Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

S88 vs Loconet

Gestart door Ritual maandag 18 februari 2013, 02:30:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 vs Loconet
Lid sinds: 2013

offline
S88 vs Loconet
Ik heb tot een half jaar terug gezocht op het forum, maar kan geen antwoord vinden hierop.

Ben momenteel aan het kijken wat ik voor bezetmelding wil gebruiken.
Ik wil gaan voor de alom bekende massadetectie met C-rails.

Nu ligt S88 voor de hand, dit is het meest bekend en meest gebruikt. Maar nu kwam ik erachter dat hier twee versies van zijn, de gewone S88, maar ook nog de S88N.
Deze laatste werkt met RJ45 kabels en zou betrouwbaarder zijn, maar werkt deze voor de rest precies hetzelfde?

Dan is er ook nog Loconet, ik kan eigenlijk alleen nuttige informatie vinden op de site van Huib Maaskant.
Maar ik kan niet direct vinden wat voor grote voordelen dit over S88 heeft.

Ik rijd momenteel met de 6021 control unit, en wil de baan met de pc gaan besturen met behulp van de 6051 interface.
De S88 is zowieso op de 6051 aan te sluiten (de N versie weet ik niet zeker overigens), maar hoe dat met loconet zit weet ik niet.
Ook wil ik in de toekomst de mogelijkheid openhouden om over te stappen naar een andere centrale.

Ik heb nu nog de keuze tussen beide systemen.
Iemand die me meer duidelijkheid kan verschaffen over de voor en nadelen van beide systemen?
Re: S88 vs Loconet
Lid sinds: 2010

offline
Re: S88 vs Loconet
Hallo,

S88 en S88N is hetzelfde. Het verschil zit in de kabels om alles te verbinden. Bij S88 wordt flatcables gebruikt maar deze zijn niet afgeschermd. Bij S88N worden netwerkkabels gebruikt en deze zijn minder storingsgevoelig.

Loconot is een totaal systeem, je hebt slecht 1 kabel nodig voor zowel S88 als wissels, seinen, ... Het is wel enkel beschikbaar bij de IB of 6021( met een uitbreiding van Uhl*) of bij de Ecos (als er ook een uitbreiding van ESU aan vast hangt, alhoewel de vraag is of deze al is uitgeleverd??).

Als je Loconet wilt en een goedkope centrale die zowel DCC als MM kent voor de PC is de IB het handigst denk ik.


groeten Dylan
Re: S88 vs Loconet
Lid sinds: 2013

offline
Re: S88 vs Loconet
Dat met die wissels is me even ontgaan.
Ik heb nu al diverse K83 decoders voor de wissels, maar in principe zouden die dan dus overbodig zijn begrijp ik?

Als ik zo'n intellibox zou kopen, gebruik ik deze dan naast de 6021 of in plaats van?
Want heb nu ook al diverse handregelaars en keyboard die bij de 6021 horen. Beetje zonde als dat allemaal niet meer bruikbaar zou zijn.
Daarnaast ben ik nu al gewend aan die 6021.
Re: S88 vs Loconet
Lid sinds: 2010

offline
Re: S88 vs Loconet
Al die extra handregelaars kun je ook aan de IB koppelen.  De IB komt dus in plaats van de 6021

Je hebt die K83 's dan wel niet meer nodig maar wel een andere (duurdere) decoder die loconet verstaat. Dus daar schiet je niets mee op.

S88 over loconet voordeel is dat je over langere afstand probleemloos kabel kunt trekken en dan daar een verse S88 string kunt beginnen. En dat de centrale veranderingen doorkrijgt ipv het circuit uitlezen.


Robin
Re: S88 vs Loconet
Lid sinds: 2013

offline
Re: S88 vs Loconet
Ik ben even aan het kijken geweest voor een tweedehandse intellibox, maar vind deze nog behoorlijk aan de prijs.
Ze vragen er gewoon nog 150 Euro voor.

Ik heb geen grote baan, dus van lange afstanden is geen sprake. Hooguit een meter of 4.

Ik heb toch de neiging om dan de S88N te gaan gebruiken.
Loconet leek eerst een beter systeem, maar moet er te veel ander materiaal voor aanschaffen (centrale/decoders), en dat geef ik liever uit aan andere dingen.
Daarnaast, op de baangrootte wat ik heb denk ik dat S88 ook prima moet volstaan, ik verwacht hooguit een 100-tal melders.

Ik ga wel de melderprinten van Huib Maaskant gebruiken, deze zijn toch wat leuker geprijsd dan de originele melders van Marklin.
Re: S88 vs Loconet
Lid sinds: 2010

offline
Re: S88 vs Loconet
Ik gebruik een IB met k83 decoders en S88. S88 gaat alleen op 2 plaatsen een loconet module in.
De communicatie tussen IB en computer gaat ook over een loconet module.

Je kan ook eens bij rosoft kijkenvoor S88.
Die zijn ook lekker voordelig.en compact.

Robin
Re: S88 vs Loconet
Lid sinds: 2013

offline
Re: S88 vs Loconet
Ik heb gekeken bij Rosoft, en die zijn idd nog voordeliger.

De kale print is zo'n 4 Euro p/print goedkoper.
Kan alleen de benodigde onderdelenlijst van de S88N decoder niet vinden, maar zie aan de pcb-layout dat het bijna exact dezelfde onderdelen zijn als bij de print van Huis Maaskant.

Zal ze eens een mailtje sturen.

Het wordt dus definitief de S88N wat ik ga gebruiken.
Bedankt voor de tips!
Re: S88 vs Loconet
Lid sinds: 2010

offline
Re: S88 vs Loconet
Ik dacht dat er ook een setje onderdelen te koop was met print.
Als je dat door Wim in elkaar laat solderen ben je 4 euro duurder uit.Is niet duur mocht je er niet zo handig in zijn.

Robin
Re: S88 vs Loconet
Lid sinds: 2013

offline
Re: S88 vs Loconet
Ach, het is vroeger mijn hobby geweest, dus vind het leuk en ben er wel behoorlijk handig in.
Daarnaast is de volledig gesoldeerde versie inclusief onderdelen 10 Euro duurder.
Ik heb gisteravond de prijs van de onderdelen opgezocht, en dit scheelt op 6 printen ruim 30 Euro als ik het zelf doe.