@Koen,Succes! We zien straks graag je resultaten op dit forum verschijnen
@Alex,Bedankt
Beste Forumvrienden,Vandaag heb ik allerlei kleine dingetjes gedaan. Op de rails onder het kolenspoor heb ik een strookje schuurpapier aangebracht en dit met een potlood wat groezelig gemaakt. Verder ben ik verder gegaan met het aanbrengen van poppetjes in de coupé rijtuigen. De tweede trein is nu gereed.
Ik heb gekeken of ik ook poppetjes kan aanbrengen in de kleine Fleischmann rijtuigen. Het lukt wel om de kap er af te halen maar de binnenkant met bankjes lijkt wel vastgelijmd te zitten in die kap. Zonder breekwerk lukt het me niet om dit uit elkaar te halen. Dan maar gekozen voor het aanbrengen van een begeleider op het achterbalkon en een machinist in de loc. Bij die kleine locjes zie je het motorblok zo duidelijk zitten. Daarom heb ik eerst een stukje zwart papier er omheen gevouwen en vervolgens de machinist laten plaatsnemen.
Ik heb ook een paar auto's van Märklin. Daar wilde ik een chauffeur in plaatsen. Bij de meeste ging dat wel, maar bij 2 auto's bleek er imitatie glas geplaatst te zijn. Zonder dit definitief te verwijderen kan ik er geen poppetje in zetten. Dus heb ik maar een andere oplossing bedacht. De ene auto is voorzien van diverse vaten in allerlei kleuren en maten en bij de andere auto (bij Weg en Werken) heeft de chauffeur plaats genomen in de laadbak.
Ik ben daarna een paar kolenwagens gaan vullen. Eerst met een stukje golfkarton de bodem wat hoger gelegd en vervolgens met kolen gevuld. Een van de wagons, eentje van Fleischmann, loopt zwaar. Ik heb al van alles geprobeerd om de wielen soepeler te laten draaien. Op zijn kop is het geen probleem, maar ja dat rijdt niet zo gemakkelijk in een trein

, wielen vervangen, houders iets uitbuigen, het geeft allemaal weinig of geen verbetering. Dus heb ik maar besloten de wagon als stilstaand object te gaan gebruiken. De koppelingen zijn verwijderd en de wagon is geplaatst op de kop van het eerste perronspoor en het verzorgingsperron.
Gelijk even gekeken of een lokaaltrein, die binnengekomen is, met een nieuwe loc ervoor weer kan vertrekken. Het zal jullie niet verbazen dat dit kan. Daar was de perronlengte op berekend

.
Twee andere kolenwagons zijn op dezelfde wijze voorzien van kolen. De ene wagon is van Märklin met kortkoppelingen, de andere is van Fleischmann met NEN-schacht. Aan de ene kant heb ik een kortkoppeling van Märklin gestoken en aan de andere kant een kortkoppeling van Fleischmann. Zo kan deze wagon ook als koppelwagen in een trein met M* en F* wagons rijden.
Verder heb ik gisteren en vandaag de "administratie" bijgewerkt. Dat betekent dat ik de bedradingschema's en detailfoto's heb geactualiseerd. Dat is toch wel erg handig als je na een tijdje of een storing wilt opzoeken of een wijziging wilt aanbrengen. Je houdt dan nog steeds "hoe zat het ook al weer", maar met de schema's en detailfoto's erbij gaat het een stuk gemakkelijker.
hartelijke groeten.
Roel
PS foto's in 2 berichten