Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Dapol aankoop

Gestart door dani woensdag 02 januari 2013, 12:17:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dapol aankoop
dani
gast

Dapol aankoop
Vooraleer ik eeb Dapol  wagen aankoop toch even checken of mijn plan correct is.

Ik kan voor 80 euro een  B802 Dapol wagon kopen bij een bekende e-shop.
Deze is gemaakt voor "DC Betrieb."

Dus het plan is :

- aankoop van de wagon zoals hij is
- een oud gesloten wagonnetje met een slepertje eronder achter hangen
    (liever dan een sleper ionder de Dapol te beginnen monteren)
- draadje van de sleper naar de Dapol brengen
- een goedkoop decodertje in de Dapol pluggen
-... en dan maar reinigen en stofzuigen.


Als decodertje dacht ik aan een LD-G-30 (Tams) of een equivalent van Uhlenbrock of ESU

Vraag 1 :
Heb ik iets gemist ? Vergeet ik iets of zie ik het te simpel ?

Vraag 2 :
Of kan ik een AC versie zo "off the shelf" kopen ?  Ik zie die niet meteen.

Vraag 3:
Is die uberhaupt wel geschikt voor 3-rail , met name om de Puko's te reinigen ?

ervaring is welkom....

Dani
Re: Dapol aankoop
Aliebengalie
gast

Re: Dapol aankoop
Dani.
Je hebt toch wel wat gewist hoor afgelopen jaar.
Er staan hier op het forum meerdere ombouw projectjes als je het aandurft.
Durf je het niet aan , stuur de zooi op en ik maak het in orde.

Kijk ook is bij mijn draadje , ook daar kom je ze tegen.
Je hebt nodig:
1: de dapol stofzuigert.....anders heb je hem niet....
2: een sleper.....ik heb de kleine roco fluister sleper.
3: wisselstroom wieltjes (rijd beter dan de gelijkstroom op je baan).
4: decoder ..... hoeft geen dure te zijn....of je moet zo lijp zijn als ik dat je nog extra lampjes wilt of id.... :D
Schroefje voor bevestiging sleper , en stukje draad .

Dat was het zo'n beetje....ik heb het nu 2x gedaan met heel veel plezier,en het is best leuk en makkelijk werk.

Mvg: Alex
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Dapol aankoop
Hoi Dani,

Hij kan alleen stofzuigen, puko's reinigen kan hij niet. Hij kan alleen stofzuigen, polijsten kan hij niet doordat er puko's boven de wissels uitsteken ;)

Sleper is er zeer simpel onder te krijgen. Verder de wielen nog even vervangen voor 3-rail. Je vind die Dapol's zo af en toe voor een euro of 50 op houten. Laatst hadden we er zelfs 1 nieuw voor 35 euro. Konden toen nog 1 krijgen, maja ik had net al een omgebouwde gekocht... :mrgreen:

Kijk hier maar eens voor een ombouw.

Weet ik meteen weer eens hoe die van mij erbinnen uitziet.  ;) Doet et nog altijd perfect, en dat dus al voor 3 jaar ;)
Re: Dapol aankoop
Aliebengalie
gast

Re: Dapol aankoop
Let wel dat er verschillende uitvoeringen in omloop zijn.
Kwa uiterlijk het zelfde  , maar de bedrading en printjes zijn dan anders.

Mvg: Alex
Re: Dapol aankoop
dani
gast

Re: Dapol aankoop
ok, dan kan ik aan de slag, en weet ik hoe de vork aan de steel zit.
Als hij enkel kan gaan stofzuigen, dan ga ik toch nog even wachten tot Houten en daar proberen eentje aan een leuke prijs te scoren.

Hartelijk dank alweer voor de snelle reakties.   3-Rail forum rocks ...  :-)
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dapol aankoop
ik kocht via mp een lux stofzuigert voor 3rail voor maar 50,00 euri incl decoder. dus wacht je tijd af en je kunt scoren.
groet
jan
Re: Dapol aankoop
dani
gast

Re: Dapol aankoop
goeie tip, Jan.  Bedankt, ik ga m'n oren en ogen open houden !
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2010

offline
Re: Dapol aankoop
Ik heb een Dapol ook omgebouwd. Was een mooie Limited edition van Ehattons.com. Mooi model werkt goed.
Als decoder steekt er ook eentje van die webshop in namelijk een Gaugemaster. Nog geen 10 euro werkt goed enkel wel DCC.



groeten Dylan
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2008

offline
Re: Dapol aankoop
Dani,

Ook ik ben zeer content, met mijn dapol.

Zelf geprobeert om te bouwen, zie mijn draadje, maar na kortsluiting en rook is hij vakkundig gered door Alex, zie zijn draadje.

Succes met de keuze.

Gr Erik
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dapol aankoop
Hi Dani,

Ook ik heb vele goede ervaringen met ombouwen van Dapol wagens.
maar:
Puco's schoonmaken ? ... de slepers "schuren" alle puco's toch al schoon ?

groet
Harald
Re: Dapol aankoop
Aliebengalie
gast

Re: Dapol aankoop
Paarkeer over de pukko's heen , en ze glimmen weer als een zonnetje.....daar heb je niets voor nodig hoor.....of het moet een bonk roest zijn , ja dan helpt die schoonmaaktrein ook niet,,,, :D

Mvg: Alex
Re: Dapol aankoop
dani
gast

Re: Dapol aankoop
inderdaad eens je pukos netjes zijn hou je ze schoon door er over te rijden.  maar op plaatsen waar minder gereden wordt is het toch handig om een tooltje te hebben.

wat er ook van zij, ik kwam inderdaad vandaag nog een ombouw draadje tegen en ben gaan kijken op de site van in de UK...  voor de prijs die ik zou betalen plus verzendkost in Duitslandm heb ik daar in UK een set met de wagen, een decodertje en extra cleaning fluid en een setje "accessoires"  dus dat zit snor.   bedankt voor alle tips en informatie, mensen .  het forum en jullie hebben me weer geld bespaard.  Noum eigenlijk niet echt bespaard want ik zal even veel uitgeven maar heb wel meer waar voor m'n centen dus toch winst ;-)
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Dapol aankoop
polijsten gaat niet, omdat de puko's uitsteken? domme vraag wellicht, maar kun je dan het midden van de rol niet dunner maken?

Roy
Re: Dapol aankoop
dani
gast

Re: Dapol aankoop
ik heb zonet mijn bestelling geplaatst in UK.\nu is het dus uitkijken naar het pakje ;-)
Re: Dapol aankoop
Aliebengalie
gast

Re: Dapol aankoop
Citaat van: Roy op woensdag 02 januari 2013, 19:11:23
polijsten gaat niet, omdat de puko's uitsteken? domme vraag wellicht, maar kun je dan het midden van de rol niet dunner maken?

Roy

Roy.
Die Dapols hebben geen rollen hoor..... er zit verticaal een motor in zoals je op enkele foto's kunt zien.
Aan de onderzijde kun je met een speciaal hulpstukje wissellen van hulpstuk - dat staat dus weer horizontaal net boven je rails.
Het vervelende is alleen soms dat in sommige gevallen het lampenkapje van een C-rail net iets te hoog staat , en dan kanteld hij lichtjes of blijft stil staan.
Normaal als die er goed opzitten is het geen probleem......past net.
M-rail ...... geen idee.....

Mvg: Alex

Mvg: Alex
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Dapol aankoop
oke, jammer. Ik heb k-rails, en daar steken sommige puko's inderdaad uit.

Dani, was een groepsaankoop vanuit engeland niks geweest?

Roy
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Dapol aankoop
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 02 januari 2013, 18:12:39
Paarkeer over de pukko's heen , en ze glimmen weer als een zonnetje.....daar heb je niets voor nodig hoor.....of het moet een bonk roest zijn , ja dan helpt die schoonmaaktrein ook niet,,,, :D

Mvg: Alex

Hoi Alex,

Ik heb er helaas wel snel last van, want mijn ruimte is eigenlijk te vochtig. Ik gebruik daarom ook de puko-slijper/polijster van Lux, die heel voorzichtig de toppen polijst ook met decoder. Ik gebruik eerst de schoonmaakwagon met daarachter de pukoslijper en dan de stofzuiger om de baan redelijk te houden. Helaas op dit moment niet zo vaak, want ik kan (nog) niet rondrijden.

Groet,
Bert 
Re: Dapol aankoop
dani
gast

Re: Dapol aankoop
@Roy : groepsaankoop ? kan je dat dan daar bij die mannen ? ik heb daar geen ervaring mee helaas...
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Dapol aankoop
@ Roy,

Dingen zijn hier goedkoop genoeg te vinden als je goed zoekt. Bijvb op Houten. Verder zuigt hij prima op k-rail. Polijsten gaat gewoon niet omdat het een rondraaiende schijf is, geen rol.
Re: Dapol aankoop
Aliebengalie
gast

Re: Dapol aankoop
Bert.
Ik weet daar alles van.
Mijn baan stond op zolder , en was 2 x groter dan wat ik nu heb.
Maar na jaren ging de rails toch roesten (M-rail).
Heb toen alles afgebroken , en toen me lieve dochter het huis uitging heb ik gelijk haar kamer ingepikt.

Als de luchtvochtigheid te hoog is , zal je alle zeilen bij moeten zetten om dit gedoe allemaal tgen te gaan.
En daar helpt een Depol niet alleen.
Maar zal je zwaarder geschut in moeten zetten dmv Lux schoonmaak wagens.
Als dat zo is moest je alleen even door sparen , want die liggen een stukje hoger in de markt.

Mvg: Alex
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2008

offline
Re: Dapol aankoop
Volgens mij moet je stoken in een treinen-ruimte, anders gaat het vroeg of laat gewoon mis.
Zeilen bijzetten helpt niet, Alex  :P
Re: Dapol aankoop
dani
gast

Re: Dapol aankoop
op mijn treinzolder is het op dit moment nog relatief "normaal" te noemen.
De temperatuur is nog bijlange niet onder het vriespunt gekomen (ook niet vorige winter toen het hard vroor)   en de luchtvovhtigheid zal ook nog mee vallen.
De temperatuur en luchtvochtigheid ga ik trouwens binnenkort laten bewaken en loggen door de Arduino die in de lift wordt gebouwd.   Dan zal ik een beter idee hebben.

In elk geval, momenteel is er op zolder geen bijverwarming of koeling.  Enkel een degelijke isolatie, een gepast "onderdak" en een 12 jaar geleden gelegd nieuw dak.  Er is wel een Velux dakraam waarvan de deklat gekanteld staat en tevens een klein zijraampje wat op een kiertje open kan klikken voor verluchting .
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Dapol aankoop
bij mij op de slaap/(toekomstig)trein kamer is de tepretuur altijd wel goed de isolatie is vorig jaar geplaats voorderest airco en verwariming dus snel problemen ondervinden door vochtigheid of iets anders zal niet gebeuren.
hoog uit als ik weer vergeet de airco aan te zetten >:-D maar ja problemen zijn er om op te lossen :-)

Mvg
Frank
Re: Dapol aankoop
Aliebengalie
gast

Re: Dapol aankoop
Citaat van: huub op donderdag 03 januari 2013, 17:14:25
Volgens mij moet je stoken in een treinen-ruimte, anders gaat het vroeg of laat gewoon mis.
Zeilen bijzetten helpt niet, Alex  :P

Huub.
Stoken op zolder werd er wel degelijk gedaan.
Maar ik woon in een echt oud huisje , waar ik op een paar plekjes af en toe zo naar buiten kon kijken , er is toen een nw dak opgegaan , maar de luchtvochtigheid was ook daarna nog behoorlijk hoog....ondanks dat er flink gestookt werd.
Inmiddels staat daar alles leeg , en de radiatoren op een wel zeer laag pitje..... :D
Maar een vochtigheids meter af en toe is raadplegen is echt niet verkeerd.

Mvg:Alex
Re: Dapol aankoop
Lid sinds: 2008

offline
Re: Dapol aankoop
Bij mij staat op zolder de verwarming aan.

Geen last van roestvorming.

groetjes uit beetje krom
opa cees