Het kartonnen prototype van het kerkje heb ik nu aangepakt. Het moet gaan lijken op deze kerk: Chiesa di San Nicolao in Giornico. De kerk is gebouwd in de 12e eeuw. Het plaatsje ligt langs het Gotthardtraject.
Op een plaat MDF van 4mm dik de bouwtekening gemaakt. De kerk heeft toch geen ramen dus dit keer karton wat krom kan trekken.
MDF is echter te dik voor de kerktoren want daar zit wel ramen in waar ook de blauwe lucht doorheen is te zien. De spijlen zijn van stukjes sateprikker want die waren te smal voor karton.
De losse houtdelen in elkaar gelijmd en met een stuk tape maar even vasthouden.
De toren er op gelijmd.
Aan de achterkant de ronding van karton gemaakt die ik met klei ga bekleden.
Het kerkje wordt op een helling geplaatst dus vandaar de scheve boel. Dat blijkt eigenlijk niet handig met bouwen. De volgende keer maak ik wel een losse fundering als ik iets op een helling wil bouwen.
Van klei maak ik de ornamenten en andere bouwkundige versieringen.
Dan de rest opvullen met plamuur. Ik kies voor plamuur omdat dit niet zo snel droogt als gips en je het langer kunt verwerken. Achteraf de verkeerde volgorde. Beter eerst de plamuurlaag waar het steenmotief in komt en dan de versieringen met klei. Maar mijn idee was dat de kleilaag te dik zou zijn en ik de overige delen dan mooi kon opvullen met plamuur.
Toch even spannend. Want het lijkt er op dat het mooi model zo een beetje verprutst is. Met veel schuren en vijlen de plamuurlaag toch naar wens gekregen. Ook de kleistenen gevijld zodat deze scherper en vierkanter zijn. Als je in klei de voegen drukt met een schroevendraaier gaat de klei wat bol staan terwijl ik hier juist een vlakke steen van graniet of lei moest hebben.
Na heel wat uurtjes krassen in de klei en plamuur ontstaat dan toch een mooi effect. Voor zover de plamuurlaag niet teveel beschadigt zoals bij het kruis.
Het toren krijgt een dak van karton, evenals de ronding aan de achterzijde. Niks meten, gewoon knippen totdat het ongeveer past.
De dakpannen wilde ik van golfkarton maken maar het golfje was veel te groot. Daarom een laag plamuur er op en met een lijmkam (of eigenlijk ruitenkrabber) er baantjes in getrokken en horizontaal het plamuurmes er in gedrukt. Het lijkt enigszins op dakpannen.
En zo komt het kerkje te staan. Nu nog het schilderwerk.