Dank voor de reacties, heren !
En wat meningen en zienswijzen wisselen kan ook geen kwaad

Dit diorama is ook mede voor fotoshoots mét bovenleiding gemaakt.
Op mijn banen vind ik de masten gewoonweg niet mooi en de draden erg onhandig.
@ Mies; dank je ! Hopelijk vindt de WOSA dat ook

@ Kees; dat weet ik niet, er heeft zich trouwens een kleine Nederlandse drukkerij gemeld voor een Nederlandse uitgave ! De WOSA piekert zich nu suf, of ze dat kunnen toestaan of niet

Er zitten ook wat haken en ogen aan het idee. Als ik meer weet/hoor, laat ik het weten

@ Erik; ik begin die pakken vla steeds lekkerder te vinden, de vormen, de kleurvlakken en vaak ook de belijning, maar bij die printjes haak ik ook af

@ Guy; ik weet dat er heel fraaie bovenleiding te koop is, maar ik ga er niet aan beginnen. Hieronder straks mijn zeer persoonlijke en wat uitgebreidere kijk op de baanbouw

@ Dirk-Jan; mooi gerijmeld ! Het gaat inderdaad om de eigen lol die je aan de hobby beleeft

@ Wico; dank je ! Dat gaat bij jou vast mooi worden, dat was je vorige baan ook al

@ Frank; die foto is heel erg oldskool en de link geeft een mooi beeld van je oude baan
Wie mijn topic vanaf het begin gevolgd/gelezen heeft, weet onderhand al aardig wat over mij.
Wie dat later allemaal door wil spitten, krijgt misschien wel pijn in zijn rug, want het is onderhand een hele berg geworden 
Dit forum is voor mij een hobby op zich geworden en ik voel me hier helemaal thuis. Ik heb geen facebook of anderszins en ben behoorlijk digibeet.
Nadat ik hier in 1976 kwam wonen, verscheen er na 2 jaar de eerste treinbaan op zolder. Een stel jaren later gestopt, de helft verkocht en de rest bewaard.
In 1993 bij een treinclub gegaan en opnieuw begonnen. Veel (bij) geleerd, want er was ook veel veranderd. Me ook suf gelezen aan Miba's en Eisenbahnjournals.
Na een jaar zowat heb ik mijn vriend ( nu de voorzitter van ons 2-persoons treinclubje ) aangestoken met het treinvirus. We hadden samen een bandje namelijk. Ook hij kwam bij de treinclub. Na een aantal jaren zijn we overgestapt naar de treinclub in Roermond en bouwden we ook mee aan banen voor beurzen. Nog meer geleerd. Uiteindelijk zijn we ons eigen clubje begonnen. Ondertussen een heel stel banen thuis gebouwd en afgebroken en was ik steeds meer gefocust op het zo mooi mogelijk nabootsen van natuur. Op de clubbaan ( die eigenlijk van mijn vriend is ) heb ik vooral het groen voor mijn rekening genomen. Heeeel veel zeeschuimbomen/struiken gemaakt en laagje voor laagje begroend. Op die baan proberen we alles zo echt mogelijk te maken. Tot een jaar of 6 geleden hadden we allebei alleen maar stomers en diesels. Geen bovenleiding nodig en mooi vonden we dat ook niet. Daarna kwamen er toch E-loc's. Smaken veranderen ....We bezoeken 3 of 4 keer per jaar een beurs (boodschappen en inspiratie inslaan) en smullen net als iedereen van de ware baanjuweeltjes.
In de tussentijd heb ik veel zaken weer losgelaten; wagens hoeven niet meer kortgekoppeld te zijn, mogen gerust hetzelfde nummer hebben, rijtuigen hoeven ook geen inrichting en passagiers meer te hebben en eventuele binnenverlichting heb ik er altijd al van uitgeschakeld (sleper gesloopt). Ook herontdekte ik het oldskool-gebeuren en werd verliefd op het oude spul.(treinen en huisjes/scenery) Tegenwoordig mag van mij alles en doe ik waar ik zin in heb. Een hele opluchting ! Soms probeer ik "net echt" echt iets te maken en soms juist niet.
En vaak wordt het een combi.
Achteraf gezien had ik ook niet digitaal hoeven te gaan; ik rijd/speel altijd maar met één trein. Die kan ik dan in al zijn schoonheid bewonderen. (Of lekker wat rangeren)
Van meer rijdende treinen tegelijk krijg ik de kriebels, dus automatiseren is ook niks voor mij. En omdat ik graag scenery maak en zie, bouw ik liever 2 banen boven elkaar, dan dat ik een schaduwstation heb.
Wie nog meer wil weten (en zien); gewoon op bladzijde 1 van dit topic beginnen 
En omdat er ook wat te kijken mag wezen; ik vond een leuk oldskool fillumpie 
Grtz en welterusten,
Tony
[/i]