Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

zelf treinen uitprinten in 3D

Gestart door daantje2007 maandag 04 februari 2013, 10:12:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelf treinen uitprinten in 3D
Heeft er hier iemand ervaring met het uitprinten van 3D treinen? De kap dan in elk geval.

Ik wil dit op school gaan doen, maar heeft er iemand miss advies tips?
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Ga eens googlen. Vind je al redelijk wat info.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Op het beneluxspoor forum zal hier meer over te vinden zijn.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
 Weet ik, had vooral de vraag wat jullie persoonlijke ervaring ermee is.
Ik wil namelijk zelf een lok ontwerpen welke niet normaal word aangedreven.
De aandrijving ga ik doen doormiddel van een propellor, uit een rc vliegtuigje. Ik heb dit al met papiermache gemaakt maar daarmee krijg ik niet de vorm die ik wil, en ook het bevestigen van de propeler en de schakelaar en t oplaadgaatje gaat niet echt lekker omdat papiermache toch wat slapper is.

Even op een rijtje
Ik wil een lok gaan ontwerpen,
   Dit doe ik zelf
   Model zal een beetje op de alpha F1 lijken
   Aandrijving doormiddel van 1 regelbare rc propeller
   Rijd op accu dus geen stroom van rails
   Zal waarschijnlijk op een oude wagon of miss een 3assig wielstel komen te staan
   Miss nog gewicht onder de wagon/lok
   Soort kooi om propeller heen (net als bij van die moerasboten)

Ik heb t al getest en het werkt wel aardig, later filmpje (als t nu niet lukt)
Maakt miss wel een beetje lawaai.
Iemand nog iets toe te voegen?

PS. Wijbe ik heb goed gezocht maar niks gevonden over iemand die zelf een lok in 3D ontwerpt uitprint en aandrijft met  n rc vliegtuigmotor.

Re: zelf treinen uitprinten in 3D
3D lok filmpie

Eerst fototje


Dit was de eerste test



Dit was de 1e test met een kap



Dit is beetje van rondom de lok.

Re: zelf treinen uitprinten in 3D
het doet me een beetje denken aan de   "Zeppelin".   Het idee is leuk, en zeker haalbaar.   Natuurlijk, als je er wagonnen zou achter hangen gaat het grootste deel van je wind verloren en heb je weinig stuwkracht.


http://trains.manvell.org.uk/z-scale/motivepower/Schienenzeppelin-DRG-Ep2-MK8876-A.jpg

Let wel even op het feit dat dei zeppelin een eigen motor had om te rijden en de schroef eigenlijk puur voor het zicht was.  Jouw wagon beweegt met de luchtverplaatsing van de prop, dus dat is een stap vooruit :-)


Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Ah ja de goede oude Zeppelin,
zo heb ik er ook een in mijn collectie, ik vond persoonlijk dat deze niet mocht missen. Daar heb ik ook nog speciale plannen voor met deze loc.

Daantje,
mits je een oude wagon gaat gebruiken kan je toch de motor/propeller bouwen op deze wagon?
ivm een kas maken, met een 3D printer kan het lukken (als het op school kan dan heb je geluk, als je het moeten laten uitprinten dan kost het nog een centje he).
Waarom maak je uw loc niet met plastic-cards ?

Het is een leuk idee, succes met de verdere bouw.

Philippe


Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Daantje, ik zou je willen adviseren om, i.v.m. de rolweerstand, als "drager" een chassis met puntgelagerde assen te gebruiken.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Help allemaal moeilijke woorden, wat bedoelen jullie met die kas en plastic-cards? En hoe krijg ik puntgelagerde assen?

Ps de propeller heeft veel kracht, en als ik er een lage wagon achter hang is het probleem vd wind die botst ook weggeblazen.

Ps. Zal vanmiddag een sketchup moddelletje plaatsen, indien gewild, het is een bijzonder ontwerp, beetje combo tussen die zappelin en de Alpha F1.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
plasticards zijn de witte vellen plastiek dat je kan vinden in elke modelbouw winkel of creatieve winken (schilder en tekenkunst).
Deze kan je vinden van 0,1mm tot 4mm of dikker en er bestaan oneindig veel soorten profielen zoals voorbeeld U, I, T of L.
Deze kan je plakken met gewone lijm om huisjes te bouwen of je maakt gebruik (zoals ik) van Bisonkit verdunnen, je zet uw 2 stukken plasticard tegen elkaar, even met ene penseel dat je in de bizonkitverdunner dopt langs de naad en de plastic smelt aan elkaar (wel in een goed verluchte ruimte doen).

zal deze avond een foto plaatsen van dit alles zodat het duidelijker wordt.

mvg,
Philippe

PS een wagon plaatsen achter een loc met een propeller, niet echt een zicht denk ik...
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Dit Märklin wagentje b.v. heeft puntgelagerde assen ===> klik
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Die balkjes zijn wel handig waarschijnlijk, maar dan heb ik nog niet de stevigheid die ik zoek.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Als je de motor/propeller op het chasis van de wagen bevestigd, dan mag uw kas een stuk lichter zijn.

Anders kan je gebruik maken van messing profielen voor de stevigheid, en deze dan verder afwerken met plastic-card.

Waarom ga je met baterijen werken, je kan toch stroom nemen van de sporen? Dan kan je ook lichten in uw kas inbouwen.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D



Ik heb ervaring met 3d printen en ontwerpen. (zie mijn topics in handtekening)



Citaat van: daantje2007 op maandag 04 februari 2013, 12:46:29


Als je alleen zo'n vorm wilt dan is het vrij eenvoudig te ontwerpen en te printen. Je hebt wel wat ACAD, blender of ander 3d ontwerp programma ervaring nodig. Dus ik hoop dat je dat hebt, als je het zelf wilt doen. Anders zijn er hier vast mensen die je willen helpen ;-)
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Ik kan er 2 personenwagons achter hangen, van die groene oude blikke 4assers

Niet heel snel maar t rijd wel (rechtdoor)

EDIT:
Even ter verduidelijking,
dit is NIET het model wat ik uiteindelijk wil maken, wel ongeveer maar ik wil er licht in maken en aan de achterkant wil ik een soort van luchtgleuven maken zodat er meer lucht bij de propellor komt, (vanavond beter te zien met 3D tekening van sketchup)

En is er een standaard "taal" die elke 3Dprinter gebruikt? Of gebruikt iedere printer een andere taal?
Ik weet niet welk programma ze op school hebben, de docent die daarover gaat werkt aleen op dinsdag woensdag en donderdag.
de printer op school is van hout en ze hebben hem zelf in elkaar moeten zetten.

En welk programma kan ik het best gebruiken om 3D tekeningen te maken dat ook bijvoorbeeld de wanden 3d worden want zoals bij bijvoorbeeld google sketchup heb je het probleem dat de wanden 0.00001mm dik zijn en dat dus niet werkt.

ik ben een beetje bekent met
AC3D, Blender en dan Sketchup
Heb welleens 3D animaties geprobeerd te maken maar dat lukte niet echt want dan liet ik iets bewegen en dan als ik het afspeelde bewoog het wel maar het verplaatste niet.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Even een kleine update,

Vandaag even geen 3D model, ik wil graag eerst een programma hebben wat later ook voor het printen te gebruiken is.
Dus welk programma is het beste?
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Ik heb alleen ervaring met AutoCAD en ik vind het erg fijn werken. Omdat je student ben mag je een studenten licencie hiervoor gebruiken (gratis en legaal :-)). Kijk maar eens op students.autodesk.com   . In autocad zit ook een commando '3dprint' wat een bestandje maakt dat de meeste printers snappen.

Waarschijnlijk is die printer een RepRap? Trouwens, volgens mij is Sketch Up surface gebaseerd en acad 'solid' gebaseerd programma. Wat dus zou betekenen dat het inderdaad niet werkt met sketch up.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Bij ons op school  hebben ze ook een 3d printer en wij teken met het 3d progamma solid edge hier kan je ook gratis gebruik van maken met een studenten licensie :D
succes met kiezen :P

groet rens
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Allebei bedankt voor de namen, autocad ken ik al wel n beettje, alleen niet dat je studentenversie gratis kon.krijgen.

En solid edge??? Onbekend zal morgen (officieel gezien vandaag al 00:10) er even naar zoeken, wat downloaden en proberen. Andere programmatips altijd welkom, ik ben ook een mens en een mens is van nature lui, oftewel hoe simpeler hoe beter(te simpel kan ook want ik ben ook behoorlijk eigenwijs >:-D >:-D >:-D)

Voor nu slaap lekker en tot morgen

PS. Morgen tot en met 8e (laatste) uur les dus pas rond 5 uur thuis :-( :-( :-( dus weet niet of er echt veel van komt morgen, maar dat zie ik dan wel weer.


EDIT Ad:Regel over gekraakte versie verwijderd.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Citaat van: Rasbasket op maandag 04 februari 2013, 22:47:53
Bij ons op school  hebben ze ook een 3d printer en wij teken met het 3d progamma solid edge hier kan je ook gratis gebruik van maken met een studenten licensie :D
succes met kiezen :P

groet rens

Ik krijg nu de vraag tijdens het installeren welk modeling standard ik wil.
Mijn vraag is dus: Welke wil ik?
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Citaat van: wautah91 op maandag 04 februari 2013, 22:27:19
Ik heb alleen ervaring met AutoCAD en ik vind het erg fijn werken. Omdat je student ben mag je een studenten licencie hiervoor gebruiken (gratis en legaal :-)). Kijk maar eens op students.autodesk.com   . In autocad zit ook een commando '3dprint' wat een bestandje maakt dat de meeste printers snappen.

Waarschijnlijk is die printer een RepRap? Trouwens, volgens mij is Sketch Up surface gebaseerd en acad 'solid' gebaseerd programma. Wat dus zou betekenen dat het inderdaad niet werkt met sketch up.

Help welke versie moet ik precies hebben staat een lijst van iets van 50 verschillende en die zijn allemaal ook nog eens een falldown menu, ben wat gaan zoeken heb gewoon autocad maar moet ik dan 2010/2011/2012/2013 kiezen?
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
ik weet niet welk type solid edge

en aangezien jij 'lui' bent :P zou ik voor autocad gaan daar kunnen veel meer mensen vragen over beantwoorden
voordat ik solid edge begreep heb ik op school 3 proffesionele cursussen gehad :-)

groet rens
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Citaat van: daantje2007 op dinsdag 05 februari 2013, 19:23:34
Help welke versie moet ik precies hebben staat een lijst van iets van 50 verschillende en die zijn allemaal ook nog eens een falldown menu, ben wat gaan zoeken heb gewoon autocad maar moet ik dan 2010/2011/2012/2013 kiezen?

Je kunt gewoon AutoCAD kiezen, of LT, die is wat lichter voor je pc. Gewoon de laatste versie 2013 is prima!
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Kheb allebei nu op Mn pc staan, dus ik zie wel wat het fijnste werkt.
En dat van dat ik 'lui" ben kopte (deels) ook wel.
Enne zou je miss bestanden van solid naar auto en van auto naar solid om kunnen zetten?
En word een 3D viewer door dit forum ondersteund?
bouw van een 3D uitgeprinte zelfontworpen lok met propeller aandrijving
UPDATE:

Ben net bij techniek langsgeweest. Blijkt dat ze geen autoCAD en geen solid edge gebruiken maar Blender, dus ga als ik weer thuis ben of dat ook gratis met studentenlicentie kan en anders een converter zoeken.

Maar ook goed nieuws, ik heb nu officieel toestemming voor het printen.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Blender is een open sourse software voor 3d printen dus gratis. Succes ermee
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Ik vind tot nu toe van solid edge en autocad het beste toch solid edge
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Morgen Blender proberen.
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
voor solid edge staat er een soort van mini cursus op youtube
http://www.youtube.com/user/CAAPSolidEdge en dan kijken naar stoomwals
succes

groet rens
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
ze hebben ook andere filmpjes ik hoop dat het een beetje gaat lukken, ik weet dat het soms best lastig is :P

groet rens
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Kheb eerst zelf wat lopen klungelen, en daarna ben ik met de tutorial die erbij zit begonnen, moet je een of ander soort lasaparaat maken ofzo. Lukt wel aardig. Snap al n beetje hoe t werkt alleen nog niet gevonden hoe naar 3D printer bestand om  te zetten. (Ook nog niet echt gezocht)

Groet, Daniël
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Ik heb blender wel, maar heb er nog niet zoveel mee gedaan.

Wat voor bestandsextensie heeft een 3d-bestand voor een 3d-printer?
En over wat voor printer praten we dan?

Stel ik zou een SBB RBe 4/4 of een RBDe 561 motorrijtuig tekenen, waar kan ik dan terecht om het te laten printen?
En hoe moet ik de tekening dan aanleveren?
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Je 3D code omgezet door een softwareprogramma naar acties voor de 3D printer.
Afhankelijk van de software zal je een bepaalde extensie moeten aanleveren.
Dus bijvoorbeeld:

- Ga naar x = 10 en y = 20 en z = 30.
- Ga naar x = 20
- Ga naar Z = 10
- ...



groeten Dylan
Re: zelf treinen uitprinten in 3D
Citaat van: Jan22 op maandag 04 maart 2013, 18:44:54
Ik heb blender wel, maar heb er nog niet zoveel mee gedaan.

Wat voor bestandsextensie heeft een 3d-bestand voor een 3d-printer?
En over wat voor printer praten we dan?

Stel ik zou een SBB RBe 4/4 of een RBDe 561 motorrijtuig tekenen, waar kan ik dan terecht om het te laten printen?
En hoe moet ik de tekening dan aanleveren?

Let op, aan dit printen kunnen hoge kosten komen te zitten,
Ik doe het via school en heb het nu zo geregeld dat het volledig op kosten van de school kan doen omdat ik het voor mijn PWS ga gebruiken.
Als je het laat maken door een bedrijf zou ik daar precies vragen wat je moet aanleveren en eventueel een voorbeeldbestandje sturen (wat jij hebt gemaakt, bijvoorbeeld een blokje met 3 blokjes er op) en goed vragen wat mogelijk is