Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

(Ekeren City ECOIL) De hobby ligt helemaal stil wegens mijn schouder

Gestart door peterke33 zondag 14 september 2014, 13:24:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ekeren (city) vandaag begonnen aan mijn trafostation
@Gino,

Dank je wel het gaat de goede richting uit hier

@Ragoem,

het is een leuke doos, fijne uitdaging een van de moeilijkere dozen die ik heb liggen hier.

@

Alex 0850

Dank je wel ik haast me niet hoor, als het niet gaat leg ik het gewoon even weg.
Dan begin ik weer, anders gebeuren er fouten heb ik al gehad in het verleden.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) vandaag begonnen aan mijn trafostation
Hei Peter,

ziet er al mooi uit.

Wim
Re: ekeren (city) vandaag begonnen aan mijn trafostation
Hallo Wim,

Dank je wel doe het graag zulke dingen, prutsen en priegelen.
vandaag weer stukje gedaan, morgen eerst de wissels verder aansluiten dan
kan ik gelijk heel de baan rond, en verkennen morgen wat foto's


Groeten

Peter
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Kon het niet laten, krijg zulke fijne reacties altijd. heb dan maar een paar foto's, bij deze doos is wel seconde lijm nodig.





Groeten

Peter
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Tot nu toe een mooi resultaat; het wordt vast en zeker veel mooier! :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Hoi Peter,

Ziet er leuk uit. :thumbup:

Gr.
René
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Ziet er nu al leuk uit Peter. :thumbup:
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Toppertje  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Peter

Ziet er weer mooi uit  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Is dit voor groene stroom Peterke  :)
Het ziet er leuk uit, wel een hoop gepriegel maar dan heb je ook wat  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
@ Gerard,
dank je wel ik ga het zeker nog mooier maken.

@ René
Dank je wel doe mijn best.

@Michel,

Dank je hoor is leuk om te maken.

@Gino,

Dank je wel voor het compliment.

@Alex 0850

Dank je wel voor je bericht

@Peter Degeluidsman,

Doe alles voor groene stroom hier, het gepriegel is echt leuk als je het resultaat ziet.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Zo vandaag heb ik de hoofd draden vastgemaakt, dat was niet makkelijk krijg het niet beter jammer genoeg  :-( ze zijn gelijmd dus veranderen gaat niet meer  ;)



Groeten

Peter
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Ik vindt het er goed uit zien hoor Peter. :thumbup:
Als alles netjes recht hangt vindt ik het ook niet mooi nu zit er wel "leven" in. :) :)
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Peter

Komt wel goed, ik denk dat er in de echte wereld van de trafostation ook niet alles kaarsrecht hangt.
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Hei Peter,

mooi gedaan, in het echt hangen ze ook niet recht, dus perfect gedaan.

Wim
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Peter,
Ik heb het al meermaals gezegd: ik blijf me verbazen! :idea: :idea: :important: :important: :important:
Menig 'energieleverancier' staat op een afstandje te kijken hoe "Peter" dit voor elkaar krijgt (in z'n uppie)!!
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
 :-( Is nergens voor nodig Peter! Ziet er top uit hoor! Dus beter een  :) of  :D laten zien!!!
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Ziet er prima uit, niks mis mee.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation

Je kunt al bijna de hoofdschakelaar omzetten, Peter  :thumbup:

Ga je ook masten plaatsen straks ?

Grtz Tony
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
@Michel,

Dank je wel voor je positief berichtje.

@Jørg,

Dank je wel komt zeker goed hoor, het moeilijkste is voorbij denk ik.

@Wim,

Dank je wel als je van verder kijkt is alles ok.

@Gerard,

Dank je wel, ik doe het heel graag en dan lukt alles bij mij.

@Fankie,

Dank je wel voor je berichtje zal eens goed lachen na al die positieve berichten weeral  :D :D

@Ragoem,

Dank je wel hoor doet me goed dit allemaal te lezen.

PS; de mensen van Ekeren City zullen blij zijn met hun centrale  >:-D >:-D

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) weer en stapje verder strafostation
@Tony,

Ik verklap hier nog niets, of er wel of geen masten gaan komen, dat blijft even een verassing  :P :P :P


Groeten

Peter
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Vandaag ook even iets anders gedaan dan gelijmd, ging even naar hubo daar zag ik kurk liggen.
dus ik dacht koop het, probeer met wat groen en ... nu bolt de kurk beetje op. komt kan dat komen door het water in de houtlijm  :help: volgens mij wel, dan kan ik beter MDF of andere plaat kopen. wil het in gelijk van mallen maken, niet kleven op de baan als ik wil veranderen ik het altijd kan weg nemen en iets anders kan leggen, foto gemaakt eerste probeersel.



Groeten

Peter
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans

Hoi Peter,

Begrijp ik het nou goed, dat je zo,n stuk ( dat groene ) weer weg wilt kunnen nemen ?

Je zou er gewoon weer overheen kunnen werken bijv. mits de kurk vast zit.
Of net als ik met tempex (perfax in België dacht ik ) werken. Dat zet ik met een paar drupjes houtlijm vast en is eventueel zo weg te breken/steken. Je kunt er ook makkelijk bomen in steken en weer uit halen.

Zijn maar overwegingen hoor, ik vind het fijn werken, een ander vindt het niks.

Grtz Tony
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Hallo Tony,

Ik vind het best een moeilijke keuze, zal ik het zonder (kurk) (MDF) werken. dan lijm ik het ballast op de kurk die er al ligt, ok op zich geen probleem maar dan zijn mijn rails wel vies, als ik dan ooit wil veranderen gaat het niet meer, zonder de kurk stuk te maken die onder mijn sporen ligt. dus een dubbeltje zeg maar, zal eens test doen met stukje plaat van 4MM dan zien hoe en wat.

Groeten en alvast bedankt voor de raad.

Peter
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Je maakt het jezelf denk ik wel erg moeilijk om allemmaal losse passtukjes tussen je rails te maken die je dan vervolgens gaat gebruiken voor gras, scenery etc...
Als je gewoon je aanwezige kurk van gras voorziet kun je daar altijd weer rails overheen leggen, mocht je ooit iets willen wijzigen in je baanplan, desnoods even t gras ed wegschrapen.
Je kunt je railbedding eerst met schilderstape afplakken alvorens je gras gaat zaaien, dan blijven je rails iig schoon.
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Hans,

Dank je wel voor je bericht, ik wilde het mij inderdaad te moeilijk maken. en het idee van schilderstape lijkt me heel goed, kan ik het altijd wegnemen en proper maken.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Hoi Peter,

Citaat van: peterke33 op vrijdag 05 juni 2015, 20:31:39
volgens mij wel, dan kan ik beter MDF of andere plaat kopen. wil het in gelijk van mallen maken, niet kleven op de baan als ik wil veranderen ik het altijd kan weg nemen en iets anders kan leggen, foto gemaakt eerste probeersel.

Een aardig idee om het zo te willen doen. Het kan maar dan zou ik geen MDF nemen maar gewoon andere multiplex plaat. Ik maak ook zo mijn gebouwen, zoals Kolenbunker. Eerst los op een plaat en dan plaats ik hem op de baan.

Voor de ondergrond van je gras e.d. neem ondervloerplaten voor laminaat. Deze zijn blauw of groen. Snijden kan je simpel met een afbreek of huishoudmes. Je kan ze gemakkelijk met houtlijm vast zetten. Ze zijn goed te schilderen. Wil je de boel losmaken is heel eenvoudig "het mes" eronder zetten en alles komt los :) Dan heb je je plaat helemaal in één keer schoon.... Dat heb ik al meerdere keren zo gedaan. :)

Voor je gras e.d. Kijk eens naar deze methode: De eerste keer groen. Maak gebruik van een statische begrasser. Al dan niet een profi of een vliegemepper uitvoering. Als ondergrond van je gras: gebruik zand. Dan is het wat ongelijk en lijkt het niet een biljart. Dat komt natuurlijker over.

Groet Ronald.
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Hallo Ronald,

Even een vraagje, dat zand laat je dat eerst drogen, of doe je het in de oven op 80 graden paar uur. heb ik eens gelezen op forum, heb hier een grasmaster liggen .

groeten

Peter
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Gewoon met de pizza en/of lasagne even mee laten laten bakken... Dus op een graad of 180 - 200 graden. Een paar uur is wat overdreven. Ik doe dat al tijden zo...  Het verlijmen kan je doen met gewone voorstrijk. Dit kan je onverdund gewoon gebruiken. Het droogt wat langzaam dus tussen de delen heb je ongeveer een droogtijd van 10 tot 12 uur.

Maak op een losse plaat een proefstukje... Dan kan je wat oefenen voordat je op je baan bezig gaat.

Succes!
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Hallo Spoorvrienden,

Vandaag weer wat gedaan aan het trafostation, het is bijna klaar dan kan het ergens op de baan een plaats krijgen, heb er wat foto's van gemaakt moet ik het nog beetje verweren ?(ouder) maken, of gewoon zo laten zoals het is.





Groeten

Peter
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Als je het zo laat, kun je er misschien nog een officiele ingebruikstelling scene bij plaatsen.
Lintje doorknippen of zo. Zal vast wel een burgemeester (schepen bij jullie?) voor te vinden zijn, die dat wil doen toch?

Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Ziet er leuk uit peter  :thumbup: Maak je nog draden van de staanders naar de draden bovenin?

Over het verweren: Dat kan als het leuk vindt om te doen. Je kan het ook zo laten wat Frenkievee aangeeft.... :)

Groet Ronald.
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Frank

Ik ga wel een doorgang laten voor personeel, al moet ik daar eens naar op zoek gaan. je idee is ook heel fijn, om een schepenen er bij te plaatsen met het nodige volk.

@Ronald,

Ik wilde het wel doen maar is een zo een gepriegel, zal morgen nog eens poging wagen. er komt nog wel iets bij maar dat geef ik nu nog niet prijs. vind verweren heel leuk om te doen, zal je dan bv roest doen op de balken ? twijfel nog en beetje.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Wordt mooi je trafostation Peter.
Netjes afgewerkt leuk het naambordje er tussen. :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Citaat van: h0_miessie op zondag 07 juni 2015, 21:04:29
Wordt mooi je trafostation Peter.
Netjes afgewerkt leuk het naambordje er tussen. :thumbup: :thumbup:

Michel,

Dank je wel, het was wel een hele opdracht hoor. mijn vrouw heeft dat gemaakt, vond het wel iets hebben die naam.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
 :) Dat ziet er heel goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik zou het niet verweren, meestal zien trafostations er netjes uit in het echt, word allemaal keurig bijgehouden.

Dirk-Jan
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Hoi Peter,

mooi resultaat, maar ik zou het niet verweren.

Wim
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Dirk-Jan,

Het was best een leuke maar toch moeilijke doos om te bouwen, inderdaad het verweren ouder maken lijkt me beetje overbodig.
Word zoals je zij normaal goed onderhouden.

Wim

Hoi
Dank je wel voor de lovende woorden, heb mijn best gedaan inderdaad niet verweren. beter zo laten is in het echt ook zo ben net gaan kijken, hier in Ekeren staat ook een trafostation en dat ziet er best nog heel nieuw uit.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Peter,
Heb nu pas alles goed kunnen bekijken. Heeft jouw centrale nog een verdere funktie op de baan, of is het een op zich staand object. Met andere woorden heb jij nog een plannetje ontwikkeld om er draden aan masten te gaan bevestigen over jouw landschap? Als dat zo is, dan krijgen we ook nog jouw 'hoogspanningsmasten' te zien. Je maakt ons wel nieuwsgierig. In elk geval is het een mooi geheel en zal best ergens in jouw baanplan gaan passen. Je hebt er in elk geval behoorlijk wat werk aan gehad!
Suk6 met verdere ontwikkelingen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren

Hoi Peter,

Ik neem aan, dat je onder gunstige condities stroom geleverd krijgt  :P
Anders gewoon een draadje extra er aan maken en illegaal aftappen  >:-D

Grtz Tony
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Hallo Gerard,

Ik heb deze gewoon op de baan staan, maar er komt nog wel iets bij. wat en hoe ga ik nog niet verklappen, dat blijft voorlopig nog even geheim. werk heb ik zeker aan gehad, was een leuke uitdaging maar wel de moeite waard.

@Tony,

Niet verder zeggen ik tap af bij de buren, heb een gaatje geboord. dan draad er door en alles op hun netwerk gezet  >:-D >:-D dat beetje stroom zullen ze niet merken  8o hoop ik toch  :help: :thumbup:

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Hallo Peter,

Ziet er mooi uit allemaal, blijf je draadje volgen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd naar je volgende vorderingen. :P :P
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Hallo Erwin,

Dank je wel voor bericht, ben zelf ook tevreden nu hoor. doe het vooral rustig aan, goed denken hoe wat en waar komt.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Je trafo station is mooi geworden Peter.
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Piet,

Dank je wel voor je reactie, ben ook heel blij dat het gelukt is, was best een leuke uitdaging.

Erik,

Moet ik bv het koffie dik ook even in de oven doen +- 200 graden, en ja hoelang heb daar geen ervaring mee. heb eigenlijk nog nooit strooisel gebruikt.

Groeten

Peter
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Dag Peter.

Citaat van: peterke33 op maandag 08 juni 2015, 19:19:38
Moet ik bv het koffie dik ook even in de oven doen +- 200 graden, en ja hoelang heb daar geen ervaring mee.

Dat lijkt mij overbodig (de koffie is toch al heet geweest? :mrgreen:).
Gewoon aanbrengen (niet een te dikke laag, want dan trekt de onderplaat krom), bevochtigen
en dan indruppelen met verdunde houtlijm (+ ontspanner: glansspoelmiddel of afwasmiddel).
Ik adviseer: maak altijd eerst een proefstukje om te weten hoe materialen zich laten verwerken! :idea:
Dit proefstuk niet weggooien, als je ermee klaar bent kun je hierop weer andere dingen testen
zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van het gras :wink:

Groeten,

Erik.
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Hallo Erik,

Dank je wel voor het goede advies, ik zal eens wat moeten uitproberen op een stukje hout, ik heb als ondergrond kurk liggen op de baan.


Groeten

Peter 
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: ekeren (city) bijna groene stroom in ekeren
Dag Peter.

Dan zou ik het plankje voor het proefstukje óók beplakken met kurk,
opdat je precies de situatie van de modelbaan 'nabootst'  ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: ekeren (city) eerste groen in ekeren poging gedaan althans
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 08 juni 2015, 19:13:03
Da's een prima tip, echter gebruik i.p.v. zand eens koffiedik; daarbij is gelijk de kleur beter. :wink:

Ik ben geen fan van koffiedik...

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 08 juni 2015, 20:39:07
Gewoon aanbrengen (niet een te dikke laag, want dan trekt de onderplaat krom), bevochtigen
en dan indruppelen met verdunde houtlijm (+ ontspanner: glansspoelmiddel of afwasmiddel).

Met zand heb je dat probleem niet. Zand kan je in een hele dunne laag aanbrengen. Daarnaast is zand droog. Door inlijmen met bijvoorbeeld verdunde houtlijm of (onverdunde) voorstrijk maakt het niet uit hoe dik de laag is ;) Over de kleur: Zand heeft al een goede kleur. Anders is het iets van een kleurtje door de voorstrijk en/of houtlijm mikken. :D Het is de basis. Maak maar eens een stuk met koffiedik en een stuk met zand. Dan begrassen en bekijk het verschil wat je het mooiste en gemakkelijkst werken is.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 08 juni 2015, 20:39:07
Ik adviseer: maak altijd eerst een proefstukje om te weten hoe materialen zich laten verwerken! :idea:
Dit proefstuk niet weggooien, als je ermee klaar bent kun je hierop weer andere dingen testen
zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van het gras :wink:

Jep, altijd proefstukjes maken en niet zo maar op de baan aan de gang gaan. Die proefstukjes geven je inderdaad meer inzicht hoe iets gaat. En inderdaad gewoon zoals je het op de baan gaat maken. Dus ook met kurk als ondergrond als je dat gebruikt.

Groet Ronald.

Groet Ronald.
Re: ekeren (city) tunnel maken
Ik zal eerst wat proeven doen, zover ben ik nog niet heb nog heel veel werk. maar de tips blijven zeker welkom, momenteel heb ik nog even andere dingen aan mijn hoofd.

groeten

Peter