Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dag/Nacht Schakeling, weer wat nieuws erbij

Gestart door Looney Tunes maandag 29 april 2013, 16:49:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dag/Nacht Schakeling, weer wat nieuws erbij
Hallo Allemaal,

Zoals sommigen van jullie wel weten, ben ik bezig om zelf een dag/nacht schakeling te bouwen.

Ik zal eerst even wat informatie hierover geven:




Hoofdprint:
-Deze print bestuurd alle andere printen, en is dus benodigd voor het laten werken van de schakeling.
-Het systeem kan automatisch draaien, of handmatig van dag naar nacht v.v. gaan en van dag via nacht naar dag (natuurlijk ook van nacht via dag terug naar dag).
-6 delen van de baan zijn in geheel aan te zetten (overmeesteren, voor als je bv een lampje moet vervangen)
-LCD scherm om uit te lezen in welke fase (dag/nacht) het systeem zit en welke delen aanstaan.
-Tijden van de overgang zijn in te stellen (Van dag naar nacht en v.v. max 12 min en 30 sec, in te stellen per 3 seconden/ dag of nacht max 30 min, in te stellen per seconde)



Deelprint straatverlichting:
-16 uitgangen voor straatverliching (schemering tot dageraad aan)
Waarvan: 8 eerder aan (voor bv. straatverlichting), 8 wat later aan (voor bv. parkverlichting)

Deelprint huisverlichting:
-16 uitgangen voor huisverlichting (random aan en uit tijdens schemering)
  Bij nacht max. 4 uitgangen aan, bij dag max. 2 tijdens rest van de schemering max 8 of 16 aan. (varieert hoever in de cyclus is)



Ledstripprint:
-Kan RGB en witte ledstrip aan sturen (RGB simuleert de verschillende kleuren licht)
-Mogelijkheid om de RGB en/of W ledstrip uit te schakelen
-Kleur vloeit geleidelijk om. 
-Mogelijkheid tot aanpassen van de kleuren (vrij te kiezen, of de ingestelde waarden aan te passen)






Ik zit nu alleen met een vraag over het hele systeem;

Het is momenteel mogelijk om het systeem automatisch te laten draaien (dag -> nacht -> dag -> nacht enz. (met natuurlijk wel de ochtenden en avonden ertussen) en om het handmatig te doen (van dag -> nacht -> dag, of van dag -> nacht, of van nacht -> dag).

Ik had mijn schakeling (voor zover die af is :P) een keer meegenomen naar een mede-modeltreinfanaat, en die vroeg zich af waarom ik er eigenlijk geen mogelijkheid heb ingemaakt waarmee ik naar avond ga en dan in die dagfase blijf zitten. (zodat alle huisverlichting dus random aan en uit gaat, het schemert en de straatverlichting ook aan is)

Zelf vind ik het moeilijk om een keuze te maken of ik dit wel wil, vraag ik het hier.

Dus stel je zou een dag/nacht schakeling op je baan hebben zitten, zou je dan graag daarop een knopje willen hebben waarmee je naar de avond gaat en dan dat deze dagfase blijft aanstaan totdat je weer naar dag gaat ??

Alvast Bedankt,

John

PS: Als jullie een vraag of opmerking over dit systeem hebben, stel / plaats hem gerust.

PS2: Om het verhaal compleet te maken, om van dag -> dag te gaan gaat het systeem langs deze dagfases: dag -> vroege avond -> avond -> late avond -> nacht -> vroege ochtend -> ochtend -> late ochtend -> dag
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo John,

Ik vind het een prachtig project wat je aan het doen bent.
Ik zelf zou geen knopje willen, maar ja dat is natuurlijk wel persoonlijk van persoon tot persoon.
Zou je de mogelijkheid niet kunnen inbouwen en alleen toepassen als je het ook werkelijk wilt?

Blijf dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo Piwie,

Dankje, ik weet dat dit van persoon tot persoon verschilt, maar om wat meer meningen te horen heb ik het hier online gezet.
Het valt wel zo te maken dat iedereen zelf kan kiezen of je dat knopje wil hebben of niet. Alleen is dit wel moeilijk om in te bouwen. (maar het is sowiso geen simpel klusje :P, ik heb hiervan daarom ook m'n Profielwerkstuk gemaakt.)

Leuk dat je me blijft volgen, en ik hoop dat er velen met jou dit zullen volgen.

Gr John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo John,

Leuk dat je ook het een en ander aan het ontwikkelen bent met dag en nacht ritme. De heren bij de MSG-Den Bosch waren er ook al druk mee. Karst Drenth heeft het bij zijn Demo Pendelbaan en ik heb het zelf nu ook.

Zelf heb ik het opgelost( zie: Poggendam: DMX-player en Ledsstrips) met standaard componenten zoals een DMX-player, 2x DMX-controller en een aantal led-strips. Deze kan ik ook via knoppen sturen, eventueel via een wisseldecoder aan de computer hangen en zo via koploper sturen. Een beetje omslachtig dat wel maar het werkt ;)

Karst Drenth heeft het anders opgelost (Digitale Pendelbaan: Ledstrips aan sturen en Digitale Pendelbaan: Leds aan sturen Filmpje): Direct via DCC aansturen. Dus via een wisselcommando kan je dan van programma wisselen :) Deze oplossing gaat mogelijk ook in de nabije toekomst via de winkels te krijgen zijn.

Een paar tips die ik je wel wil meegeven is:

1) Het is handig als je zelf de kleuren kan instellen per programma. De verschillende Leds-strips geven altijd iets een afwijking.
2) De lengte van de ledstrips die je kan aansturen met je controller. Zelf heb ik op een kleine baan al bijna 12 meter boven de baan hangen (baanlengte 4.00m bestaande uit 2x Warmwit en 1x RGB).

Je kan ook de mogelijkheid bieden om meerdere programma's te hebben. Als de mensen deze zelf kunnen programmeren is er niets aan de hand ;)

In ieder geval heb je ook mijn belangstelling. Al is het alleen maar om de werking en hoe het werkt ;)

Succes met ontwikkelen!

Groeten Ronald.
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo Ronald,

Ah, DMX dat is ook een manier ja, maar dat gebruik ik liever voor mn andere hobby (lichttechniek :P)
Je hebt het wel netjes uitgevoerd (Y)

Via DCC is ook handig, alleen moet je dan wel een digitale centrale hebben die dat aankan.
Mijn systeem zal geheel losstaand van de baan werken, al kan er miss via die usb print het geheel over de PC worden aangestuurd (via een C control panel)

Bedankt voor je tips, hier ga ik zeker rekening mee houden.

Om even te reageren daaarop:
1) Dit is zeker handig om te maken, want iedereen wil het natuurlijk net iets anders hebben afgesteld, en elke ledstrip is ook niet gelijk. 
2) Hierop is de oplossing vrij simpel, er zijn er zelfs 2; 1e mogelijkheid is om een 2de print voor ledstrips aan te sluiten, en de andere mogelijkheid zal zijn om een 4 tal extra mosfets op de print te zetten, zodat er op dezelfde print 2x zoveel lengte aan strip kwijt kan. De exacte lengte zal ook van het type strip en mosfet af gaan hangen (moet ik beide nog kiezen)

Bedankt iig, en ik zal hier zeker updates geven.

En om nog even in het algemeen te vertellen: ik ben het eigenlijk voor mezelf aan het ontwerpen, maar ik probeer wel de tips van het publiek hierin te verwerken. En wie weet breng ik het over een x aantal jaar wel op de markt. (Maar dan wil ik wel weten dat alles zeker werkt, want ik sta er zelf eigenlijk heel erg van verbaasd hoe ik dit voor mn leeftijd al voor elkaar krijg.)

Gr John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo John,

Dan heb je ervaring met DMX :) In een draadje op het forum bij de buren werd al een keer de opmerking geplaatst van "mogelijk DMX". Dat idee ging maar niet uit mijn hoofd. In de tussentijd had ik al met Karst gesproken. Zo komt van het een het ander.

Dat van de ledstrips instellen: Echt doen. Ik heb nu twee verschillende strips warmwit hangen, op verschillende uitgangen, daar zie je het verschil goed. Karst heeft een paar mosfets in zijn schakeling die iets van 40A aan kunnen, dat moet wel voldoende zijn dacht ik zo ;)

Qua type strip: neem 5050 LED-strips minimaal 60 stuks/meter. Neem ook eens een kijkje in dit draadje: Een discussie over wat boven je baan toe te passen: Leds of andere verlichting. Als je die doorleest krijg je wel een aardig beeld van de leds die toegepast worden. Een ander iets is de afstand tussen de strips: Iets van 30/40 cm. Het ligt een beetje aan de hoogte tussen de baan en de strips.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo Ronald,

Ja hoor, DMX heeft nogmaar weinig geheimen voor me.

Ik weet ook dat de BUZ11 30A aankan, en dat is dan nog een vrij basic mosfet bij mijn weten. Maar dan heb je wel een koeling nodig.

Ik denk persoonlijk dat ik het instellen van de kleuren met een aantal knopjes en wat potmetertjes ga doen, zodat voor de leek dit ook eenvoudig in te stellen. Want dat is ook 1 van de voorwaarden die ik heb gesteld; Het moet voor de leek simpel in te stellen zijn en werken, maar ook voor de techneut in te stellen en ook werken.

Kwa strip zat ik indd ook aan 5050 te denken, met wel 60-120 leds/m. En ook de afstand ertussen zal vanzelf wel duidelijk worden als ik dit op een baan ga bouwen.

Dankje

Gr John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Niets. Het is aangepast, dus verwijderd. :D Ik tikt soms sneller dan mijn computer ;)

Groeten Ronald.
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Prima, ik heb het ook weggehaald, dus er is niks gebeurd :P

Gr John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo Allemaal,

De kogel is wat mij betreft door de kerk, ik ga dat knopje er niet inmaken. Misschien dat als ik later het knopje mis deze nogwel ga inbouwen, maar nu nog even niet. (Technisch iets te moeilijk en dan wil ik gelijk ook een knopje voor de ochtend enz. )


Voorderest ben ik bezig geweest om te zorgen dat de deelprint werkt, hardware matig is dit gedaan, software matig heeft dit nog een paar kleine weizigingen nodig voor de straatverlichting terwijl voor de huisverlichting ik nog een deel van de software moet bedenken (zorgen dat het random aan en uit mooi verloopt).

Verder heb ik een maatje groter LCD besteld, (voor de kenners: 20x4 ipv 20x2) zodat ik alles beter weer kan geven. Als deze binnen is zal de hoofdprint dus ook een softwareupdatje gaan krijgen :D

Gr John

PS: Zal ik op de foto's die ik hier ga plaatsen aangeven, hoe en wat, of puur alleen de foto plaatsen. Of willen jullie alleen tzt foto's van dat de schakeling is ingebouwd.
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo John,

Voor mij mag je zoveel foto's plaatsen als je wilt met tekst en uitleg graag :D

Gr.
Piwie.
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo Piwie,

Prima, dan doe ik dat :P

Gr John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Even 1 fotootje,



Linksboven LCD, linksbeneden hoofdprint, rechts deelprint.

Vragen, stel ze gerust

Gr, John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Top John.

Het begint steeds meer vorm te krijgen.. ik ga je volgen.  :thumbup:
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
koploperfan1992
gast

Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
goed bezig john ;) (Y)
gr koploperfan1992
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hoi John,

Ik lees graag mee met deze ontwikkelingen, als ik ooit op zolder een nieuwe baan ga bouwen wil ik zeker zoiets toepassen.

Veel succes bij de ontwikkeling.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Hallo John,

Het begin ziet er al goed uit :thumbup:.

Gr.
Piwie
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Bedankt heren.

Gr, John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Netjes  :thumbup:

Ga maar zo door, kan ik lekker eens komen kijken voor mijn dag/nachtschakeling :)


groeten Dylan
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Haha, maar ik zou niet weten wat je ervan wil afkijken.

Gr, John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Gewoon eens zien hoe je systeem in elkaar zit. Ik bedoel eerder hoe je het gaat aansturen enz...


groeten Dylan
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Ah zo, hiervoor zal je toch ff moeten wachten want zover ben ik nog niet. Maar het is nu gewoon aan te sturen met drukschakelaars (en evt. via usb mocht ik nog tijd hebben.)

Gr John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Maar ik heb tijd hoor... Moet nog zoveel doen aan de baan dus :p


groeten Dylan
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Haha, ik herken wat Dylan, maar dat is een ander onderwerp.

Om even terug te komen op de schakeling, het grotere LCD werkt nu ook. De code voor de hoofdprint (700 regels, dus dat valt mee) is ook helemaal aangepast voor dat display. En nu is deze print nagenoeg klaar voor de duur testen.

Dus nu kan ik verder met de code voor de deelprinten.

Gr John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Ik geloof je op je blauwe ogen John, het klinkt allemaal geweldig en het wordt ons straks vast duidelijker als er een werkend proto type getoond wordt.

Succes met de verdere ontwikkeling.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Oh, dan heb je veel vertrouwen in me Peter, ik heb namelijk bruine ogen :-)

Maar je bent niet de enigste die het nog vrij onduidelijk vindt, en ik vind het ook moeilijk om aan de minder elektrotechnisch aangelegde mensen te vertellen.
Daarom hoop ik ook snel het prototype werkend te hebben, zodat jullie het ook gaan snappen of iig gaan zien wat het doet.

Bedankt en Groetjes,

John
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Standen Dag/Nacht Schakeling
Het is weer even stil geweest, maar ik heb nu wel het random knipperen voor de deelprint werkend :)

De timing klopt nogniet, en het werkt nu ooknog los van het systeem. Maar het begin is er, de rest van de code erom heen is nu vrij goed te doen (kost ooknogwel ff wat moeite hoor).

Binnenkort zal ik wel ff kijken of ik een filmpje kan maken, en kan uploaden. Zodat jullie het ook kunnen zien.
Zo heel bijzonder zal het er voor jullie wel niet uitzien, 16 ledjes op een rij die om en om aan of uitgaan, zonder een of andere volgorde. Maar ik ben er tochwel een beetje trots op dat ik het werkend heb gekregen, want het was 1 van de vele hordes die ik zal moeten nemen om een werkend systeem te hebben.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Zoals gezegd:



Ben benieuwd naar de reacties :)

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Ziet er goed uit John

Ik denk dat ik zoiets in de toekomst wel voor mijn baan kan en wil gebruiken :D

Mvg Danny
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Het begin is er John  :thumbup:

Dit maakt de baan wel veel leuker als op deze manier de verlichting steeds veranderd.
Ik blijf graag op de hoogte van de vorderingen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Dit is fantastisch, werkelijk fantastisch  :O . Ik denk dat er velen hier geïnteresseerd zullen zijn.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
@Danny
Dankje Danny, wie weet komt het ooit wel op de markt

@Peter
Bedankt Peter, Het geeft inderdaad een leuk gezicht. Ookal is het nu nogmaar 1 huisje, ik weet zeker dat als het er meerdere zijn, het er zeker nog leuker uit zal zien.

Ik zal je op de hoogte houden (al weet ik nog niet of ik alles hier online blijf zetten, kost vrij veel tijd.)

@Alexander
Jij ook bedankt Alexander, ik heb wel van een aantal mensen gehoord dat ze al interesse hebben.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
ziet er leuk uit.
gr.Ton
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Bedankt Ton, 

Ik denk dat het nu even stil gaat zijn met updates hierover, aangezien ik nu weinig bijzonders meer te laten zien heb zonder in electro details te gaan praten. En op foto's van de ledstripprint zullen jullie nog even moeten wachten.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo Allemaal,

Zoals gezegd heb ik momenteel weinig te melden, maar ik heb nog wel iets te melden:

Ik ben namelijk momenteel bezig om te kijken of ik een aantal printplaten op maat kan laten maken. Nu schrik ik van de prijzen die professionele bedrijven hiervoor rekenen, dus ga ik maar eens kijken of ik dit ergens kan laten etsen/CNC'en voor een vriendenprijs. Dan kan ik tenminste eerst verder testen voordat ik een grotere lading printplaten ga bestellen.

Om toch nog wat te laten zien, hieronder staat een plaatje van de toekomstige printplaat (ik heb ondertussen wel wat aanpassingen gedaan):



Gr John

PS: Mocht je iemand kennen die dit kan, dan hoor ik dat graag (Mag hier/mag via pb) want ik wil maar als te graag dit printje in handen kunnen hebben, en niet een plaatje ervan.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Ik zou wel willen maar mijn machine is nog in aanbouw.
Anders eens vragen op cnczone.nl

Groeten Dylan:
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Zelf geen ervaring mee maar dit adres duikt vaak op bij het modelbouwforum

http://mijnprintplaat.nl/

Groet,

Marcel
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Heren Bedankt, ik zal eens verder gaan kijken bij jullie links.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
De printjes zijn besteld :) dus het is even afwachten tot ze binnen zijn.

Maar ondanks dat dat even stil ligt, ben ik, als ik tijd heb, bezig met wat schetjes te maken van hoe de ledstripprint kwa electronica eruit moet gaan zien.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
En waar heb je ze besteld?
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Citaat van: Looney Tunes op woensdag 12 juni 2013, 17:37:48
Zoals gezegd:

<filmpje>

Ben benieuwd naar de reacties :)

Gr John
Misschien kun je de "lichtopbrengst" verbeteren als je later alle wanden beplakt met aluminiumfolie?
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Ey John,

Leuk en interessant topic. Blijf ik zeker volgen. :thumbup:

Gr. Joachim
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Bedankt voor de reacties heren,

De lichtopbrengst kan zeker hoger door aluminiumfolie, maar dat komt nogwel. Ik wil eerst de electronica kant afmaken en werkend krijgen, voordat de scenery kant komt. Ben toch meer van de electrokant dan scenerykant :-) :D

Momenteel zit ik even te kijken hoe ik de PWM voor de ledstrips kan gaan opwekken, terwijl andere processen ook bezig zijn. (Voor de electrotechnici onder ons: Dat wordt dus dmw Hardwarematige PWM met waarschijnlijk een seriele bus over de print en per kleur een IC, en een die de cominucatie met de rest van het systeem regelt.)

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Welke bus ga je gebruiken?


groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
welke bus ?
auto-bus ?  :P

Alle gekheid op een stokje, met seriëel kan je vele kanten op, leg eens uit ...

John,

Toen ik m'n dag/nacht-sturing gebouwd heb, ben ik nogal "lui" geweest. Ik heb van die PIC-dingen dozen vol staan, dus een PICje meer of minder, daar kijk ik niet naar.
Ik heb toen 8 poorten gebruikt van de ene PIC (gewoon parallel dus), om zodoende een 8-bits signaal over te dragen naar een 2de PIC.
die 2de PIC, leest op 8 poorten die gehele byte dus binnen, en zet die dan om in PWM.
Maar ik denk niet dat dit is wat je wil horen ... (alhoewel ik het meteen opnieuw op die manier zou doen)

Er zijn 2 "echte" mogelijkheden:
- Toch beginnen met "interupt-driven" programmatie ?
- Een dedicated IC'tje aan die PIC ? TL494 ofzo (van Texas Instruments, die kan je dan ook lekker samplen)

Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Nauw, eigenlijk zat ik meer te denken aan een touringbus :-)

Maar Kris, Welkom terug btw, je slaat de plank niet ver mis, het enigste is dat ik niet 4x8 poorten kan gebruiken op een DIP-40. Maar het zal wel zoiets worden. (De andere cominucatie tussen de printen werkt ook ongeveer zo)

Interupt programma lijkt me niet echt wat, dedicated IC heb ik niet (maar sampelen blijft handig).

Ik zal dus zelf wat gaan verzinnen met SEROUT (moet niet te simpel worden met de bestaande bussystemen), maar ik zal a.s. week wel eens wat schematjes gaan tekenen, denk 1x 16F877A en 4x12F628A. Maar dat komt vanzelf wel, proefcircuitje zal wel ff moeilijk worden, maar dat los ik ook wel op.

En dan kan ik daarna eens kijken welke PWM waardes ik nodig heb om een mooie overgang te krijgen. Dus de software.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Ga zeker niet met seriële data werken tussen die hoofd-pic en die 4 sub-pics, telkens je een waarde wijzigt,
ga je je verlichting zien "knipperen", doordat het even duurt om die seriële data te verwerken.

4x 8 poorten (32) is niet nodig hoor :-)
1x 8 poorten, en 4x 2 poorten is genoeg ... (16 pinnen, de helft dus)

Je zet die 8 poorten van die hoofd-pic, en alle sub-pics, parallel.
vervolgens hang je tussen je hoofd-pic, en elke sub-pic, 2 extra pinnen.

je zet voor sub-pic 1, de 8 bits op die 8 poorten, en zet vervolgens een pin die op sub-pic 1 is aangesloten, op hoog.
In sub-pic 1, ga je tussen elke PWM cyclus in, even kijken of die poort hoog is, zoja, dan lees je de waarde van die 8 inkomende poorten in,
en zet die 2de pin die tussen sub-pic 1 zit, en de hoofd-pic, ook op hoog, waarna je verder kan met je pwm routine in die pic.
hoofd-pic weet nu dat sub-pic 1 de data goed heeft ontvangen, en zet die ene pin naar sub-pic 1, terug laag.

Vervolgens doe je bovenstaande handelingen ook voor sub-pic 2 (dus pinnetje hoog, wachten tot sub-pic 2 dit begrepen heeft enz ...)
Daarna voor sub-pic 3, enz ...
Zodoende kost elke volgende sub-pic, telkens maar 2 extra pinnen.

Als je deze logica trouwens toepast tussen al je hoofd-pics, heb je ook een vorm van "controle".
Stel, hoofd-pic 1, moet iets doorsturen naar hoofd-pic 2, maar hoofd-pic 2 is nog bezig met iets, dan kan diezelfde truuc met die 2 extra pinnen toepassen.
- Je zet een pin van pic 1 naar pic 2 op hoog, pic 1 wacht op het hoog worden van een pin van pic 2 naar pic 1.
- vervolgens gaat pic 1 pas zenden naar pic 2. Als eerste teken, stuur je door hoeveel tekens pic 2 mag verwachten, als 2de teken, stuur je het "adres" dat moet luisteren naar de data.
- na de communicatie, zet je die 2 pinnen tussen die beide pic's, terug laag.
- pic 2 kijkt of het ontvangen adres overeen komt met zijn ingestelde adres. Zoja, dan doet hij een verwerking van de data, en stuurt die data naar de volgende pic.
  Zonee, dan doet hij niks met die data, maar stuurt de data wel door naar de volgende pic.
- Je hebt dan weer 3 pinnetjes nodig om van pic 2 naar pic 3 te gaan, enz ...

Dit systeem heeft enkele voordelen:
- Je kan prints maken die op hetzelfde adres luisteren, de data komt heus wel toe :-)
- Als er een print is, die moet reageren op het indrukken van een schakelaar ofzo, moet je via "polling", niet gaan luisteren naar die prints.
  Zo'n print kan op eigen initiatief z'n data beginnen doorsturen naar de volgende pic enz ... terwijl in't begin van de keten misschien héél andere data al op weg is door de bus.
  Uiteindelijk komt alles overal wel toe.

Hopelijk is m'n uitleg een beetje duidelijk, anders moet je hier maar gerichte vragen gaan stellen :-)


succes,
Kris
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo Kris,

Wat mij betreft is het geheel duidelijk, dit is zeker een goed idee en ik denk dat ik het zo ook ga uitvoeren. Of in ieder geval ongeveer zo.

Maar ik zal eens wat op breadbord gaan zetten, want experimenteerplaat vind ik nog te voorbarig.

Bedankt weer,

Gr, John

PS: Weet jij hoe ik evt een usb verbinding kan maken, wil dat ook eens proberen.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
:-)

Voor USB:
Best is om een PL2303 of FTDI chip te nemen.
Op Ebay even kijken naar RS232 TTL usb ofzo, voor letterlijk een paar euro, heb je dan een mini-printje,
dat je enerzijds in de USB poort van je PC steekt, en anderzijds aansluit op je PIC.
op de PIC heb je dan SERIN en SEROUT, en op je PC krijg je een virtuele COM-poort, die je dan via hyperterminal (of zelfgeschreven software) kan aansturen.
Zelf volledig USB protocol gebruiken/uitwerken in een PIC => Véél te complex, 't sop is de kolen niet waard :-)

Wat ook nog leuk is => je kan evengoed een ethernet-to-RS232 moduletje nemen (is ietsje duurder, bijna 15 euro volgens mij),
dan kan je je sturing gewoon aan je netwerk koppelen, en in zelfgeschreven software op je PC, aansturen met Winsock ofzo ...
Zo stuur ik met een android tablet, via wifi, m'n domotica-systeem aan :-)

succes,
Krks
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Bedankt Kris, dit verklaard waarom ik USB via een 18F4550 niet rond kreeg.

Maar eerst maar eens de print voor de PWM gaan maken, en dan maar eens gaan testen. En mocht ik zin hebben in iets anders kan ik nu ook aan de USB beginnen, want ergens moet nog een usb naar seriele kabel zwerven, en die kan ik dan gebruiken. (Zit een FTDI in, dat had ik al eens bekeken). Via tablet is ookwel leuk, maar dat is mooi voor in de toekomst, zelf zal -en kan- ik dat toch niet gebruiken.

Gr John