Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  BoschSpoor in aanleg -> luchtfoto
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 22 23 [24]   Omlaag

Auteur Topic: BoschSpoor in aanleg -> luchtfoto  (gelezen 142337 keer)

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
« Reactie #1150 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 22:14:42 »

 @citaat: De verhouding maakt uit. De gebruikte lijm. Dat heeft allemaal met elkaar te maken ;) Op mijn proefstukjes lijmde ik eerst met voorstrijk: Donker. Daarna met Anita Decor lijm (boekbinderslijm) verdund: ietsjes verkleuring. Het duurt bij mij altijd een paar dagen / week voordat de definitieve kleur heeft. Zelf ben ik soms ongeduldig en zet de föhn erop om het iets sneller te laten drogen.  :D Dan zie ik het eindresultaat eerder en kan ik in de ballastmix nog iets aanpassen kwa kleuren.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
« Reactie #1151 Gepost op: dinsdag 13 augustus 2019, 23:48:16 »

En dan is er altijd nog verf of poeder; je kunt verdunde verf over de ballast aanbrengen met kwast of airbrush en je kunt de boel nog een keertje drybrushen of poederen.
Talloze mogelijkheden om kleurcorrecties te maken.

Groet,

Peter
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
« Reactie #1152 Gepost op: woensdag 14 augustus 2019, 07:40:30 »

Klopt helemaal. Je kan nog aan de gang met verf. wat verf in de lijm om het dan al wat bij te kleuren. Airbrushen na het aanbrengen. Bewerken met poeders. Ga zo maar door. Een beetje kleur verschil is niet echt erg. In het echt is ook niet alles egaal dezelfde kleur. ;)

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
« Reactie #1153 Gepost op: donderdag 15 augustus 2019, 15:21:43 »

Beste forumvrienden,

Wat Ronald en Peter aangeven, klopt. Ik heb in het begin een proefplankje gemaakt en omdat dit mij wel beviel heb ik de verhouding 1:4 met Latexlijm van Noch en de graniet ballast 0262 van Jeweha voor mijn hele baan gekozen.

De fijnere afwerking met poeders en zo komt in een latere fase aan de orde.

Gisteren heb ik de laatste stukjes ballast gestrooid, vandaag is alles gelijmd en staat het nu te drogen.

Er moet nog een heel stuk van ballast voorzien worden: de keerlus van niveau 2 naar niveau 1 en het bergspoor. Maar daar moeten eerst nog andere werkzaamheden aan worden uitgevoerd.

wordt vervolgd.

Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
« Reactie #1154 Gepost op: vrijdag 16 augustus 2019, 13:57:45 »

Beste forumvrienden,

De ballast is verlijmd en droog. Zoals verwacht is het daarmee iets donkerder geworden, precies volgens verwachting. Er zijn een paar plekjes, die nog even bijgewerkt moeten worden.

Het vinden van Preissers of andere bevolkingsgroepen uit de periode I / II is lastig. Maar soms moet je geluk hebben. Ik heb een tijdje geleden een setje personeel van Preiser (nr 12130) en een setje reizigers van Power Model (nr. 5716) gevonden. Recent vond ik nog een setje van Merten (nr. 2156). Dus deze figuren hebben hun plekje gekregen op het lokaalspoor perron op niveau 1 en achter op de wagons van de lokaaltreinen. Het mooiste zou zijn als ik ook nog een paar wagons uit die periode zou kunnen vinden  :P :P

Nu het ballastwerk rond het station Goyatz (niveau 1) en het station Oberried grotendeels gereed is, zijn ook de werkzaamheden van de afdeling Weg- en Werken op deze stations wat verder aangekleed. Bij Goyatz is naast de kleine loods een hoopje overtollig en dus op reserve liggend ballast verwerkt, waar het personeel zich even mee doende houdt. Bij Oberried is een kleine dwarsligger vernieuwing gaande. Met de kraan worden enkele dwarsliggers van de wagon op het werkperron gelegd. Personeel zorgt er voor dat een en ander goed verloopt.

En verder ga ik weer aan de slag met een van de volgende Roco wagons om deze van de nodige attributen te voorzien..... :( :(

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: BoschSpoor in aanleg -> met beide benen in de ballast
« Reactie #1155 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2019, 13:21:36 »

Heel sfeervolle plaatjes, Roel  :thumbup:

En wat je wagons betreft; je moet maar denken dat het in de tijd van de Rococo ook veel werk was om de zaak te versieren  O:-D

Grtz Tony
Gelogd
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron ligt te hoog -> treinverkeer gestremd
« Reactie #1156 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2019, 14:38:10 »

@Tony,

Dank je voor je waardering. Inderdaad, in de Rococo tijd ging ook niet alles snel. Maar ja, toen waren er ook nog geen IJzeren Spoorwegen  :D.


beste forumvrienden,
Iedereen bedankt voor de waardering bij de vorige bijdrage. Ik voeg nog een foto bij van de werkers bij de kleine werkplaats.
De kleuren op de foto komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Het verschil in kleur tussen de M-rails bedding en de los gestrooide en gelijmde ballast is in werkelijkheid veel minder groot. Eigenlijk is het verschil nauwelijks opvallend.

Het inzetten van de dakattributen gaat inmiddels redelijk snel: 1-11/2 uur per wagon. De immitatiestangen op de kopse zijden laat ik maar weg. Die plastic dingetjes zijn zo slap dat ze verbuigen als je het uiteinde in zo'n gaatje stopt. En als je het terugbuigt, dan breekt het af.... :( :(. Tja, het zijn op zich mooie wagons, maar de inzet gaat niet zonder slag of stoot.

Toen ik gistermiddag de volgende 2 Roco wagons op het spoor zette bleek dat ze ineens tegen het perron van het kopstation vastliepen. Dat gold voor beide zijden van het perron. De - vergelijkbare - wagons van Märklin liepen wel goed langs het perron. Het probleem zat in de onderste treeplank van de Roco wagons. Die is kennelijk minder dan een halve mm breder dan die van Märklin.

Bij een verdere beschouwing van de situatie zag ik dat het perron ongeveer 1-2 mm omhoog gekomen was ten gevolge van het lijmen van de ballast. Een inspectie van de andere perrons bij dit station en bij het station op niveau 1 toonde aan dat het probleem zich beperkt heeft tot het grote perron van het kopstation. Dus moest ik een plan bedenken om het probleem te herstellen. Na allerlei nachtmerries van het compleet moeten afbreken van de baan tot het verwoesten van het perron en de hele entourage kreeg ik gelukkig toch een goede inval.

Ik heb eerst het hele perron gefotografeerd om in geval van beschadiging cq. gedwongen nieuwbouw van het perron alles min of meer in dezelfde lay-out terug te brengen. Daarna het ik het scherpe hobbymes genomen en heb ik de ballast losgesneden van het perron. Dat ging vrij gemakkelijk. Daarna heb ik geprobeerd het perron er uit te nemen. Met enig heen en weer wrikken lukte het om de voorzijde los te krijgen. Toen was het gemakkelijk om ook de andere zijde los te snijden. Het perron heb ik vervolgens schoongemaakt (= ontdaan van ballastresten aan de zijkant en lijmresten aan de onderkant). Het perron had ik gemaakt van een stukje MDF. Dat bleek niet beschadigd te zijn. Onder het perron lag 2 mm dik hardboard. Dat bleek op een paar gedeelten bol te zijn gaan staan, waardoor het MDF-stuk omhoog gedrukt werd. Ik heb het hardboard helemaal weggehaald en het MDF direct op de ondergrond (=spaanplaat) gelegd. Het perron is daardoor 2 mm lager komen te liggen dan in de oorspronkelijke situatie en 3-4 mm lager ten opzichte van gisteren.

Het perron heb ik ook weer een beetje in stijl hersteld, de poppetjes teruggeplaatst, die er afgevallen zijn, en vervolgens de Roco-wagons aan beide zijden langs het perron laten rijden. De onderste treeplank komt nu nèt boven het perron uit, dus is hiermee het probleem opgelost. :P :P. Tenslotte heb ik nog een beetje ballast gestrooid tussen rails en perron, en de situatie is beoordeeld en goedgekeurd. De treinen kunnen weer rijden !

pfff, een klusje, waar je tegenop ziet, maar dat gelukkig redelijk snel en eenvoudig kon worden uitgevoerd. Dus heb ik nog tijd over om weer met de Roco-wagons in de weer te gaan. Nog 2 te gaan, plus op eentje toch nog wat herstelwerk uitvoeren. Een dakattribuut  is losgelaten, een wagonnummer en een DRG-schild is losgelaten. Dus maar weer lijmen  :(

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: BoschSpoor in aanleg -> perron ligt te hoog -> treinverkeer gestremd
« Reactie #1157 Gepost op: zaterdag 17 augustus 2019, 19:31:30 »

Mooi dat het relatief eenvoudig goed is gekomen met je perron. Dat zijn onaangename verrassingen als er opeens rijtuigen tegenaan gaan rijden!
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> Roco wagons zo goed als mogelijk afgewerkt
« Reactie #1158 Gepost op: dinsdag 20 augustus 2019, 17:53:55 »

Beste forumvrienden,

Nu het perron weer in goede conditie is heb ik de laatste Roco wagons ter hand genomen. Alle dingetjes op het dak zijn er op geplaatst. Nummerborden, wapenschilden en een paar koersborden zijn bevestigd. De zeer slappe plastic "ijzeren handgrepen" heb ik niet meer aangebracht. Jammer. Aan de ene kant zie je er weinig van, aan de andere kant voelt het toch als niet af en een klein beetje falen, dat het niet goed lukt om deze slappe dingen te bevestigen. Maar goed, ik ben redelijk tevreden met het resultaat en heb dus opnieuw statiefoto's van deze rijtuigen gemaakt.

geniet maar mee  :P

groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: BoschSpoor in aanleg -> luchtfoto
« Reactie #1159 Gepost op: woensdag 21 augustus 2019, 13:34:18 »

beste forumvrienden,

Het is goed om af en toe even een pas op de plaats te maken en van een afstandje te kijken op het resultaat tot nu toe.
Ik heb daarom een hele serie foto's van de baan in de huidige toestand gemaakt. Immers, op een foto zie je veel meer details dan wanneer je gewoon naar je baan kijkt.

Ik ga met de foto's aan de slag om een lijstje met verbeterpunten, gemiste zaken, en nog te doen op te stellen. Daarmee kan ik dan proberen de juiste volgorde te kiezen om een en ander verder aan te pakken.

In de afgelopen periode heb ik veel detailfoto's al geplaatst. Als ik zelf de topics van anderen bekijk, heb ik soms wel eens de behoefte om een overzicht te hebben. Daarom heb ik een paar "luchtfoto's" gemaakt, die ik jullie niet wil onthouden.

Op de eerste 3 foto's zie je het kopstation op niveau 2, op de laatste foto is ook een stuk van het zichtbare gedeelte met station op niveau 1 te zien.

hartelijke groeten,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Henk163

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: BoschSpoor in aanleg -> luchtfoto
« Reactie #1160 Gepost op: zondag 01 september 2019, 16:43:44 »

Hoi Roel,

Ik heb je draadje vanaf 18 juli weer eens doorgenomen. Wat een vorderingen! Het gaat er steeds natuurgetrouwer uitzien en  vind de keuze voor twee verspringende tunnelportalen de juiste :) Gelukkig heb je de stroomstoring gevonden.
Ik mail je binnenkort weer even voor een update van mijn kant.

Vriendelijke groeten,
Henk(163)
Gelogd


Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.469 seconden met 29 queries.