Citaat van: Wim op zaterdag 16 november 2013, 22:17:55
ik lees veel over doorzichtig nylon vissnoer...
bijv. op Stummi's forum.
Bedankt, misschien moest ik daar maar eens even ga kijken.
Citaat van: Didero op zaterdag 16 november 2013, 22:38:21
Ik gebruik gewoon zwart ijzergaren.
Ik ben bang dat je zwart blijft zien, vooral op foto's. Maar ijzergaren is wel erg sterk, bedankt.
Citaat van: Freak op zaterdag 16 november 2013, 22:40:53
Je kunt inderdaad nylon vislijn nemen. Verkrijgbaar met diameters van 4/100 tot 200/100.
Als voorbeeld de trekkracht van 0.14 van trabucco is zo?n 3.9Kg en nauwelijks zichtbaar.
Met zo'n trekkracht zou je er geen omkijken meer naar hebben
. Ik zal eens gaan kijken in een hengelsportzaak. Bedankt.
CiteerJe kunt deze zo monteren dat de stroomafnemer net niet de rijdraad raakt en kan er dan ook nooit onderuit schieten.
De nylon draad kun je plaatsen vanaf de schroef waarmee de pantograaf op het dak is gemonteerd tot aan het midden van de afnemer die tegen de rijdraad komt.
Ik heb bij mijn probeersel (zie hieronder) inderdaad al gemerkt dat je het touwtje in het midden van de panto moet fixeren, anders trekt de zaak scheef. En dat moeten we niet hebben.
Citaat van: guyremgabdel op zaterdag 16 november 2013, 23:16:44
Ik gebruik zelf naaigaren. Ik neem dit in de kleur die best past bij de panto's of eventueel dak loc. Dit betekent dus meestal grijs (meerdere varianten) en zwart.
Wel moet ik regelmatig (2x jaarlijks) controleren op sterkte en eventueel preventief vervangen.
Naaigaren lijkt me niet zo sterk, daarom heb ik liever iets waarbij je na het monteren geen omkijken meer hebt. Maar ja, ik ben dan ook een beetje lui
. Bedankt voor je reactie.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe
. Het blijkt in elk geval dat ik niet de enige ben die de stroomafnemers vast zet.
Ik ben met zomaar een stukje touw en mijn mP 3030 aan het experimenteren geweest en hieronder zie je de resultaten tot nu toe:
<een flinke knoop een één kant en onder de stroomafnemer gefrot - 1><een flinke knoop een één kant en onder de stroomafnemer gefrot - 2><het losse eind heb ik onder de veer door gefriemeld en hangt nu los aan de andere kant van de mP><zonder bovenleiding, de stra met touwtje><zonder bovenleiding, de stra zonder touwtje><het verschil lijkt me duidelijk> Dit stukje touw is veel te zichtbaar en gaat hem dus niet worden (het was ook maar een probeersel), maar het lijkt me wel duidelijk wat de bedoeling is. Dit touwtje kan heel makkelijk weer verwijderd worden, maar ik heb meteen een idee hoe ik dit moet gaan aanpakken.
De stroomafnemer-met-touwtje kan gewoon neergeklapt worden en de mP kan zo weer in zijn verpakking.
Dit is een éénbeens stroomafnemer en het gaat vrij makkelijk omdat je er van één kant vrij makkelijk bij kan. Bij een schaar-stroomafnemer zal het minder eenvoudig gaan denk ik. Maar goed, daar komen we vanzelf wel achter.
Tot slot nog even de ?mal? die ik een paar dagen geleden in elkaar geknutseld heb:
<een plankje, een paar afgekeurde stukken rails en de bovenleiding> Deze mal kan overigens ook gebruikt worden voor het fotograferen van nieuwe aanwinsten
.