Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Advies voor "onder de grond"

Gestart door Toelis dinsdag 23 juli 2013, 21:46:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies voor "onder de grond"
Ik zou graag een advies willen hebben voor het volgende. Ik heb inmiddels een redelijk baantje liggen, maar wil onder de tafel een keerlus maken. Ik zou graag een advies willen met welk spoor ik "onder de grond" kan gaan.

Re: Advies voor "onder de grond"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Advies voor "onder de grond"
Hallo Toelis,

Klik hier voor uitleg zelf foto's plaatsen op 3rail server  OF

stuur je foto naar met daarbij de link van het topic.

Groetjes

Willie


Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Advies voor "onder de grond"
het lijkt mij dat je het meest rechter gelegen spoor neemt, en aan de (vanaf de foto gezien) achterkant begint en dan naar voren + naar beneden gaat
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Advies voor "onder de grond"
Hoi Toelis,

Mij lijkt het juist handiger, om vanaf je bochtwissels, waar je wagons op staan om vanaf daar te zakken naar beneden.

Vaak is zoiets wat lastiger om te doen, en eigenlijk werk jij precies andersom ;)

Als of je eerst het dak van een huis bouwt, en dan de muren :D

Toch is het haalbaar, zeker als de rails ook nog los ligt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Advies voor "onder de grond"
dat is idd handiger hans.
op het eerste gezicht dacht ik dat je via mijn idee de meeste sporen kon bereiken, maar dat is juist bij jouw methode.
Had me verkeken op de wisselstraten :D :D
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Advies voor "onder de grond"
Hoi Simon,

Je was al je reactie aan het veranderen ;)

Want je zal wel iets moeten laten vervallen, als de tafelafmetingen in principe niet groter worden.

Dat achterste spoor kan naar beneden, en wat nu nog naar achteren gaat een de bocht om, zou ik bij de linkse wissel aan de rechterkant, met een stootblok afsluiten.

Vanwege de bereikbaarheid erom heen werken kan, maar is wel een punt wat je in de gaten moet houden.

Als de plaat verplaatsbaar is, zou je de afrit aan de achterkant kunnen overwegen, maar alleen als het bereikbaar blijft ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Advies voor "onder de grond"
De tafel staat los en kan ik alle kanten opschuiven. Dit is wel de maximale afmeting (groter mag ik niet :D) en alles ligt nog los.

Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Advies voor "onder de grond"
Hoi Toelis,

Dan kan je dus niet buiten je plaat om zakken :(

Jammer want het had dit project wel enigszins vereenvoudigd ;)

Die afrit zou ik aan de achterkant doen, en dan laten beginnen bij de bochtwissel, waar je wagons op staan.

Je mist dan wel dat derde spoor(ik reken het ovaal op het midden even niet mee) om rond te rijden, althans een deel ervan komt dan te vervallen voor de afrit B)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Advies voor "onder de grond"
Andere optie: het eerste (en langste) opstelspoor opofferen.
In het midden van de baan zakken; keerlus eronder en via
hetzelfde (voormalig) opstelspoor weer 'boven' komen. :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Advies voor "onder de grond"
Hoi Erik,

Vertel eens even......hoe wil je daaraan een bocht maken?

Ten eerste je begint pas op het midden te zakken, je mist daardoor al een behoorlijk stuk van je helling, en je bent nooit ver genoeg gezakt, om daar naar buiten uit te wijken, om de bocht weer ruimte te geven :(

Dat buitenste spoor heeft de meeste lengte om te zakken.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Advies voor "onder de grond"
Als alles nog los ligt, kun je dan niet beter naar boven gaan en de nieuwe plaat boven de huidige plaat maken ?

groetjes
Henk
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Advies voor "onder de grond"
Helemaal gelijk Hans! :oops:

Ik schatte Toelis baan iets groter in . . .   :confused:
Dus maar eens uitgetekend ( . . . bij benadering)
Iets meer als zes rails om te stijgen/dalen is idd
niet voldoende :thumbdown: maar wat dacht je hiervan:
je hoeft niet te zagen; opstelsporen verplaatst
en toch een keerlus?

Groeten,

Erik.
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Advies voor "onder de grond"
Citaat van: Henk op vrijdag 26 juli 2013, 13:36:03
Als alles nog los ligt, kun je dan niet beter naar boven gaan en de nieuwe plaat boven de huidige plaat maken ?

groetjes
Henk
Hoi Henk,

Jij draait het precies om :D
En ik dacht , laat ik eens voorzichtig beginnen :P


@ Erik,

Je hebt een leuk ontwerp getekend :thumbup:
Maar ik dacht juist, dat het de topicstarter om meer rijlengte te ging ;)

Wel heeft je keerlus een nadeel, als je de trein eenmaal erin keert, moet je tegen de rijrichting van de trein in, om weer te kunnen keren.

Misschien heb ik het wel mis......

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Advies voor "onder de grond"
Tja, in the eye of the beholder zullen we maar zeggen :wink:
Toelis wil graag een keerlus onder de huidige baan; dat kan
niet anders dan één rondje (de buitenste) te laten sneuvelen,
maar wat dan met 'de andere zijde' van het rondje?
Deze oplossing leek mij het eenvoudigste om toch een (enkele)
keerlus te maken. Eigenlijk heb je er twee nodig natuurlijk.

Groeten,

Erik.
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Advies voor "onder de grond"
Hoi Erik,

Dat klopt ook, en je zal beide keerlussen nodig hebben ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Advies voor "onder de grond"
Allen alvast bedankt voor het meedenken. Het blijkt toch iets lastiger dan ik dacht. Stel nou dat ik het tweede spoor van boven aan de achterzijde vanaf het midden laat dalen (linksom) zou dat lukken denken jullie ? De keerlus zou dan onder de voorzijde komen te liggen op een plaat van ong. 1.22x1.22.
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Advies voor "onder de grond"
Hoi Toelis,

Waarom dat middelste spoor laten zakken?

Dat gaat teveel ten koste van je huidige baan, en het lijkt me juist de bedoeling dat met zo weinig mogelijk wijzigingen te doen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Advies voor "onder de grond"
Hallo Hans,

Het is me niet helemaal duidelijk. Welke zou jij dan laten zakken ?
Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Advies voor "onder de grond"
Hoi Toelis,

Het buitenste spoor zou ik laten zakken, en als je goed leest, zie je dat al in mijn eerste reactie (#4)  ;)

Dat lijkt me het meest haalbare, en het minst moeilijk te realiseren.

Let wel, je buitenste baan wordt dan onderbroken voor de afrit, en je hebt nog een keerlus nodig, om je trein zonder omspanning, de andere kant op te krijgen.

Ga zelf maar na, met 1 lus, kan je nooit meer met  de lok voorop diezelfde keerlus weer inrijden, zonder weer gekeerd te zijn.

Dus die lus die Erik erin getekend heeft heb je ook nodig ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Advies voor "onder de grond"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Advies voor "onder de grond"
In plaats van aan dalen kun je ook aan stijgen denken. Maakt in principe niet uit, maar stijgend is makkelijker te realiseren.. Je kunt ook denken aan een lus onder, en een lus boven tafel.

Ik zou voor de eerste de 2 sporen nemen op de foto aan de linkerkant (de een heen, de ander terug). Ongeveer halverwege de bocht aan de achterzijde ben je hoog of laag genoeg om aan een lus te beginnen, onder de bestaande tafel.

Dat betekent dat je de 2 buitenste sporen uiterst rechtsachter op die plek kunt laten  stijgen (boven de oprit naar de eerste lus) naar de 2e lus boven de bestaande baan. Ook weer het ene spoor heen, en het andere terug.

Je zou het ook enkelsporig kunnen doen, dan komen de wissels ergens anders te liggen, en heb je minder (verborgen) rijlengte.

Is er een reden waarom ik alleen 5100 bochten zie en geen 5200 bochten?