@Tony,Dank je voor je waardering. Inderdaad, in de Rococo tijd ging ook niet alles snel. Maar ja, toen waren er ook nog geen IJzeren Spoorwegen
.
beste forumvrienden,Iedereen bedankt voor de waardering bij de vorige bijdrage. Ik voeg nog een foto bij van de werkers bij de kleine werkplaats.
De kleuren op de foto komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Het verschil in kleur tussen de M-rails bedding en de los gestrooide en gelijmde ballast is in werkelijkheid veel minder groot. Eigenlijk is het verschil nauwelijks opvallend.
Het inzetten van de dakattributen gaat inmiddels redelijk snel: 1-1
1/
2 uur per wagon. De immitatiestangen op de kopse zijden laat ik maar weg. Die plastic dingetjes zijn zo slap dat ze verbuigen als je het uiteinde in zo'n gaatje stopt. En als je het terugbuigt, dan breekt het af....
. Tja, het zijn op zich mooie wagons, maar de inzet gaat niet zonder slag of stoot.
Toen ik gistermiddag de volgende 2 Roco wagons op het spoor zette bleek dat ze ineens tegen het perron van het kopstation vastliepen. Dat gold voor beide zijden van het perron. De - vergelijkbare - wagons van Märklin liepen wel goed langs het perron. Het probleem zat in de onderste treeplank van de Roco wagons. Die is kennelijk minder dan een halve mm breder dan die van Märklin.
Bij een verdere beschouwing van de situatie zag ik dat het perron ongeveer 1-2 mm omhoog gekomen was ten gevolge van het lijmen van de ballast. Een inspectie van de andere perrons bij dit station en bij het station op niveau 1 toonde aan dat het probleem zich beperkt heeft tot het grote perron van het kopstation. Dus moest ik een plan bedenken om het probleem te herstellen. Na allerlei nachtmerries van het compleet moeten afbreken van de baan tot het verwoesten van het perron en de hele entourage kreeg ik gelukkig toch een goede inval.
Ik heb eerst het hele perron gefotografeerd om in geval van beschadiging cq. gedwongen nieuwbouw van het perron alles min of meer in dezelfde lay-out terug te brengen. Daarna het ik het scherpe hobbymes genomen en heb ik de ballast losgesneden van het perron. Dat ging vrij gemakkelijk. Daarna heb ik geprobeerd het perron er uit te nemen. Met enig heen en weer wrikken lukte het om de voorzijde los te krijgen. Toen was het gemakkelijk om ook de andere zijde los te snijden. Het perron heb ik vervolgens schoongemaakt (= ontdaan van ballastresten aan de zijkant en lijmresten aan de onderkant). Het perron had ik gemaakt van een stukje MDF. Dat bleek niet beschadigd te zijn. Onder het perron lag 2 mm dik hardboard. Dat bleek op een paar gedeelten bol te zijn gaan staan, waardoor het MDF-stuk omhoog gedrukt werd. Ik heb het hardboard helemaal weggehaald en het MDF direct op de ondergrond (=spaanplaat) gelegd. Het perron is daardoor 2 mm lager komen te liggen dan in de oorspronkelijke situatie en 3-4 mm lager ten opzichte van gisteren.
Het perron heb ik ook weer een beetje in stijl hersteld, de poppetjes teruggeplaatst, die er afgevallen zijn, en vervolgens de Roco-wagons aan beide zijden langs het perron laten rijden. De onderste treeplank komt nu nèt boven het perron uit, dus is hiermee het probleem opgelost.
. Tenslotte heb ik nog een beetje ballast gestrooid tussen rails en perron, en de situatie is beoordeeld en goedgekeurd. De treinen kunnen weer rijden !
pfff, een klusje, waar je tegenop ziet, maar dat gelukkig redelijk snel en eenvoudig kon worden uitgevoerd. Dus heb ik nog tijd over om weer met de Roco-wagons in de weer te gaan. Nog 2 te gaan, plus op eentje toch nog wat herstelwerk uitvoeren. Een dakattribuut is losgelaten, een wagonnummer en een DRG-schild is losgelaten. Dus maar weer lijmen
hartelijke groeten,
Roel