Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?

Gestart door ganes zaterdag 23 november 2013, 10:42:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
hoi forumleden
ben bijna jaar niet op forum geweest geloof ik
Maar weer verder met de trein
Maar mijn lokomotief AVG 61  gaat midden op de baan ineens achteruit en na een stukje ineens weer vooruit.
De lampjes van de wissels knipperen dan
Ligt dit aan de trein of de baan?
Heb gewone trafo met nog  een deltatrafo  om nog een trein te laten rijden(analoog)
alvast bedankt
agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Waarschijnlijk moet je het veertje van het omschakelrelais af stellen of vervangen.
Ik heb even geen plaatje bijdehand (zit op mijn werk)

Dirk-Jan
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?

© onze eigen wiki

Gr.  Charlie
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Prachtig die analoge techniek  ;)
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
klopt het verhaal ook bij deze lokomotief
Moet hem dus openmaken
groet  "leek" agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
waarschijnlijk wel....
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Maar analoog rijden met een extra Deltatrafo voor een extra trein te laten rijden, gaat toch helemaal niet??

Groet Winno
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
niet tegelijk!
en heb de handleiding gevonden en gedownload
dus ik ga hem openmaken.........
gr agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
hoi forum
De informatie naar jullie toe is misschien  wel niet goed
Ik heb een analoge baan met van die blauwe kastjes voor wissels en zo'n blauwe transformator
Maar mijn 2 lokomotieven zijn aangepast aan delta(heet dat zo?)er zit dus een printplaatje in
Met een 2e trafo kan ik dus 2 treinen laten rijden
Ik maak de lokomotief open aan de bovenkant ,maar daar zit niet zo'n systeem met een veertje,of moet ik ook de onderkant openmaken?(lijkt me niet)
Of heeft deze lok dat niet?
Hoop dat iemand tot mijn technisch nivo kan neerdalen
gr agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Hey,

doet dit probleem zich pas nét voor, of al lang? Je mag namelijk eigenlijk de blauwe trafo's nietmeer gebruiken. Deze zijn vervangen door de witte. Ik zal je de details besparen, maar ze zijn electrisch anders. (vroeger was alles 220V, daar zijn de blauwe op gemaakt, tegenwoordig is alles 230V, en daar zijn de witte op gemaakt.)

Roy


Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
ik gebruik nog steeds de blauwe transformatoren,
nergens geen problemen mee, ook een delta loc loopt er prima op.
kan alleen zijn dat de schakelpuls wat hoger is,

groet Winno
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Die storing is pas net een dag,vorige dag nog gereden.
Iemand een oplossing?
De andere lokomotief doet het niet.

En die trafo's op foto kunnen toch wel?
gr agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Agnes,

Rij je nu digitaal, of compleet analoog?

De Delta control is een digitaal besturing apparaat wat maximaal 4 locs kan aansturen, wat gevoed wordt uit een analoge transformator.

Winno,

Een kapotte decoder ga je zeker nog een keer tegenkomen. Doordat er een iets hogere ingangsspanning op de transformator komt te staan, wordt de uitgangsspanning ook hoger. Dit is niet direct een probleem, alleen de omschakelpuls verhoogt ook drastisch. Nu kunnen niet alle decoders over die omschakelpuls, en kunnen die defect gaan.
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
even in leken taal, de blauwe transformator geeft bij omschakelen een hogere stroom naar de lok dan de nieuwe transformator. De delta decoders rijden er prima op maar de decoder is dus niet goed bestand tegen het omschakelen met de oude transformator. Dit kan natuurlijk heel lang goed gaan of meteen fout.

Wanneer je met het kastje (delta) gaat rijden, dan moet je je loks even openmaken en een adres kiezen met de dipswitches. Je kan ook overwegen een ''nieuwe'' witte transformator kopen. Dan is het risico dat je delta-decoder kapot gaat een stuk kleiner.
De witte transformator kun je via marktplaats kopen, zijn niet erg duur meer omdat de meeste mensen digitaal rijden.

Ik hoop dat het wat duidelijk is!

Mvg,

Mathijs
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Zoals ik het zie:

Agnes rijdt Delta waarmee ze een tweetal locomotieven aanstuurt. Een Delta transformator bestaat niet. Op de foto zien we een Delta regelaar. In combinatie met een blauwe transformator doet deze het prima. Deze is weliswaar gebouwd voor 220V maar deze aansluiten op 230V geeft maar 5% spanningsverhoging op de uitgang. In de praktijk is dat ongeveer 0,8V. Trek daar alle verliezen eens af, wordt dat een mooie 16V. Voor de schakelpuls ligt dat ietsje hoger, daar is dat 1,2V hoger. Ook hier gaat het verliezen verhaal op.

Een transformator is een transformator. Heeft niets met analoog of digitaal te maken. Verder in leken taal. De omschakeling vindt plaats door een spanningspuls. Niet door een hogere stroom.

Mij lijkt het of een defecte Delta decoder of een draadje wat tijdens het rijden ergens sluiting maakt. Devies: open maken en de ogen de kost geven.
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Wanneer leren we nu eens het verschil tussen STROOM en SPANNING.

Een blauwe trafo voor 220Volt (SPANNING) levert bij het rijden en omschakelen een hogere SPANNING bij de huidige netspanning van 230 Volt.
Daarvan gaan de wat oudere decoders stuk.

De STROOM-(sterke) blijft gelijk. Deze wordt uitgedrukt in Ampere (A).

John
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
John, we zijn hier met zijn allen op het forum om iets te leren en iets van elkaar te leren.
Dus niet "nu eens" maar misschien wel nu of morgen of later.
We hebben niet allemaal de wijsheid in pacht.

Dirk-Jan
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Hallo Agnes,

kijk uit met die blauwe transformator bij het aansturen van deltadecoders.
Ik heb hier inmiddels 5 gesneuvelde Delta-decoders liggen wegens aansturen met oude transformatoren.
!0 jaar geleden ging dat nog goed, maar nu loop je risico.

Dus mijn advies: ga over op een nieuwer type transformator.
Een 32V versie hoeft niet meer dan ? 15 te kosten. (gebruikt; soms nieuw)

M.v.g. Marcel
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
bedankt voor alle reacties
oke ,dus de meeste vinden dat ik een nieuwe(2e hands) transformator moet aanschaffen.
Die deltaregelaar kan dus blijven.
De decoders van beide lokomotieven(heb nog een zwarte die gewoon alles doet)zijn vorig jaar door de marklinwinkel in badhoevedorp aangepast .daar is toch met de "dipswitch" een adres ingesteld?
heb er foto's bijgedaan ,want losse draadjes zie ik niet.Kan altijd weer even naarde winkel teruggaan,want op afstand is het voor jullie moeilijk.
Ter verduidelijking :als ik met die rode lok rijdt stopt hij ook regelmatig,soms gaat hij daarna weer rijden ,maar vaak niet,blijft dan een geluid maken,tot je bij die deltaregelaar een zachte "ping"hoort en dan houdt het geluid op.
Klinkt allemaal niet best.
En of ik digitaal of analoog rij?Ik denk allebei of niet?
groet agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Hallo Agnes,

Je rijdt delta digitaal, dit is een soort digitaal maar met 4 (met extra regelaar 5 dacht ik) locomotieven.
Als je lok soms stopt en dan weer door rijdt, dan is dat meestal niet goed.. heb je dit ook als je alleen met je zwarte locomotief rijdt?

Mvg,

Mathijs
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
nee bij de zwarte lokomotief is dat niet
gr agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Citaat van: VT601 op zaterdag 23 november 2013, 21:27:43
Wanneer leren we nu eens het verschil tussen STROOM en SPANNING.

Een blauwe trafo voor 220Volt (SPANNING) levert bij het rijden en omschakelen een hogere SPANNING bij de huidige netspanning van 230 Volt.
Daarvan gaan de wat oudere decoders stuk.

De STROOM-(sterke) blijft gelijk. Deze wordt uitgedrukt in Ampere (A).

John

Als we dan precies gaan doen, moet het ook kloppen... Als de spanning stijgt, stijgt de stroom wel degelijk. En dat is uit te rekenen met de simpele formule: R=U/I. Oftewel, als de spanning (U) groter wordt, en de weerstand (R) gelijk blijft, móet de stroom ook wel stijgen, anders zou meneer Ohm geen gelijk meer hebben... :D

Groeten,

Rauke

Ps: dit lijkt op kortsluiting, zijn de analoge trafo en de delta controller wel gescheiden van elkaar aangesloten op de baan? Of gebeurt het bij de overgang tussen de twee systemen (trafo - delta)? Dan zou het kunnen komen door verkeerde fasering van de twee. De stekker van één van beide omgedraaid in het stopcontact steken zou dan de oplossing kunnen zijn.
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Dan ligt het dus echt aan de lok. Je zei dat je je treinen naar de winkel in Badhoevedorp bracht, dus ik neem aan dat je er redelijk in de buurt woont? Dan zou (als je dat wilt) ik of iemand anders uit de buurt eens kunnen kijken naar je lok.

Mvg,

Mathijs
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Dat het aan de locomotief ligt lijkt mij evident. De "zwarte" heeft nergens last van. Terug naar de winkel of eventuele lokale hulptroepen inschakelen.

Dan  :offtopic:

Helaas ben ik het niet met een aantal voorgangers eens. De stroom wordt mijns inziens lager. Een transformator maakt gebruik van magnetische eigenschappen. De overdracht van energie vindt plaats via het weekijzeren pakket. Dit is nu eenmaal aan een maximum gebonden. Als dat niet zo zou zijn dan is een van de voorgangers een held want dan heeft hij in 1 klap het energievraagstuk van de wereld opgelost.

En nu weer terug naar het onderwerp....
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
he allemaal
bedankt voor de reacties
Ik ga er nu wel vanuit dat het aan de loc ligt ,over de trafo ga ik nadenken.,weet ik nog niet
Dus ga ik  de loc laten nakijken.Lokale hulptroepen ken ik niet echt.
veel groeten agnes
en..tot het volgende probleem!
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Inderdaad een verstandig besluit. Ga naar de winkel terug.
Toch lijkt het ook nog erg op een kortsluiting ergens in je baan.
Misschien zou je de aansluitingen toch nog eens even kunnen nalopen.

Kortsluiting betekent dat er een verbinding is gemaakt tussen twee punten die niet met elkaar verbonden mogen worden.
Dit kan ook gebeuren door de metalen wielen van de treinen! Of door een beschadigd draadje of doordat een draadje gewoon verkeerd is verbonden.

Het verhaal van de blauwe en witte trafo is echt een broodje aap.
Het "stopcontact" geeft ongeveer 220V. Een paar jaar terug is dat ivm. europese harmonisatie veranderd in ongeveer 230 volt. dat is voor ons land een verhoging van 4,5%. Dus bijna niks. Sluit een multimeter op je stopcontact aan en zie dat de spanning nooit 230V is maar meestal iets tussen de 220 en 235. Maw. de spanning schommelt nogal.

En dan de delta: apparatuur wordt zo gemaakt dat spanningen mogen variëren. Want je weet nooit op welk stopcontact je apparatuur wordt aangesloten. Dus of je 220V of 230V uit je stopcontact krijgt, is voor normale apparatuur geen probleem.

Groeten en succes,
Hessel.

Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Hessel,

Jij vind het een broodje aap! Dat wil niet zeggen dat dat het is! Aardig link wat je met deze opmerking schrijft... Wat betreft je variatie over het stopcontact klopt volkomen.

De oude 220V transformatoren geven bij analoog gebruik soms een omschakelpuls boven de 30V. Tegen deze hoge spanning zijn niet alle decoders bestendig.

Jaren geleden heeft Märklin ook omruilactie's gehad. Een ouwe 220V transformator kon omgewisseld worden tegen een nieuwe 230V transformator. Dat deden ze zeker ook voor de lol.
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Oorzaak is misschien niet (alleen) vanwege de hogere netspanning, maar gewoon door de trafo's zelf die onbelast een veel hogere uitgangsspanning kunnen hebben dan op de trafo vermeld staat.

Groeten,

Rauke
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Citaat van: Wijbe op woensdag 27 november 2013, 14:06:06
Hessel,

Jij vind het een broodje aap! Dat wil niet zeggen dat dat het is! Aardig link wat je met deze opmerking schrijft... Wat betreft je variatie over het stopcontact klopt volkomen.

De oude 220V transformatoren geven bij analoog gebruik soms een omschakelpuls boven de 30V. Tegen deze hoge spanning zijn niet alle decoders bestendig.

Jaren geleden heeft Märklin ook omruilactie's gehad. Een ouwe 220V transformator kon omgewisseld worden tegen een nieuwe 230V transformator. Dat deden ze zeker ook voor de lol.

Maar zoals jij dat uitlegt is het wel een broodje aap.
De extreem hoge spanning heeft niks te maken met de verhoging van 220 naar 230 Volt.

Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
ja......en wie heeft er nu gelijk?......
wat een spanning!
straks hebben we nog kortsluiting!
veel gr
agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Huub,

Dan ben ik benieuwd na de exacte uitleg, die verteld hier niemand. Feit is dat ze een te hoge schakelpuls voor een aantal decoders, maar waarom precies...
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Citaat van: Wijbe op woensdag 27 november 2013, 18:07:11
Huub,

Dan ben ik benieuwd na de exacte uitleg, die verteld hier niemand. Feit is dat ze een te hoge schakelpuls voor een aantal decoders, maar waarom precies...

Tuurlijk, speciaal voor jou:

Een trafo heeft een vaste wikkelverhouding, voor de 24 Volt-aansluiting heb (had) je dan 220 staat tot 24.
Hiermee kan je dan gemakkelijk uitrekenen wat een verhoging naar 230 Volt zal betekenen aan de uitgang:
24 volt delen door 220 en dan vermenigvuldigen met 230: uitkomst is 25,1 Volt
Dat is dus peanuts want de variaties op het lichtnet kunnen al een stuk groter zijn !

Als je nu gaat meten aan zo'n blauwe trafo dan blijkt plotseling dat de wikkelverhouding heel anders is.
Ik heb hier een blauwe 16 VA trafo en daar komt ruim 33 Volt onbelast uit !

Vroeger zaten uitsluitend relais in de loks.
Zo'n relais verbruikt aardig wat stroom waardoor de spanning in elkaar zakt. zeker bij die lichte trafo's.
Hier voor is de wikkelverhouding aangepast zodat het relais toch nog voldoende spanning krijgt.
Een relais gaat hier door echt niet kapot zoals je weet.
Voor elektronica kan dit wel funest zijn want het afwezig zijn van het relais zorgt er voor dat de opgewekte spanning op z'n hoogst is; er is nauwelijks belasting.

De nieuwere witte trafo's hebben wel een betere wikkelverhouding en zijn inderdaad een stuk veiliger.

Jouw verhaal klopt wel degelijk wat betreft het gevaar !

grv Huub
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Wat hier ontbreekt, is dat het gevaar alleen bestaat bij gebruik van digitale modules zoals de delta decoder, bij analoog gebruik. Het probleem van Agnes wordt dus niet hierdoor veroorzaakt, zij rijdt digitaal mbv de delta control, waarin de omschakelpuls wordt omgezet in een digitaal signaal.

Walter

Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Maar....sorry dat ik jullie discussie stoor...
.tenslotte was het mijn (leken)vraag.....
als ik het goed begrijp zijn  mijn trafo's niet  de  oorzaak van het mankement? denken jullie?
Ik ga sowieso mijn decoder laten checken?
gr
agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Ik volg dit topic nu al een tijdje, en rijdt zelf niet digitaal....
Maar heb je al eens geprobeerd om de decoder een ander adres te geven.
misschien werkt dat?
vraag me niet hoe.....
maar die vraag kunnen andere veel beter beantwoorden...

groet Winno
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Citaat van: ganes op woensdag 27 november 2013, 19:36:34
Maar....sorry dat ik jullie discussie stoor...
.tenslotte was het mijn (leken)vraag.....
als ik het goed begrijp zijn  mijn trafo's niet  de  oorzaak van het mankement? denken jullie?
Ik ga sowieso mijn decoder laten checken?
gr
agnes
Ik denk van niet, Agnes.
Ik heb echter geen ervaring met deze oude spullen maar als Walter(Wasmi) het zegt zal het wel kloppen.
Decoders kunnen ook spontaan defect raken, zonder aanwijsbare reden. Aan alles komt ooit een einde.

grv Huub
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
ik ga morgen naar de Marklin treinenwinkel
jullie horen het nog
gr agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
hallo
Om de topic te beëindigen.....
Ik ben naar de marklinzaak geweest
Ze hebben half uur  gezocht...Was het decoder of los draadje?Hij stond daar ook iedere keer op de baan stil.
Moest toch  voor reparatie, maar dat werd waarschijnlijk  prijzig,dus lok weer mee naar huis en in plaats daarvan andere lokomotief erbij gekocht.
Mooier vind ik zelf...
En nu ga ik aan de bergen beginnen..
Bedankt voor alle moeite
groetjes agnes
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Mooie aanwinst hoor.  :thumbup:
en nu de andere loc....
ga je deze nog laten repareren?
of ga hem hem voor zier neer zetten.
ik denk dat je iemand miet vinden in de buurt van je woonplaats, die wel even naar de loc wilt gaan kijken.
als deze namelijk wel goed rijd analoog, is een nieuw decodertje erin en je hebt een net rijdende loc erbij.
dat is over het algemeen niet zo heel prijzig.
dus wie weet zit er iemand hier op het forum die in de buurt van Agnes woont, die een keer naar dit locje kan kijken.
ik zelf rijd niet digitaal, dus ik kan je daar niet bij helpen.

groet Winno
Re: waarom gaat de lokomotief ineens achteruit?
Dat is een knappe lok, de andere lok wil ik wel naar kijken als je dat wilt. Ik heb hier eventueel ook nog een delta decoder liggen welke er eventueel in kan wanneer de andere kapot is.

Mvg,

Mathijs