Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

St. Martin. Afbraak baan

Gestart door Martijn maandag 13 oktober 2014, 20:09:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Dag Martijn.

Dat heb je erg slim bedacht en uitgevoerd :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI

Ik sluit me bij Erik aan, Martijn  :thumbup:

Heb gesmuld van de foto's  :P
Gaat vast mooi worden !

Grtz Tony
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Voor het andere mangat moet ook een uitneembaar deel gemaakt worden...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Dus vanavond weer een module getimmerd :D

Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Nog een overzicht. De twee wegen worden straks verbonden tot één weg.
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Nog eentje van de bouw...
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Meer en meer beginnen de contouren van het landschap vorm te krijgen. Het word een onmêunige berg :P
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Hallo Martijn,

Ziet er goed uit je bergen.  :thumbup: :thumbup:

Alleen jammer dat de foto's op zijn kant staan.

M.vr.gr. Erwin
Re: St. Martin am Gigerwaldsee: UPDATE FEBRUARI
Dag Erwin. Bedankt voor compliment! Ik heb de foto's meteen even gedraaid  :thumbup:
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk te doen
Vanavond heb ik wat tijd gevonden na het werk om verder te gaan met de 2e module. Ik heb weer styreen blokken in de module gelijmd en deze op maat gezaagd. Ik ben begonnen met het doorzagen van boomschors. Hier een klein foto verslagje:
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk te doen
Ik lijm de blokken weer met een lijmpistool. Het styreen is heel makkelijk te bewerken en altijd pas te maken. Hierna heb ik de boomschors aangebracht. Deze heb ik aan de doorgezaagde kant aan het styreen gelijmd met hete lijm.
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk te doen
Het schiet al mooi op. Deze module is nu ook klaar voor verdere afwerking op een later moment.
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk te doen
Met het verwerken van het styreen krijg je overigens wel een gigantische zooi, maar dat is dan ook het enige nadeel...
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk te doen
Met deze module op de plek ziet het er ineens zo uit:
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk
Dag Martijn.

Ja, dan begint het 'ineens' een landschap te worden en zie je in gedachte de invulling al!  :thumbup:
Het schors is een mooie invulling van het landschap.
Ga je het styreen met papierpulp of gips aanvullen?
In beide gevallen: doe twee lagen plastic tussen de modulenaden,
dat zorgt ervoor dat na het afwerken van het landschap er een scheiding blijft. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk
Dat is wel een goede tip Erik. Ik denk dat ik daar wel wat mee kan.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of het papierpulp of gips wordt. Eerst maar met DAS klei aan de gang voor de weg en portalen denk ik
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk
Ziet er allemaal goed uit. Ook fijne gedetailleerde omschrijving. Leuk om te volgen.
Ik heb recentelijk gebruik gemaakt van klei van de Action voor mijn ondergronds station.
Werkt heerlijk en is een stuk goedkoper dan DAS.

Ik blijf het zeker volgen.

Groetjes Wim
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk
Dit weekend ben ik weer lekker aan de slag met de modules voor de baan. De gang zit er lekker in.

Vandaag eerst samen met mijn vriendin inkopen gedaan, klei van de action en boomschors.

Eerst heb ik de tunnel voor de weg aangepakt. Eerst de leds voor de tunnelverlichting ingebouwd. Veel kijkplezier...
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk
Daarna met klei het portaal geboetseerd, nu maar steentjes stempelen.

Hierna heb ik met klei het wegdek aangebracht met wat reparaties en spoorvorming in het wehdek :)

Ook heb ik schors aangebracht. Dit moeten straks rotsen voorstellen.
Re: St. Martin: UPDATE FEBRUARI bergwerk
Tot slot nog even de verlichting testen. Een extra weerstandje is niet overbodig maar het zou ook goed kunnen dat het licht meer dempt als de tunnel straks donker is geschilderd. Eerst de klei maar laten harden.

Voor vandaag is het weer even mooi geweest, ik denk dat ik maar even een biertje open :D
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Dag Martijn.

Lekker bezig, dat schiet al aardig op  :thumbup:
Goed idee om met een duo-adereindhuls te stempelen!
Met een koperdraad eraan geperst heb je dan een simpel, maar effectief stukje gereedschap.
Wordt het een betonweg of ga je asfalt leggen?

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Leuk en goed idee om met een adereindhuls steentjes in de klei te maken  :thumbup: :thumbup:
De verlichting zal zeker nog anders worden als je de tunnel een donkere kleur geeft daarna kun je altijd nog de weerstand aanpassen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Hoi Martijn,

Even met veel plezier bij gelezen en -gekeken   :P
Dat belooft een heel aparte en fraaie baan te worden !

Jouw werkwijze is inspirerend  :thumbup:

Grtz Tony
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Dag Martijn,

Portaal ziet er goed uit. Duidelijke uitleg en passende foto's.
De rest van de baan ook zo en er is weer een juweeltje meer op deze aardkloot.

Ga dit blijven volgen

Groetjes Wim
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Allen bedankt voor de positieve reacties. Dat geeft de bouwer moed :)

Erik: de weg wordt een asfalt weg, zo één met de nodige slijtage en welke al enkele keren is opgelapt met een nieuw stukje asfalt. Wel is er een klinker zijweg naar woningen en een steenslag weg verder de berg op.

Tony: het meeste wat ik doe heb ik ergens (op dit forum) al gezien en geef er enkel mij  eigen draai aan. Meestal wat er op dat moment in me opkomt. Zeer bedankt voor de complimenten!

Wim: dank voor de complimenten. Leuk dat je het blijft volgen.. ik zal er meteen een update achter aan doen want het gaat nu rap verder...
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Vandaag nog een module voorzien van het nodige kleiwerk en ook wederom verlichting in een tunnel.

Maar dat is niet alles... ik heb een middag kranten zitten verscheurwn en heb een 20ltr. Emmer papierpulp gemaakt. Hier een pakje Perfax behanglijm door en klaar was de pulp. Ik heb de pulp uitvoerig gemixt met zo'n mixer voor de boormachine. Gaat perfect :D
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Ik heb aandacht besteed om delen uit te vlakken, zodat ik hier straks gemakkelijk gebouwtjes kan plaatsen. Het papierpulp was extreem gemakkelijk aan te brengen en in ieder denkbare vorm te boetseren. Het is goed uit te strijken en lijkt goed te hechten aan de styreen.
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Nadat ik deze module 'besmeerd' had, ben ik meteen maar met de andere verder gegaan. Hier moest ik ook een paar berg (grind)weggetjes aanbrengen.
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Tot zover deze update ;)
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Ondertussen droogt het papier-maché langzaam maar zeker. Het duurt wel lang dat drogen.ik moet maar even geduld hebben...
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Intussen de uitneembare modules wel op de plek gezet. En zo gaat het lijken... :)
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Nog een paar met de daglicht simulatie aan... :D
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Deze foto vind ik ook erg mooi. Het geeft al een beetje weer wat de sfeer op mijn baan gaat zijn :P
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Dag Martijn.

Goed resultaat :thumbup: En hoe is het gewicht nu het geheel gedroogd is?

Groeten,

Erik.
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Het gewicht valt mee, maar het moet nog flink nadrogen. Ik denk dat er nog wel een paar kilo water in zit.
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
De gebouwtjes zijn tijdelijk. Ik heb nog steeds het plan om zelf Zwitserse chalets te bouwen. Maar eerst nog heel veel andere dingen...
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!

Ziet er goed uit uit, Martijn  :thumbup:

Mooie rotsen ook !

Grtz Tony
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Hallo Martijn,

Vooral de laatste foto ziet er goed uit.

Ben benieuwd naar het vervolg.

M.vr.gr. Erwin
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Mooi hoor. Ook veel aandacht voor de scenery. Daar wordt een mens vrolijk van.......
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Inderdaad, mooie rotspartij! Nog wat groen etc en dat wordt toppie .
Ook ik blijf dit volgen.

Gr Niek
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Er zijn nu een paar weken verstreken. Ik heb in deze weken niet veel tijd gehad om aan de baan verder te werken wegens drukte op werk en wat klussen voor familie. Maar intussentijd heeft het papiermaché wel goed kunnen drogen en uitharden.

Hier het resultaat...
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Het papiermache is goed hard geworden. En lichter dan gips maar wel sterk. Dus tot zover wel geslaagd!

Intussen denk ik dat ik een wijziging ga maken wat betreft de sporen die wel of niet in het zicht zullen blijven.

Ik denk er namelijk over, om van  het bergstationnetje een volledig schaduwstation te maken. Waarom? Dit om de volgende redenen:

1. De sporen zijn visueel erg kort en ook nog eens in een keerlus. Hierdoor niet erg realistisch beeld.

2. Er zal erg weinig ruimte zijn voor bebouwing op die plek. Het wordt geprop en als ik de berg hier omhoog trek over dit station heen, kan het op een hoger niveau deel uitmaken van het bergdorpje St. Martin.

3. Doordat je dit station niet ziet en de treinen hier afwisselend vertrekken, zal de treinenloop op de sporen die je wel ziet, nog veel afwisselender en voor de toeschouwer onvoorspelbaar zijn. Hierdoor een interessanter treinenloop.

4. Door iets minder sporen in het zicht, een rustiger beeld en meer plek voor scenery.

5. De wissels van dit station blijven beter berijkbaar in geval van nood. Deze komen midden onder de berg waar goed bij te komen is en niet egens halverwege in een tunnelportaal.

6. Dit ststion is al volledig geautomatiseerd. Dus geen technische aanpassingen nodig. De treinenloop is op het paneel al te volgen.

Dat zat ik dus te overdenken...
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Het gaat om het dubbele  stukje spoor in de keerlus op de middelste etage
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Ik heb er wel twee seinen staan. Dat is dan maar zo... Op het traject met de bruggen en op het hoofdstation zullen de treinen dan heel afwisselend en zonder vast patroon in beeld komen. Dat lijkt me erg gaaf.

De keerzijde is dat je wat minder spoor ziet, maar is dat erg? Dat is de vraag die ik mijzelf de afgelopen dagen vaak heb gesteld. Ik ben ook wel een beetje benieuwd wat jullie mening is. Al denk ik dat ik mijn besluit al heb genomen...
Re: Analoge M-rail modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge M-rail modelbaan
Citaat van: Martijn op zaterdag 17 januari 2015, 23:51:21
het is voor het idee. ;)

Ik kijk niet vaak genoeg naar je draadje, merk ik.
Dit is het het ontwerp geweest voor een passeerspoor in de lus.
En ja, het paste, en nee, het is wel heel erg kort.

Maar wat belangrijker is: verspil je die extra spoorlengte bewust
of had je bepaalde ideetjes over ruimtelijke invulling (scenery)
die je later hebt laten vallen?

Het valt me op dat je alleen op het onderste niveau gaat tot de rand,
en daarboven (middenniveau) niet:
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Jan: het onderste spoor loopt voor de berg langs, de sporen daarboven op/in de berg. Daarom lopen de sporen niet over elkaar heen
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Martijn

Heb je draadje even doorgelezen, en moet zeggen dat je heel mooi bezig bent hoor.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Hoi Martijn,
Mooie baan heb je gemaakt.
De metalen rails en de blikken overweg roepen veel nostalgische gevoelens op.

  Gr. Leo
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!

Hoi Martijn,

Ik denk dat je er heel verstandig aan doet !
Geeft inderdaad veel meer ruimte voor scenery, het geheel wordt er veel mooier van ( geen Zwitserse kaas ) en oogt een stuk realistischer  ;)

Grtz Tony
Re: St. Martin: UPDATE MAART. LICHT IN DE TUNNEL!
Vandaag zaten er een paar pakketjes bij de post :)

Één met electronica voor diverse doeleinden op de baan. En een pakket met diverse diktes balsa hout om zelf chalets te faan bouwen. :)

Ook heb ik twee 12VDC optische fotocellen ontvangen. Hiermee ga ik verlichting op de baan schakelen.