Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Citaat van: VC op maandag 30 juli 2018, 20:48:00
Hans,

Als je langs de straat richting "oude railbus" was gelopen dan kwam je bij de voormalige BW met draaischijf. Er staat daar nog heel wat materiaal van de Eifelquerbahn.

Mvg, Luc
Ai, had ik dat geweten... Hoewel, we hadden er al een km of 10 opzitten met veel stijgen en dalen bij 30gr+
Maar bedankt voor de tip, wellicht komen we "toevallig" nog in de buurt.
De weg die je bedoelt ligt aan de linkerzijde gezien vanaf de laatste foto neem ik aan (?).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Citaat van: h0_miessie op maandag 30 juli 2018, 21:37:24
Hans,

Mooie vakantie foto's uit Gerolstein. :) :thumbup:
Leuke omgeving is de Eifel ben er ook een paar keer geweest.

Groet Michel
Ja t is hier prima uit te houden Michel 😎
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Hans,

Is inderdaad die weg, dus de overkant van het stationsgebouw. Je kan niet missen, altijd rechtdoor.

Mvg, Luc
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Oké, dank je, even googlen levert dit op:
https://www.lokschuppengerolstein.de/lokschuppen/#0
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein

Ik heb gewoon mijn scherm gedraaid, Hans  :P

Als je van een klein idyllisch dorp houdt; niet ver van je vandaan ligt Monreal .
Van daaruit ben je ook zo in Cochem, kejje gewoon weer Nederlands praten  :D

Hoe dan ook, geniet van je vakantie !

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Vandaag toch nog maar even teruggereden naar Gerolstein, nieuwsgierig als we waren naar het BW.
Op de website was het wat onduidelijk of het nu wel of niet te bezoeken was.
Het hek was open, er stond zelfs een bord WILLKOMMEN. Voor de rest niemand te zien, wel een perron waaraan tich railbussen stonden. Aan het einde van het perron een ketting met de tekst dat je de Gleisen nicht überqueren darf. Ik loop dus voorbij de ketting (tja het is geen Gleis hé 😉), begint me er toch een Duitser te blaffen tegen me... Ook de ketting dürfte ich nicht überqueren maakte ik er uit op. Oké, dus over het perron terug en buiten om de ringloods gelopen, er stond een deur open, maar ook hier niemand te zien. Verder gelopen richting draaischijf waar we de volgende Duitser tegenkwamen die meldde dat daß absolut nicht gestattet war und auch der Lokschuppen ist verboten terrein... Kortom we mochten alleen op het perron en in de Biergarten die gesloten was. Stiekum toch nog maar wat foto's geschoten, ook in de ringloods waar naast railbussen ook een BR52 en een V60 stond. Helaas hebben er niet meer van kunnen zien dan op de foto's te zien is. Ik hoopte nog een bevlogen hobbyist tegen te komen die ons vol trots te woord zou staan en ons mee naar binnen zou nemen, maar helaas...😢 Gelukkig hebben we de foto's nog! Na heerlijke ijscoupes doorgereden naar de Gerolsteiner mineraalwater fabriek. Daar waren we wel welkom voor een rondleiding met film, proeven en een kijkje vanaf een bezoekersbalkon in één van de 3 gigantische afvulhallen. 6 machines waarvan de grootste 57000 flessen per uur afvult.
Heel veel lopende banden met gigantisch veel flessen. Helaas, hier was fotograferen verboden.
Ze draaiden momenteel een 3 ploegendienst 24/7 omdat ivm het warme weer de verkoop harder liep dan de capaciteit van de fabriek. 500 vrachtwagens per dag!
Oké genoeg, bijgaand de foto's van het BW:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
En nog 4:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Dag Hans,

Je hebt duidelijk een scheve schaats gereden! >:-D >:-D De foto's - behalve de laatste 3 - staan gekanteld.  >:-D >:-D
Mijn ervaring is dat je soms wel wat meer mag als je bewust iemand opzoekt, praatje maakt  en een sneu gezicht opzet als je er achter komt dat alles gesloten is....

Blijft een mooie fotoserie op een mooie plek.

groeten,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Ik weet t Roel, foto's verkleinen en plaatsen via een mobieltje op de camping valt niet mee. Tony had gisteren gelukkig een oplossing.
En tja ik trof helaas niet de meest behulpzame medewerkers, dit was vandaag het hoogst haalbare.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
In 2012 ben ik ook in Gerolstein geweest. Een rit met de Schienenbus gemaakt, volgens mij het laatste jaar dat ie reed.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Citaat van: Hanzi op dinsdag 31 juli 2018, 18:48:47
Ik weet t Roel, foto's verkleinen en plaatsen via een mobieltje op de camping valt niet mee. Tony had gisteren gelukkig een oplossing.
En tja ik trof helaas niet de meest behulpzame medewerkers, dit was vandaag het hoogst haalbare.

Ik heb ook een simpele oplossing: kijken op de iPad. Dan staan ze wel goed.

Fijne vakantie!

Groeten,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
 @citaat

Simpel, maar duur. Geeft maar weer eens aan: Bij Apple is alles anders.  :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Citaat van: Schienenbus2012 op dinsdag 31 juli 2018, 19:03:23
In 2012 ben ik ook in Gerolstein geweest. Een rit met de Schienenbus gemaakt, volgens mij het laatste jaar dat ie reed.
Dat was dan ook al een museumrit naar ik aanneem.
Doen ze nu nog steeds af en toe een ritje naar Cochem.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Bij het bekijken van de foto's vanaf de voetgangersbrug viel me wat vreemds op.
Het wissel onder de brug staat rond, eerste foto.
Op de tweede foto zie je dan dat de trein (over het 2e spoor van links) volgas het BW in zou rijden 😮. Kan toch niet de bedoeling zijn?!?
Of zou de trein het wissel "open rijden" (bestaat dat überhaupt in het grootbedrijf???) en worden treinen die in de verkeerde richting vertrekken op deze wijze veiligheidshalve afgevoerd naar een opstelspoor?
De 2 rechter sporen op de tweede foto zijn de hoofdsporen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Hans,

Zoals ik het met mijn spoorse kennis zie:

Het wissel op de eerste foto ligt NIET in de doorgaande hoofdsporen. Voor het doorgaande verkeer is er dan niets aan de hand. Er kan geen trein met hoge snelheid het BW inrijden. Sterker nog, door deze wisselstand is er een flankbeveiliging ontstaan: een trein op een van de zijsporen kan nooit onbedoeld op het hoofdspoor komen en zo in aanrijding komen met een doorgaande trein. Deze trein wordt dus van het hoofdspoor afgeleid.

Wissels op de zijsporen kunnen elke stand hebben. Er zal voor elke (rangeer)beweging een rijweg moeten worden ingesteld.

Wat je vraag tussen haken betreft:
Ja, die bestaan ook in het grote spoor, vooral bij de trambedrijven. Maar in Nederland zijn ze in de negentiger jaren ook toegepast op de zogeheten Noordelijke Nevenlijnen. Dat waren de 6 dieselspoorlijnen rond Groningen en Leeuwarden. Er was toen gekozen voor een eenvoudige treinexploitatie om de kosten te drukken. Het starre mechaniek is toen vervangen door een veersysteem, die het wissel steeds in een voorkeurstand bracht, namelijk rechtsleidend. Zo konden twee treinen elkaar ?automatisch? passeren. We noemden die wissels destijds ?klapwissels?.

Groeten,
Roel

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Roel. De stand van dit wissel moet dan haast wel een veiligheidsmaatregel zijn om te voorkomen dat een trein tegengesteld de hoofdbaan op gaat.
Dit gaat dan wel ten koste van een reeks railbussen die verderop bij het BW staan opgesteld 😢.
En of dit dan een bediend of een klapwissel betreft maakt verder weinig uit.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
In 2012 daar ook geweest. Heb toen ook nog een ritje met de schienenbus gemaakt. Voor een impressie https://www.youtube.com/watch?v=SzjQ54GrjT0&t=768s bij ongeveer 12 minuten komt het stukje van de schienenbus
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Bedankt voor het leuke filmpje 👍.
Hoop bekende plekjes van deze vakantie en die van vorig jaar; toen zijn we van Trier naar Koblenz gefietst.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Gerolstein
Citaat van: Hanzi op dinsdag 31 juli 2018, 21:48:44
Citaat van: Schienenbus2012 op dinsdag 31 juli 2018, 19:03:23
In 2012 ben ik ook in Gerolstein geweest. Een rit met de Schienenbus gemaakt, volgens mij het laatste jaar dat ie reed.
Dat was dan ook al een museumrit naar ik aanneem.
Doen ze nu nog steeds af en toe een ritje naar Cochem.

Klopt helemaal, was een museumrit.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Vanmorgen eerst gaan karten in Dahlem, mooi lang buitencircuit met snelle karts, gewicht speelt parten, kan zoon niet meer bijhouden op de rechte stukken en moet het van m'n stuurkunsten hebben (ik weet nu hoe Max zich voelt).
Daarna doorgereden naar Bad Münstereifel: leuk oud stadje met veel outlet-winkels. Geinige combinatie. En dan hadden ze óók nog een (kop-)station met maar liefst één sporen 😎.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Bijna foto's van een op-zijn-kop-station, Hans  :D

Doe wel kalm aan daar !

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Leuk stadje Bad Münstereifel, zoals op de tweede foto is te zien zijn de dwarsliggers in dit station omgedraaide en geplooide spoorstaven. Heb dit buiten deze plek nog nergens anders gezien.

Mvg, Luc
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Citaat van: Tony op woensdag 01 augustus 2018, 18:10:17
Bijna foto's van een op-zijn-kop-station, Hans  :D

Doe wel kalm aan daar !

Grtz Tony
Tis de warmte Tony 😎
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Citaat van: VC op woensdag 01 augustus 2018, 18:27:46
Leuk stadje Bad Münstereifel, zoals op de tweede foto is te zien zijn de dwarsliggers in dit station omgedraaide en geplooide spoorstaven. Heb dit buiten deze plek nog nergens anders gezien.

Mvg, Luc
Inderdaad Luc, heel apart, het lijkt alsof ze van spoorrails soort sierlijke V's hebben gebogen en om-en-om hebben neergelegd als biels.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Dit is overigens wel het ultieme baanplan voor de voorzichtig startende -of herintredende- modelspoorder: één kopspoor 😉.
Er zijn hier vroeger meer sporen geweest maar die zijn onder een dikke laag asfalt verdwenen zodat ik de 145 prima kon parkeren. Aan het eind van het parkeerterrein, naast de voormalige goederenloods achter het station, steekt nog een stukje keermuur boven het asfalt uit met een houten balk waarop gleis 5 en gleis 6 staat aangegeven. Ooit waren er hier dus minimaal 6 sporen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Dat is de zogenaamde stalen Y-dwarsligger. Daarmee wordt een stijvere spoorconstructie gemaakt. Op nevenlijnen is het ballastbed vaak niet voldoende stabiel om een hoge weerstand tegen zijdelings uitknikken te bieden. Dat wordt ook wel een spoorspatting genoemd, die optreedt bij hogere temperaturen. Dit spoortype (dus met die Y-ligger = epsilon-ligger) is stijver en zal minder snel uitknikken.

groet,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Op deze link meer te vinden over het station.

http://www.erfttalbahn.de/Seiten/munster.htm
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 01 augustus 2018, 19:37:16
Dat is de zogenaamde stalen Y-dwarsligger. Daarmee wordt een stijvere spoorconstructie gemaakt. Op nevenlijnen is het ballastbed vaak niet voldoende stabiel om een hoge weerstand tegen zijdelings uitknikken te bieden. Dat wordt ook wel een spoorspatting genoemd, die optreedt bij hogere temperaturen. Dit spoortype (dus met die Y-ligger = epsilon-ligger) is stijver en zal minder snel uitknikken.

groet,
Roel

Dank voor je uitleg, Roel. Leuk zo'n kenner op het forum 👍
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Bad Münstereifel
Citaat van: Schienenbus2012 op woensdag 01 augustus 2018, 19:40:01
Op deze link meer te vinden over het station.

http://www.erfttalbahn.de/Seiten/munster.htm
Dank je Kees, leuk om te lezen. Ooit waren er dus inderdaad 6 sporen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Kronenburg...
Vandaag weer errug warm hier, dagje Kronenburg (ten westen van Stadtkyll) gedaan. Geen treintjes daar, maar voor de bouwers van middeleeuwse stadjes toch wellicht interessante foto's. Van de burcht is weinig over, het stadje zelf ligt er ogenschijnlijk nog origineel bij! Én een verkoelend stuwmeer in het dal 😎.
Meer foto's staan op mn fototoestel (zo'n ding die je vroeger gebruikte en waar je niet mee kan bellen). Mocht er interesse zijn dan hoor ik dat wel.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Ondertussen in Kronenburg...
Ik vond Gerolstein een leuk sporenplan hebben als voorbeeld om na te bouwen; er zijn ook mensen die het leuk vinden om het gedetailleerd in 3-d na te tekenen mbv de computer:
https://www.eepforum.de/forum/thread/858-bahnhof-gerolstein-mitte-der-70ger-in-eep-9/?pageNo=1
Op de rode links klikken in de posts om de plaatjes te openen.

Bron: eepforum
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nog een paar plaatjes uit Gerolstein
Nog een paar plaatjes uit Gerolstein, nu vanaf mijn fototoestel (ging eerder ff lastig op vakantie). Het rood van de railbussen en andere treinen "doet"het toch erg goed zo in de groene natuur ;).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nog een paar plaatjes uit Gerolstein
en nog 3:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nog een paar plaatjes uit Gerolstein

Fraaie platen, Hans !

Weer genoeg inspiratie voor Altenstein en/of Lilleby  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoom op Scheveningen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoom op Scheveningen
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 juni 2018, 19:27:32
@citaat
HIJ WORDT PAS OUD ALS HIJ NIET MEER SPEELT!
De vraag is maar net waarmee hij speelt ...

Mooie foto's trouwens: ziet eruit als een aanrader. Ben er nog nooit geweest. :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Stoom op Scheveningen
Citaat van: Jan22 op donderdag 09 augustus 2018, 15:37:05
Citaat van: Hanzi op vrijdag 08 juni 2018, 19:27:32
@citaat
HIJ WORDT PAS OUD ALS HIJ NIET MEER SPEELT!
De vraag is maar net waarmee hij speelt ...

Nee hoor, dat maakt niets uit, uitspraak is universeel toepasbaar.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nog een paar plaatjes uit Gerolstein
Hans,

Prachtige foto's zijn het weer uit Gerolstein. :) :thumbup:
Ja de combinatie van het rood van de railbussen en het groen van het natuur doen het erg goed samen. :)

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nog een paar plaatjes uit Gerolstein
Schitterende plaatjes uit het mooie Gerolstein. Het is de schuld van de Schienenbussen daar dat mijn forumnaam zo is.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nog een paar plaatjes uit Gerolstein
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Nog een paar plaatjes uit Gerolstein
Railbusjes blijven toch prachtig om naar te kijken Hans, en leuk om in te rijden.
Iedere 2 jaar rijden wij met een vriendengroep in Göppingen altijd een stukje met zo,n railbus  :)

Bedankt voor de leuke plaatjes.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Antiek filmpje
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Antiek filmpje
Dit antieke filmpje kwam ik tegen op YouTube.
Maar is het wel zo antiek als het lijkt?
Naast de te strakke jaartallen in beeld en de "fadende" overgangen is er op de baan ook nog een dissonant die doet vermoeden dat het filmpje van veel latere datum is dan dat in eerste instantie gedacht wordt. Als het al oude beelden zijn, dan zijn ze wel nieuw gemonteerd.
Leuk is het wel en aan het authentieke gordijn ligt het niet.
Oplossingen kunnen in dit topic worden gepost 😀.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Antiek filmpje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Antiek filmpje
Leuke film Hans! Enorm bedankt voor het delen :thumbup:
Op 4:15 is te zien dat het filmpje van 2013 is ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Antiek filmpje
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Antiek filmpje
Ja dat klopt, maar zijn het oude beelden die toen (2013) zijn gedigitaliseerd en bewerkt, of... zijn het nieuwe (oudgemaakte) beelden van een ouderwetse baan?
In het startshot staat er ook een typisch jaren-50 kind toe te kijken, maar de dissonant waar ik op doelde is de laatste brugpeiler onder de boogbrug. Tegenwoordig zijn onvervormde rechte peilers onvindbaar, maar deze lijkt toen al vervormd te zijn...
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Antiek filmpje
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Antiek filmpje
Prachtig jaren '50 beeld: zo begon mijn kennismaking met Märklin h0 en de baan van ome Wout.
Met net zo'n overweg die abrupt sluit en opent. En huisjes die verloren in de ruimte staan.
En dezelfde lokjes en wagonnetjes. De tijden veranderen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Onlangs kwam ik in de railmagazine een bouwkitje tegen van een Bosman-molentje.
Als trots beheerder van een vijftal van dit soort molentjes in het mooie Haegsche mag die natuurlijk niet ontbreken op het platteland van Altenstein!
Dus besteld en vandaag binnen gekregen, maar oei, wat is dat klein! Begrijp me niet verkeerd, hij is prima op schaal, maar t wordt wel een priegelwerkje.
Ik zet de 200W bout vast aan!
Wordt vervolgd.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Citaat van: Hanzi op dinsdag 04 september 2018, 23:30:24
maar t wordt wel een priegelwerkje.

Dat gaat jouw helemaal lukken Hans om dit leuke kleine molentje in elkaar te zetten. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Hallo Hans,

Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als je klaar bent.

M.vr.gr. Erwin
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Succes ermee, Hans !

Moet er niet aan denken, om dat te solderen  :D

Gaat de opgewekte stroom rechtstreeks de baan in, of ga je accu's gebruiken ?

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Citaat van: Tony op woensdag 05 september 2018, 09:41:57
Moet er niet aan denken, om dat te solderen  :D
Lijmen met secondelijm?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
Dit ga ik volgen! Ik heb er hier ook eentje van liggen....

Citaat van: Hanzi op dinsdag 04 september 2018, 23:30:24
.... maar oei, wat is dat klein! Begrijp me niet verkeerd, hij is prima op schaal, maar t wordt wel een priegelwerkje.

En inderdaad: dat is klein, heel klein zelfs. Maar het is wel mooi spul!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Bosman molentje, uitdaging ;-)
 @citaat @citaat

Dat gaat te snel voor mij, Wim  :-)