Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

baan doet raar

Gestart door marklintim donderdag 02 juli 2015, 12:40:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
baan doet raar
hallo allemaal,
vandaag was ik gewoon aan het rijden. net de trafo's aangezet. 5 minuten gereden. ik zet de motorpost stil om post te lossen en te laden. vervolgens wil ik weer verder rijden. een halfe meter verder was het boem en deed hij niks meer. ik hoorde een tik dat was alles. lok van de wissel afgehaald en opnieuw opgezet. er bleef kortsluiting ontstaan. trafo uitgezet, en later weer aangedaan. de trafo 6647 bleef steeds een tik geven en de motorpost bleef stilstaan. de motor werd erg warm. zo warm is hij nog nooit geweest. toen dacht ik opeens aan wat ik laatst bij mijn neef remco had zien gebeuren. daar bleek een probleem te zijn met de trafo. dus ik heb er een andere lok opgezet. niks, volgende lok. ook niks baan geinpecteerd, ligt niks aan metaal op wat kortsluiting kan veroorzaken. het lijkt mij dat het aan de trafo ligt. maar wat dan. hoe kan hij opeens vlam kapot gaan?
en waarom word de mp dan zo warm? heeft de motorpost het probleem veroorzaakt?

edit, topic titel aangepast
Re: trafo 6647 doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: trafo 6647 doet raar
nog een inspectie gedaan. de bedrading is het ook niet, die klapt niet tegen elkaar aan. wat wel gebeurd is als ik de rode draad loshaal de trafo openzet en de rode draad weer vast wil zetten komt er een enorm grote vonk. dit geld niet voor de bruine draad.
Re: trafo 6647 doet raar
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: trafo 6647 doet raar
kan je alle draden lostrekken van de trafo en dan meten met een multimeter?
Re: trafo 6647 doet raar
Dag Tim,
het lijkt erop dat de sluiting ergens in de baan zit.
Je schreef, dat toen de motorpost het wissel bereed, er sluiting ontstond.
Ik zou het zoeken in het wissel... Onbedoeld contact tussen een tong en een puko?
Re: trafo 6647 doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: trafo 6647 doet raar
dennis, dat kan maar wat moet ik dan precies gaan zien op de multimeter en in welke stand moet die dan?
win, dank je, heb wat lopen wiebelen aan een puko die misschien tegen de tong aan had kunnen komen en zou zo kijken of hij het weer doet maar ik vrees het ergste
Re: trafo 6647 doet raar
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: trafo 6647 doet raar
Gaat de trafo ook in de beveiliging (= tik horen) als de draden naar de baan (en eventueel verlichting) los zijn genomen? Dan zou de kortsluiting in de trafo zitten. En anders zit het toch ergens in de baan.

Eventueel alleen een lampje aansluiten aan de lichtaansluitingen van de trafo ter controle of die werkt.
Re: trafo 6647 doet raar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: trafo 6647 doet raar
Citaat van: dennisreij op donderdag 02 juli 2015, 13:03:11
kan je alle draden lostrekken van de trafo (...)?
Altijd de beste tip van Dennis.

Trek alle stekkers uit de trafo
Meet de trafo door met een lampje
Sluit een aparte aansluitrails aan
Test de trafo
Zet een lok op de aansluitrails
Test de trafo

En daarna uitbreiden tot blok voor blok of sectie voor sectie alles blijft werken

Dat geldt altijd met dingen die stuk zijn ....

Maar vaak zit je op de plee, en dan draaien de hersenen ineens mee.
Ineens denk je: vorige keer sloot ik een nieuw sein of wissel aan, vlak voordat ik stopte.
Als ik nou de gele en de blauwe draad inderhaast verwisseld heb, dan .... Shit!
Re: trafo 6647 doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: trafo 6647 doet raar
hallo allemaal,
ik hoor geen tik als er geen draden aanzitten. een lampje doet het prima. ik heb het project baantje aangesloten en die doet het ook goed. het ligt dus niet aan de trafo maar aan de baan. wissels gecontroleerd, seintjes eraf gehaald. zelfs de rode draaden van seintjes los gehaald. niks. is gewoon dood :-( :-(

en jan willem, het enigste wat ik de afgelopen week heb gedaan is het eea aan de project baan en gereden met de treinen op de grote modelbaan
Re: trafo 6647 doet raar
Dus: De topic titel is incorrect... Baan doet raar...
Kennelijk zit 't euvel toch in de buurt van 't wissel dat het probleem kenbaar maakte toen de motorpost erover reed...
Re: trafo 6647 doet raar
Lid sinds: 2009

offline
Re: trafo 6647 doet raar
Tim,

Misschien ligt het gewoon aan de hitte; ook in het echt dreigen problemen  ;).
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: baan doet raar
wim, topic titel aangepast :D
feiko, lijkt mij niet. gordijnen zijn in het hele huis gesloten zo warm is het op mn kamer niet.
Re: baan doet raar
nobody
gast

Re: baan doet raar
Dat is héél goed mogelijk.
Bij zwakstroom is sluiting vaak een kwestie van fracties van een millimeter. :idea:
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2010

offline
Re: baan doet raar
Rode draad losmaken en terug vast maken met een vonk duid duidelijk op de rijspanning. Ik zou inderdaad de wissel bekijken, als het om M wissels gaat kan het veertje onderaan in kortsluiting gaan, dat zie je direct aan de verkleuring van het veertje. Misschien de wissel loskoppelen van de baan en opnieuw de rode draad aansluiten?
mvg,

Alain
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: baan doet raar
en waar moet de sluiting dan plotseling vandaan komen?
overigens is het alleen de buitenbaan op trafo 6647. de binnenbaan op oudere 10 va trafo doet het wel goed
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2010

offline
Re: baan doet raar
Sluiting kan van alles zijn, bij M rails bvb schroef te hard aangespannen, schroefje tussen de puco's en de massa, lip van de M rails geplooid tegen massa....
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: baan doet raar
alain, mm daar heb ik eerlijk gezegt totaal geen zin in want ik was zo slim geweest om ballast en alles bij die wissel met houtlijm vast te zetten dus dan heb ik een nieuwe wisssel nodig. dit gaat nog een zware klus worden heb ik z'n vermoeden :thumbdown: en schroefen had ik al los gedraaid. de koppen steken nu boven de rails uit en de schroefdraad zit nu in rubber. de boel is nog steeds dood :-( :-( :thumbdown: :thumbdown:
Re: baan doet raar
nobody
gast

Re: baan doet raar
Draai het wissel, met de hand, in een andere stand. Dus recht i.p.v. afbuigend of andersom. Nog steeds sluiting?
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2008

offline
Re: baan doet raar
Je kunt ook een paar rails voor en na de wissel lossmaken om te kijken of er dan nog storing in de baan zit.
Als de wissel het probleem is, zal die er tcoh uit moeten met of zonder geweld...
M-rails vastlijmen is sowieso geen goed idee, maar dat is nu niet terug te draaien.

Groeten,
Ton.
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: baan doet raar
hallo allemaal,
bedankt voor de hulp. het probleem is opgelost maar ik vond het wel vreemd. de wissel waar het gebeurde zat helemaal rechts achterin, de plek van het probleem was het contact railtje. ik had de trafo wat opengezet en er een lampje aangehangen, met een lege lok handgeduwd de baan af, en bij het 2e rondje sloeg bij het contact railtje het lampje aan. trein erop en gaan met die banaan. vreemd maar waar, iedereen bedankt voor de hulp!!!
Re: baan doet raar
nobody
gast

Re: baan doet raar
Fijn, dat je 't opgelost hebt :important: :thumbup:
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baan doet raar
Citaat van: marklintim op vrijdag 03 juli 2015, 11:22:49
de plek van het probleem was het contact railtje

Ahh. Schakelrail of Contactrail?
Bij een schakelrail sta ik er niet van te kijken, bij een contactrail wel.
Bij een schakelrail kunnen de bladveren metaalmoe worden.
Bij een contactrail zou er dan iets onder de bedding moeten liggen
wat vals contact maakt, af en toe.

Foto wiki.3rail.nl Schakelrail


of

Foto wiki.3rail.nl Contactrail
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: baan doet raar
nee de rails waar de spanning van de trafo naartoe gaat, aansluitrail bedoelde ik
Re: baan doet raar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baan doet raar
Volgens de 3-rail wiki zijn daarvan 2 versies, eentje met en eentje zonder ontstoor condensator.

Foto wiki.3rail.nl: aansluitrail met ontstoring:


Ik pak 'm er even bij, omdat ik me vroeger dat verschil nooit bewust ben geweest.
Je hebt de 5111 en de 5131 aansluitrail. Ik zou zelfs moeten kijken op de vliering welke van de twee ik heb.
(te warm). Waarschijnlijk had ik 5111, draadjes gaan via een oogje de bedding in, en zitten dan vastgesoldeerd onder de bedding en aan de middenrail.

Bij de 5111 is direct te zien of het soldeerwerk nog vast zit.
Bij de 5131 zit er nog een condensator tussen (zoals op de foto inzet linksboven te zien is).