Mijn baan is kleinschalig, maar 3mx1.2m en de zichtbare M rails is ook niet veel.
Het is veel makkelijker van te voren alles te ballasten en verven, dan eermaal op de baan.
Daarom durfde ik het nu wel aan met bv die 3-weg wissel. Uitvoerig test bij elke stap.
Er zit geen ballast onder de bewegende delen, maar wel beetje verf.
Mijn baan wordt gevoed met een 14,8Vdc psu. Al mijn wissel worden getest op 12V dc op volledige werking, anders keur ik ze niet goed.
Tevens heb ik wissels aangepast om ze sterker te maken als dat nodig was.
De 5207 kruiswissel bv onderhuids mechniek versoepelt, zo min mogelijk weerstand.
Maar bij de spoelen kan je veel winst halen in "kracht", minder weerstand.
Origineel:
Aangepast:
De ijzeren "as" ligt nu op het metalen blokje, ipv er onder.
Dit zorgt voor enorm veel minder weerstand en daardoor betere glij actie
Hij kan door de spoelen er niet af vallen of los komen.
Al mijn afgekeurde wissels gaan nu beter dan ooit er voor. En de 3-weg wissels krijgen meer kracht en dus geen problemen ervaren.
Ik gebruik gewoon mini stukjes schildertape. Het gaat er puur om dat de verdunde houtlijm niet er doorheen loopt.
Als de ballast er op is opgedroogt, kan de tape er zelfs vanaf. De ballast wordt een harde laag en zakt er echt niet meer doorheen.
De ballast is van Noch h0/TT, licht grijs is dit geval. Bruin hebben ze niet.
Maar het geeft ook een mooier effect als ik ze bruin verf, de grijs, wit en zwarte korrels geven mooi effect in het bruin. Alsof ze echt vies zijn geworden later door trein verkeer.
Had ik niet zo bedacht, maar kwam bij tests wel mooi uit haha.