Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

remmodules AJ

Gestart door Rens woensdag 21 januari 2015, 16:11:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
remmodules AJ
Hallo allemaal,

Van AJ remmodules gekocht, hij weet niet (meer) hoe ze werken en adviseert mij hier de oplossing te zoeken.

Ik rij met 7 mfx locs op M-rails met een MS2, de treinen schakelen de seinen en wissels middels kontaktrails, loopt allemaal prima.
Als proef heb ik voor 1 sein een afremmodule geschakeld (3 secties gemaakt -volgens tekening- en de rail-stopsectie van het sein afgehaald), na wat instelwerk remt de loc af en stopt op de juiste plek.

Het probleem is echter dat op de stopsectie de "sound" en het licht òòk uitgaan...

Doe ik iets niet goed ?

Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: remmodules AJ
Volgens mij doe je alles wel goed maar op de stopsectie valt de stroom weg en dus ook alles functies. Ik neem aan dat je dat ook had bij het gebruik van het sein, aangesloten op de stopsectie. Gr, Hans
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2008

offline
Re: remmodules AJ
Hoi Rens,

Je dient ervoor te zorgen dat de trein stopt in de afremsectie.
Daar blijven geluid en licht het wel doen.
De stopsectie is je uiterste stoppunt voor als een loc niet reageert op de afremmodule.
De stopsectie is een stroomloos stuk spoor bij rood sein.

Groeten,
Ton.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: remmodules AJ
Wat Ton zegt is juist, alleen je locs zodanig afstellen dat ze op tijd stoppen is nog een heel gedoe. Je moet er dan ook voor zorgen dat je bij elke afrem sectie de zelfde lengte van de rails aanhoudt (overgang en afrem deel) anders stoppen ze nog op de verkeerde plek.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hoi Hans, ja dat deed-ie, daarom heb ik de stopsectie van het sein afgehaald...
Maar inmiddels lees ik dat de loc moet stoppen aan het eind van de afremsectie... ik ga 't proberen..
Met dank !
Re: remmodules AJ
Rens

Dat zou ik niet doen die stopsectie eraf halen.
Stel dat de trein toch voorbij de remsectie gaat krijgt hij weer volle snelheid en zijn er misschien aarijdingen.
Groeten uit Antwerpen.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hoi Yeoman, dank voor de uitleg, maar mag ik bij groen sein probleemloos "rijstroom" op de afremsectie zetten ?
Met dank, groeten, Rens.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2023

offline
Re: remmodules AJ
Rens,

Ik heet dan wel geen Ton ( Yeoman ), maar als de AJ module goed werkt, dan :

a.  bij "rood" remt de trein af in de afremsectie en stop onmiddellijk op de stopsectie als hij de afremsectie zou voorbijschieten.
     De afremvertraging in de locs moet je zo afregelen dat ze op het juiste punt stoppen, dus voor de stopsectie.

b.  als de trein weer "groen" krijgt wordt door de module op alle secties de normale rijstroom gezet en trekt de trein
     weer op met de ingestelde optreksnelheid of hij rijdt op de ingestelde volle snelheid door als hij nog niet aan het remmen was.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hoi Hans, dank voor de reactie, ik ga het uitproberen.
Dezelfde locs rijden steeds het zelfde baantje, "veilig en eenvoudig", de vraag is nog wel of ik probleemloos 'rijstroom' op de afremsectie kan zetten (het groene sein voorziet dan niet alleen de stopsectie maar ook de afremsectie van rijstroom).
Excuus voor mijn lekentaal.
Groeten,
Rens




Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2023

offline
Re: remmodules AJ
Rens,

Daar heb je die AJ module toch voor. Die zorgt

a. dat de trein remt als het nodig is; hij voorziet dan de afremsectie van informatie om de trein te doen stoppen en schakelt
    de stopsectie stroomloos.
b. voor de normale rijspanning op zowel afremsectie als stopsectie, als het sein groen is/wordt.

Dat gaat als het goed is helemaal automatisch en daar hoef je niks aan te doen zelf, alleen goed aansluiten en locs instellen.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hallo allemaal

Dank voor alle info en reacties, het werkt dus anders dan ik dacht, ik zal er voor zorgen dat de locs stoppen in de afremsectie ruim vòòr de stop-sectie.

De vraag is nog wel waar de seinschakelaar (van bijv. een 7039) tussen komt ; ik kreeg 2 schema's : op het ene schema staat-ie tussen de schakelsectie (de eerste van de 3 secties) en de stopsectie, op het andere tussen de "volle" rijstroom en de stopsectie.

Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2023

offline
Re: remmodules AJ
Rens,

Heb je buiten de AJ remmodule nog schakelaars of relais eraan hangen ? Of wil je de schakelaar van de 7039 gebruiken om de stroom te schakelen ?

In het 1e geval zou ik de schakeling even willen zien. In het 2e geval zet je de beide draden van het sein op de uitgangen 3 en 4 van de remmodule, dus tussen overgang en noodstop.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hello f999,
...er hangt verder niets aan de module, het wordt dan optie 2.
Ik ben maar een analoog knutselaar, het moet mechanisch zijn en ik moet het snappen... ik vraag mij altijd af of, wanneer ik (volle) spanning op de uitgang(en) van zo'n digitaal module zet, dat wel juist is....
Maar ik ga 't doen... dank voor 't advies.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hoi allemaal, inmiddels heb ik het uitgeprobeerd : het werkt niet...

Voor de goede orde : in de rijrichting zijn er 3 trajecten : 1. het overgangstrajekt 2. het afremtrajekt en 3. het stoptrajekt
De vraag is hoe de loc weer kan vertrekken na te zijn gestopt op het afremtrajekt
Na keurig afremmen en stoppen aan het einde van het afremtraject heb ik een verbinding gemaakt tussen 1 en 3 : er gebeurt niets;
daarna verbinding gemaakt tussen 1 en 2 : er gebeurt niets.
Alleen wanneer de loc -remmend- doorrijdt tot op het stoptrajekt (en de lampen/sound uitgaan) vertrekt-ie bij een verbinding tussen 1 en 3.
Getest met een tweede afremmodule : hezelfde resultaat, ook met een andere loc.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: remmodules AJ
Hoi Rens,

Schakelt het relais wat op de module kan zitten mee?

De afremsectie daar staat een negatieve spanning op, en daardoor remt je decoder de lok af.

Als die negatieve spanning er dus niet afgaat, dan gebeurt er niks als het sein wel op groen gaat, dus ik vermoed daar een weigering van 1 of meer van de componenten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2023

offline
Re: remmodules AJ
Rens,

De schakelrails die de remsectie moeten inschakelen zijn die aangesloten op het sein 7039 ?
Zo ja, dan geeft dat sein een lichtwisseling van rood op groen en d.m.v. de beide rode draden wordt
een stroom ja of nee doorverbonden. Die twee rode draden moeten tussen de aansluitingen3 en 4
van de remmodule zitten.

Hieronder een plaatje met een Viessmann relais, dat kan vervangen worden door schakeling uit de 7039.
dat komt dan in de plaats van het relais waar de oranje en groene draad ingaan. Van de schakeling naar het
hobbysein miet je je niks aantrekken.

Als het nog niet duidelijk is geef even een seintje, dan pas ik de tekening aan aan jouw situatie, maar dat kan ik pas vanavond.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Alphons, dank voor de info en het schema, dit heb ik ook van AJ.
De seinschakelaar zit tussen 3 en 4 , de loc staat stil op de afremsectie, maar wanneer ik 3 en 4 doorverbind (al of niet met de seinschakelaar, ik kan toch ook "gewoon" de draadjes tegen elkaar houden ? :-) ) gebeurt er niets.
Maar met de loc op de stopsectie en dan verbinding tussen 3 en 4 vertrekt-ie wel...
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hans, vòòr montage van de remmodule was het sein rechtstreeks aangesloten op de stopsectie en was er bij rood geen stroom op die sectie.

Maar na monteren van de remmodule heb ik het seinkontakt verwijderd (uiteraard), dat sein maakt/verbreekt nu de verbinding tussen de overgangsectie en de stopsectie (zoals geadviseerd), maar : het werkt niet, de lok vertrekt niet.

Bijgaand twee schema's die ik bij de remmodules ontving. Ze zijn -mijn inziens- niet aan elkaar gelijk, en die van Alphons is het spiegelbeeld van het AJ schema in kleur... de volgorde van de nrs 1-7 samen met het bovenaanzicht van de module is verwarrend...
Wat kan ik nog doen ?
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: remmodules AJ
als het sein op rood staat trekt het relais op het printje aan
zodra het op groen staat moet het afvallen
je hoort dan het relais duidelijk klikken

mocht dit niet gebeuren dan is er iets fout in je aansluiting

Gr Ed

bij mij werkt hij prima


Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2023

offline
Re: remmodules AJ
Rens, bij mijn schema ligt de rijrichting andersom. Maar dat is voor de werking niet interessant.

Wat ik nu zie is dat in mijn schema inderdaad op nummers op de AJ module precies zijn gespiegeld. Dat zou betekenen dat jouw schakelaar niet tussen 3 en 4 moet, maar tussen 4 en 5. Werkt ie dan wel ?
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: remmodules AJ
Hoi Rens,

Als ik uitga van jouw onderste schema, dan zitten er twee schakelaars (S1 en S2) met een stippellijn verbonden (werken gelijktijdig), en die zitten dus tussen 1 en 2, maar ook tussen 4 en 5.

Jouw sein heeft maar 1 schakelaar extra en die kan je hiervoor dus niet inzetten.
Die module moet ook weten wanneer het groen of rood is (twee standen), en als ik het goed heb remt jouw lok af als de schakelaars open zijn, en rijd jouw lok door als ze gesloten zijn.

Het mooiste kun je dat testen als je draadjes hebt met massieve kern, en dan maak je bruggetjes daarmee die je tijdelijk even op 1 en 2, en op 4 en 5 kan zetten.
Dan pas zal je lok gaan rijden, want met 1 doorverbinding zal je lok gewoon blijven staan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hoi allemaal en speciaal Hans : inderdaad is een tweede schakelaar nodig, maar omdat er "bovenleiding" staat had ik de tweede schakelaar S2 niet aangesloten, bedoeld wordt echter "de bovenleiding schakelaar van het sein" en die moet je gebruiken om S2 aan/uit te zetten.... en zo'n ouwe 7039 heeft een tweede schakelaar met steekbusjes aan de buitenkant. 
Opgelost !
Zal binnenkort een  filmpje uploaden als dank voor alle adviezen.
Groeten van Rens
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: remmodules AJ
Hoi Rens,

Gelukkig maar dat je 7039 wel een extra schakelaar had, heb ik potverdorie over het hoofd gezien ;)

Maar goed ben blij dat je het nu opgelost hebt door de tweede schakelaar toch te gebruiken :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Hoi allemaal, die AJ remmodules werken prima ! Ik zou nog een filmpje uploaden, klik maar op youtube : 
Re: remmodules AJ
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: remmodules AJ
Ha die Renzo.
Zoals beloofd ook even gekeken naar het prachtige filmpje met het eindresultaat.
Al heeft het wat moeite en hoofdbrekens gekost maar het werkt prachtig! O:-D
Gelijk ook genoten van jouw bijzonder fraaie baan met M-rails! :thumbup:

Bedankt voor het maken en plaatsen van dit mooie filmpje.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: remmodules AJ
Hoi Rens,

:thumbup: Leuk filmpje, alleen waarom zo smal weergegeven? :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: remmodules AJ
ronnyvanderbrugge
gast

Re: remmodules AJ
Ik heb de rem module gemaakt van Huib Maaskant en die werkt perfect met een aanpassing maar mijn vraag en ik heb ze al gesteld het zijn Bi spoelen op de relais die blijven toch in de zelfde stand staan en ik zou graag die bedienen met een  7271 met terug melding van marklin maar dit lukt mij niet bij het indrukken branden de ledjes maar na loslaten zijn ze uit en met een mini schakelaar werkt dit echt perfect met rem geluid ook zou het eventueel gaan met een aanpassing maar zoals gezegd in de stop sectie gaat het geluid weg maar dit is te regelen met de besturing.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2023

offline
Re: remmodules AJ
Ronny,

Die vraag stelde je ook in dit draadje

Daar heeft Marcel al het antwoord gegeven.
Bij de wisselaandrijving waar je het over had, zit een systeem ingebakken die het schakelkastje 7271 van een terugmelding voorziet, daarom gaat dat ledje branden.
Het bistabiel relais wat jij bedient met de knopjes heeft dat systeem niet, daarom gaat het uit als je het knopje loslaat.
Re: remmodules AJ
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: remmodules AJ
Ja, het filmformaat wordt verbeterd... even geduld nog svp