Je kunt niet besturen zonder te meten. Meten doe je met schakelrails en/of contactrails, met M*-spullen of met magnetische glascontacten.
Als je 2-rail en 3-rail mixt op k-rails, zul je glascontacten zeker nodig hebben voor de 2-rail locs.
De 3-rail locs met sleper kunnen prima gebruik maken van de bestaande oplossingen. Maar er zijn ook andere opties. Die komen later in dit draadje aan de orde.
Om dat ik gekozen heb voor gemengd bedrijf (in blokvorm, ook weer zo'n afweging), heb ik het opgelost door 2-rail voertuigen een of meer magneten te geven, en 3-rail voertuigen een of meer slepers.
In dit draadje wil ik ingaan op de schakelrails, e.d.
In een ander draadje schets ik de aanpak van een schaduwstation voor gemixt 2-rail en 3-rail bedrijf.
Daar geef ik een schema met daarin een gecombineerde doe-het-zelf schakelrail, feitelijk een middenrail-contactschakelaar, bestaande uit twee spijkers tussen de rails en een glascontact.
De combinatie van die twee contact-manieren samen, levert een 3-aderige verbinding waarmee ik meerdere relais schakel. De derde ader is meestal dc-massa die ik voor het schakelen gebruik; die haal ik niet van de rails, om zo nodig ook servo-decoders potentiaalvrij te kunnen schakelen met deze doe-het-zelf schakelrail (ook weer zo'n afweging).
Aan de schakelingen van het schaduwstation ging een testje vooraf:
Of meer in detail:
Gebruikte diodes 1N4001. De testsituatie (quick & dirty) is als volgt:
Er zijn twee schakelrails (SR1 en SR2). De rails waaraan deze hangt, is verbonden met de minus DC aansluiting van de trafo. Er is een lampje, en dat gaat branden als een trein over SR1 rijdt en ook als een trein over SR2 rijdt. Het lampje zit aan de plus DC vast van de trafo.
Als de trein over SR1 rijdt brandt het lampje, en gaat een relais over in stand A.
Als de trein over SR2 rijdt brandt het lampje, en gaat een relais over in stand B.
Dat werkt alleen correct als beide draden van SR1 en SR2 via diodes vast zitten aan de bruine draad van het lampje. Zie foto's.
Normaal gesproken zou je je afvragen: waarom wil je zoiets? Bij gemixed 2-rail+3-rail bedrijf is het wel zo makkelijk om in een keer zowel de bezetmelding als het stroomtype vast te stellen van een loc (of stuurstandrijtuig) die een spoor op rijdt. De bezetmelding is het lampje (dat kan een relais zijn; beide stand A). Stroomtype is het relais A (2-rail) of B (3-rail).
Het afgebeelde relais in een Gruener 703:
Dat is een relais (jaren '80) dat veel gebruikt werd om wissels aan te sturen. Officieel is het een 12 vDC relais, maar het schakelt net zo makkelijk bij 6vDC als bij 18 vDC. Hoe minder stroom, hoe minder herrie.
Ongetwijfeld zijn er situaties waarbij dit bij alleen 3-rail of alleen 2-rail ook handig is om te weten.