mocht ze willen..... wat mij betreft blijft ze flink argwanend kijken naar die kleine herrieschoppers op de rails....
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Gefeliciteerd met je verjaardag (alsnog) en met je cadeau natuurlijk! Zo krijg je ze niet iedere dag. Nouja, jij misschien wel, maar ik niet.
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Hoi Frank,

Ook nog gefeliciteerd met je verjaardag en voorlopig hoef jij je niet te vervelen met je nieuwe aanwinsten. B)

gr Matje
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Zo wil je iedere week wel jarig worden, Frank  :thumbup:
( en kan je ook veel eerder met pensioen  O:-D )

Alsnog proficiat en veel speelplezier gewenst !

Grtz Tony
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
 :) Hee oudere jongere, nog van harte.
Mooi cadeau heb je gekregen, veel plezier ermee. :thumbup:
En geef Bella maar een aai over der bolletje, ze kijkt zo zoet. O:-D

Dirk-Jan
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - Verjaardagscadeau en zo (22 mei 2020)
Mooi verjaardagscadeau Frank, je hebt er gelijk goed gebruik van gemaakt  :thumbup: :thumbup:
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - Beetje aan het rommelen (7 juni 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Beetje aan het rommelen (7 juni 2020)
Vandaag lekker even aan het rommelen geweest, zowel met huishoudelijke zaken als met zaken rondom de treinkamer.

Ik wil eigenlijk al een poosje de grote blauwe trafo, die ik heb liggen, vervangen door een witte. Gisteren realiseerde ik me dat er op zolder nog een beginset van mijn zoon ligt te liggen. Precies met zo'n trafo erin:
Dus die onder het stof vandaag getrokken:

(de lok is er hier al uit, want daar was ik al mee bezig)

Aangezien de lok digitaal is, deze toch ook maar even aan de MS2 toegevoegd.




En ook dat werkt naar verwachting.


En om de een of andere manier is in de afgelopen jaren één van de pantografen stuk gegaan, dus die moest wel even gerepareerd worden.
Het "bouwpakketje", zoals dat in de doos zat.


Voordeel van meerdere pantografen op één lok: er is mogelijkheid om te spieken  :D




Bijna in elkaar, maar er ontbreekt een klein buisje in het sleepstuk wat ervoor zorgt dat de pantograaf in de onderste stand geklemd blijft. Dit is een buisje van 1,5 mm doorsnede en 8 mm lang. Zo ongeveer twee keer niks, maar wel belangrijk dus.


Maar gelukkig bestaat er ook zoiets als visdraad  :P


Nog even het richtingbord aan datzelfde visdraad opgehangen.


Aangezien de SBB lok niet onder de NS draad kan rijden en daarmee dus niet op Rijshoven kan komen, heb ik even een kleine oplossing bedacht.


En dat ook in beweging voor het nageslacht vastgelegd.

Re: Rijshoven - Beetje aan het rommelen (7 juni 2020)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rijshoven - Beetje aan het rommelen (7 juni 2020)
Is je Cargo loc ondertussen al aangekomen in Rijshoven Frank?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rijshoven - Beetje aan het rommelen (7 juni 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Beetje aan het rommelen (7 juni 2020)
 @citaat

Ja, die is inmiddels aan komen kruipen.... ;-)
Re: Rijshoven - Uitbreidingen voor de musea (18 september 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Uitbreidingen voor de musea (18 september 2020)
Voor de vakantie al de bestelling geplaatst en tijdens mijn vakantie kreeg ik de verlossende mailtjes uit Vlaardingen dat er een en ander voor mij klaar gelegd was. Omdat het vanmorgen meer dan goed uit kwam even die kant op gereden en onderstaande zaken opgehaald.

1. Twee CSA1 bussen van Artitec: eentje van de RET en een algemene CSA1 serie 2.


2. De beide neusjes naast elkaar. De bestemming Schiedam zal nog vervangen worden door Zuidplein. De rechterbus zal als bestemming "Grote Markt" gaan krijgen.


3. Nogmaals de neusjes, maar nu naar elkaar toe.


4. De beide wagens van achteren.


5. En een wat minder fraaie foto: een poging om via de voorruit het interieur vast te leggen.


En naast de beide bussen heb ik ook de nieuwe Roco Blokkendoos mijn kant op laten komen. Dit is de digitale versie met sound.

1. Mooie stevige doos.


2. Netjes verpakt en de eerste indruk is goed!


3. Het motorrijtuig van de voorkant. Inclusief de machinist.


4. de BD9001 beetje schuin van voren.


5. En helemaal van de zijkant.


6. Even een paar stukjes K-rail neergelegd en de MS-2 hierop aangesloten. Eerst uiteraard even getest of er geen sluiting was ergens. Daarna de Blokkendoos erop gezet en de boel aangezet. En er was licht! Het stel rijdt mooi, heeft leuk geluid aan boord, dus wat mij betreft kan het al niet meer stuk. Wel dienen er nog wat dingen aan toegevoegd te worden, maar dat is voor (veel) later!

Re: Rijshoven - Uitbreidingen voor de musea (18 september 2020)
Frank,

Hele mooie aanwinsten laat je ons zien. :P :thumbup:
De Articitec bussen zijn zeer mooi en prachtig afgewerkt ook hier in Michelstadt is er één gearriveerd.
Heel veel (rij)plezier toegewenst met de aanwinsten.

Groet Michel
Re: Rijshoven - reparatie pantograaf (19 september 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - reparatie pantograaf (19 september 2020)
Een stukje hierboven had ik al laten zien, dat er een pantograaf van een Cargo lok stuk was. Er ontbrak nog een klein buisje van ca 1,5 mm doorsnede en 8 mm lengte. Een poosje terug al wat messing profielen besteld, waaronder dus buis van 1,5 mm doorsnede en daar vanavond de pantograaf mee gerepareerd.

1. Van het profiel van 33 cm een stukje van 8 mm afgezaagd. Daarbij kwam het Roco railzaagje wat ik heb prima van pas.


2. Deze met enig gefrummel op de juiste plek geplaatst.


3. Et voila! Misschien ooit nog eens een likje verf geven, maar voor nu is het klaar. Goedkopere oplossing dan een nieuwe set pantografen en voor de rest van de profieltjes heb ik zeker nog wel wat bestemmingen.

Re: Rijshoven - reparatie pantograaf (19 september 2020)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rijshoven - reparatie pantograaf (19 september 2020)
Deze tip ga ik onthouden. Het is weliswaar de plek waar ik bij enkele locs een staafmagneetje meevoer (t.b.v. een hallsensor), maar toch ....
Re: Rijshoven - reparatie pantograaf (19 september 2020)
Je hebt er weer een paar mooie aanwinsten bij frank.
De bussen van artitec zijn erg mooi geworden, daar moet ik ook maar eens een variant van scoren :D
Ook de blokkendoos is erg mooi. Heb je de blokkendoos omgebouwd/laten bouwen? Deze versie zou er toch alleen zijn voor gelijkstroom?
De paragraaf heb je ook weer netjes gemaakt :thumbup:
Re: Rijshoven - reparatie pantograaf (19 september 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - reparatie pantograaf (19 september 2020)
 @citaat
Die bussen zijn inderdaad heel mooi! Ben er dan ook blij mee.

De blokkendoos is nog geheel DC, want die komt inderdaad alleen voor gelijkstroom. Maar ik wil die wel ombouwen voor 3-rail.

Re: Rijshoven - toegevoegd als Intercity station (4 feb. 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - toegevoegd als Intercity station (4 feb. 2021)
Ondertussen in de bouwput die Rijshoven heet......

Zoals al vermeld in het draadje "show mijn nieuwe modelspoor aanwinsten" heb ik een Lima IRM gekocht.

Hierdoor wordt Rijshoven aangesloten op het Intercity netwerk van de NS! Vanuit Rijshoven kunnen intercity-diensten gereden worden met deze IRM en met de Koploper.

De IRM is driedelig en was al digitaal voor het 3-rail bedrijf.

Een uitbreiding naar een vierdelig treinstel is mogelijk!


Het treinstel op een stuk rails gezet en daar de MS2 op aangesloten. De MS2 zelf de decoder laten herkennen en voila! Werken! Klein detail was de waarschuwing dat het adres al in gebruik, was dus voorlopig een ander adres toegekend.


Sluitseinen werken ook netjes! Rijden is nog wel een dingetje, want het motortje maakt een best kabaal en het stel wil er best snel vandoor, dus ik denk dat de decoder nog wat tuning behoeft. Maar dat is voor later zorg.



Re: Rijshoven - toegevoegd als Intercity station (4 feb. 2021)
Hele fraaie aanwinst Frank. :)
Heel veel rijplezier toegewenst in de toekomst als je baan klaar is maar dat gaat zeker en vast goed komen. :P

Groet Michel
Re: Rijshoven - toegevoegd als Intercity station (4 feb. 2021)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - toegevoegd als Intercity station (4 feb. 2021)
Aan het rijdend materieel zal het niet liggen, Frank !
Mooi spul heb je erbij  :thumbup:
Nou de baan nog effe rijklaar maken  :D

Grtz Tony
Re: Rijshoven - toegevoegd als Intercity station (4 feb. 2021)
dat is weer een mooie aanwinst frank, veel rijplezier ermee. :thumbup: :thumbup:
Re: Rijshoven - toegevoegd als Intercity station (4 feb. 2021)
Goed bezig.   Mooi materieel
Re: Rijshoven - Lima IRM nader beschouwd (7 feb 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Lima IRM nader beschouwd (7 feb 2020)
Citaat van: frenkievee op donderdag 04 februari 2021, 10:19:09
Rijden is nog wel een dingetje, want het motortje maakt een best kabaal en het stel wil er best snel vandoor, dus ik denk dat de decoder nog wat tuning behoeft. Maar dat is voor later zorg.

Toch vandaag even de kap van de motorbak gelicht om te zien wat er eventueel loos zou kunnen zijn met de aandrijving.

De motorbak is best zwaar, maar dat komt dus door een metalenblok, waarin in het midden de motor is geplaatst. Op dat metalen blok is een strip gemonteerd waar de elektrische aansluitingen op zijn aangesloten en de decoder bovenop is geplakt met dubbelzijdig tape. Ik heb geen decoder-uitlees-ding, dus vraag me niet wat voor decoder het is, maar hij werkt wel ;-)


De front- en sluitseinen van de motorbak zijn nog voorzien van lampjes.


Bij het openen rolde er een soort van stangetje uit.....


Het aan de kant plaatsen van het plaatje bovenop onthulde de middenmotor met cardan-aandrijving op de beide draaistellen. Zo hoort het eruit te zien .....


.... en zo zag het eruit aan de andere kant. Het stangetje weer op zijn plek gedrukt, al heb je daar eigenlijk drie handen voor nodig....


Een test op een stukje flexrails leverde dit op: een mooi langzaam rijdende motorbak. Het hapert hier en daar wat, want de rails zal sowieso niet schoon zijn en ik denk dat de wielen ook wel een beurtje nodig kunnen hebben.


Nog wat foto's: onderaanzicht van de open kap met de lichtgeleiders voor de front- en sluitseinen.


Wat na het plaatsen van de kap toch wel wat lichtlekkage geeft. Maar dat is iets voor later!


De kap zelf is gemaakt van doorzichtig plastic, zodat de ramen gelijk meegegoten zijn. Deze kap is aan de buitenkant gespoten, maar heeft dus als nadeel dat deze wel flink doorschijnt. Ook iets voor later!

Re: Rijshoven - Lima IRM nader beschouwd (7 feb 2020)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - Lima IRM nader beschouwd (7 feb 2020)
Leuke reportage van de binnenkant van deze mooie trein Frank.
Hij rijd erg mooi op de getoonde film dus dat belooft veel goeds voor de toekomst. :)
Wat betreft de lichtlekkage en het doorschijnen ga je dan de binnenkant zwart schilderen omdat tegen te gaan ?

Groet Michel
Re: Rijshoven - knutselen met hout (20 feb 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - knutselen met hout (20 feb 2021)
Afgelopen paar dagen mezelf teruggetrokken op zolder om wat met hout te knutselen.
Vandaag een leuk stukje gekomen. Uiteraard had ik het mezelf moeilijker gemaakt vanwege keuzes in het verleden, maar goed.... Ik heb het er maar mee te doen.

113. Pootjes geschroefd aan de achterkant om de frames voor de bovenplaat vast te kunnen zetten. Het eerste frame ligt klaar: morgen verder!



Re: Rijshoven - Lima IRM nader beschouwd (7 feb 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Lima IRM nader beschouwd (7 feb 2020)
Citaat van: h0_miessie op zondag 07 februari 2021, 19:59:17
Wat betreft de lichtlekkage en het doorschijnen ga je dan de binnenkant zwart schilderen omdat tegen te gaan ?

Geen idee nog Michel. Ik had ook van iemand ergens gelezen, die tape gebruikt had aan de binnenkant. Het meest lastige blijft denk ik dat de ramen helemaal vrij moeten blijven en dat wordt nog wel een dingetje denk ik..... Maar dat is niet voor nu.
Eerst verder met de houtbewerking.

Vandaag ook nog wat daaraan gedaan, maar zoals met veel dingen: uiteraard wilde het niet allemaal lekker in één keer goed zitten, maar we zijn weer een stapje verder. Het eerste frame zit nu goed. Op naar deel twee en dan heb ik een praktisch probleem: de latten zijn op....  :?
Dus uitmeten en bij de Praxis maar even wat bestellen en ophalen.
Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
Vanmiddag om half drie was het weekend!! Dus de combinatie was draaien en modelbaan knutselen beetgepakt.

Om verrassingen te voorkomen, heb ik het sporenplan van het station en museum uitgelegd op de bovenplaat die ik aan het bouwen ben. Ik wil niet tegen het feit aanlopen dat ik bij het monteren van toekomstige 'ondergrondse' zaken (zoals wisselaandrijvingen e.d.) weer met de steunlatten aan de gang moet. En uiteraard geeft dat wel leuke plaatjes ;-)

114. Vogelvlucht of drone-view, hoe je het noemt.


115. Meer van boven.


116.


117. In mijn planning heb een overloopwissel opgenomen van het onderste spoor naar het bovenste spoor om 'opgesloten' locomotieven van de museumtrein te kunnen 'bevrijden'. Maar als ik deze kruiswissel (die nog wel wat aandacht behoeft) daarin leg, kan ik mogelijk meer variatie aanbrengen in het rijden. Stof tot nadenken.....

Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
Citaat van: frenkievee op vrijdag 26 februari 2021, 18:17:06
Maar als ik deze kruiswissel (die nog wel wat aandacht behoeft) daarin leg, kan ik mogelijk meer variatie aanbrengen in het rijden. Stof tot nadenken.....
Joh, wat is die mooi, die "hosenträger". :thumbup:
Daarmee bereik je altijd meer rij-variatie.

Aan welke aandacht behoeftigheid denk je dan met name?
Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
je bent weer lekker bezig frank. die kruiswissel is mooi gemaakt. Daarmee kan je op elk spoor wel de opgesloten loc bevrijden, of laten omlopen naar de andere kant van de trein. moeten alleen niet beide sporen bezet zijn :D
Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
Dank Jan en Tim,

Even voor de goede orde: deze kruiswissel heb ik vorig jaar van een forumlid over mogen nemen.
Hij is niet helemaal strak, want de rechtdoorgaande sporen liggen niet 100% recht. Dat wil ik nog proberen te herstellen.

Dus ja: wat mij betreft een mooi in elkaar gezette kruiswissel, die nog wat aandacht behoeft. Wat heb ik nog niet nader bestudeerd, maar dat kom ik vast wel tegen.
Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rijshoven - knutselen met hout - vervolg (26 feb 2021)
Frank,

Het oogt ook zeer mooi deze kruiswissel zo op je baan.
Dus als je straks de rails definitief neer gaat leggen even aandacht aan besteden en je hebt er een pronkstuk bij waar je veel rijplezier van gaat beleven.

Groet Michel
Re: Rijshoven - Verder met van alles en nog wat (5 april 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Verder met van alles en nog wat (5 april 2021)
Afgelopen weken druk met van alles en nog wat, maar ook wat tijd vrijgemaakt voor de tafel.

118. Het frame voor de bovenbouw is nu af. Dus kan ik verder met het terugplaatsen en in bedrijf nemen van het schaduwstation.


119. Daarvoor moeten natuurlijk wissels aangesloten worden. Van een gewaardeerd medeforumlid de tip gekregen om in de wisselaandrijvingen één van de blauwe draden te vervangen door een witte draad. En dan om de draden voor één wisselaandrijving te vlechten. Dit maakt het verwerken en bij elkaar houden wel een stuk gemakkelijker.


120.


121. Bij het controleren of alle aandrijvingen correct werken, bleek er eentje te zijn die dat dus niet deed. Daarbij bleek het stangetje in de linkerspoel niet in het mechanisme van het wissel aangesloten te zijn.


122. Daarom de boel toch maar weer zodanig hersteld dat het wel weer goed werkt.


123. De doos met de rails voor het schaduwstation gepakt en met een stuk railgum begonnen deze schoon te maken.


124. En te zien aan dit stukje rail is dat hard nodig (rechts al schoon, links nog niet).


125. Eerste rails in het schaduwstation neergelegd ....


126. .... en met de stuurstand van een IRM treinstel even testen.

Re: Rijshoven - Verder met van alles en nog wat (5 april 2021)
Mooie vorderingen Frank.
Handig gedaan met het witte draadje.
Ook je aanwinsten mogen er zijn de Van gend en loos vrachtwagen en de buschauffeurs zijn erg fraai.

Groet Michel
Re: Rijshoven - Verder met van alles en nog wat (5 april 2021)
Je bent weer lekker bezig geweest Frank.
Wat een verschil op zo'n klein stukje rails ook, dat schoomaken was hard nodig. Is het je trouwens ook al opgevallen dat het uitstekende puntje van een dwarsligger van dat kleine stukje is afgebroken?
Re: Rijshoven - Verder met van alles en nog wat (5 april 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Verder met van alles en nog wat (5 april 2021)
@Michel, Dankjewel. Ik ben er dan ook blij mee! Zeker met de Van Gend & Loos wagen.

@Tim, moest ook wel een keertje. Zolder daarbij ook gelijk opgeruimd. Kwam nog dingen tegen waarvan ik dacht: "waarom bewaar je dat in vredesnaam?" (niet per se modeltrein spulletjes).
Van dat stukje rails is die afgebroken dwarsligger niet erg, want is toch voor in het schaduwstation. Zie je helemaal niks meer van. Anders heb nog wel voldoende bielsmat in huis om de nodige reparaties uit te kunnen voeren.
Re: Rijshoven - Verder met van alles en nog wat (18 april 2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Verder met van alles en nog wat (18 april 2021)
Afgelopen paar weken op en af bezig geweest met allerlei kleine klusjes:

  • Uitzoeken van allerlei dingetjes
  • Zoeken naar Märklin 7209 verdeelblokjes, waarvan ik zeker wist dat ze "ergens" moesten zijn. En passant nog even 5 stuks 2205 flex K-rail tegen gekomen, terwijl ik er van overtuigd was alles daarvan al bij elkaar gelegd te hebben. Prettige meevaller dus :D. O, en die verdeelblokjes ook gevonden.
  • Laatje met losse bielsen en Märklin krammetjes uit mijn handen laten vallen, waardoor alles achter een ladekast terecht kwam.... Grootste deel weer bij elkaar kunnen schrapen, maar die kast nog eens van zijn plek halen.
  • Rails aanpassen: railverbinder aan één kant eraf slopen en die vervangen door een niet-geleidende verbinder van Fleischmann.
  • Wissel van zeer slechte kwaliteit vervangen door een veel beter.
  • Solderen van draadjes.
  • Vlechten van die gesoldeerde draadjes.
  • Tot mijn frustratie tot de ontdekking komen dat bij het proberen te vertinnen van twee zeer oude draadjes dat op geen enkele manier de soldeertin eraan bleef plakken. Kortste klap: draadjes vervangen, dus dat gedaan. Toen ging het wel.
  • Wisselaandrijvingen testen: werken allemaal zoals het hoort.
  • Eerste twee wisselaandrijvingen voorzien van langere draden en die op de juiste plek gelegd.

127. Deze Märklin krammetjes (artikel 7000, blijkbaar niet meer in het Märklin assortiment) tevoorschijn gehaald en ....


128. .... daarmee draadjes vastgezet.


129. En de eerste aandrijving aangesloten.


Voor er vragen komen: ik ga voorlopig niet digitaal/automatisch rijden, en wil de wissels nog met de hand bedienen. Dus voorlopig wordt de boel zo aangesloten.
Komende week hiermee verder!
Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Zoals ik al heb laten zien in het draadje "toon je nieuwe modelspoorartikelen" heb ik afgelopen week twee locomotieven aan het bestand van de STMR mogen toevoegen.

Een BR 74 (Märklin 3095.10 uit beginset 29175) in een zwart/blauwe uitvoering.


Een T5 van de K.W.St.E. (Märklin 3312) in de zwart/groene uitvoering.


Van eentje wist ik dat deze een Delta decoder aan boord had, maar van de andere was alleen aangegeven dat hij gedigitaliseerd was. Beide op de rollenbank gezet (uiteraard één voor één) en voor de zekerheid geprobeerd om deze door de MS2 automatisch te laten herkennen. Voor beiden zoals eigenlijk wel verwacht: geen resultaat. Maar als je het niet probeert, weet je zeker dat het niet lukt....

De beide loks opengeschroefd:
In de BR74 zit inderdaad een Delta decoder met adres 80. De MS2 begon enthousiast te mopperen dat dat adres al in gebruik is, dus even omgezet naar 54 en de lok handmatig toegevoegd. Met als resultaat dat hij netjes de lamp aandeed en begon te rijden.


Idem voor de T5: daar het (bij mij al in gebruik zijnde adres voor een andere lok) ingesteld op 6 en ....


....  ook daar het gewenste resultaat. Lampen aan en rijden!


En een heel kort filmpje (4 seconden):

Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Mooi aanwinsten, Frank  :thumbup:
Vooral de T5 is een juweeltje en ze lopen als een zonnetje  ;)

Grtz Tony
Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Nog even over je IRM.
De kogel op de stang van je cardanaandrijving ziet eruit alsof er een stuk afgebroken is.
Normaal zit er links en rechts een pennetje dat hem op zijn plaats houdt.
Op je foto lijkt er een te ontbreken.

Mvg Robin

( die wel benieuwd is hoe de sleper onder die blokkendoos zit. )
Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Dankjewel Tony,
Die T5 loopt op de rollenbank inderdaad prima! Dus ik denk dat die wel wat diensten gaat rijden.

@Robin,
Die cardanaandrijving werkt goed, want de stang heeft het dwarsstangetje aan de ene kant ca. 90 graden ten opzichte van de andere kant staan. Op de foto kijk je dan recht boven op dat stukje, waardoor het net lijkt alsof het stuk zou kunnen zijn.
Het enige wat zou kunnen (wat ik hier en daar gelezen heb) is dat hij voor het mooi net een fractie te kort is en uit de houders kan schieten, maar dat is voor later onderzoek.

En wat betreft de sleper onder de Blokkendoos: da's heel simpel, want die heeft er geen. Het stel is geheel digitaal DC en als je dat op een stuk(je) K-rail laat rijden, gaat dat goed. Beide railstaven van de K-rail zijn ten opzichte van elkaar geïsoleerd, dus vandaar dat ik het filmpje kon maken van een rijdende Blokkendoos.
Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Rijshoven - Uitbreiding van het locomotieven-bestand (24-07-2021)
Veel plezier met de stoomlocs, je was me nét voor!  :-( :D
Re: Rijshoven - De NS-1111 (16-01-2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rijshoven - De NS-1111 (16-01-2022)
Eindelijk hier weer eens een berichtje over Rijshoven, al is het dan niet over het station en omgeving zelf, maar een bericht wat er zijdelings mee te maken heeft. Door allerlei (leuke, zoals vakantie, en minder leuke, zoals een medische ingreep) oorzaken niet toe gekomen om op zolder rond te hangen en daar het een en ander te doen....

Helemaal stil gezeten heb ik niet, want in Rijswijk op de beurs van september vorig jaar heb ik een flinke bos 2205 rails gekocht voor niet al te veel. Dit moet ik nog verder uitzoeken, maar heb al wel gezien dat er flinke stukken van mooie kwaliteit tussen zitten.

En verder is sinds afgelopen week de NS 1111 ook beschikbaar om diensten te rijden richting Rijshoven.





De Railhobby uitvoering van de 'paaltjeslok' heeft zijn weg naar Rijshoven weten te vinden en ik moet zeggen: Piko heeft een mooie machine geleverd!
Probleem was echter dat deze door mijn MS2 niet herkend werd, dus vandaag aan de gang en via wat omwegen toch de decoder en de MS2 beide zo gek gekregen om elkaar te zien. De lok volgde netjes de commando's van de MS2, dus dat is een prima geruststelling.
Inmiddels wat tips hier en daar gekregen om de boel te finetunen, dus dat is een klusje voor binnenkort.