Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
Het is weer tijd voor een update. Momenteel ben ik wat met bomen aan het prutsen. Ik heb de afgelopen dagen een paar loofbomen in elkaar geknutselt na wat inspiratie welke ik hier op het forum heb gevonden. Hier wat foto's  :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Dit is het prototype berk. De bast heb ik gemaakt met een eigen gemaakte schorspasta( mengsel van acrylverf, houtlijm en zaagsel) de bast ga ik nog drybruhen met wit denk ik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Verder heb ik meer 'soorten' bomen geprobeert te maken. Hier een eik van ca. 15 meter hoog. (In schaal dan he ;))
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Hier een wat oudere eik. Ca. 20 meter hoog.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
-Martijn:
Je bomen zien er bijzonder goed uit, heb je die volgens het systeem dat Jaap Vriend gebruikt, gemaakt?
Een de stam van de berk wat wit en grijs heeft zal het helemaal top zijn. :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
De kleuren zijn in het echt wat natuurlijker als op de foto's. Ik zal morgen bij daglicht nog eens wat fito's maken. Hier nog een woudreus in aanbouw...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
De basis van de bomen heb ik met dun binddraad gemaakt. De grote naaldboom met een taps toe lopend houten stokje welke ik met binddraad omwikkeld heb. Hier heb ik vervolgens schorspasta op gesmeerd. Er zijn hier op het forum mensen die er veel beter in zijn maar ik ben redelijk tevreden met het resultaat :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Jorg: Jaap Vriend ken ik niet, maar het kan maar zo zijn dat het zijn methode is. Heb gewoon wat you tube filmpjes bekeken en tips uit dit forum gelezen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Ow ja. Ik gebruik spuitlijm van de action. Kost een euro voor een bus ;)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: update november
Dag Martijn.

Dat zijn al een aantal zeer fraaie loofbomen :thumbup:
Ik ben benieuwd wat voor foliage je hebt gebruikt.
In plaats van binddraad kun je ook koperdraad
nemen van een elektrisch snoer bijvoorbeeld.
Dat is nog iets dunner en kun je fixeren met soldeer :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
Hoi Eric, aan het koperdraad heb ik ook gedacht en ik denk dat ik ook dat zeker eens uit ga proberen. Met foliage bedoel je denk ik de begroening? Ik heb van Heki Laub maigrun nr. 1564 gebruikt en hieroverheen wat strooisel dat lichter van kleur is.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
Doordat de onderlaag donkerder is en de bovenlaag lichter, krijg je een mooie dieptewerking in het loof. Voor de naaldboom ga ik met vezels werken en daaroverheen nog fijnere vezels.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
Vanmiddag heb ik de woudreus verder laten groeien. Voor de eerste spar is het niet slecht gelukt denk ik. De volgende mag iets langer takken hebben zodat ik ze wat meer door kan buigen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
Martijn,

Dat is echt wel mooi die bomen, zelf begin er gewoon niet aan.  ;)
Maar vind ze wel geslaagd  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
Intusen heeft de berk ook een kleurtje op de bast gekregen... we zijn lekker bezig en ban de straat :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
-Martijn:
Zeer knap gemaakt,  :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
Erg mooi gemaakt. Op mooi met de dieptewerking
Gr henk
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
Bedankt voor de complimenten! Hier de bomen bijelkaar. Hier staan ze tot ze op de baan geplaatst kunnen worden.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Door de bomen het bos niet meer zien.
 :) Nou Martijn, je bomen zien er heel erg geslaagd uit, erg mooi geworden. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En zo met die Sintteklaassnuiter ernaast kan je goed de grote zien, erg realistisch. B)

Dirk-Jan
Re: St. Martin am gigerwaldsee:.update januari 2017
Dag mede forumers,

De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met de opbouw van de baan. Inmiddels ligt al het spoor met uitzondering van een paar dingen op het industrie spoor.

Wat heb ik afgelopen weken gemaakt:

- automatisering en beveiliging van twee stations.
- nieuw bedieningspaneel met paneel voor het bergstation en de bergbaan
- berg baantje gebouwd en geautomatiseert.

Hierna veel testgereden. Ik kan zeggen dat alles spoortechnisch en schakeltechnisch gewoon goed functioneert!! Soms een wagon die achterblijft, dat is kwestie van koppelingen afstellen of vervangen.

Hier wat foto's voor de beeldvorming :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: Update januari 2017 FILM!
Hier een film waar goed te zien is hoe negen treinen automatisch gestuurd worden.

Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
dat heb je mooi voor elkaar, leuke baan :thumbup: :thumbup: :thumbup:!
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Nog twee films :P:



Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Ha Martijn,
Erg goed gemaakt die bomen  :thumbup:
Zie dat je foto's maakt met een (tijdelijke) achtergrond. Op de foto's in post 500, 501 etc komt de diepte niet helemaal goed tot z'n recht; de berg zit te dicht op de bomen, waardoor het lijkt alsof de bomen te hoog zijn. Op de laatste bomenfoto is deze echter perfect. Dus bij definitief plaatsen van een achtergrond is dit mogelijk een aandachtspuntje.
Maar misschien gebruik je die helemaal niet  :D
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!

Met mijn andere camera heb ik nog een mooie film weten te maken:



Hier een interesante film vanaf de overweg :D


en een blik vanuit het schaduwstation: 
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
dag Gertjan,

Deze achtergronden gebruik ik inderdaad niet, het waren slechts uitprobeersels op papier. De achtergrond op de baan ga ik op dunne mdf platen schilderen. Wel bedankt voor de suggestie, wel een goede om op te letten bij het ontwerpen van de achtergrond :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
De treinen staan weer op stal en we gaan weer verder :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!

Hoi Martijn,

Met veel plezier en waardering je bomenbrouwsels en filmpjes bekeken  :P

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Dank je wel Tony, daar heb ik de filmpjes Voor geplaatst :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Dag Martijn,
Zo weer weer even bij gelezen in je draadje.
De filmpjes geven een mooie indruk van de treinenloop en je baan.
Sucsez  :arrow: :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Hoi Martijn,

Net je filmpje bekeken  :thumbup: erg leuk dat oude Marklin materiaal.
De overweg heb ik ooit ook gehad, geen idee waar hij gebleven is  :(

Succes met je verdere bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Fantastisch hoe het allemaal feilloos werkt. Ook een leuk baanontwerp. ik ben benieuwd naar het vervolg. Misschien een leuk idee om met behulp van de seinen een tweede stroomkring te schakelen die bij een rood sein 2 railsjes voor het stopsein (met een paar diodes er tussen) op een lagere spanning schakelt zodat de treinen vloeiender stoppen. Ik heb dat ooit zelf gebouwd. Klik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Bedankt voor de reacties iedereen.
:)
Henk: het gaat ook nog wel eens mis. Dit door koppelingen van rijtuigen die niet op elkaar zijn afgestemd. Op de baan heb ik bij de seinen al extra blokken ingebouwd welke ik met andere trafos aanstuur. Hierdoor minderen de treinen vaart bij een rood sein. Jou methode met diodes had ook gekund, maar met meerdere trafo's kan ik de snelheden wat beter afstemmen denk ik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Met trafo's is de snelheid inderdaad veel mooier te regelen. Mooi opgelost!  Misschien voor de film de treinen dan wat langzamer later rijden :) Het gaat nu best rap vind ik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Dang Henk. Ik Moet met de snelheden nog wat experimenteren  Heb een paar  loks die bij te lage  baanspanningen Slecht weg rijden. Ook de krokodil heeft een vertraging ingebouwd bij het wegrijden, waardoor het te Lang duurt bij lagere  baanspanning. Ik denk dat door onderhoud en afstellen van de locs de snelheid van deze baanvakken een stuk omlaag kan. Regeltechnisch is het er allemaal dus het kan wel.

Vandaag eerst de hele ruimte maar eens aan het opruimen. Alle spullen worden gesorteerd en onder de baan eens flink stof gezogen. Bij Ikea twee mooie ladekasten gekocht om de treinen netjes in op te kunnen bergen. Ook voor alle onderdeeltjes zoals antislipbandjes,koolborstels, lampjes etc. kleine assortiments bakjes gehaald voor in de ladenkasten.

Als de ruimte weer netjes is, kan ik weer met een opgeruimd gevoel verder Bouwen  :)

Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Na de kasten te hebben gebouwd en opgeruimd te hebben, eerst de kasten maar hun plek gegeven. De treinen passen mooi in de laden.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Één kast voor de treinen en de andere voor de benodigdheden plus wat bijzondere gereedschappen
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Ziet er keurig uit hoor! Daar zul je plezier van hebben. Die kastjes van Ikea heb ik ook. Die vond ik voor Ikea-begrippen best prijzig maar die grote platte laden zijn echt fijn in het gebruik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Ik vind ze ook ideaal. Het is even een investering, maar Ik heb de spullen mooi overzichtelijk opgeborgen. Voor de Electra spullen had Ik nog een zwart bureau meubel. Die past precies naast één van de ikea kasten.

Ook met een mijn home studio naast deze ruimte maar eens opgeruimd. Werkt meteen veel fijner zo.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Met het opruimen vond ik ook nog een stationsklok. Deze meteen opgehangen. Staat wel sfeervol in de treinenruimte.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Bij de winkel met veel goedkope dingen een handig luidsprekertje gekocht voor de telefoon. Nu kan ik in de hobbyruimte gewoon spotify luisteren. :)
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
De bedieningspanelen zien er in het halfduister ook wel fraai uit met alle lampjes.
St. Martin: UPDATE FEBRUARI zwevende modelbouwer bouwt naarstig verder...
Het is weer tijd voor een update. Dit weekend een begin gemaakt om de uitnembare delen in de scenery vorm te geven.

Van houten platen heb ik een soort bak gemaakt, welke precies tussen de spanten van de berg past. In de bak heb ik met hete lijm xps isolatieplaten gelijmt. Hierna heb ik dit materiaal met een zaagje bewerkt om de co touren van de berg te vormen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE JANUARI FILM!!
Foto's zal ik vanavond plaatsen.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Hier alvast het tussen resultaat. Foto's hoe ik het gemaakt heb volgen later.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Het deel is super licht en straks d.m.v. een paar oogjes, gemakkelijk wegneembaar.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Netjes Martijn. :thumbup:
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
hier wat foto's van de opbouw. Eerst heb ik van hout een bak gemaakt, die met een klein beetje overruimte, goed tussen de spanten van de Bergen past. Hierna heb ik met dun triplex de ondergrond voor de toekomstige weg aangebracht, en alvast de basis voor een tunnelporteel. Deze wordt later nog met DAS klei afgewerkt voor textuur.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
op de laatste foto hierboven heb ik een op maat gezaagd blok xps isolatieschuim in het tunnelportaal laten zakken. Deze heb ik met een zaagje uitgehold tot een tunnel. Later werk ik de binnenwanden af met modelbouwgips.

Hierna heb ik stukken xps schuim platen in de module gelijmd met hete lijm uit het lijmpistool. dit gaat zeer goed. Hierna de platen in gewenst model gezaagd en gesneden. het geheel ga ik later afwerken met materialen als DAS klei en modelbouwgips.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
dank je wel Michel. Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar hoe het gaat worden als alles afgewerkt is.