Heren, bedankt voor de weer bijzonder fijne reacties
Voor mijn hijskraan-projektje was ik op zoek naar een ouderwetse opwind-wekker.
Nu kwam mijn pleegzoon enkele weken geleden met een Hema exemplaar aanzetten,
die hij bij de kringloopwinkel had gevonden.
Deze is door mij vakkundig gesloopt en alle bruikbare onderdelen zijn in een bakje
verzameld, samen met een ragfijn kettinkje wat ik al eens van Tony heb gekregen.
Vandaag is de eerste opzet van de kraan gemaakt en ik wou deze graag met jullie delen:
Een geperforeerd messing stripje is in een U gezet en dient als basis voor de hijsinstallatie.
Hier zijn twee busjes ingezet, afkomstig van een plastic lollystokje, waardoor de asjes van
twee gelijke tandwielen worden gestoken. Alles wordt met secondelijm aan elkaar gezet.
Van 1,0 en 0,5 mm. koperdraad wordt de dubbele kraanarm in elkaar gesoldeerd en met
secondelijm aan de basis bevestigd. Twee kunststof tandwielen zijn ook op een asje gezet
en zullen later met handslingers worden uitgerust, wanneer ze aan de installatie worden
toegevoegd. Een metalen balein van een paraplu fungeert als U-profiel ter ondersteuning
van de hijsarm. Het uiteinde is geplet, gesplitst en in een Y-vorm gebogen, waarna vertind.
Een derde, soort van spaken-tandwieltje afkomstig van de wekker, dient aan het eind van
de hijsarm als geleider voor de ketting.
Groeten,
Erik.